Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Rotste marketingklus nieuws
9 oktober 2013 | Justin van Lopik

Een onderzoek van marketing- en communicatiebureau MarkC en Managementboek naar de ‘Rotste marketingklus van Nederland’ brengt een aantal interessante patronen aan het licht. Acquisitie – de toekomst van uw bedrijf – eindigt bijvoorbeeld op nummer 1 op de lijst van klussen die blijven liggen.

Marketing- en communicatiebureau MarkC en Managementboek gingen op zoek naar de ‘Rotste marketingklus van Nederland’. Inmiddels zijn de resultaten bekend. De top 3: Acquisitie, telemarketing en het bijwerken van klantenbestanden. Rotklusjes pur sang, De eerste twee vanwege de teleurstelling als het niet lukt (en dat zijn dus de meeste gevallen) en de laatste omdat het gewoon saai werk is.

Over de nummer 1 voor Acquisitie valt meer te zeggen. Het is namelijk óók de klus de het meeste blijft liggen. Hoewel de enquête verspreid is onder ondernemingen met 1 tot 1000 werknemers, bestond de 60 procent van de marketingafdelingen uit 1 tot 4 medewerkers. Die gaven bovendien in overgrote meerderheid aan dat een te hoge werkdruk en een gebrek aan prioriteit daar debet aan is. Uitbesteden dan maar? 8,5 procent geeft aan daar te weinig budget voor te hebben.

Er zijn echter oplossingen. MarkC stelde een whitepaper op met tips om rotklussen weg te werken en de motivatie te vinden ze weer op te pakken. U vindt de whitepaper op: http://www.markc.nl/RMKNL

De Rotste Marketingklus van Nederland nieuws
1 mei 2013 | Justin van Lopik

Wat is de Rotste Marketingklus van Nederland? Marketing- en Communicatiebureau MarkC vroeg het zich af en deed in samenwerking met Managementboek.nl een ludiek en uniek onderzoek. Zo’n honderdvijftig professionals werden bevraagd. Wat bleek? De rotklusjes die we liever niet doen, kunnen voor nogal wat gemiste kansen zorgen!

Net als ieder ander vak heeft ook marketing minder leuke kanten. Welke klussen slaan we het liefste over, besteden we uit of schuiven we voor ons uit? Marketing- en Communicatiebureau MarkC ging in samenwerking met Managementboek.nl op zoek naar de Rotste Marketingklus van Nederland.

De grootste rotklus

Het onderzoek, gehouden onder 149 marketingprofessionals, levert een duidelijke winnaar op: acquisitie. Gevraagd naar hun top drie zette 18% van de respondenten acquisitie op de eerste plaats. Bij 12% stond telemarketing op nummer twee. Adresbestanden bijhouden completeert de top drie; 11% zette deze klus op de derde plaats.

Werk blijft liggen

Behalve dat acquisitie de nummer 1 onder de rotklussen is, blijft het ook het vaakst liggen. Samen met klantinformatie beheren en de eigen website bijhouden, wordt acquisitie regelmatig overgeslagen op de 'to do list'. De oorzaak daarvan is in de meeste gevallen een gebrek aan tijd. Ook worden rotklussen vaak niet gedaan omdat ze zo vervelend zijn. Liefst 21% van de respondenten geeft aan dat werk blijft liggen omdat het niet leuk is om te doen.

Opvallend is dat de drie 'rotste klussen' zich aan de saleskant bevinden. Professionals besteden weinig tijd aan deze vervelende klussen en geven ze klaarblijkelijk geen prioriteit. Een gemiste kans, omdat juist deze klussen van commercieel belang zijn.

Bekijk de infographic en download het whitepaper met de volledige resultaten op www.markc.nl/rmknl.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden