Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Maak van je medewerkers merkambassadeurs maar géén marketingmachines! preview
4 maart 2020 | Corinne Keijzer

Corinne Keijzer bracht haar boekenreeks rond LinkedIn begin 2020 weer helemaal up-to-date. Ter gelegenheid daarvan schreef ze een blog over medewerkers als ambassadeurs.

Op zich is het een mooie optie en past het goed in de marketing mediamix binnen organisaties die vaak al bestaat, maar let op, als je het niet op de juiste manier aanpakt werkt het juist averechts. Ik geef je een aantal tips op gebied van LinkedIn.

Het gebruik van tools

Marketeers (of marketingbureaus) zijn er dol op: content creëren en vervolgens medewerkers vragen, soms met lichte dwang, de berichten te delen vanuit hun persoonlijke LinkedInprofiel om het bereik te vergroten en daarmee bekendheid, klanten en leads te genereren. Hier worden soms betaalde tools voor gebruikt, bijvoorbeeld SMARP, LinkedIn Elevate of Nine connections, waarmee medewerkers zelfs punten kunnen verdienen. Af en toe zie ik het zover gaan dat ze zelfs prijzen kunnen winnen. En daar gaat het dan mijns inziens gigantisch mis!

Zoveel mogelijk content delen, dat lijkt een beetje de insteek van menig marketing- (en communicatie)afdeling. Ik snap waarom ze dit willen, het gebruik van tools is op zich ook niet verkeerd, maar er zijn toch echt een paar zaken waar je rekening mee dient te houden.

Het wordt een onpersoonlijk ‘moetje'

Als er vanuit de medewerker geen interesse is en het wordt een ‘moetje', dan krijg je dat content op de tijdlijn gegooid wordt ‘om er vanaf te zijn'. Geen begeleidend stukje, geen mening, geen vragen, niets wordt er bij verteld. Of met moeite wordt er een zinnetje uitgeperst om er maar iets bij te zetten maar waar de desinteresse vanaf druipt. Op het moment dat je dat doet voelt jouw netwerk dat dwars door de post heen. En dat merk je aan het uitblijven van views maar vooral ook interactie.

Medewerkersbubbel

Er zijn veel factoren die bepalen of je post wel of niet succesvol wordt, dat heeft te maken met  algoritme van LinkedIn. Één van die factoren is de interactie die je hebt met personen en bedrijven, dus het liken, reageren en delen. Op het moment dat je mensen forceert massaal je content te delen vanaf de bedrijfspagina op het persoonlijke profiel en het daarna ook nog eens massaal door collega's laat liken of te delen, wat gebeurt er dan? Juist....je verziekt je eigen algoritme en ziet op een gegeven moment alleen nog content van je collega's door je tijdlijn heen. En dat was juist niet de bedoeling, toch?

LinkedIn is een zelflerend systeem. Het onthoudt met wie jij interactie hebt en dus ook wie jij belangrijk vindt. Op het moment dat alleen collega's met en bij elkaar liken en delen krijg je een gigantische medewerkersbubbel. En dan kun je zeggen dat je allemaal een (groot) netwerk hebt die die content ook ziet, nee, dat is dus allesbehalve zo. Sterker nog, steeds minder mensen zullen het zien als jij nooit zelf actief bent bij anderen, alleen bij collega's en de bedrijfspagina. Daarom gaat het niet om aantallen maar om de inhoud en kwaliteit. Van zowel content als je volgers en mensen die je content liken en delen. Wist je dat de bedrijfspagina gemiddeld slechts een bereik heeft van 4 - 6%? En als daar al een procent of 3 collega's van zijn, tel maar uit je winst.

Less is more.

Ik zie medewerkers binnen bedrijven soms wel vijf, zes, zeven keer iets posten op LinkedIn. Het zal ze waarschijnlijk een hoop punten binnen hun systeem opleveren maar op LinkedIn levert het je waarschijnlijk vooral veel geïrriteerde connecties op die je massaal beginnen te ontvolgen. Daarnaast heeft het geen zin omdat een tweede post die te kort op de eerste van een dag volgt al snel de tijdlijn uitvliegt. Het algoritme is er dus ook niet dol op.

Persoonlijke profielen versus Bedrijfspagina's

Moeten we dan maar weinig tot helemaal niets meer delen? Nee, dat is uiteraard ook niet de bedoeling. De bedrijfspagina en de persoonlijke profielen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, hebben elkaar keihard nodig. Maar doe het met gezond verstand en deel alleen als jouw netwerk het ook interessant vindt. Gooi niet klakkeloos artikelen op de tijdlijn om maar iets te delen. Bedenk goed van te voren wat je doel is: mensen attenderen op jullie bedrijfspagina, mensen informeren over een project waar je aan werkt of mensen die iets kunnen lezen op de website. Dát bepaalt het succes van een post uiteindelijk, dan weet je wat en waar je moet meten.

De persoonlijke profielen kunnen een bereik halen van honderden procenten. Maar dan moet het wel content zijn die het netwerk interesseert. En vooral wat persoonlijk is, wat uit de eigen werk-koker komt. Deelacties zijn over het algemeen helemaal niet sterk. Ga daarom vooral proberen zelf content te creëren. Contentcuratietools zijn een prima systeem om je te inspireren, om je te helpen, maar het zijn slechts middelen. Het is niet de bedoeling dat je als marketingmachine wordt ingezet, laat staan je persoonlijke LinkedInprofiel. Je netwerk zal je heel snel zat zijn.

Een paar tips:

- Laat medewerkers hun eigen profiel professionaliseren. Het moet hun visitekaartje zijn, maar wel zoals ze dat zélf willen. Maak van de persoonlijke profielen niet 20 dezelfde bedrijfspagina's door dezelfde foto's en teksten te gebruiken. Identiteit is belangrijk, mensen praten met mensen. Geef ze de ruimte zichzelf te zijn online zoals ze dat ook offline zijn.

- Leer je medewerkers vissen in plaats van ze vis te geven. Geef ze een training waarin ze leren hun eigen content te creëren. Content waaruit hun eigen persoonlijke werkzaamheden, passies, kennis en kunde blijkt wordt honderden procenten meer gewaardeerd dan de vaak statische, voorgekauwde content van de communicatie/marketing afdeling.

- Laat je niet altijd leiden door de aantallen. Een view op LinkedIn wil niet zeggen dat iemand het ook daadwerkelijk gelezen of aangeklikt heeft. Bekijk wat je doel is. Is dat mensen naar je website toetrekken, dan moet je ook dáár meten, niet op LinkedIn zelf.

- Schrijf niet speciaal voor het algoritme, hou het alleen in je achterhoofd ter informatie, en blijf weg van trucjes. Je bent op een platform vol professionals, niet op een landelijke wedstrijd ‘meeste likes' en ‘views' winnen. Het draait om zoveel meer dan dat.

- Persoonlijkheid, persoonlijkheid, persoonlijkheid, het is zó belangrijk. Mensen praten met mensen, niet met bedrijven of logo's, dus maak je content dan ook menselijk!

- Kopieer geen content die je online vindt. Ook herschrijven van bestaande content van iemand anders is een absolute no-go en maakt je strafbaar. Maak je eigen content, het ligt voor je voeten, echt!

Corinne Keijzer heeft haar eigen bedrijf  Digital Moves en is al jaren een van Nederlands bekendste LinkedIn experts. Zij is spreker, trainer en schrijver op gebied van LinkedIn. Zij is auteur van meerdere boeken over LinkedIn waarin social selling en employee advocacy een grote rol spelen:

LinkedIn voor bedrijven: in dit boek leer je alles over het succesvol inzetten van de LinkedIn bedrijfspagina, inclusief het advertentiesysteem. Doelgroep: iedereen die een bedrijfspagina beheert of campagnes wil voeren op LinkedIn

Meer succes met LinkedIn!: in dit boek leer je je persoonlijke profiel optimaliseren en in te zetten om meer vindbaarheid, zichtbaarheid en bekendheid te genereren. Voor jezelf of voor je organisatie. Iedere professional heeft hier iets aan.

Meer succes met de LinkedIn Sales Navigator!: in dit boek krijg je haarfijn uitgelegd hoe de Sales Navigator werkt, de tool uit het premium pakket ‘Sales' van LinkedIn om leads en klanten mee te genereren.

Meer succes met LinkedIn! - Handleiding voor professionals preview
26 oktober 2017 | Corinne Keijzer

Stel, je hebt een zakelijke afspraak met iemand, wat doe je dan als een van de eerste dingen? Juist, hem of haar online opzoeken. Het LinkedInprofiel komt vrijwel altijd als eerste naar boven en daarmee maak je je eerste indruk.

Wat als je eerste indruk op LinkedIn niet gelijk goed is? Dat je een halfbakken profiel hebt zonder foto of geen samenvatting waarin je jezelf even voorstelt? Zonde, gemiste kans!

Maar LinkedIn doet meer. Het is niet alleen je digitale visitekaartje, het is jouw online podium waar je jezelf als expert kunt profileren. Je kunt er informatie halen maar ook delen, je kunt er geweldig netwerken, nieuwe mensen leren kennen en er zelfs nieuwe klanten mee aantrekken. ‘Maar hoe dan?’, vragen veel mensen zich af.

In Meer succes met LinkedIn! word je meegenomen door alle geheimen die dit mooie platform te bieden heeft. Het proces ‘Social selling’ wordt uitvoerig besproken, hoe maak je jezelf vindbaar en zichtbaar, hoe profileer je jezelf het beste als de professional waar iedereen om zit te springen? Hoe werkt de Sales Navigator, hoe kun je leads genereren op een natuurlijke wijze zonder irritant en spammerig over te komen?

LinkedIn is geen rocket science. Het is geen ingewikkelde tool maar je moet net even weten waar welke mogelijkheden zitten. En daarnaast is het nog belangrijker om het te gaan doen! Integreer LinkedIn in je werkzaamheden, maak het eigen, zorg ervoor dat je er iedere dag, net als e-mail, even mee bezig bent. Dat geldt ook voor je medewerkers, spoor ze aan het in te zetten en werk als een team samen. In samenwerking met elkaar als collega’s maar ook met het bedrijfsprofiel. Deze langetermijninvestering gaat geheid zorgen voor succes. En dit boek helpt je daarbij, zowel voor de beginner die de eerste stappen wil zetten op LinkedIn als de gevorderden die al meer doen met LinkedIn.

Ben je salesmanager, accountmanager, marketing- en/of communicatie professional, zzp’er, directielid, manager of iemand die sowieso meer wil weten hoe LinkedIn nu écht werkt? Ga er mee aan de slag!

Tien basistips om je alvast op weg te helpen met je LinkedInprofiel:

1. Plaats een professionele profielfoto waarmee je direct de indruk maakt die je in het zakelijke circuit ook zou willen maken.

2. Pas je kopregel zo aan dat direct duidelijk is wat je doet of te bieden hebt.

3. Schrijf een duidelijke samenvatting waarin je uitgebreid aangeeft wie je bent, wat je doet en vooral ook wat je te bieden hebt voor je profielbezoeker

4. Je contactgegevens zijn niet voor iedereen zichtbaar op LinkedIn, alleen de mensen waarmee je direct gelinkt bent. Zorg er voor dat in ieder geval je e-mailadres in je profiel staat. De samenvatting is hiervoor de beste gelegenheid.

5. Vul je profiel aan met de onderdelen die voor jou van toepassing zijn. Je kunt er 13 toevoegen.

6. Houd altijd rekening met de woorden waarop je gevonden wilt worden en verwerk deze ook in je tekst. LinkedIn werkt net als Google, het scheelt of mensen bijvoorbeeld zoeken op ‘Salesmanager’ of ‘Manager sales’.

7. Check je instellingen, loop deze allemaal een keer goed door.

8. Stel je open om te netwerken met onbekenden maar doe dit altijd met een persoonlijk bericht in je uitnodiging. Nodigt iemand jou uit zonder uitnodiging, stuur dan zelf een berichtje.

9. Voorkom spamgedrag, verkoop jezelf niet maar laat je door anderen verkopen. Het is veel sterker als iemand anders positief is over jou dan jijzelf.

10. Geven is het nieuwe krijgen. Hoe meer je mensen helpt, hoe meer je geeft, hoe meer het bij je terug komt. Zorg voor goede informatieve content, wees behulpzaam in je netwerk, dan zal dat uiteindelijk bijdragen in sterke relaties die jou ook weer op weg helpen.

Corinne Keijzer heeft zich in de afgelopen jaren volledig gespecialiseerd in social media marketing en -strategie, met de focus op Facebook, Twitter en LinkedIn. Regelmatig wordt ze gevraagd als spreker, met name over het onderwerp 'social selling met LinkedIn', en daarnaast is ze bedreven in het geven van op maat gemaakte LinkedIn trainingen. Ze is auteur van honderden blogs, artikelen en van Meer succes met LinkedIn. In 2017 is zij door een vakjury van de FOTY awards verkozen tot beste zzp'er in de categorie 'Coaching & Training'.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden