Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Van een idee in een paar stappen naar een pitch nieuws
11 mei 2016 | Bertrand Weegenaar

Achter elk boek zit een auteur die de tijd neemt om materiaal (visies, kennis, ideeën) aan het papier toe te vertrouwen. En een uitgever die het aandurft om dat weer te publiceren. Soms is dat een succes en wint het een prijs, maar veel vaker verdwijnt het boek op veel ongelezen stapels.

Uitgever Van Duuren Management mag een compliment krijgen om het aan te durven het boek De dag na de brainstorm uit te geven. Met de ervaring van auteur Jeroen Dontje op de materie van innovatie en creativiteit zit het met een carrière als marketeer en ideeëngenerator voor Ideamakers en Endemol wel snor. En gelukkig hebben we dit boekje nu.

Want velen van ons hebben goede ideeën. Een klein slim plannetje, vaak na een korte periode ‘weggevlogen’ als een hersenspinsel. Dingen uit een sessie met collega’s of buurtbewoners. Geen tijd en gevoel om het body, handjes en voetjes te geven. Of veel te enthousiast en meteen, bam, nee dat kunnen we echt niet doen. Duizenden mooie dingen sterven nog voor ze iets kunnen betekenen. Daar gaat De dag na de brainstorm over: hoe dat idee snel en praktisch levensvatbaar krijgen. Dat er van zo’n toch wel simpel aanvalsplan niet eerder een boek verscheen?

Dus volg gerust het stappenplan van Dontje: idee => concept => plan => prototype => de pitch. En elke stap testen en onderzoeken. Het leukste aan (en in) dit boekje zijn de vele vormen van prototyping. Dit concept is grootgemaakt door het wereldberoemde conceptenbureau IDEO. Maar met Lego Mindstorm, 3D printing, of simpele app development / webdevelopment tools kan er al heel snel door de meest a-technische zielen iets in elkaar gezet worden. Alleen al die energie en tijd vertaald zich in een bijna onuitstaanbare wens om JA te zeggen na een pitch.

Meer is het eigenlijk niet. Ik ben al aan de gang met mijn Winkelsheim project. Het zal waarschijnlijk een table top video worden.

Preview - De dag na de brainstorm preview
4 mei 2016 | Jeroen Dontje

Middernacht. Ineens zit je rechtop in bed. Wat een geweldig idee! Dit is het, dit gaat het worden! Of je hebt op werk een inspirerende meeting met collega’s waarbij jullie barsten van de mooie plannen.

Ze houden je minstens een etmaal in de greep. En dan? Dan zakt het idee langzaam weg. Je enthousiasme, de urgentie neemt af en na een dag of drie denk je: ‘Nou, zo goed was het ook weer niet.’ Herkenbaar? Ongetwijfeld. Daarom vertelt Jeroen Dontje in zijn boek De dag na de brainstorm hoe je goede ideeën in drie stappen eenvoudig en snel tot leven brengt.

We leven in een fantastische tijd. Een digitaal tijdperk dat niet alleen leidt tot extra comfort, maar ook tot een aardverschuiving in hoe ideeën tot leven komen. De vaardigheden die nodig zijn om gedachten en ideeën om te zetten in tastbare voorbeelden zijn nu voor iedereen beschikbaar. Een ware industriële revolutie. Eerst maken, dan pas proberen, analyseren en bijsturen.

Niet alleen als ondernemer, maar juist ook als je onderdeel bent van een gevestigd bedrijf is het van belang om lean & mean aan de slag te gaan met ideeën en innovatie. Voorkom dat je een half jaar later een tekening of tekst in een la vindt en denkt ‘Dat was echt een goed idee, maar het moment is voorbij…’ Bovendien is het niet nodig te leunen op complexe en langdurige innovatieprocessen; het is zelfs dodelijk.

Hoe meer tijd je besteedt aan processen, plannen, onderzoeken en toestemming vragen, hoe meer negatieve krachten de factor tijd op je idee gaat uitoefenen. De drie belangrijkste zijn:

Prioriteiten – Hoe meer tijd verstrijkt, hoe groter de kans dat er dingen langskomen die belangrijker lijken;

Endorfine – Op het moment dat het volgende idee zich aandient (en dus de nieuwe boost endorfine), is het oude idee meteen een stuk minder interessant geworden;

Conformeren – Als het idee te lang stilligt, krijg je een schuldgevoel omdat je weet dat je al lang wat had moeten ondernemen. Je versterkt dan de negatieve elementen of eventuele gevaren: ‘Het is beter zo.’ Of: ‘Het is maar goed dat we het niet gedaan hebben.’

Voorkom deze teleurstelling en grijp het idee bij z’n kladden. In De dag na de brainstorm geeft Jeroen Dontje talloze handvatten om je idee tot leven te brengen. Zodat je iets tastbaars hebt – of dat nou een app is, een 3D-print, een filmpje of een prototype van Lego-steentjes. Als het maar concreet wordt! Hij helpt je dat idee waar jij wakker van werd, binnen zeven dagen tot leven te brengen. Met een nieuwe manier van denken. Een nieuwe manier van doen. Nieuwe vaardigheden die jou de volledige controle geven over je idee. Om te zorgen dat het er komt. Je idee eerst maken, dan pas proberen, onderzoeken en bijsturen. Maak een plan in een dag, een prototype in een week en pitch je idee tot leven!

Maak een afspraak met een decision maker en het komt goed. Want jij ligt inmiddels zoveel stappen voor op je toehoorders dat diegene nog maar één ding kan denken: als ik hier nu niet in stap, dan mis ik de boot. Klopt.

Kom, we gaan!

Jeroen Dontje is oprichter van IdeaMakers.Amsterdam, een creatief bureau dat organisaties helpt om nieuwe ideeën te genereren én tot leven te brengen. Eerder was hij Head of Global Creative Development bij Endemol International. Hij is de auteur van De dag na de brainstorm.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden