Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Managementboek van het Jaar 2018 - Juryblog - Hoe de jury tot stand kwam nieuws
25 oktober 2017 | Daniëlle de Jonge

‘Wie bepaalt hoe de jury wordt samengesteld?’. Deze vraag heb ik in de achterliggende periode geregeld gehoord. Terecht, want het is nogal een verantwoordelijkheid: beslissen welk managementboek het allerbeste van dit jaar is.

Dat vraagt dus om juryleden die gekwalificeerd zijn om dat bepalen. En dat is natuurlijk het geval, daar is het team van Managementboek heel kritisch op.

Kees Visser – een van de directeuren – en Justin van Lopik – redacteur – gaan er elk jaar eens goed voor zitten om te bespreken wie de potentiële juryleden zijn. Ze werken graag samen met mensen die - vaak vele tientallen- managementboeken hebben gerecenseerd en ook auteurs van managementboeken zijn geliefde juryleden. Het zijn dus sowieso mensen die het managementboekenvak kennen. Dit jaar is daar een mooie mix van te zien. Alle zes schrijven we al vele jaren recensies voor onder meer de site en het magazine van Managementboek. In de loop van die tijd zagen we tal van boeken voorbij komen, in alle denkbare stijlen en van luchtige kost tot diepgravende materie. Daardoor hebben we een goede kijk op wat er nodig is voor een kansrijk exemplaar. Mirella Visser, Louis Thörig, Pierre Spaninks en ik schreven eerder zelf boeken over ons vakgebied, we weten daardoor precies wat de kneepjes van het schrijfvak zijn.

Een ander belangrijk punt is de diversiteit in de jury. En dan niet alleen de combinatie van mannen en vrouwen, wat dit jaar overigens weer heel geslaagd is met een 50/50-verdeling. Ook zakelijke achtergrond speelt mee, want het is wel zo fijn om boeken te bekijken vanuit verschillende perspectieven. Daarmee geven we elkaar frisse inzichten en scherpe meningen, waardoor we tijdens vergaderingen inhoudelijk zinvolle discussies voeren. Met mensen uit het onderwijs, rasondernemers, werkzaam binnen kleine of juist grote organisaties: het is dit jaar allemaal aanwezig. Tot slot is voor een sterke jury van belang dat er meer en minder ervaren leden in zitten. De onbevangen aanpak van kersverse enthousiastelingen en de nieuwsgierigheid naar wat-zou-er-dit-jaar-voorbij-komen van de ‘oudgedienden’. De stand dit jaar: twee gloednieuwe personen en vier die deze eervolle taak al eerder hebben vervuld.

Met al die keuzes en varianten maken Kees en Justin een lijstje met potentiële juryleden die ze verleiden om zitting te nemen. Om toch al gauw zo’n 80 boeken door te bladeren, swipen, lezen en te beoordelen. Soms kan iemand door tijdgebrek niet, altijd zijn de gevraagden enthousiast om deze rol te mogen oppakken. En zo hebben we nu een topjury die vol enthousiasme in de boeken duikt om er dat ene, machtig mooie boek uit te gaan kiezen.

Daniëlle de Jonge is expert in eigentijdse klantrelaties en helpt als spreker & trainer bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn. Zij schreef de bestsellers Verleid de klant, Human2Human: de nieuwe klantrelatie en Extreem klantgericht. www.danielledejonge.nl

Ze is de voorzitter van de jury voor het Managementboek van het Jaar 2018 (#Mgtboek2018)

Jury Managementboek van het Jaar 2018 bekend nieuws
21 juli 2017 | Justin van Lopik

De jury voor de verkiezing van het Managementboek van het Jaar is bekend. Zes professionals met hart voor managementboeken. Hun namen, en hun achtergronden, leest u na de breek.

Juryvoorzitter Daniëlle de Jonge (@danielledejonge) is spreker en trainer met als expertise: (extreme) klantgerichtheid en onderscheidend verkopen. Ze schreef daar meerdere boeken over (Verleid de klant en Human2Human), is zelfstandig ondernemer en blogt & vlogt op danielledejonge.nl. Sinds 2008 schrijft zij recensies voor Managementboek en was jurylid voor de verkiezing Managementboek van het Jaar 2017.

Dr Louis Thörig MBA (@lthorig) is verbonden als thesisbegeleider aan de afdeling Organisatiewetenschappen, Faculteit Sociale Wetenschappen, Vrije Universiteit Amsterdam en was voorheen docent Corporate Communicatie aan de Hogeschool InHolland. Hij was tot 1 augustus 2011 werkzaam als global communications manager op het hoofdkantoor van IOI-Loders Croklaan in Wormerveer. Louis heeft farmacochemie gestudeerd aan de Vrije Universiteit, is gepromoveerd in de geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Leiden en heeft zijn MBA-graad behaald aan de Business School Nederland. Louis schrijft sinds 2004 recensies voor Managementboek. Ook Thörig schreef een boek: Operationele communicatie.

Carla Verwijs (@CarlaVerwijs) is managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement, innovatie en creativiteit. Afgestudeerd en gepromoveerd in de Toegepaste Onderwijskunde aan de Universiteit Twente. Ze heeft buitenlandse ervaring opgedaan in Frankrijk en Canada en na 9 jaar teruggekomen naar het mooie Delft. Carla Verwijs schrijft sinds 2005 recensies voor Managementboek.

Pierre Spaninks (@PierreSpaninks) is ZZP-expert. Hij doet onderzoek naar zelfstandige professionals en de flexibilisering van de arbeidsmarkt. Daar adviseert, spreekt en schrijft hij over. Hij publiceert o.a. in Quote, Managementboek Magazine en Reporters Online, en is elke zaterdag te horen op BNR Nieuwsradio. Hij studeerde Tekstwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam en volgde op Harvard het Senior Manager in Government Program. Spaninks schreef verschillende boeken, waaronder Galerij der Groten, Zzp'ers, marktvernieuwers of marktverziekers? en Zaken/Vrouw.

Mirella Visser (@MirellaVisser) is oprichter van het Centre for Inclusive Leadership en adviseert over strategische leiderschapsvraagstukken. Zij is auteur (De zijderoute naar de top), spreker op managementconferenties, commissaris en toezichthouder bij bedrijven en not for profit organisaties. Zij is tevens lid van de Commissie Europese Integratie en de Commissie Brexit van de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV). Visser schreef De zijderoute naar de top, waarmee ze zelf in 2010 de shortlist van het Managementboek van het Jaar haalde.

Bertrand Weegenaar (@BertrandW) is werkzaam als HBO-ICT docent bij Hogeschool Windesheim met aandachtsgebieden Entrepreneurship en Serious Gaming. Hij begeleidt tevens studentenondernemers die de combinatie onderneming en studie succesvol willen volbrengen.

Verder initieert Bertrand binnen en buiten Windesheim projecten om werkveld, overheid en onderwijs bij elkaar te brengen. Voorbeelden daarvan zijn de jaarlijkse Global Game Jam in Zwolle en het Techatelier (www.techatelier.nl), een project om kinderen van 10-14 jaar meer in aanraking te brengen met ICT en techniek.

Het is de 16e keer dat de verkiezing georganiseerd wordt.

Danielle de Jonge: ‘Verkoop gebruikt maximaal tien procent van alle verleidingstrucs’ interview
5 augustus 2013 | Ronald Buitenhuis

In tijden van economische voorspoed was er vooral sprake van een kopersmarkt. De klant kwam toch wel. Nu moeten bedrijven weer leren verkopen, ofwel: de klant verleiden. Daar zijn we slecht in, terwijl er een scala aan mogelijkheden is, zo betogen Daniëlle de Jonge en Rob Snoeijen in hun nieuwe boek Verleid de klant (‘onweerstaanbaar zakendoen’). ‘Verkopers bewust maken van alle aspecten van het onderbewuste.’

Bedrijven laten heel veel potentieel liggen omdat ze de klant te weinig verleiden?
Daniëlle de Jonge: ‘Ik denk dat als verkopend Nederland tien procent van alle verleidingstrucs gebruikt, het veel is. Ja, we laten veel kansen onbenut.’ Rob Snoeijen: ‘Ik kom geregeld bij klanten/verkopers die bij wijze van spreken liever een wortelbehandeling zonder verdoving aangaan, dan koude acquisitie plegen. Terwijl sales moet tegenwoordig. We komen uit een tijd waarin de klant vooral vroeg en het bedrijf leverde. Nu moeten we vooral weer gaan verkopen en sales is vaak verleerd hoe dat moet/kan. De vrijblijvendheid is wel uit de markt. Het klantcontact is het moment van de waarheid en dan is het belangrijk hoe je die klant onbewust kunt beïnvloeden. ’Daniëlle de Jonge: ‘85 procent van onze aankopen geschiedt onbewust. Dus is het belangrijk middels verleiding een breinpositie bij de klant te krijgen.’

In jullie boeken staan negen verleidingsstrategieën. Van kleur tot geur. Van een online aanpak tot een beter taalgebruik. Geef eens wat voorbeelden van hoe je de klant kunt verleiden?
Rob Snoeijen: ‘Makelaars adviseren huizenverkopers citroengeur te verspreiden omdat dat een frisse indruk geeft. Arrestanten blijven op een politiebureau rustiger als er een sinaasappel geur hangt. In de Parijse metro gebruiken ze dennengeur en als je ’s avonds na een avondje Schouwburg in Amsterdam de parkeergarage inloopt, hoor je de muziek van het concert dat net is geweest. De sfeer moet je uitnodigen terug te komen. Het is een vorm van klantenbinding. Zo zijn er talloze manieren om mensen te verleiden. Of andersom, je klant van je te verwijderen. Als je een IT-bedrijf bent en je komt met een (gekregen) schrijfmap van een of ander bouwbedrijf aan, dan klopt de uitstraling niet. Verkeerde kleding, noem maar op.’

Er nogal wat ‘nogal wiedes tips’ in jullie boek. Dat weten we toch allemaal wel…
Daniëlle de Jonge: ‘Het kan dat sommige dingen bekend zijn. Waar het dan om gaat is: hoe zorg je ervoor dat je het daadwerkelijk gaat toepassen. Wie resultaten wil zien, moet "richting en actie" combineren. We hebben het allemaal in dit boek nog eens op een rij gezet. Er zijn heel veel verkoopknoppen waar je aan kunt draaien om de verleiding groter te maken, maar we doen het zelden. Het is goed om soms eens even achterover te leunen en te kijken wat je allemaal kunt doen, wat nu niet gebeurt. Waarom verkopers/managers er geen aandacht voor hebben? Gemakzucht misschien, gebrek aan voorbereiding of het nut er niet van inzien. Met hele kleine veranderingen kun je veel bereiken. En dat hoeft niet veel te kosten.’

Omdat het zo leuk is, wat zijn de goede voorbeelden?
Rob Snoeijen: ‘McDonalds. Als je ’s avonds aan komt rijden, is er een groene uitstraling die aantrekt. Als je binnen bent, wordt het licht blauw waardoor je sneller geneigd bent eerder te vertrekken. Voor McDonalds is het de truc een snelle doorstroom te hebben voor een grote omzet. Maar neem een gemiddelde kledingwinkel. In een paskamer is nauwelijks licht of vervelend TL-licht. Waarom geen lampen met drie standen: daglicht, fel en gedempt? Je krijgt er een totaal andere sfeer van. Dat beïnvloedt het koopgedrag van de klant.’ Daniëlle de Jonge: ‘Ik was ooit bij een klant die daglichtlampen op kantoor had. Ik merkte dat ik veel fitter was na twee uur vergaderen dan normaal. Het doel van het boek is mensen bewust maken van alle aspecten van het onderbewuste.’ Snoeijen: ‘We leven meer en meer in een belevingseconomie. Dan is het belangrijk om zintuigen te prikkelen. Als je dat doet als verkoper, is er veel winst te behalen. Ik weet dat er een autorace computerspel in de maak is waarbij je via een USB-stick verbrand rubber kunt ruiken. En er zijn al golfwinkels die naar gras ruiken. Swissotel ruikt wereldwijd naar "alpenweiden". Allemaal voorbeelden van verleiding.’

Wat is de truc der trucs?
Daniëlle de Jonge: ‘Zichtbaar zijn. Ik hanteer de gouden acquisitiedriehoek: publiceer, netwerk en geef lezingen. Als je niet in een tijdschrift of op een site een plek krijgt, kun je een eigen blog starten. Zo blijf je altijd in contact met potentiële klanten. Als je ergens heen gaat, probeer van te voren af te spreken met mensen zodat het netwerken zin heeft. Ook lezingen geven je zichtbaarheid. Zorg dat je continu in dialoog blijft met klanten, ook al kopen ze op dat moment niks bij. Stuur een tweet, een nieuwsbrief, maar blijf altijd zichtbaar.’ Snoeijen zegt nog over zichtbaarheid: ‘Er is eens een test gedaan. Twee dokters. Eén klassiek met witte jas, pennen en een stethoscoop. Een ander in leren pak, met helm nog op tafel. De meeste "patiënten" gaan blind voor de witte jas, terwijl de andere dokter misschien wel veel beter is. Straal dat uit en wees bewust van je gedrag en uitstraling.’

Hoe verleid je mensen online? Zijn daar trucs voor?
Daniëlle de Jonge: ‘Zorg dat er altijd iets gebeurt op een site. Wees niet statisch. Zorg voor een call to action button: koop nu, schrijf nu in, gratis download, enzovoort. Verleng de gemiddelde tijd dat iemand een site bezoekt. Doe ook niet te veel. Wat ik veel zie is dat mensen opeens op Facebook gaan, gaan Twitteren en Linkedin vullen. En zich dan pas gaan afvragen: maar wat wil ik er eigenlijk mee. Doe niet te veel aan zichtbaarheid, maar focus op een paar aspecten. Kennis delen online (tips geven, adviezen) is ook veel efficiënter dan alleen je bedrijf verkopen. Als je teksten online zet, ga dan uit van het perspectief van de klant en probeer niet alleen jezelf aan te prijzen.’

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden