Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Daniëlle de Jonge over Digitale klantgerichtheid: netvliesmanagement als ijzersterk relatiebeheer column
6 juli 2021 | Daniëlle de Jonge

Daniëlle de Jonge en Judith Smits publiceren deze zomer op dit medium een serie blogs met tips over de human touch in digitale gesprekken. Dit is de vijfde aflevering, met Daniëlle's tips voor een ijzersterk relatiebeheer.

Een agenda vol calls, online meetings en andere digitale bijeenkomsten: het is de dagelijkse praktijk. En dat blijft het ook. Verschillende onderzoeken laten zien dat overleg via Teams, Zoom of vergelijkbare videobelprogramma's enthousiast zijn omarmd door het bedrijfsleven en de voordelen - makkelijker in te plannen en minder reistijd - maken dat zowel klanten als leveranciers het veelvuldig willen blijven gebruiken. Efficiency volop dus en daar schuilt meteen een valkuil, want bij digitale klantgesprekken mist geregeld de persoonlijke aandacht. Terwijl juist dat persoonlijke ervoor zorgt dat je een veel sterkere band met elkaar krijgt. In dit drieluik van artikelen geef ik je tips hoe je die human touch wél laat zien. In het eerste artikel lees je over de complimenteuze vraag, vooraf iets van jezelf laten horen en jouw onweerstaanbare uitstraling. Het tweede artikel gaat over het geven van échte aandacht aan je gesprekspartner. En in dit derde artikel lees je alles over effectief netvliesmanagement om opvallend in beeld te blijven bij klanten.

Klantbeleving op hoog niveau
In mijn boek ‘Human2Human: de nieuwe klantrelatie' introduceer ik het Human2Human-klantbelevingsmodel. In de vorm van een thermometer, want het laat zien hoe warm de relatie met jouw klant is. Laat ik ze kort toelichten:
1. Klantonterend. Zelfs de minste moeite is al te veel en je voelt je als klant een pratende portemonnee.
2. Minimaal niveau. Antwoord geven op een vraag lukt nog wel, meer hoeft een klant niet te verwachten.
3. Verwacht niveau. Hier zitten we heel vaak en we doen echt ons best klanten zo goed mogelijk te helpen, onderscheidend is het nog niet.
4. Verlangd niveau. Doen wat een klant verlangd betekent dat je de klant écht leert kennen, zowel zakelijk als persoonlijk - de mens achter de klant.
5. Human2Human-niveau. Met minimale moeite geef je klanten bijzondere aandacht, onder meer netvliesmanagement is hier een voorbeeld van.

Hoe meer je focust op het vijfde en vierde niveau, hoe meer je er uitspringt ten opzichte van andere partijen in de markt. Het vraagt om een andere manier van gesprekken voeren, een vernieuwde kijk op klanten als onderdeel van het commerciële proces in plaats van als eindpunt en om échte aandacht.

Netvliesmanagement om in beeld te blijven
Netvliesmanagement is een fundamenteel onderdeel van relatiebeheer: zorgen dat de - potentiële - klant geregeld iets van je ziet of hoort. Door regelmatig contact denken klanten aan je als ze een nieuwe aankoop overwegen. En dan juist buiten de geijkte momenten waarop een klant al verwacht dat je contact hebt in de klantreis die je voor hen hebt uitgestippeld. Waar het om gaat is dat je een onverwacht moment kiest, een onverwachte boodschap of een onverwachte manier. Wat cruciaal is: zoek niet alleen maar contact om iets te willen verkopen. Dat gaat - zeker de klant - vervelen. Juist de contacten van mens tot mens creëren een duurzame relatie.

Kies voor een kleurrijke mix van online- en offline-zichtbaarheid, dat prikkelt de klant. De ene keer ziet iemand je, de volgende keer leest hij of zij iets wat jij hebt geschreven en weer een andere keer popt je naam op social media op. De mogelijkheden zijn talrijk, een aantal ideeën:
• Stuur eens een ansichtkaart
• Spreek een WhatsApp-bericht in
• Geef een welgemeend compliment
• Geef bloemzaadjes i.p.v. een boeket
• Stop met het Kerstgeschenk
• Kies gadgets die een glimlach opleveren
• Koop cadeautjes die iemand wil krijgen
• Gebruik de P.S. in je e-mailhandtekening
• Doe iets met gepaste humor
• Attendeer op interessante informatie
• Stel Google Alerts is voor up to date klantinfo
• Nodig uit om iets samen te doen
• Zorg voor online zichtbaarheid
• Reageer op social media van klanten

En zo zijn er nog tientallen andere mogelijkheden te bedenken, het zijn altijd de kleine dingen die het doen. Kies wat past bij jou én bij de klant en zet netvliesmanagement continu in.

Agendeer aandacht
In de waan van de dag schiet aandacht voor klanten er wel eens bij in. Hoe simpel het ook klinkt, uiteindelijk valt of staat het met jouw discipline. Plan daarom elke week minimaal een aandachts-halfuurtje in je agenda. Een ideaal moment om een aantal netvliesactiviteiten op te pakken.

Een aantal jaar geleden had ik de eer om Robert Cialdini - bekend van de wereldberoemde bestseller ‘Invloed' - te interviewen. Hij gaf veel tips en ik deel er graag één met je: hak je doelstellingen in tweeën. Uit onderzoek blijkt dat de kans van slagen vele malen groter is als je jezelf twee doelen stelt. Kort gezegd komt dat doordat je dan meer uitdaging hebt. Immers, als je een doel gehaald hebt wil je ook dat tweede doel bereiken. Stel dat je deze maand voor acht klanten een netvliesmoment wilt realiseren. Je doelstelling wordt dan: deze maand wil ik tussen de 6 en 10 kleine acties doen om in beeld te komen en blijven bij klanten. Heb je de eerste 6 bereikt, dan is je volgende doel 10. De oorspronkelijke 8 komen helemaal niet meer in je brein voor. Werkt net zo goed bij andere doelen die je jezelf stelt overigens. Ik heb het geprobeerd en kan je melden dat het echt werkt, heel gaaf!

Bonustip: Dé Klantenpodcast over netvliesmanagement
Voor BNR ben ik host van Dé Klantenpodcast, met elke aflevering praktische tips en inspirerende voorbeelden om de verwachtingen van jouw klanten te overtreffen. Met vakgenoot Jos Burgers nam ik dertig afleveringen op, waaronder deze over netvliesmanagement waarin je nog veel meer tips hoort. Veel luisterplezier!


Daniëlle de Jonge is expert in eigentijdse klantrelaties en helpt als spreker & trainer bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn. Zij schreef de bestsellers Verleid de klant, Human2Human: de nieuwe klantrelatie en Extreem klantgericht. www.danielledejonge.nl. Voor Managementboek verzorgt ze de Online training Klantgericht verkopen. Voor BNR is zij host van Dé Klantenpodcast.


Daniëlle de Jonge over Digitale klantgerichtheid: videobelgesprekken met aandacht voor de klant column
29 juni 2021 | Daniëlle de Jonge

Daniëlle de Jonge en Judith Smits publiceren deze zomer op dit medium een serie blogs met tips over de human touch in digitale gesprekken. Dit is de vierde aflevering, met Daniëlle's tips om echte aandacht te geven aan de klant, zelfs tijdens een videobelgesprek. 

Een agenda vol calls, online meetings en andere digitale bijeenkomsten: het is de dagelijkse praktijk. En dat blijft het ook. Verschillende onderzoeken laten zien dat overleg via Teams, Zoom of vergelijkbare videobelprogramma's enthousiast zijn omarmd door het bedrijfsleven en de voordelen - makkelijker in te plannen en minder reistijd - maken dat zowel klanten als leveranciers het veelvuldig willen blijven gebruiken. Efficiency volop dus en daar schuilt meteen een valkuil, want bij digitale klantgesprekken mist geregeld de persoonlijke aandacht. Terwijl juist dat persoonlijke ervoor zorgt dat je een veel sterkere band met elkaar krijgt. In dit drieluik van artikelen geef ik je tips hoe je die human touch wél laat zien. In het eerste artikel lees je over de complimenteuze vraag, vooraf iets van jezelf laten horen en jouw onweerstaanbare uitstraling. Dit tweede artikel gaat over het geven van échte aandacht aan je gesprekspartner.

Vertel wat anderen van jou vinden
In kennismakingsgesprekken met potentiële klanten komt er vaak een vraag als ‘vertel eens iets over jezelf'. Netwerkexpert Judith Smits gaf in een van haar artikelen over online netwerken al een aantal tips daarover. Ik maak daar graag een verdieping op voor de een-op-een-gesprekken. Vooropgesteld: een korte en krachtige introductie is essentieel om op orde te hebben. Waak voor de valkuil dat je een standaardverhaaltje afdraait a la ‘Ik ben Johan en ik ben accountant. Ons kantoor onderscheidt zich door meedenken met de klant, kwaliteit en service'. Of zoiets dan, vooral saai en weinig zeggend. Een eigentijdse pitch bestaat uit een aantal elementen, ik benoem de belangrijkste drie:

1. Geef aan wat je bereikt voor klanten. Begin een zin bijvoorbeeld met "Ik help bedrijven om..."
2. Benoem in drie ‘bulletpoints' wat je doet of waarin je onderscheidend bent. Drie is een aantal dat mensen makkelijk onthouden, zeker als je ze heel kort houdt - soms is één woord al voldoende.
3. Vertel wat klanten in de samenwerking met jou waarderen. Denk: wat ik vaak hoor van klanten is dat …

Vooral punt drie wordt nog te weinig gebruikt en dat is zonde! Het is juist veel prettiger om te vertellen hoe anderen jou zien dan dat je jezelf op de borst klopt. Daarom zijn referenties ook zo krachtig. Overigens kun je deze drie punten in een introductiepitch gebruiken, maar net zo goed los terug laten komen op andere momenten in een gesprek.

Niet de transactie, wel de relatie
Het geweldige voordeel van online gesprekken is de tijdswinst. De keerzijde is dat gesprekken vaak razendsnel over de inhoud gaan. Lekker efficiënt. Maar goed, wie van waarde wil zijn voor klanten doet er beter aan om niet volle focus te leggen op de transactie. Het vooropstellen van de relatie brengt je in alle opzichten veel meer. En daar komen relatiegerichtevragen om de hoek kijken. Vragen die zich richten op de samenwerking die jullie (gaan) hebben. Wat voorbeelden:

- Als jij het helemaal voor het zeggen hebt, wat verander je dan?
- Hoeveel waarde hecht je aan de oplossing van dit probleem?
- Welke voordelen heeft een positief resultaat voor jou?
- Wat verwacht je van mij?
- Wat verwacht je niet van mij?
- Hoe kan ik je het beste structuur en overzicht bieden?
- Wat kan ik doen om te voorkomen dat je je zorgen over maakt?
- Waarop ga je je keuze baseren voor een leverancier?

Neem voor jezelf als uitgangspunt dat zestig procent van de vragen die je stelt over inhoudelijke zaken gaan, de overige veertig procent gaat over de relatie, de samenwerking die je wilt aangaan.

Voorkom passiviteit en wees aantrekkelijk
De energie van een online gesprek is toch net even anders dan wanneer je bij elkaar aan tafel zit. Dus doe je wat extra's om er voor te zorgen dat die frisse energie er alsnog komt. De videobelprogramma's zijn hierin je vriend, want ze bieden legio mogelijkheden voor interactie of afwisseling. Denk maar aan polls - vooral als je met twee of meer mensen een gesprek hebt. Of het gebruiken van de chat waarbij een klant alvast zijn of haar vragen kan zetten, terwijl jij een korte presentatie geeft. En over presentaties gesproken: maak slides visueel en zonder veel tekst en kijk of je ook jezelf daarbij nog steeds in beeld kunt houden, Zoom heeft bijvoorbeeld die optie om scherm-in-scherm te plaatsen. Nog een leuke interactie: annotaties. Een klant kan dan zelf iets op het scherm schrijven of een ‘duimpje' geven op het moment dat je iets vertelt dat zeer aansprekend is.

Zorg dat je de techniek goed beheerst, want je wilt ook in dat opzicht graag professioneel zijn toch? Kies per gesprek welke vorm het meest geschikt is. Je wilt er niet te veel toeters en bellen in stoppen. Wat je ook kiest, het voorkomt dat jouw klant of jij een wat passieve houding krijgt. En dat maakt jou dan weer zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk!

Bonustip: een verpletterende indruk en zakelijk Tinderen
Voor BNR ben ik host van Dé Klantenpodcast, met elke aflevering praktische tips en inspirerende voorbeelden om de verwachtingen van jouw klanten te overtreffen. Met collega-spreker Niek van den Adel heb ik twee afleveringen gemaakt vol inspiratie over online gesprekken: ‘Een verpletterend goede online indruk maken' en ‘Zakelijk Tinderen is het nieuwe normaal' Veel luisterplezier!

Daniëlle de Jonge is expert in eigentijdse klantrelaties en helpt als spreker & trainer bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn. Zij schreef de bestsellers Verleid de klant, Human2Human: de nieuwe klantrelatie en Extreem klantgericht. www.danielledejonge.nl. Voor Managementboek verzorgt ze de Online training Klantgericht verkopen. Voor BNR is zij host van Dé Klantenpodcast.


Managementboek van het Jaar 2018 - Juryblog - Hoe de jury tot stand kwam nieuws
25 oktober 2017 | Daniëlle de Jonge

‘Wie bepaalt hoe de jury wordt samengesteld?’. Deze vraag heb ik in de achterliggende periode geregeld gehoord. Terecht, want het is nogal een verantwoordelijkheid: beslissen welk managementboek het allerbeste van dit jaar is.

Dat vraagt dus om juryleden die gekwalificeerd zijn om dat bepalen. En dat is natuurlijk het geval, daar is het team van Managementboek heel kritisch op.

Kees Visser – een van de directeuren – en Justin van Lopik – redacteur – gaan er elk jaar eens goed voor zitten om te bespreken wie de potentiële juryleden zijn. Ze werken graag samen met mensen die - vaak vele tientallen- managementboeken hebben gerecenseerd en ook auteurs van managementboeken zijn geliefde juryleden. Het zijn dus sowieso mensen die het managementboekenvak kennen. Dit jaar is daar een mooie mix van te zien. Alle zes schrijven we al vele jaren recensies voor onder meer de site en het magazine van Managementboek. In de loop van die tijd zagen we tal van boeken voorbij komen, in alle denkbare stijlen en van luchtige kost tot diepgravende materie. Daardoor hebben we een goede kijk op wat er nodig is voor een kansrijk exemplaar. Mirella Visser, Louis Thörig, Pierre Spaninks en ik schreven eerder zelf boeken over ons vakgebied, we weten daardoor precies wat de kneepjes van het schrijfvak zijn.

Een ander belangrijk punt is de diversiteit in de jury. En dan niet alleen de combinatie van mannen en vrouwen, wat dit jaar overigens weer heel geslaagd is met een 50/50-verdeling. Ook zakelijke achtergrond speelt mee, want het is wel zo fijn om boeken te bekijken vanuit verschillende perspectieven. Daarmee geven we elkaar frisse inzichten en scherpe meningen, waardoor we tijdens vergaderingen inhoudelijk zinvolle discussies voeren. Met mensen uit het onderwijs, rasondernemers, werkzaam binnen kleine of juist grote organisaties: het is dit jaar allemaal aanwezig. Tot slot is voor een sterke jury van belang dat er meer en minder ervaren leden in zitten. De onbevangen aanpak van kersverse enthousiastelingen en de nieuwsgierigheid naar wat-zou-er-dit-jaar-voorbij-komen van de ‘oudgedienden’. De stand dit jaar: twee gloednieuwe personen en vier die deze eervolle taak al eerder hebben vervuld.

Met al die keuzes en varianten maken Kees en Justin een lijstje met potentiële juryleden die ze verleiden om zitting te nemen. Om toch al gauw zo’n 80 boeken door te bladeren, swipen, lezen en te beoordelen. Soms kan iemand door tijdgebrek niet, altijd zijn de gevraagden enthousiast om deze rol te mogen oppakken. En zo hebben we nu een topjury die vol enthousiasme in de boeken duikt om er dat ene, machtig mooie boek uit te gaan kiezen.

Daniëlle de Jonge is expert in eigentijdse klantrelaties en helpt als spreker & trainer bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn. Zij schreef de bestsellers Verleid de klant, Human2Human: de nieuwe klantrelatie en Extreem klantgericht. www.danielledejonge.nl

Ze is de voorzitter van de jury voor het Managementboek van het Jaar 2018 (#Mgtboek2018)


Jury Managementboek van het Jaar 2018 bekend nieuws
21 juli 2017 | Justin van Lopik

De jury voor de verkiezing van het Managementboek van het Jaar is bekend. Zes professionals met hart voor managementboeken. Hun namen, en hun achtergronden, leest u na de breek.

Juryvoorzitter Daniëlle de Jonge (@danielledejonge) is spreker en trainer met als expertise: (extreme) klantgerichtheid en onderscheidend verkopen. Ze schreef daar meerdere boeken over (Verleid de klant en Human2Human), is zelfstandig ondernemer en blogt & vlogt op danielledejonge.nl. Sinds 2008 schrijft zij recensies voor Managementboek en was jurylid voor de verkiezing Managementboek van het Jaar 2017.

Dr Louis Thörig MBA (@lthorig) is verbonden als thesisbegeleider aan de afdeling Organisatiewetenschappen, Faculteit Sociale Wetenschappen, Vrije Universiteit Amsterdam en was voorheen docent Corporate Communicatie aan de Hogeschool InHolland. Hij was tot 1 augustus 2011 werkzaam als global communications manager op het hoofdkantoor van IOI-Loders Croklaan in Wormerveer. Louis heeft farmacochemie gestudeerd aan de Vrije Universiteit, is gepromoveerd in de geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Leiden en heeft zijn MBA-graad behaald aan de Business School Nederland. Louis schrijft sinds 2004 recensies voor Managementboek. Ook Thörig schreef een boek: Operationele communicatie.

Carla Verwijs (@CarlaVerwijs) is managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement, innovatie en creativiteit. Afgestudeerd en gepromoveerd in de Toegepaste Onderwijskunde aan de Universiteit Twente. Ze heeft buitenlandse ervaring opgedaan in Frankrijk en Canada en na 9 jaar teruggekomen naar het mooie Delft. Carla Verwijs schrijft sinds 2005 recensies voor Managementboek.

Pierre Spaninks (@PierreSpaninks) is ZZP-expert. Hij doet onderzoek naar zelfstandige professionals en de flexibilisering van de arbeidsmarkt. Daar adviseert, spreekt en schrijft hij over. Hij publiceert o.a. in Quote, Managementboek Magazine en Reporters Online, en is elke zaterdag te horen op BNR Nieuwsradio. Hij studeerde Tekstwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam en volgde op Harvard het Senior Manager in Government Program. Spaninks schreef verschillende boeken, waaronder Galerij der Groten, Zzp'ers, marktvernieuwers of marktverziekers? en Zaken/Vrouw.

Mirella Visser (@MirellaVisser) is oprichter van het Centre for Inclusive Leadership en adviseert over strategische leiderschapsvraagstukken. Zij is auteur (De zijderoute naar de top), spreker op managementconferenties, commissaris en toezichthouder bij bedrijven en not for profit organisaties. Zij is tevens lid van de Commissie Europese Integratie en de Commissie Brexit van de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV). Visser schreef De zijderoute naar de top, waarmee ze zelf in 2010 de shortlist van het Managementboek van het Jaar haalde.

Bertrand Weegenaar (@BertrandW) is werkzaam als HBO-ICT docent bij Hogeschool Windesheim met aandachtsgebieden Entrepreneurship en Serious Gaming. Hij begeleidt tevens studentenondernemers die de combinatie onderneming en studie succesvol willen volbrengen.

Verder initieert Bertrand binnen en buiten Windesheim projecten om werkveld, overheid en onderwijs bij elkaar te brengen. Voorbeelden daarvan zijn de jaarlijkse Global Game Jam in Zwolle en het Techatelier (www.techatelier.nl), een project om kinderen van 10-14 jaar meer in aanraking te brengen met ICT en techniek.

Het is de 16e keer dat de verkiezing georganiseerd wordt.


Danielle de Jonge: ‘Verkoop gebruikt maximaal tien procent van alle verleidingstrucs’ interview
5 augustus 2013 | Ronald Buitenhuis

In tijden van economische voorspoed was er vooral sprake van een kopersmarkt. De klant kwam toch wel. Nu moeten bedrijven weer leren verkopen, ofwel: de klant verleiden. Daar zijn we slecht in, terwijl er een scala aan mogelijkheden is, zo betogen Daniëlle de Jonge en Rob Snoeijen in hun nieuwe boek Verleid de klant (‘onweerstaanbaar zakendoen’). ‘Verkopers bewust maken van alle aspecten van het onderbewuste.’

Bedrijven laten heel veel potentieel liggen omdat ze de klant te weinig verleiden?
Daniëlle de Jonge: ‘Ik denk dat als verkopend Nederland tien procent van alle verleidingstrucs gebruikt, het veel is. Ja, we laten veel kansen onbenut.’ Rob Snoeijen: ‘Ik kom geregeld bij klanten/verkopers die bij wijze van spreken liever een wortelbehandeling zonder verdoving aangaan, dan koude acquisitie plegen. Terwijl sales moet tegenwoordig. We komen uit een tijd waarin de klant vooral vroeg en het bedrijf leverde. Nu moeten we vooral weer gaan verkopen en sales is vaak verleerd hoe dat moet/kan. De vrijblijvendheid is wel uit de markt. Het klantcontact is het moment van de waarheid en dan is het belangrijk hoe je die klant onbewust kunt beïnvloeden. ’Daniëlle de Jonge: ‘85 procent van onze aankopen geschiedt onbewust. Dus is het belangrijk middels verleiding een breinpositie bij de klant te krijgen.’

In jullie boeken staan negen verleidingsstrategieën. Van kleur tot geur. Van een online aanpak tot een beter taalgebruik. Geef eens wat voorbeelden van hoe je de klant kunt verleiden?
Rob Snoeijen: ‘Makelaars adviseren huizenverkopers citroengeur te verspreiden omdat dat een frisse indruk geeft. Arrestanten blijven op een politiebureau rustiger als er een sinaasappel geur hangt. In de Parijse metro gebruiken ze dennengeur en als je ’s avonds na een avondje Schouwburg in Amsterdam de parkeergarage inloopt, hoor je de muziek van het concert dat net is geweest. De sfeer moet je uitnodigen terug te komen. Het is een vorm van klantenbinding. Zo zijn er talloze manieren om mensen te verleiden. Of andersom, je klant van je te verwijderen. Als je een IT-bedrijf bent en je komt met een (gekregen) schrijfmap van een of ander bouwbedrijf aan, dan klopt de uitstraling niet. Verkeerde kleding, noem maar op.’

Er nogal wat ‘nogal wiedes tips’ in jullie boek. Dat weten we toch allemaal wel…
Daniëlle de Jonge: ‘Het kan dat sommige dingen bekend zijn. Waar het dan om gaat is: hoe zorg je ervoor dat je het daadwerkelijk gaat toepassen. Wie resultaten wil zien, moet "richting en actie" combineren. We hebben het allemaal in dit boek nog eens op een rij gezet. Er zijn heel veel verkoopknoppen waar je aan kunt draaien om de verleiding groter te maken, maar we doen het zelden. Het is goed om soms eens even achterover te leunen en te kijken wat je allemaal kunt doen, wat nu niet gebeurt. Waarom verkopers/managers er geen aandacht voor hebben? Gemakzucht misschien, gebrek aan voorbereiding of het nut er niet van inzien. Met hele kleine veranderingen kun je veel bereiken. En dat hoeft niet veel te kosten.’

Omdat het zo leuk is, wat zijn de goede voorbeelden?
Rob Snoeijen: ‘McDonalds. Als je ’s avonds aan komt rijden, is er een groene uitstraling die aantrekt. Als je binnen bent, wordt het licht blauw waardoor je sneller geneigd bent eerder te vertrekken. Voor McDonalds is het de truc een snelle doorstroom te hebben voor een grote omzet. Maar neem een gemiddelde kledingwinkel. In een paskamer is nauwelijks licht of vervelend TL-licht. Waarom geen lampen met drie standen: daglicht, fel en gedempt? Je krijgt er een totaal andere sfeer van. Dat beïnvloedt het koopgedrag van de klant.’ Daniëlle de Jonge: ‘Ik was ooit bij een klant die daglichtlampen op kantoor had. Ik merkte dat ik veel fitter was na twee uur vergaderen dan normaal. Het doel van het boek is mensen bewust maken van alle aspecten van het onderbewuste.’ Snoeijen: ‘We leven meer en meer in een belevingseconomie. Dan is het belangrijk om zintuigen te prikkelen. Als je dat doet als verkoper, is er veel winst te behalen. Ik weet dat er een autorace computerspel in de maak is waarbij je via een USB-stick verbrand rubber kunt ruiken. En er zijn al golfwinkels die naar gras ruiken. Swissotel ruikt wereldwijd naar "alpenweiden". Allemaal voorbeelden van verleiding.’

Wat is de truc der trucs?
Daniëlle de Jonge: ‘Zichtbaar zijn. Ik hanteer de gouden acquisitiedriehoek: publiceer, netwerk en geef lezingen. Als je niet in een tijdschrift of op een site een plek krijgt, kun je een eigen blog starten. Zo blijf je altijd in contact met potentiële klanten. Als je ergens heen gaat, probeer van te voren af te spreken met mensen zodat het netwerken zin heeft. Ook lezingen geven je zichtbaarheid. Zorg dat je continu in dialoog blijft met klanten, ook al kopen ze op dat moment niks bij. Stuur een tweet, een nieuwsbrief, maar blijf altijd zichtbaar.’ Snoeijen zegt nog over zichtbaarheid: ‘Er is eens een test gedaan. Twee dokters. Eén klassiek met witte jas, pennen en een stethoscoop. Een ander in leren pak, met helm nog op tafel. De meeste "patiënten" gaan blind voor de witte jas, terwijl de andere dokter misschien wel veel beter is. Straal dat uit en wees bewust van je gedrag en uitstraling.’

Hoe verleid je mensen online? Zijn daar trucs voor?
Daniëlle de Jonge: ‘Zorg dat er altijd iets gebeurt op een site. Wees niet statisch. Zorg voor een call to action button: koop nu, schrijf nu in, gratis download, enzovoort. Verleng de gemiddelde tijd dat iemand een site bezoekt. Doe ook niet te veel. Wat ik veel zie is dat mensen opeens op Facebook gaan, gaan Twitteren en Linkedin vullen. En zich dan pas gaan afvragen: maar wat wil ik er eigenlijk mee. Doe niet te veel aan zichtbaarheid, maar focus op een paar aspecten. Kennis delen online (tips geven, adviezen) is ook veel efficiënter dan alleen je bedrijf verkopen. Als je teksten online zet, ga dan uit van het perspectief van de klant en probeer niet alleen jezelf aan te prijzen.’


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden