Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
PIM Marketing Literatuur Prijs 2018 voor Doet marketing ertoe? prijzen
29 november 2018 | Justin van Lopik

Doet marketing ertoe? van Ruud Frambach is verkozen tot het beste marketingboek van 2018. De ‘PIM Marketing Literatuur Prijs’ is dit jaar voor de 16e keer uitgereikt.

Tijdens de drukbezochte presentatie in de Jaarbeurs in Utrecht, waar de genomineerde auteurs van de beste marketingboeken van 2018 een toelichting gaven op hun publicaties, mochten Guy van Liemt en Gert Koot de award voor het ‘Beste Marketing Studieboek 2018’ in ontvangst nemen voor hun boekwerk Marketingcommunicatie in 14 stappen.

Top 3 marketingboeken 2018 In een eerder stadium had de jury uit meer dan 40 marketingboeken al 12 boeken geselecteerd die het predicaat ‘nominatie’ voor de ‘PIM Marketing Literatuur Prijs 2018’, dé marketingliteratuurprijs van Nederland, hadden verdiend. Uit die shortlist zijn uiteindelijk 3 boeken gekozen. Dat zijn in alfabetische volgorde:
• Content! – Antal de Waij (Van Duuren Management)
• Customers the day after tomorrowSteven Van Belleghem (LannooCampus, Van Duuren Management)
• Doet marketing ertoe? – Ruud Frambach (Boom Uitgevers Amsterdam)

Nieuw marketingvakmanschap 'We zijn vanavond getuige geweest van nieuw marketingvakmanschap', stelde juryvoorzitter Hans Molenaar. 'Alle genomineerden behandelen, vanuit een onderbouwde visie en kennis, hoe marketing meer impact krijgt voor allerlei soorten organisaties en allerlei typen vraagstukken van commerciële aard. Deze vakmensen hebben de moeite genomen – naast hun enorm drukke werkzaamheden – hun visie, mening en ervaring op schrift te stellen en een discussie aan te gaan om marketeers te helpen het vak nog beter uit te oefenen. Dit verdient veel respect en lof.'

Shortlist PIM Marketing Literatuur Prijs 2018 nieuws
18 oktober 2018 | Karin de Zwaan

Het Platform Innovatie in Marketing (PIM) heeft de genomineerden voor de Marketing Literatuur Prijs 2018 bekend gemaakt. Met deze prijs wil het kennisnetwerk de vernieuwing in het Nederlandse marketingvakgebied stimuleren.

Uit een longlist van meer dan 40 marketingboeken zijn er 12 op de shortlist gezet.

Dit zijn de genomineerden:

- Marketing voor de Madmen van morgen - Wim Vermeulen (LannooCampus)
- Klantgericht leiderschap - Sydney Brouwer (Van Duuren Management)
- Doet marketing ertoe? - Ruud Frambach (Boom Uitgevers Amsterdam)
Customers the day after tomorrow - Steven Van Belleghem (LannooCampus, Van Duuren Management)
- Werken met profielen en persona's - Boudewijn Bugter & Natanja de Bruin (Van Duuren Management)
- Community marketing - Stephanie Duval & Nele Pieters (Pelckmans Pro)
Marketingcommunicatie in 14 stappen - Guy van Liemt & Gert Koot (Noordhoff Uitgevers)
- Content! - Antal de Waij (Van Duuren Management)
- Humanification - Christian Kromme (Christian Kromme)
- Contrarian Branding - Roland van der Vorst (BIS Publishers)
- Basisboek digital analytics - Danny Oosterveer (Noordhoff Uitgevers)
- Opzouten! - Guido Thys (De Vrije Uitgevers)

Hier staan ze nogmaals bij elkaar met afbeeldingen en mogelijkheid om te bestellen.

De PIM Marketing Literatuur Prijs is een juryprijs. De jury wordt  voorgezeten door Hans Molenaar, directeur Beeckestijn Business School. 
Op dinsdag 27 november 2018 wordt de prijs uitgereikt in de Jaarbeurs Utrecht. Voorafgaand aan de uitreiking presenteren de auteurs de ideeën die zij hebben beschreven in hun boeken aan het publiek.

Vorig jaar won Rob Beltman de prijs voor zijn boek ‘De marketingorganisatie van de toekomst’.

Antal de Waij: ‘Informatie voor iedereen is informatie voor niemand’ interview
27 februari 2018 | Hans van der Klis

Met het lijvige Content! Zuurstof voor je klanten laat Antal de Waij zien wat hij als contentmarketeer in huis heeft. Het is een geslaagde showcase, een boek met website én chatbot, die een compleet overzicht biedt van het vakgebied.

Zou het eerder zijn gedaan, een boek met eigen chatbot? Antal de Waij vermoedt van niet. Een boek met website zijn we inmiddels wel gewend. Ook die heeft hij voor de verschijning van zijn boek Content! Zuurstof voor je klanten gebouwd. Maar een chatbot? Ga naar de Facebook pagina van het boek en klik op chat en maak zo contact met de speciale Chatbot die De Waij heeft aangemaakt, tik het paginanummer in waar een icoontje is geplaatst en je krijgt extra informatie: een verdieping van de bestaande tekst, een actueel voorbeeld of een online video ter illustratie van het betoog. Het is de next step na de QR-codes. De chatbot biedt De Waij een aantal extra voordelen: hij heeft direct contact met de geïnteresseerde lezer en hij kan de inhoud desgewenst aanpassen. ‘De reden dat ik deze bot heb gebouwd is dat ik aan mijn lezers wil laten zien dat het een praktijkgericht boek is. Het is een test, maar de boodschap is duidelijk: als je content maakt, moet je nieuwe dingen proberen. Contentmarketing is meer dan het product dat je in handen hebt. Het boek komt op deze manier echt tot leven.’

Bijkomend voordeel: De Waij weet nu hoe hij zelf een chatbot moet bouwen. Het viel hem mee, het was een week werk. ‘Aanvankelijk wilde ik een aantal interviews opnemen in mijn boek, maar die zijn relatief snel verouderd. Dus heb ik ervoor gekozen de basiskennis in het boek te verwerken en de toegevoegde waarde van de actualiteit op de website en in de bot te plaatsen. Het onderstreept dat het vak contentmarketing zich snel ontwikkelt.’

Respons

Na een carrière in de digitale marketing, onder meer bij de providers CompuServe, AOL en Tiscali, en een zijstapje in de muziekindustrie, richtte Antal de Waij in 2009 Engagement Media op. ‘Een magische tijd, dankzij de opkomst van de social media. Dat wilde ik als zelfstandig ondernemer meemaken.’ Aanvankelijk positioneerde hij Engagement Media als social media marketingbureau, maar rond 2012 besloot hij zijn bureau te rebranden als contentmarketingbureau. ‘Wij zagen in de cijfertjes dat het bij social media niet ging om likes of volgers, maar om respons op content. De conclusie die je daaruit kunt trekken, is dat de kwaliteit van de content heel belangrijk is. Social media bleken niet internet 3.0 te zijn geworden, maar een nieuw distributiekanaal van content. In die zin hebben de social media hun belofte eigenlijk slechts deels ingelost. Social media zijn perfect voor brand awareness, customer service en community building, maar niet voor transacties, zoals alom werd verwacht. Die zijn tot nu toe achtergebleven bij de verwachting. Maar daar komt nu wel verandering in, juist met dank aan de opkomst van de Messengers zoals Whatsapp, Facebook Messenger en zelfs Instagram, dat De Waij beschouwt als een Messenger. In het één-op-ééncontact tussen bedrijf en klant is veel mogelijk. KLM is daar een goed voorbeeld van: je kunt nu al boeken via de messengers en ook de klachtafhandeling werkt goed.’

Structuur

De Waij is goed thuis in de digitale marketing. Eén of twee keer per week geeft hij les, bij instituten als Beeckestijn, NIMA en SRM, en hij geeft veel workshops aan klanten. Daar viel hem op dat de mensen die aan contentmarketing willen gaan doen, niet goed weten hoe ze dat moeten aanpakken. ‘Ze beginnen vaak bij het einde’, vertelt De Waij. ‘Een manager bedenkt bijvoorbeeld dat hij graag een filmpje op Facebook zou willen hebben. Dat is leuk, dat trekt klanten, denkt hij. Maar dan heb je een belangrijk deel van de keuzes al gemaakt: het medium, de vorm, het kanaal. Contentmarketing zou juist integraal onderdeel van de strategie moeten zijn. Het begint met strategische keuzes. Wat is de doelstelling van de contentmarketing? Welke boodschap wil je overbrengen? En aan wie? Je moet je beslissingen baseren op de customer journey van de klant. Pas wanneer je antwoord op die vragen hebt en de klantreis is beeld hebt, kun je nadenken over de boodschap, de vorm en de distributie.’

Contentmarketing heeft structuur nodig, betoogt De Waij. ‘Een blogje schrijven kunnen we allemaal, maar zonder na te denken over de doelstelling van de content is het niets anders dan het paard achter de wagen spannen. Wat ik merk bij bedrijven, is dat zij onvoldoende nadenken. De keuzes die zij maken zijn heel impliciet. Wanneer zij een tekstschrijver een opdracht geven een Facebook-post te maken, weet die schrijver nog helemaal niets. Natuurlijk kan hij een leuke post schrijven. Maar dan heeft dat bedrijf nog niet duidelijk gemaakt wat het doel is. Voor welke doelgroep? Met welke inhoud? Met welke call-to-action? Informatie voor iedereen is informatie voor niemand. Als het bedrijf duidelijk maakt dat de post bestemd is voor chief marketing officers en minimaal duizend views moet trekken, weet de schrijver al iets meer. Misschien is het voor die doelgroep wel veel handiger om de boodschap via een infographic over te dragen, omdat chief marketing officers heel weinig tijd hebben. Misschien bereik je dan met een infographic veel meer dan met een blog van 2000 woorden. Of misschien is het wel veel handiger om een video te maken. Al die keuzes zijn stapjes in het proces.’

Een eigen canvas

Om die keuzes in goede banen te leiden, heeft De Waij een eigen contentmarketing-canvas ontworpen. ‘Daar zijn er online nog wel meer van te vinden’, erkent hij. ‘Daar ben ik niet de enige in. Maar deze past bij de opzet van mijn boek. Ik heb dit canvas op mijn eigen klanten getest en het werkt, dat is het belangrijkste. Er zijn binnen organisaties altijd veel mensen die zich met de content bezig houden, ze voelen zich betrokken. Contentmakers zijn wat dat betreft een kwetsbare groep. Dit canvas zorgt voor duidelijkheid. Wanneer je de keuzes kunt rationaliseren, wordt de content doelgerichter en kunnen de makers veel beter aan hun collega’s uitleggen waarom zij bepaalde keuzes hebben gemaakt. Een canvas helpt een eenduidige strategie vast te stellen.’

Zelf is De Waij door het schrijven van dit boek ook preciezer geworden, gedisciplineerder in zijn aanpak. ‘Ik werk al acht, negen jaar met content. Ik weet wat het vak behelst, ik heb alle belangrijke boeken over contentmarketing in de kast staan, zowel uit Nederland als uit Amerika. Maar doordat ik mijn ideeën over het vak in een bepaalde volgorde moest opschrijven, heb ik het gevoel dat ik nog beter begrijp wat ik aan het doen ben. Ik moest elk element uitwerken, waardoor ik nog zorgvuldiger ben geworden. Dat is ook een van de redenen dat het boek zo compleet is.’

Daarmee is het boek ook een showcase geworden, contentmarketing voor De Waijs eigen Engagement Media, contentmarketing over contentmarketing. ‘Natuurlijk gebruik ik dit boek om aan mijn klanten duidelijk te maken wat wij in huis hebben. Maar niet alleen. Ik wil ook laten zien dat contentmarketing meer is dan het product dat je in je handen hebt. Vaak zitten contentmakers in een stramien, ze maken telkens hetzelfde type content. Dat hoeft niet. Je kunt in plaats van een interview ook eens kiezen voor een podcast, of een infographic maken in plaats van een artikel. En ook niet iedereen zal gebruik willen maken van de chatbot bij dit boek, dus heb ik ook een website gemaakt. Er zijn zoveel meer mogelijkheden om content te maken. Ter inspiratie heb ik een lijst van 297 tips voor alle verschillende contenttypen opgenomen. Als je bereid bent om je daarin te verdiepen, dan kun je ook op een veel rijkere manier content aanbieden.’

Domotica.nl

Een van de mooiste cases uit eigen stal vindt De Waij het project voor Hager Nederland, dat hij ook heeft beschreven in het boek. ‘Hager Nederland maakt deel uit van een grote multinational en verkoopt energiedistributiesystemen aan de zakelijke markt. Enkele jaren geleden klopte Hager bij ons aan. Alle elektrotechnische installateurs in Nederland kennen het merk en zijn apparatuur heel goed. Maar ze weten eigenlijk onvoldoende dat Hager Nederland onder de merknaam Coviva ook veel producten heeft die met smart home te maken hebben, met het Internet of Things. Onze eerste opdracht was dus de awareness te vergroten. Op dat moment hebben wij besloten een nieuwswebsite te maken over smart home en gebouwautomatisering: Domotica.nl. Elke dag plaatsen wij nieuwsberichten over deze specifieke branche, puur om de awareness te vergroten. Niet alleen over de producten van Hager Nederland, maar over alle ontwikkelingen binnen het vakgebied. Binnen anderhalf jaar zijn wij de leidende nieuwsplatform geworden op het gebied van domotica. Zelfs concurrenten zijn onder de indruk en willen hun verhalen kwijt. Die behandelen wij op dezelfde manier als Hager Nederland. De redactie is onafhankelijk: als iets goed is, schrijven we dat, als iets niet goed is, ook. In de eerste fase hebben we publiek verzameld. In de tweede fase, die nu ingaat, zullen we actieve landingspagina’s gaan maken met whitepapers. Op die manier verzamelen wij e-mailadressen voor een actieve benadering door middel van nieuwsbrieven. Volgend jaar gaan we meer activiteiten ontplooien om conversie te realiseren.’

Content! - Zuurstof voor je klanten preview
22 december 2017 | Antal de Waij

Twee van de drie bedrijven die contentmarketing gebruiken als instrument, hebben deze strategie niet vastgelegd, aldus het Amerikaanse Content Marketing Instituut. In Nederland is dat niet heel anders. Marketing- en communicatiemensen die content inzetten om klanten te werven of te behouden, moeten heel veel beslissingen in korte tijd nemen. In Co2ntent! Zuurstof voor je klanten neem ik je mee door het proces om effectief content te maken voor je klanten. Ik gebruik hiervoor het Content Marketing Canvas. Een preview.

Co2ntent! is een eigentijds boek dat is voorzien van een interactief ‘laagje’. Dit bestaat uit een extra website www.zuurstofvoorjeklanten.nl en een Facebook Messenger Chatbot die vrijwel elke pagina in het boek van extra informatie voorziet. Zo worden mijn ideeën over contentmarketing ook toegepast door lezers van interactieve informatie te voorzien.

Het Content Marketing Canvas

Het boek beschrijft een model in 8 stappen en helpt je als lezer beslissingen te nemen en vast te leggen.

Stap 1 De klantreis als uitgangspunt

Door het gedrag van klanten en hun informatiebehoefte te doorgronden ben je in staat de juiste informatie aan te bieden. Het boek legt de nadruk op de digitale klantreis in 7 fasen; awareness, overwegen, voorkeur, actie, ervaring, binding en ambassadeurs.

Stap 2 Doelstellingen bepalen

Het boek helpt je om je doelstellingen zowel kwalitatief als kwantitatief te formuleren en slaat daarmee een brug tussen bedrijfsdoelstellingen en meetbare digitale doelstellingen.

Stap 3 Klantinzichten centraal

Hoe maak je een buyer persona? En welk onderzoek moet je daarvoor doen? Daarbij wordt ook het veranderende klantgedrag via smartphones onder de loep genomen.

Stap 4 Content doelgericht maken

Je kernboodschap kan worden aangepast aan de fase waarin jouw klanten zich bevinden in de customer journey. Hiervoor gebruik ik wetenschappelijke modellen om tot een slimme contentarchitectuur te komen.

Stap 5 Je strategie

Hier worden de belangrijkste digitale hulpmiddelen behandeld, die je kunt inzetten in je strategie om jouw boodschap onder de aandacht van (potentiële) klanten te krijgen. Denk daarbij aan adverteren, SEO, storytelling, influencer marketing, inbound marketing, utility content, productinformatie en user generated content. Met deze mix van tactische hulpmiddelen geef je je strategie vorm.

Stap 6 Je contentformat

Deze stap bevat maar liefst 20 redactionele formats, van de voor de hand liggende (tekst, afbeeldingen en video) tot aan de inzet van wiki’s, apps en infographics. Ook nieuwe formats als Virtual Reality en Augmented Reality ontbreken niet. Voorbeelden daarvan illustreer ik in de Facebook Messenger-omgeving.

Stap 7 Contenttype

De lat wordt hoog gelegd door onderscheid te maken tussen contentformats en -typen. Als inspiratie voor als je zelf aan de slag wil, geef ik een uitgebreide beschrijving van 49 contenttypen die je kunt gebruiken. Elk type krijgt een plaats in de customer journey.

Stap 8 Verspreiding van content

Het onder de aandacht brengen van je content is misschien wel een van je belangrijkste activiteiten. Daarom vind je hier naast modellen ook methoden om je contentbereik te vergroten, én hoe je de levensduur van je content vergroot.

Elk van bovengenoemde stappen wordt in het boek voorzien van voorbeelden en vastgelegd in het Content Marketing Canvas. De Facebook Messenger-omgeving maakt het lezen van het boek interactief en leuk. Dat maakt dat Co2ntent! een praktische handleiding voor iedereen die klanten wil werven of behouden met content.

Antal de Waij heeft met zijn contentmarketingbedrijf Engagement Media talloze klanten geholpen met strategie en implementatie van content. Hij deelt zijn ervaringen in dit boek en weet haarfijn het kaf van het koren te scheiden. Hij doceert Contentmarketing, Sociale Media en Digitale Strategie aan diverse gerenommeerde opleidingsinstituten. Hij is de auteur van Content!

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden