Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
In Focus: Meer omzet met je webshop in_focus
2 april 2015 | Justin van Lopik

In Meer omzet met je webshop laat Jurjen Jongejan op een aansprekende en laagdrempelige manier zien hoe je de conversie van je webshop structureel verbetert. Vier lezers beoordelen het boek.

Patrick Heijmans,

E-commerce adviseur bij Webwinkeladviseur.nl

Na het lezen van Meer omzet met je webshop van Jurjen Jongejan kun je direct aan de slag met het verbeteren en optimaliseren van je eigen webshop. In duidelijke taal wordt onder andere in 4 stappen uitgelegd wat je het beste kan doen om de conversie van je webshop te verhogen. Op deze manier kun je met hetzelfde aantal bezoekers meer omzet genereren. Met duidelijke afbeeldingen voorbeelden en tips laat Jurjen je zien op welke manier je van bestaande bezoekers koper kunt maken. Wie wil dat nu niet!

Na het uitlezen van dit boek, wat overigens in 1 avond uit was, heb ik natuurlijk meteen enkele tips uit dit boek toegepast op een aantal webshops die wij beheren. Wat ik vooral interessant vond was het Analytics gedeelte!

Een boek die zeker niet mag ontbreken in de boekenkast van een webwinkelier of E-commerce manager.

9

Mark Wienk

Freelance webshopbouwer en conversiespecialist

Het boek geeft een duidelijk overzicht van de aspecten van conversie. Door middel van concrete voorbeelden en handige tools helpt het je op weg naar een goede strategie. Het is makkelijk geschreven en de opbouw is zeer logisch. Het boek geeft geen 'doe dit en je hebt meer omzet'-tips, maar maakt duidelijk dat elke webshop zijn eigen aanpak behoeft. De in het boek genoemde (vaak gratis) tools blijken voor mij erg handig om hogere conversie te realiseren. Een aantal van deze tools waren bij mij al bekend, maar er zaten ook zeker een paar nieuwe bij. Ook heb ik sommige bestaande tools opnieuw ingericht na het lezen van de tips in het boek.

Het is geschreven voor webshopeigenaars, en dus niet voor consultants of webshopbouwers. Het geeft dus geen one-size-fits-all oplossing, maar geeft je de houvast voor een strategie die op veel webshops van toepassing is.’

8

Mark Spermon

Mark Spermon Online marketeer / eigenaar van Upward Online Marketing

Jurjen Jongejan legt duidelijk uit welke verschillende typen obstakels je bezoekers kunnen ervaren, waardoor ze niets kopen in je webshop. Ook krijg je een duidelijk beeld hoe je de obstakels zichtbaar kunt maken.

Aan de hand van een vierstappenplan krijg je een goede structuur aangereikt om de obstakels in je webshop een voor een op te ruimen en zo je conversie te verhogen. Elke stap wordt duidelijk uitgelegd met talloze voorbeelden en praktijkcases, zodat je direct aan de slag kunt om het geleerde op je eigen webshop toe te passen. Als bonus geeft Jongejan nog een flink aantal praktische tips om ervoor te zorgen dat bezoekers je webshop niet meer kunnen weerstaan.

Door de vlotte en praktische schrijfstijl is dit boek geschikt voor zowel de beginnende als de ervaren webshopeigenaar. Iedereen kan op zijn eigen kennisniveau de tips toepassen op zijn eigen webshop, en zo de conversie verhogen. Doe je dit, dan krijg je absoluut wat het boek belooft. Meer omzet uit je webshop!

8,5

Otto Klop, export manager bij GREEFA. GREEFA ontwerpt, produceert en verkoopt sorteer- en verpakinstallaties voor groenten en fruit. GREEFA is wereldwijd actief en behoort mondiaal tot de top.

Ik vind het een interessant boek, het heeft mij dingen geleerd en laten zien die ik nog niet wist. Voor onze producten (kapitaalgoederen) ligt een webshop niet direct voor de hand. Toch heb ik uit het boek verbeterpunten voor onze website gehaald. Of ik met dit boek in de hand een goede eigen webshop kan maken, vraag ik me af. Het geeft me wel goede achtergrondinformatie in de gesprekken met een webshop ontwikkelaar.

De schrijfstijl vind ik erg feitelijk, er komen heel veel ‘vaktermen’ voorbij. De illustraties die gebruikt worden zijn erg duidelijk. Het enige nadeel vind ik dat de schrijfstijl erg uitgebreid en herhalend is. Jongejan had zich in de beperking de meester getoond.

Ik geef het boek daarom een 7.


10 conversietips voor e-commerce ondernemers preview
3 maart 2015 | Jurjen Jongejan

Als e-Commerce ondernemer sta je voor een uitdagende klus: je moet steeds meer omzet zien te maken. Één van de manieren om deze klus te klaren is om meer omzet te halen uit hetzelfde aantal bezoekers. Een hogere conversie dus. Jurjen Jongejan deelt 10 tips om meer omzet te scoren door een hogere conversie.

1. Speel geen verstoppertje met je klantreviews

Veel bezoekers laten hun aankoopbeslissing beïnvloeden door wat andere bezoekers in dezelfde situatie deden. Daarom heb je natuurlijk klantreviews op je webshop. Een veel gemaakte fout van ondernemers is dat ze verstoppertje spelen met deze reviews. Bijvoorbeeld door ze alleen aan de bovenkant of aan de onderkant van de site te stoppen. Bezoekers maken hun definitieve aankoopbeslissing op de productpagina of in de winkelwagen. Toon je reviews juist op deze plaatsen prominent in beeld, zodat je bezoekers ze niet kunnen missen.

2. Voorkom doodlopende straatjes

Er zijn bezoekers die je webshop niet interessant genoeg vinden. Ze verlaten je webshop.

Dat is niet erg. Deze bezoekers zouden toch nooit bij je kopen. Steek er verder geen energie in. Maar er zijn ook bezoekers die je webshop verlaten zonder te kopen, maar je webshop wél interessant vinden. Deze bezoekers wil je niet zomaar laten gaan. Je hebt niet voor niets veel geld uitgegeven om ze in je webshop te krijgen. Met deze bezoekers wil je in contact blijven. Hoe zorg je ervoor dat je bij deze bezoekers geen kans onbenut laat? Oriënterende bezoekers snuffelen in je productaanbod en surfen door op al je productbulkpagina’s. Je bezoekers stoppen met snuffelen wanneer ze alle producten uit een productcategorie hebben bekeken. Zit er geen interessant product voor ze tussen, dan eindigen ze onder aan je productbulkpagina. Dat is voor jou het moment om toe te slaan. Om in contact te blijven. Met bijvoorbeeld de volgende melding: ‘Niets kunnen vinden? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis niets van onze nieuwe collectie!’ Of: ‘Zit er niets voor je tussen? Onze collectie wordt wekelijks aangevuld met nieuwe producten. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis niets!’

Of op je productdetailpagina:

• ‘Je maat uitverkocht? We sturen je direct een e-mail als het product weer op voorraad is.’

• ‘Leuk product? Stuur naar je e-mail en bewaar voor later.’

Op iedere pagina waar je potentiële klant op het punt staat om je webshop te verlaten onder af te rekenen, moet je een mogelijkheid bieden om in contact te blijven. Zo voorkom je ‘doodlopende straatjes’. Doodlopende straatjes op je webshop betekenen dat er indirect omzet weglekt.

3. Wees aanwezig als het druk is

Wanneer heb je een hoge kans op een verkoop? Precies. Op de momenten dat je direct de vragen van je bezoekers kunt beantwoorden. Check in Google Analytics op welke tijden het in je webshop het drukst is. Op die momenten zorg je dat je klantenservice open is. Schitter dus niet in afwezigheid als het op je webshop het drukst is.

4. Benoem voordelen, niet alleen eigenschappen

Realiseer je dat je bezoekers geen eigenschappen kopen, maar voordelen. Je productpagina’s volproppen met alleen maar eigenschappen is een conversiekiller. Verkoop je online rugzakken, dan moet je dus niet alleen de afmetingen communiceren, maar juist of die 15 inch laptop erin past. Vermeld van de MP3 speler die je verkoopt niet alleen dat ie zwart is. Vermeld ook dat ie door de neutrale kleur bij iedere outfit past. Wees uniek in je productteksten en benadruk de voordelen van jouw producten. Hiermee onderscheid je je van de concurrent.

5. Analyseer de werking van je zoekfunctie

Er bestaat geen twijfel: iedere bezoeker die jouw interne zoekfunctie gebruikt, heeft een koopintentie. Een bezoeker die geld wil uitgeven, maar niet de informatie krijgt waar hij op dat moment naar op zoek is, gaat zoeken om een antwoord te vinden op zijn vraag. Als hij geen koopintentie zou hebben, zou hij ook niet gaan zoeken, maar direct jouw webshop verlaten. Er wordt vaak gezegd: ‘zoekers zijn boekers’. En dat klopt als een bus. Bezoekers die koopsignalen afgeven, wil je goed bedienen en goed begrijpen. Een analyse van je interne zoekfunctie is dus onmisbaar. Gebruik Google Analytics om de top 10 zoektermen van je bezoekers te bekijken en analyseer of je geen omzet misloopt op deze zoektermen.

6. Gebruik bullets op je productpagina’s

Bezoekers lezen de teksten op je productpagina. Dat weet je zeker. Anders kunnen ze namelijk geen beslissing maken. Maar je bezoekers haten lange lappen tekst. Maak gebruik van bullets, zodat ze de voordelen van je producten snel kunnen scannen en eenvoudig hun aankoopbeslissing kunnen maken. Een beslissing in jouw voordeel.

7. Toon je kortingscode niet prominent in de winkelwagen

Veel webshops tonen de kortingscode in de winkelwagen prominent in beeld. Doe het niet. Bezoekers die een kortingscode of actiecode hebben, vinden de plaats om deze te verzilveren echt wel! Bij bezoekers die géén kortingscode hebben, zaai je juist twijfel. Ze gaan zoeken in Google naar je kortingscode, want ze willen geen korting mislopen. Dat voelt namelijk niet lekker. De kans bestaat dan dat ze jouw kortingscode niet vinden, maar die van je concurrent wel. De kans op omzet wordt dan kleiner. Vinden ze je kortingscode wel, kost het je onnodig marge.

8. Overtuig op de ‘over ons’ pagina

Iedere webshop heeft er één: een ‘over ons’-pagina. Deze pagina wordt bezocht door nieuwe potentiële klanten. Bestaande klanten kennen jouw webshop immers al. Het zijn nieuwe, potentiële klanten die op zoek zijn naar bevestiging om bij jou te kopen. Ze moeten over de streep worden getrokken. Hoewel de naam van de pagina (‘over ons’) anders doet vermoeden, is het dus een pagina om te overtuigen. Bezoekers verwachten dat hier ook van je: ze klikken op ‘over ons’ maar ze lezen ‘overtuig me’. Het is géén pagina om over jezelf te vertellen. Toon juist je klantreviews, show met je USP’s, laat je keurmerken, KVK nummer en foto’s van je fysieke winkel(s) zien. Of geef deze pagina een menselijk gezicht, door een teamfoto op deze pagina te plaatsen.

9. Neem risico’s en onzekerheden weg tijdens de klantreis

Webshops die een extreem hoge conversie hebben zijn goed in één ding: ze nemen voortdurend risico’s en onzekerheden weg tijdens de ‘customer journey’. Verkoop je online bungalowtenten, dan willen je bezoekers weten hoe lang het duurt voordat de tent staat, of hij in kofferbak past en of hij geschikt is om mee rond te trekken. Indien je sporthorloges verkoopt moet je vermelden of het display wel goed zichtbaar is bij hardlopen in het donker. Neem je voor je bezoekers geen risico’s en onzekerheden weg, dan blijft je conversie bedroevend laag.

10. Voorkom registratie om een account aan te maken

Je bezoekers hebben een hekel aan registreren en/of een account aanmaken om te kunnen bestellen. Doe je het wel, breng je ze regelrecht bij je concurrent.

Jurjen Jongejan is gespecialiseerd in conversie-optimalisatie voor webshops. Hij is ruim 12 jaar bezig om de conversie van webshops structureel te verhogen. Jongejan is onder meer auteur van het boek Meer omzet met je webshop, in vier stappen naar een hogere conversie’.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden