Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Geboekstaafd: De top 3 van Alette den Exter geboekstaafd
29 september 2015 | Nienke van Oeveren

Alette den Exter is communicatietrainer en tekstexpert. Zij traint professionals de optimale vertaalslag naar lezersgerichte teksten te maken. Ze vertelt over haar top 3 managementboeken.

1 Met woorden verleiden

Mark van Bogaert

‘Voor mijn trainingen ben ik altijd op zoek naar boeken over wervend schrijven. Zo stuitte ik op Met woorden verleiden. Marc Van Bogaert heeft veel A/B-tests gedaan om te onderzoeken welke teksten het meeste respons opleveren. Hoe krijg je meer reactie op je brief of mailing? Hij schrijft met humor en geeft veel tips. Eén van die tips is: schrijf zoals je praat. Hij besteedt dan ook een hoofdstuk over de dialoog: spreek de taal van jouw klant.’

2 Overtuigen op één A4

Michiel Boswinkel en Joep Jaspers

‘Michiel was mijn mentor bij Vergouwen Overduin en ik heb veel van hem geleerd. Nog steeds praktiseer ik veel inzichten en modellen die Jaspers en Boswinkel in dit boek uitleggen. Eén daarvan is schrijven vanuit de kern. Durf met de boodschap te beginnen en volg vervolgens de relevante lezersvragen die jouw boodschap oproepen. Zij leggen ook de bezwarenboom uit die ik voor mijn trainingen gebruik; een handig model om lezersbezwaren in kaart te brengen om ze vervolgens weg te nemen. Bijvoorbeeld: is er überhaupt een probleem? Wegen de voordelen van het plan op tegen de nadelen? Past het binnen het beleid van de organisatie? Een handig boek voor wie overtuigende advies- of beleidsteksten wil schrijven!’

3 Spreek als TED

Carmine Gallo

‘Voor het schrijven van Pitch! heb ik veel bronnen gezocht voor het houden van bijzondere presentaties. In Spreek als TED is het erg leuk om te zien hoe Carmine Gallo TED-talks uitpluist om tot negen gemene delers van een indrukwekkende TED-talk te komen. Spreek zoals je met vrienden spreekt is er één van. Het boek is niet een praktisch boek, maar meer een verhalende inspiratiebron. Zo noemt Gallo bijvoorbeeld de kunst van een onvergetelijke intro aan de hand van de presentatie van Bill Gates, waarin Gates in zijn TED-talk over malaria een potje muggen opentrekt….. hysterie alom. Onvergetelijk!’

In Focus: Pitch in_focus
19 juni 2015 | Justin van Lopik

In Pitch laten pitchexperts Rick Willemsen en Alette den Exter zien hoe je jezelf slim 'verkoopt'. Of het nu gaat om korte of lange presentaties, mondeling of op papier. Van elevator tot aanbesteding. Drie lezers beoordeelden het boek.

Ad de Groot

Business unit manager Aquaflow b.v.

Pitch is een goed boek voor diegene die nog aan het begin van het presenteren staan. Alles waar je op moet letten staat erin. Voor de ervaren mensen bevatten met name de eerste hoofdstukken nog wel een paar eye openers. Het gehele boek is makkelijk leesbaar en bevat aardige actuele voorbeelden. Opvallend en bijzonder goed zijn de filmpjes die de boodschap ondersteunen. Deze zijn direct te bekijken door het scannen van een QR code.

Het boek is door mij gekocht omdat ik, met een aantal concurrenten, uitgenodigd ben om voor een groep opdrachtgevers een pitch te geven van maximaal 6 minuten. Dus met meerdere leveranciers, direct na elkaar, jouw verhaal overbrengen. Dat moet dus in één keer goed. Het lezen van het boek, was de start van een goede voorbereiding en voor mij geschikt om de automatische piloot weer even scherp te stellen. Een pitch of presentatie kan immers altijd beter.

7

Lisa Niehoff

Virtual assistant voor zelfstandigen (www.hierislisa.nl)

Het fijne aan Pitch! is dat er met methodes/ technieken en checklisten wordt gewerkt. Dit maakt de tekst en informatie concreet en wordt er niet vaag met kennis gestrooid. Door de methodes kun je gemakkelijk stap voor stap aan de slag, waardoor ook de mensen die niet zo sterk zijn in presentaties toch een heel eind op weg geholpen worden. Ik ben zelf geen held met presenteren, maar durf te zeggen dat ik door middel van deze stappen veel beter voorbereid ga spreken en hierdoor met meer vertrouwen pitch. Ook leiden de stappen tot verbeterde inzichten en denk je meerdere keren na over je product. Wellicht pitch je niet zo vaak of heb je er wat meer gevoel voor dan ik, dan is het boek vooralsnog handig genoeg om als checklist achter de hand te houden.

8,5

Willeke Borman

Directeur RescueMate BV & AED Solutions BV

Ik geef geregeld een Pitch maar zie eigenlijk alle verkoopgesprekken wel als een pitch. Ook bij elk verkoopgesprek moet het in korte tijd klikken met de klant en moet je boodschap helder zijn. Ons bedrijf heeft een hele andere, vernieuwde invulling van Bedrijfshulpverlening ontwikkeld. Het RescueMate platform is helemaal toegespitst op de veranderende werkomgeving van de BHV’ers.

Om dit platform in korte tijd over te kunnen brengen bij klanten is het belangrijk om een duidelijke en heldere boodschap te hebben. Pitch! is een goede leidraad om deze boodschap concreet te maken en helder te presenteren. Veel zaken waren ‘Oh ja’ momenten, waarvan het goed is ze weer allemaal op een rijtje te hebben. De Unique Telling Points gebruik ik in mijn Pitches, maar ik was me er niet bewust van. Nu kan ik dit middel bewust inzetten. Het extra gedeelte was een eyeopener. Ik schrijf geregeld in op Aanbestedingen maar had de link met de Pitch nog niet gelegd. Ik ben hier nu mee aan de slag gegaan. Het gebruik van testimonials is een hele goede tip. De 5 stappen naar de aanbestedingspitch is een goed werkbaar model. Kortom een prettig en waardevol leesbaar boekje!

7,5

Staan en gaan nieuws
25 februari 2015 | Bertrand Weegenaar

Mensen beoordelen elkaar in een paar seconden. Betrouwbaarheid en vertrouwen, ze worden in een paar tellen geschonken of niet. Dagelijks maken we momenten mee dat het belangrijk is dat we er staan. Bij presentaties, vergaderingen, sollicitaties, of gesprekken met nieuwe klanten. Allemaal kansen voor de sales tijgers. Voor de meesten van ons zijn dit echter gruwelijke momenten.

Onlangs maakte ik er ook weer één mee: een pitch voor een nieuw incubator idee met de directies van Hogescholen aan tafel. Een ‘er-op-of-eronder’ moment. Dat ze een uur van hun kostbare tijd hadden vrijgemaakt, was al heel wat. Maar ik kwam voorbereid! Mijn hulpbronnen in de voorbereiding de laatste twee weken waren Pitch! (‘Van elevator tot aanbesteding’) door Alette den Exter en Rick Willemsen, en De perfecte pitch (‘De zeven principes van het overtuigen’) door Bill McGowan.

Het eerste boekje is van de hand van een communicatietrainer en tekstexpert. Een handzaam boekje met veel tips uitgaande van vooral het geschreven woord. Aandacht voor presentaties is er ook. Speechcoach Gijs Weenink, oprichter van www.debatacademy.nl ontraadt het gebruik van ondersteunend materiaal ten sterkste. Een spiekbriefje mag nog net. De rest leidt af want die eerste seconden daar gebeurt het in. En daarna is het inkoppen. Het is dus belangrijk om zeer goed voor te bereiden, te oefenen met een ‘generale-repetitieteam’ en dan doen! Pitch! heeft ook een prettig hoofdstuk over de belangrijke ‘pitchmomenten’ in een aanbestedingstraject.

McGowan heeft een veel breder boek geschreven met veel aandacht aan presentatiestijlen en lichaamshouding. McGowan’s klanten staan kennelijk vaak voor de camera of op een Ted podium want veel tips gaan over houding en overkomen en minder over verbinding leggen. De principes die McGown hanteert, hebben ludieke namen zoals het ‘Draper-principe’ (naar de held van Mad Men), het ‘nieuwsgierigheidprincipe’ of het ‘anti-bumperkleefprincipe’. Het belangrijke ‘pastasausprincipe’ leert je hoe je een pitch indikt: zo smakelijk en kort mogelijk.

Beide boeken gaan over voorbereiden, oefenen en communicatie. En doen, veel doen. Het loont.

Alette den Exter, Rick Willemsen
Pitch!

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden