Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Daniëlle de Jonge over Digitale klantgerichtheid: netvliesmanagement als ijzersterk relatiebeheer column
6 juli 2021 | Daniëlle de Jonge

Daniëlle de Jonge en Judith Smits publiceren deze zomer op dit medium een serie blogs met tips over de human touch in digitale gesprekken. Dit is de vijfde aflevering, met Daniëlle's tips voor een ijzersterk relatiebeheer.

Een agenda vol calls, online meetings en andere digitale bijeenkomsten: het is de dagelijkse praktijk. En dat blijft het ook. Verschillende onderzoeken laten zien dat overleg via Teams, Zoom of vergelijkbare videobelprogramma's enthousiast zijn omarmd door het bedrijfsleven en de voordelen - makkelijker in te plannen en minder reistijd - maken dat zowel klanten als leveranciers het veelvuldig willen blijven gebruiken. Efficiency volop dus en daar schuilt meteen een valkuil, want bij digitale klantgesprekken mist geregeld de persoonlijke aandacht. Terwijl juist dat persoonlijke ervoor zorgt dat je een veel sterkere band met elkaar krijgt. In dit drieluik van artikelen geef ik je tips hoe je die human touch wél laat zien. In het eerste artikel lees je over de complimenteuze vraag, vooraf iets van jezelf laten horen en jouw onweerstaanbare uitstraling. Het tweede artikel gaat over het geven van échte aandacht aan je gesprekspartner. En in dit derde artikel lees je alles over effectief netvliesmanagement om opvallend in beeld te blijven bij klanten.

Klantbeleving op hoog niveau
In mijn boek ‘Human2Human: de nieuwe klantrelatie' introduceer ik het Human2Human-klantbelevingsmodel. In de vorm van een thermometer, want het laat zien hoe warm de relatie met jouw klant is. Laat ik ze kort toelichten:
1. Klantonterend. Zelfs de minste moeite is al te veel en je voelt je als klant een pratende portemonnee.
2. Minimaal niveau. Antwoord geven op een vraag lukt nog wel, meer hoeft een klant niet te verwachten.
3. Verwacht niveau. Hier zitten we heel vaak en we doen echt ons best klanten zo goed mogelijk te helpen, onderscheidend is het nog niet.
4. Verlangd niveau. Doen wat een klant verlangd betekent dat je de klant écht leert kennen, zowel zakelijk als persoonlijk - de mens achter de klant.
5. Human2Human-niveau. Met minimale moeite geef je klanten bijzondere aandacht, onder meer netvliesmanagement is hier een voorbeeld van.

Hoe meer je focust op het vijfde en vierde niveau, hoe meer je er uitspringt ten opzichte van andere partijen in de markt. Het vraagt om een andere manier van gesprekken voeren, een vernieuwde kijk op klanten als onderdeel van het commerciële proces in plaats van als eindpunt en om échte aandacht.

Netvliesmanagement om in beeld te blijven
Netvliesmanagement is een fundamenteel onderdeel van relatiebeheer: zorgen dat de - potentiële - klant geregeld iets van je ziet of hoort. Door regelmatig contact denken klanten aan je als ze een nieuwe aankoop overwegen. En dan juist buiten de geijkte momenten waarop een klant al verwacht dat je contact hebt in de klantreis die je voor hen hebt uitgestippeld. Waar het om gaat is dat je een onverwacht moment kiest, een onverwachte boodschap of een onverwachte manier. Wat cruciaal is: zoek niet alleen maar contact om iets te willen verkopen. Dat gaat - zeker de klant - vervelen. Juist de contacten van mens tot mens creëren een duurzame relatie.

Kies voor een kleurrijke mix van online- en offline-zichtbaarheid, dat prikkelt de klant. De ene keer ziet iemand je, de volgende keer leest hij of zij iets wat jij hebt geschreven en weer een andere keer popt je naam op social media op. De mogelijkheden zijn talrijk, een aantal ideeën:
• Stuur eens een ansichtkaart
• Spreek een WhatsApp-bericht in
• Geef een welgemeend compliment
• Geef bloemzaadjes i.p.v. een boeket
• Stop met het Kerstgeschenk
• Kies gadgets die een glimlach opleveren
• Koop cadeautjes die iemand wil krijgen
• Gebruik de P.S. in je e-mailhandtekening
• Doe iets met gepaste humor
• Attendeer op interessante informatie
• Stel Google Alerts is voor up to date klantinfo
• Nodig uit om iets samen te doen
• Zorg voor online zichtbaarheid
• Reageer op social media van klanten

En zo zijn er nog tientallen andere mogelijkheden te bedenken, het zijn altijd de kleine dingen die het doen. Kies wat past bij jou én bij de klant en zet netvliesmanagement continu in.

Agendeer aandacht
In de waan van de dag schiet aandacht voor klanten er wel eens bij in. Hoe simpel het ook klinkt, uiteindelijk valt of staat het met jouw discipline. Plan daarom elke week minimaal een aandachts-halfuurtje in je agenda. Een ideaal moment om een aantal netvliesactiviteiten op te pakken.

Een aantal jaar geleden had ik de eer om Robert Cialdini - bekend van de wereldberoemde bestseller ‘Invloed' - te interviewen. Hij gaf veel tips en ik deel er graag één met je: hak je doelstellingen in tweeën. Uit onderzoek blijkt dat de kans van slagen vele malen groter is als je jezelf twee doelen stelt. Kort gezegd komt dat doordat je dan meer uitdaging hebt. Immers, als je een doel gehaald hebt wil je ook dat tweede doel bereiken. Stel dat je deze maand voor acht klanten een netvliesmoment wilt realiseren. Je doelstelling wordt dan: deze maand wil ik tussen de 6 en 10 kleine acties doen om in beeld te komen en blijven bij klanten. Heb je de eerste 6 bereikt, dan is je volgende doel 10. De oorspronkelijke 8 komen helemaal niet meer in je brein voor. Werkt net zo goed bij andere doelen die je jezelf stelt overigens. Ik heb het geprobeerd en kan je melden dat het echt werkt, heel gaaf!

Bonustip: Dé Klantenpodcast over netvliesmanagement
Voor BNR ben ik host van Dé Klantenpodcast, met elke aflevering praktische tips en inspirerende voorbeelden om de verwachtingen van jouw klanten te overtreffen. Met vakgenoot Jos Burgers nam ik dertig afleveringen op, waaronder deze over netvliesmanagement waarin je nog veel meer tips hoort. Veel luisterplezier!


Daniëlle de Jonge is expert in eigentijdse klantrelaties en helpt als spreker & trainer bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn. Zij schreef de bestsellers Verleid de klant, Human2Human: de nieuwe klantrelatie en Extreem klantgericht. www.danielledejonge.nl. Voor Managementboek verzorgt ze de Online training Klantgericht verkopen. Voor BNR is zij host van Dé Klantenpodcast.


Daniëlle de Jonge over Digitale klantgerichtheid: videobelgesprekken met aandacht voor de klant column
29 juni 2021 | Daniëlle de Jonge

Daniëlle de Jonge en Judith Smits publiceren deze zomer op dit medium een serie blogs met tips over de human touch in digitale gesprekken. Dit is de vierde aflevering, met Daniëlle's tips om echte aandacht te geven aan de klant, zelfs tijdens een videobelgesprek. 

Een agenda vol calls, online meetings en andere digitale bijeenkomsten: het is de dagelijkse praktijk. En dat blijft het ook. Verschillende onderzoeken laten zien dat overleg via Teams, Zoom of vergelijkbare videobelprogramma's enthousiast zijn omarmd door het bedrijfsleven en de voordelen - makkelijker in te plannen en minder reistijd - maken dat zowel klanten als leveranciers het veelvuldig willen blijven gebruiken. Efficiency volop dus en daar schuilt meteen een valkuil, want bij digitale klantgesprekken mist geregeld de persoonlijke aandacht. Terwijl juist dat persoonlijke ervoor zorgt dat je een veel sterkere band met elkaar krijgt. In dit drieluik van artikelen geef ik je tips hoe je die human touch wél laat zien. In het eerste artikel lees je over de complimenteuze vraag, vooraf iets van jezelf laten horen en jouw onweerstaanbare uitstraling. Dit tweede artikel gaat over het geven van échte aandacht aan je gesprekspartner.

Vertel wat anderen van jou vinden
In kennismakingsgesprekken met potentiële klanten komt er vaak een vraag als ‘vertel eens iets over jezelf'. Netwerkexpert Judith Smits gaf in een van haar artikelen over online netwerken al een aantal tips daarover. Ik maak daar graag een verdieping op voor de een-op-een-gesprekken. Vooropgesteld: een korte en krachtige introductie is essentieel om op orde te hebben. Waak voor de valkuil dat je een standaardverhaaltje afdraait a la ‘Ik ben Johan en ik ben accountant. Ons kantoor onderscheidt zich door meedenken met de klant, kwaliteit en service'. Of zoiets dan, vooral saai en weinig zeggend. Een eigentijdse pitch bestaat uit een aantal elementen, ik benoem de belangrijkste drie:

1. Geef aan wat je bereikt voor klanten. Begin een zin bijvoorbeeld met "Ik help bedrijven om..."
2. Benoem in drie ‘bulletpoints' wat je doet of waarin je onderscheidend bent. Drie is een aantal dat mensen makkelijk onthouden, zeker als je ze heel kort houdt - soms is één woord al voldoende.
3. Vertel wat klanten in de samenwerking met jou waarderen. Denk: wat ik vaak hoor van klanten is dat …

Vooral punt drie wordt nog te weinig gebruikt en dat is zonde! Het is juist veel prettiger om te vertellen hoe anderen jou zien dan dat je jezelf op de borst klopt. Daarom zijn referenties ook zo krachtig. Overigens kun je deze drie punten in een introductiepitch gebruiken, maar net zo goed los terug laten komen op andere momenten in een gesprek.

Niet de transactie, wel de relatie
Het geweldige voordeel van online gesprekken is de tijdswinst. De keerzijde is dat gesprekken vaak razendsnel over de inhoud gaan. Lekker efficiënt. Maar goed, wie van waarde wil zijn voor klanten doet er beter aan om niet volle focus te leggen op de transactie. Het vooropstellen van de relatie brengt je in alle opzichten veel meer. En daar komen relatiegerichtevragen om de hoek kijken. Vragen die zich richten op de samenwerking die jullie (gaan) hebben. Wat voorbeelden:

- Als jij het helemaal voor het zeggen hebt, wat verander je dan?
- Hoeveel waarde hecht je aan de oplossing van dit probleem?
- Welke voordelen heeft een positief resultaat voor jou?
- Wat verwacht je van mij?
- Wat verwacht je niet van mij?
- Hoe kan ik je het beste structuur en overzicht bieden?
- Wat kan ik doen om te voorkomen dat je je zorgen over maakt?
- Waarop ga je je keuze baseren voor een leverancier?

Neem voor jezelf als uitgangspunt dat zestig procent van de vragen die je stelt over inhoudelijke zaken gaan, de overige veertig procent gaat over de relatie, de samenwerking die je wilt aangaan.

Voorkom passiviteit en wees aantrekkelijk
De energie van een online gesprek is toch net even anders dan wanneer je bij elkaar aan tafel zit. Dus doe je wat extra's om er voor te zorgen dat die frisse energie er alsnog komt. De videobelprogramma's zijn hierin je vriend, want ze bieden legio mogelijkheden voor interactie of afwisseling. Denk maar aan polls - vooral als je met twee of meer mensen een gesprek hebt. Of het gebruiken van de chat waarbij een klant alvast zijn of haar vragen kan zetten, terwijl jij een korte presentatie geeft. En over presentaties gesproken: maak slides visueel en zonder veel tekst en kijk of je ook jezelf daarbij nog steeds in beeld kunt houden, Zoom heeft bijvoorbeeld die optie om scherm-in-scherm te plaatsen. Nog een leuke interactie: annotaties. Een klant kan dan zelf iets op het scherm schrijven of een ‘duimpje' geven op het moment dat je iets vertelt dat zeer aansprekend is.

Zorg dat je de techniek goed beheerst, want je wilt ook in dat opzicht graag professioneel zijn toch? Kies per gesprek welke vorm het meest geschikt is. Je wilt er niet te veel toeters en bellen in stoppen. Wat je ook kiest, het voorkomt dat jouw klant of jij een wat passieve houding krijgt. En dat maakt jou dan weer zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk!

Bonustip: een verpletterende indruk en zakelijk Tinderen
Voor BNR ben ik host van Dé Klantenpodcast, met elke aflevering praktische tips en inspirerende voorbeelden om de verwachtingen van jouw klanten te overtreffen. Met collega-spreker Niek van den Adel heb ik twee afleveringen gemaakt vol inspiratie over online gesprekken: ‘Een verpletterend goede online indruk maken' en ‘Zakelijk Tinderen is het nieuwe normaal' Veel luisterplezier!

Daniëlle de Jonge is expert in eigentijdse klantrelaties en helpt als spreker & trainer bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn. Zij schreef de bestsellers Verleid de klant, Human2Human: de nieuwe klantrelatie en Extreem klantgericht. www.danielledejonge.nl. Voor Managementboek verzorgt ze de Online training Klantgericht verkopen. Voor BNR is zij host van Dé Klantenpodcast.


Daniëlle de Jonge over Digitale klantgerichtheid: Een onderscheidende indruk maken column
15 juni 2021 | Daniëlle de Jonge

Daniëlle de Jonge en Judith Smits publiceren deze zomer op dit medium een serie blogs met tips over de human touch in digitale gesprekken. Dit is de tweede aflevering, met Daniëlle's tips om online een onderscheidende indruk te maken.

Een agenda vol calls, online meetings en andere digitale bijeenkomsten: het is de dagelijkse praktijk. En dat blijft het ook. Verschillende onderzoeken laten zien dat overleg via Teams, Zoom of vergelijkbare videobelprogramma's enthousiast zijn omarmd door het bedrijfsleven en de voordelen - makkelijker in te plannen en minder reistijd - maken dat zowel klanten als leveranciers het veelvuldig willen blijven gebruiken. Efficiency volop dus en daar schuilt meteen een valkuil, want bij digitale klantgesprekken mist geregeld de persoonlijke aandacht. Terwijl juist dat persoonlijke ervoor zorgt dat je een veel sterkere band met elkaar krijgt. In dit drieluik van artikelen geef ik je tips hoe je die human touch wél laat zien. Dit eerste artikel gaat over het achterlaten van een geweldige (eerste) indruk. En dat begint al ruim vóór je daadwerkelijk in gesprek bent.

De complimenteuze vraag

Eén van de meest leuke én originele starters van een gesprek is de complimenteuze vraag. Je geeft je klant een inhoudelijk compliment en vervolgens stel je daar een vraag over. Het is natuurlijk cruciaal om dit naadloos te laten aansluiten bij de ander, het moet wel ergens over gaan. Met een complimenteuze vraag creëer je al meteen in het begin van een gesprek een positieve sfeer. De klant raakt enthousiast, komt in de ‘vertelstand' en krijgt energie. Een aantal voorbeelden:
- Proficiat met het winnen de innovatie prijs! Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
- Dat hebben jullie als management goed aangepakt! Welke bijdrage heb jij hieraan geleverd waardoor dit zo goed werkte?
- Wat mij opvalt, is dat al jullie medewerkers zo klantvriendelijk zijn! Wat doe je om het team zo scherp te houden?

Een goede complimenteuze vraag heeft voorbereiding nodig, dat spreekt voor zich. Nu is het vanzelfsprekend altijd zaak om je grondig te verdiepen in - potentiële - klanten en jouw doelgroep als geheel, dus voeg je het vinden van onderwerpen voor het compliment daar aan toe. Bijvoorbeeld door te bekijken wat iemand de achterliggende weken op LinkedIn heeft gepost, nieuwsberichten over het bedrijf door te nemen en, als je iemand al vaker hebt ontmoet, de gespreksnotities in het CRM er bij te pakken. Wil je het breder trekken, verdiep je dan ook in klantgroepen door het volgen van branchewebsites, vakbladen of rapporten van banken en onderzoeksbureaus. Compliment gevonden? Mooi! Bedenk er een vraag gericht op de persoon bij en je hebt de aanvang van het gesprek op originele wijze ingevuld.

Laat vooraf iets van je horen

Ideaal als je een eerste kennismaking hebt gepland: laat vooraf alvast iets van je horen. Kennismakingsgesprekken zullen steeds vaker online plaatsvinden, zodat beide partijen eerst aftasten of een samenwerking in het verschiet ligt. Is ‘de klik' er, dan kun je elkaar daarna alsnog fysiek ontmoeten om verder de diepte in te duiken. Als je bedenkt dat iemand gemiddeld zeven contactmomenten met jou nodig heeft voor hij of zij besluit zaken met je te doen, dan liggen hier mooie kansen. Okay, je hebt de afspraak gepland via mail of telefoon dus dat eerste moment is er al en heeft je de kans gegeven om een persoonlijke draai aan het geheel te geven. Voeg vervolgens een extra contactmoment toe voordat je elkaar spreekt. Heel eenvoudig: stuur een mail. Bijvoorbeeld iets als 'Overmorgen spreken we elkaar, ik kijk er naar uit! Je vertelde dat je vooral benieuwd bent naar ...., dus ik ben zo vrij om daar alvast wat meer info over te sturen. In dit blog dat ik recent schreef kun je alvast kennismaken met ....' Of 'Leuk dat we elkaar online gaan ontmoeten! Ik ben benieuwd naar de ambities die je met jouw bedrijf voor ogen hebt en vertel je graag meer over ons product XYZ dat daar bij past. Wat zijn voor jou nog meer punten die je graag wilt bespreken?'

Spreek je een bestaande klant? Ook dan werkt het vooraf iets laten horen goed. Mail een beknopte samenvatting of opsomming van wat je wilt bespreken en vraag wat de klant verder verwacht. De PS onder je handtekening kun je inzetten voor extra aandacht, bijvoorbeeld door te refereren aan een persoonlijk onderwerp waar jullie eerder over spraken - "PS en laten we het ook hebben over je verhuisplannen, benieuwd of de verbouwing al een beetje vlot!". En de PS zet je net zo makkelijk in voor een inhoudelijk bericht, zoals de verwijzing naar blog of vlog over een thema dat voor de klant interessant is.

Jouw onweerstaanbare uitstraling
De kwaliteit van jouw online uitstraling roept automatisch de associatie op met de kwaliteit van jouw werk. Nou is uitstraling nogal een breed begrip, dus ik licht er een paar zaken uit. De omgeving waarin je het gesprek voert om te beginnen. Dat strijkplanken vol was, voorbijlopende huisgenoten of met je rug naar een raam zitten not done zijn weet iedereen inmiddels wel. Dus kun je een rustige achtergrond met een plant kiezen óf je gebruikt een digitale achtergrond. Een zelfgekozen versie bij voorkeur, niet de wuivende palmbomen die standaard worden aangeboden. Denk aan een foto van de stad waar je woont of werkt of juist een afbeelding die iets zegt over jouw persoonlijke interesses. Grote kans dat je hier in het gesprek over gaat praten en andersom kan jouw klant dan ook meteen vertellen waar hij of zij zit of aanhaken op gedeelde interesses.

Let daarnaast op akoestiek, je wilt immers niet klinken alsof je in de badkamer staat. Een headset lost al veel op en eventueel leg je nog een plaid onder de laptop. Om je stralende zelf te zijn en mimiek goed zichtbaar te hebben is licht dat van voren op je gezicht schijnt het mooiste (en niet vanaf de zijkant, want een donker deel van je gezicht is het gevolg). Gebruik een ringlight als het daglicht onvoldoende is. Een scherpe webcam en microfoon spreekt voor zich. Nog een laatste tip: ga staan bij gesprekken. Jij voelt je dan energieker en dat maakt het gesprek voor beide een stuk dynamischer!

Bonustip: neem jezelf niet al te serieus
Voor BNR ben ik host van Dé Klantenpodcast, met elke aflevering praktische tips en inspirerende voorbeelden om de verwachtingen van jouw klanten te overtreffen. In deze aflevering spreek ik met mijn vakgenoot Jos Burgers over het thema ‘Klanten nemen je pas serieus als jij jezelf niet zo serieus neemt'. Veel luisterplezier!

Daniëlle de Jonge is expert in eigentijdse klantrelaties en helpt als spreker & trainer bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn. Zij schreef de bestsellers Verleid de klant, Human2Human: de nieuwe klantrelatie en Extreem klantgericht. www.danielledejonge.nl. Voor Managementboek verzorgt ze de Online training Klantgericht verkopen. Voor BNR is zij host van Dé Klantenpodcast.


Daniëlle de Jonge en Judith Smits - The human touch in Zoomsessies column
8 juni 2021 | Judith Smits

Daniëlle de Jonge en Judith Smits publiceren deze zomer op dit medium een serie blogs met tips over de human touch in digitale gesprekken. Dit is de eerste aflevering, over wat inmiddels een vaste prik is in elke werkweek: Zoomsessies.

Zoom, Teams en andere beeldbelprogramma's: ze zijn business as usual. Voor klantgesprekken van acquisitie tot relatiebeheer, voor overleg in projectteams en voor netwerkbijeenkomsten. Bovendien laten diverse onderzoeken zien dat er ook ‘na corona' meer dan ooit wordt thuisgewerkt.

Digitale gesprekken zijn inmiddels vaste prik in elke werkweek. Hoe zorg je toch voor de persoonlijke touch? Wat is een interactieve manier van communiceren die onderscheidend is? Wat zijn de mogelijkheden om een positief verpletterende indruk te maken? Wij geven je onze favoriete tips en tools.

Annotaties, whiteboards en meer
Of je nu met één persoon of met een groepje spreekt: niks zo saai als enkel een pratend hoofd op het scherm. Het wordt al interessanter als er - gericht én relevant - iets op het scherm wordt gedeeld. Echt dynamisch maak je het met de vele tools die beeldbelprogramma's bieden, de ideale manier om iedereen scherp te houden. De poll zorgt voor een onverwacht effect in 1-op-1-gesprekken. Whiteboards delen roept op tot actie, laat de klant maar iets schrijven (of tekenen, ook leuk!). Annotaties kun je inzetten door te vragen of de klant een emoji op het scherm ‘prikt' als iets in een presentatie hem of haar bijzonder aanspreekt. Heb je een gesprek met meerdere mensen en gebruik je de chat? Laat de anderen dan duimpjes geven voor de beste ideeën die gedeeld worden.

Breakout-rooms, maar dan anders

In workshops een oude vertrouwde inmiddels, maar ook in andere gesprekken met prospects of klanten uitstekend inzetbaar. Bijvoorbeeld als je met een aantal personen een offerte bespreekt, waarbij je na de inleiding jouw technische collega in een breakoutroom zet met de technisch specialist van de klant en jij stapt in een room met de beslisser die over de hoofdlijnen gaat. Dan kan ieder zijn eigen verdiepingsniveau vinden.
Breakoutsessies zijn ook een fijne manier om in kleine groepjes met elkaar te sparren of te netwerken. Zorg er wel voor dat je het technisch goed geregeld hebt. Als je een grote groep deelnemers hebt die allemaal in verschillende breakouts moeten worden geplaatst, zet dan een professionele organisatie of IT-medewerkers van jouw bedrijf in.

Online presentatietools
Om interactie met sessiedeelnemers of gesprekspartners te creëren, maak dan eens gebruik van een online presentatietool, zoals Sendsteps en Mentimeter. Deze en soortgelijke presentatietools zijn vaak te integreren met PowerPoint zodat ze geschikt zijn voor zakelijk gebruik.
Je kunt quizzen organiseren, wordclouds laten maken en vragen stellen aan het publiek. Onze ervaring is dat een quiz heel goed werkt, omdat mensen willen winnen. Je triggert mensen om over een bepaald onderwerp na te denken. Stel wat leuke prijzen beschikbaar, succes gegarandeerd!
Met deze tips maak je jezelf digitaal veel aantrekkelijker. Daarnaast heb je natuurlijk de basis op orde voor een professionele indruk - recht in de camera kijken, goede belichting en de mogelijkheden van het programma onder de knie hebben bijvoorbeeld.
Wij dagen je uit om, als je jouw volgende digitale netwerksessie, presentatie of klantgesprek organiseert, één van bovenstaande tips toe te passen. Zo kun je online toch de ‘human factor' meegeven. Het gaat erom dat je FUN uitstraalt, ook door het beeldscherm heen. Daar krijgt iedereen energie van!

Daniëlle de Jonge is klantgerichtheidsexpert. Als spreker, trainer en bestsellerauteur helpt ze bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn, voor BNR is zij host van Dé Klantenpodcast.
Judith Smits is netwerkexpert en presenteert online De Netwerkshow. Zij is auteur van het boek De FUNfactor en is in te huren als online dagvoorzitter.


Schrijf jouw managementbestseller! nieuws
21 januari 2021 | Daniëlle de Jonge

Loop jij al een tijd rond met het idee een managementboek te schrijven? Is het misschien wel jouw goede voornemen voor 2021? Wil je weten hoe je dat het beste aanpakt? Dan moet je deze blogpost zeker lezen.

Waarom zou je een managementboek schrijven?
De voordelen van een boek op je naam hebben zijn legio:  je wordt (online) beter gezien, het ondersteunt je personal brand en als je het slim aanpakt, krijgt je meer klanten en groeit je omzet vanzelf. Kortom: een boek is een geweldig marketinginstrument en dé manier om jezelf op de kaart te zetten.

Heel mooi natuurlijk, maar voor veel auteurs speelt niet per se een commercieel belang. Een andere belangrijke reden voor het schrijven van een managementboek: het vastleggen van je unieke gedachtegoed. Heb jij een onderscheidende visie, een bijzondere aanpak of een uniek model om problemen van organisaties (of individuen) op te lossen en wil je jouw ideeën als bedenker vastleggen? Dan is een boek de ultieme manier om dat te doen.

Wat komt er eigenlijk kijken bij het schrijven van een boek?
Waar het mee begint is te weten hoe je het schrijfproces aan gaat pakken. Te veel auteurs gaan van start zonder zich vooraf belangrijke vragen te stellen. Hoe, voor wie en op welke manier ga ik het boek realiseren? Wat is het boekconcept? En niet onbelangrijk: waarom zouden mensen jouw boek willen lezen? Zijn er criteria waaraan een bestseller moet voldoen?

Naast het schrijven komt er bovendien nog veel meer kijken bij het publiceren van een boek. Hoe benader je een uitgeverij en wanneer? Of ga je het uitgeven in eigen beheer? Waar zitten de verschillen? Wat is dan de beste weg om te bewandelen?

Een boek schrijven is een ding, maar het succesvol maken is een tweede. Hoe pak je de marketing aan? Zorg ervoor dat je een compleet overzicht hebt van alle ins en outs rondom het schrijven van een boek voordat je begint.

Het in handen hebben van je eigen boek is een geweldige ervaring en vraagt de nodige tijd en inspanning. Zorg er dan voor dat je achteraf niet zegt: had ik dat maar eerder geweten. Maak vanaf het begin de juiste keuzes. Wil jij geleid worden door het woud van keuzes en de juiste beslissingen nemen? Volg dan de workshop ‘Schrijf jouw managementbestseller', georganiseerd door Ina Boer - uitgever van tientallen bestsellers - en Daniëlle de Jonge - auteur van meerdere bestsellers.

Meer informatie over de workshop vind je op deze pagina.


Extreem klantgericht - One size fits none! preview
23 mei 2019 | Daniëlle de Jonge

Daniëlle de Jonge geeft je in Extreem klantgericht volop praktische tips om meteen toe te passen en komt met aansprekende voorbeelden ter inspiratie. Een preview.

Of je nu actief bent als zzp'er, een hands-on-aanpakker bent binnen het MKB of bij een multinational werkt: van het allerprilste contact met een potentiële klant tot en met het laten floreren van een jarenlange zakenrelatie zorg jij ervoor dat je relevant bent en blijft. Daar gaat Extreem klantgericht gedrag je bij helpen. Het is een eigentijdse aanpak van klantgerichtheid, acquisitie en relatiebeheer. Met oog voor de zakelijke doelen van jouw bedrijf en met een flinke dosis maatschappelijke impact. En precies daarover gaat mijn boek, met volop praktische tips en aansprekende voorbeelden ter inspiratie.

Extreem klantgericht is de nieuwe standaard voor toekomstgericht zakendoen, niks doen is geen optie. En het helpt je om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn!

Een optelsom van factoren

Het is iets waar elke sector mee te maken heeft: klanten die steeds hogere verwachtingen hebben, zich kritischer opstellen en een zeer rijke keuze uit aanbieders hebben. Voeg je alle behoeftes, kansen en mogelijkheden samen, dan kom je tot drie cruciale factoren die jou én het bedrijf waar je werkt onderscheidend maken:

- maatschappelijke impact

- commerciële slagkracht

- waardevolle klantrelaties

Extreem klantgericht gedrag is een optelsom van deze factoren. Ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Mis je er eentje, dan ontbreekt de stevigheid om jezelf op de kaart te zetten en vol in de schijnwerpers te blijven staan. Voor je je onderdompelt in toekomstgericht zakendoen, passeren ze nu alvast in vogelvlucht de revue.

Deel 1 Maatschappelijke impact

Er is een stijgende lijn te zien als het gaat om aandacht voor mens, milieu en dierenwelzijn. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 70% van de Nederlanders verwacht dat bedrijven zich hiervoor inzetten. En dat is gewoon te integreren met de kernactiviteiten van jouw bedrijf. In dit deel lees je over de achtergronden en de kansen:

1. De Goede Weg-wijzer

2. Ecologische winst: zo ziet dat eruit

3. Sociale winst: zo ziet dat eruit

Deel 2: Commercieel omdenken

De relatie met klanten heeft een heel nieuwe dimensie gekregen en ze hebben vandaag de dag een krachtige stem in het verkoopproces. Omarm dat en maak klanten onderdeel van het verkoopproces, waarbij de klant het samen met jou voor het zeggen heeft. Dat is omdenken. In dit deel van het boek zie je hoe omdenken in de praktijk werkt:

4. De klant is aan zet

5. Wat heeft jouw klant te vertellen?

6. Klanten betrekken helpt je excelleren

Deel 3: Relatiegerichte vaardigheden

De focus verschuift van verkopen naar het helpen met kopen. Dat vraagt om een andere inzet van jouw commerciële - offline en online - vaardigheden. Je helpt de klant door gesprekken op een vernieuwde manier aan te pakken. In dit deel krijg je volop tips om jouw commerciële vaardigheden een upgrade te geven:

7. Commerciële alertheid

8. Opvallend online

9. Aangescherpte gesprekstechnieken

Deel 4: Fan zijn van jouw klanten

Blije klanten zijn heel waardevol en die wil je koesteren. Nu draaien we het om: jij wordt fan van jouw klanten. Want als jij ontzettend enthousiast bent over de mensen die met jou zaken doen, zet je automatisch een stap extra. In dit deel van het boek lees je hoe je met een klantgedreven instelling het verschil maakt:

10. Bied klanten de beste ervaring

11. Persoonlijk contact is helemaal van deze tijd

12. Ambassadeurs: klanten met labradorloyaliteit

Deel 5: Bedrijfsbrede klantfocus

Iedereen binnen een organisatie draagt bij aan de klantervaring: het is een gedeelde verantwoordelijkheid. Want alleen als klantfocus in het hele DNA van een bedrijf zit geeft het vleugels voor succes. In dit deel van het boek lees je hoe jij invloed hebt op dit samenspel voor klantaandacht:

13. Klantgedreven leiders

14. Doe niet moeilijk, doe het samen

15. Zet jezelf op nummer 1

De epiloog geeft je in drie praktische stappen richting voor jouw route naar extreem klantgericht gedrag. Ik leerde ze toen ik Dr. Robert Cialdini interviewde over zijn wereldwijde bestsellers. De stappen helpen je met toekomstgericht zakendoen. En dat maakt je zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk voor klanten!

Daniëlle de Jonge is expert in eigentijdse klantrelaties en helpt als spreker & trainer bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn. Zij schreef de bestsellers Verleid de klant, Human2Human: de nieuwe klantrelatie en Extreem klantgericht.

Op 16 september spreekt Danielle de Jonge samen met Jos Burgers op het avondseminar: Extreem klantgericht.


Daniëlle de Jonge - Omdenken in commercie column
18 mei 2019 | Daniëlle de Jonge

Bijna 11 miljoen hits op Google. Met wisselende inhoud: van positieve tips om het te realiseren tot en met oproepen à la ‘Stop daar nou toch eens mee!’. Op social media buitelen de voor- en tegenstanders van het topic over elkaar heen.

En liefhebbers van managementspeak-bingo vinken de term bij menige vergadering of congres gretig af op de bingokaart. Waar het over gaat? De klant centraal stellen. Want laten we eerlijk zijn: de klant centraal stellen is niet meer van deze tijd. Of nou ja, het gaat om veel méér dan dat! Om extreem klantgericht gedrag.

Extreem klantgericht gedrag zorgt er voor dat je zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk bent. Altijd. Overal. En wie wil dat nou niet?! Het is een optelsom van cruciale factoren die jou én het bedrijf waar je werkt onderscheidend maken:

- Commerciële slagkracht

- Waardevolle klantrelaties

- Maatschappelijke impact

Of je nu actief bent als ZZP-er, een hands-on aanpakker bent binnen het MKB of bij een multinational werkt. Je zet ze in van het allerprilste contact met een potentiële klant tot en met het laten floreren van een jarenlange zakenrelatie. Tijd om jezelf klaar te stomen voor toekomstgericht zakendoen!

Commerciële slagkracht

Als je verder inzoomt op de factor commerciële slagkracht zijn er twee elementen: omdenken in commercie en eigentijdse vaardigheden.

Omdenken in commercie

Een vlammend betoog hield de Global Director van een dienstverlenende organisatie bij de start van een teamweekend. Over hoe ze met medewerkers uit alle landen tijdens de heisessie gaan bedenken hoe ze klanten nog beter van dienst kunnen zijn. Daarna gaf ik een keynote over eigentijdse klantrelaties en hoe je verwachtingen overtreft. Na afloop kwam de beste man met een peinzende blik naar mij toe en zei ‘Ik had jouw verhaal eerder moeten horen. Dan zouden we geen heisessie met alleen het team houden, maar ook een groep klanten uitnodigen om tot nieuwe ideeën te komen’. Yep, daar zit de kern. Klanten hebben vandaag de dag een krachtige stem in het verkoopproces en torenhoge verwachtingen. Het grote voordeel: klanten weten uitstekend te vertellen wat ze van jouw organisatie, producten of diensten verwachten. Omarm dat en maak klanten onderdeel van het verkoopproces. En dan niet alleen tijdens de touchpoints van de customer journey of als eindpunt. Ik bedoel een écht onderdeel, waarbij de klant het samen met jou voor het zeggen heeft. Dat is omdenken.

Eigentijdse vaardigheden

Ik help ruim 15 jaar professionals en teams in het aanscherpen van commerciële vaardigheden en klantgerichtheid. En tot een aantal jaren geleden was een vast onderdeel van workshops en presentaties: Unique Selling Points. Dat is er helemaal uit! Natuurlijk is het nog steeds belangrijk dat diensten en producten bijzondere kenmerken hebben, bij voorkeur anders of beter dan anderen. Alleen ligt de focus in communicatie met klanten meer en meer op datgene waar je als persoon of bedrijf onderscheidend in bent: de Unique Buying Reasons. Kom je met verkooppraatjes aanzetten, dan rent een klant al snel weg. Weet je een klant te raken, het gevoel te geven dat je echt wilt helpen en voeg je op bijzondere wijze klantaandacht toe? Dan is de kans heel groot dat jij degene bent met wie zaken wordt gedaan.

Waardevolle klantrelaties

Wil je echt van toegevoegde waarde zijn voor klanten dan zijn er twee zaken van groot belang: jij bent fan van jouw klanten én de klantgerichte focus wordt in het hele bedrijf gedragen.

Fan zijn van klanten

Met commerciële slagkracht heb je al een oersterke basis gelegd om een fanbase met klanten op te bouwen. Nu draaien we het om: jij wordt fan van jouw klanten. Dat betekent je (opnieuw) realiseren dat een klant geen pratende portemonnee is, maar een mens waar je heel leuk contact mee kunt hebben. Iemand voor wie je échte aandacht hebt en wiens verwachtingen je op een onverwacht moment, op onverwachte wijze en met een onverwachte boodschap glansrijk overtreft. En hoe enthousiaster de klant is over jouw manier van werken, hoe langer die met jou zaken wil doen en hoe vaker er over gepraat wordt met anderen. Vaak zijn het de kleine dingen die het doen, het hoeft niet eens iets te kosten.

Bedrijfsbrede klantfocus

Ben jij helemaal into extreme klantgerichtheid, loop je tegen collega’s aan die er net even anders over denken. Of de directie die toch ‘de klant centraal’ wil zetten, maar daarin niet verder gaat dan een eervolle vermelding in het document met missie en visie. Wil je extreem klantgericht gedrag inzetten om onderscheidend te zijn, dan heb je iedereen in de organisatie nodig. Van de CEO tot en met de medewerkers van de financiële afdeling, van de receptioniste tot en met de accountmanagers. Iedereen. Ongeacht of ze direct klantcontact hebben of niet. Want alleen als klantfocus in het hele DNA van een bedrijf zit geeft het vleugels voor succes. Sterker nog: bedrijfsbrede klantfocus is van meer waarde dan welke marketingcampagne ook.

Maatschappelijke impact

Er is een stijgende trend te zien als het gaat om aandacht voor mens, milieu en dierenwelzijn. Logisch, want de media staan vol met deze thema’s en de druk vanuit de samenleving is steeds groter. Vrijwel niemand legt nog met goed fatsoen een plofkip in de winkelwagen of reageert schouderophalend op de hoeveelheden onnodig plastic die we voorgeschoteld krijgen. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat ongeveerd 80% van de Nederlanders verwacht dat bedrijven zich inzetten voor maatschappelijke impact en een groot deel daarvan is bovendien bereid er extra voor te betalen. Bijdragen aan sociale en ecologische vraagstukken is de nieuwe standaard die zich manifesteert. Het aantal sociale ondernemingen – voor wie niet financiële winst maar impact maken het hoofddoel is – stijgt explosief, zij laten zien dat er voldoende markt is om goed zaken te doen. Nu is het tijd dat ook andere bedrijven de handen uit de mouwen steken om de wereld een stuk mooier te maken. Het is een van de belangrijkste manieren om in de toekomst relevant te blijven voor klanten.

Optelsom van factoren

Zoals gezegd: het is een optelsom van factoren. Wie bijvoorbeeld alleen maar heel klantgericht is of goed wil doen voor de maatschappij en de commerciële slagkracht mist, heeft zelden een lange houdbaarheidsdatum. Is juist die slagkracht op orde, maar een van de andere elementen onvoldoende ontwikkeld, dan volgt eenzelfde toekomstperspectief. Een belangrijke oproep om te veranderen kwam begin 2018 van BlackRock, wereldwijd de grootste vermogensbeheerder. De topman van het concern riep de bedrijven waarin ze investeren op om een positieve bijdrage aan de maatschappij te leveren. Zij kregen te horen hun rol in de samenleving, bijdrage aan het milieuprobleem en een divers samengesteld personeelsbestand voor ogen te houden en stellen: als een bedrijf geen purpose heeft en alleen op de korte termijn gefocust is, dan verliest het zijn bestaansrecht. Waarvan akte.

Daniëlle de Jonge is verkooptrainer, auteur van Human2Human en Verleid de klant en te boeken als spreker. Ze verzorgt de online training Stop met verkopen! Eigentijds acquireren en relaties beheren.

Op 16 maart 2020 spreekt ze samen met Jos Burgers en Judith Smits op het avondseminar 'Klanten winnen'.


Daniëlle de Jonge: ‘Echte klantgerichtheid vereist maatschappelijke betrokkenheid’ interview
9 april 2019 | Hans van der Klis

In haar nieuwe boek Extreem klantgericht legt auteur en spreker Daniëlle de Jonge – naast het commerciële aspect - veel nadruk op het belang van maatschappelijke impact. ‘Zeventig procent van de Nederlandse klanten – zowel zakelijk als consumenten – verwacht dat een leverancier iets doet aan maatschappelijke impact.’

Daniëlle de Jonge doet iets opmerkelijks in haar nieuwe boek Extreem klantgericht. In het model dat ze beschrijft draait het om drie elementen die in onderlinge samenhang van grote invloed zijn op succesvol zakendoen. Het tweede en het derde element klinken vertrouwd: commerciële slagkracht en waardevolle klantrelaties. Maar het eerste element is onverwacht: maatschappelijke impact. Wat doet maatschappelijke impact in dit boek? ‘Ja echt, het is een essentieel aspect van commercieel succes’, bevestigt Daniëlle de Jonge. ‘Het is een beweging die snel aan kracht wint. Zeventig procent van de Nederlandse klanten – zowel zakelijk als consumenten – verwacht dat een leverancier iets doet aan maatschappelijke impact. Op het gebied van de ecologie, van duurzaamheid, van sociaal ondernemen. Mensen letten er tegenwoordig op als zij iets kopen. Geloof me, het is echt belangrijk. Ik kwam het tijdens mijn research in drie verschillende Nederlandse onderzoeken over klantgerichtheid tegen.’

De Jonge is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een veelgevraagd spreker over klantgerichtheid. ‘Als enige vrouw die zich heeft gespecialiseerd in dit onderwerp, denk ik. Er zullen er wel meer zijn, maar ik kom ze zelden tegen.’ Nadat ze enkele jaren voor een trainingsbureau had gewerkt, begon ze in 2007 voor zichzelf met workshops en trainingen. Aanvankelijk vooral in de buurt van haar woonplaats Breda, sinds 2013 – toen zij haar eerste boek publiceerde – ook in de rest van het land. Inmiddels maakt ze deel uit van het rondreizend circus met bekende namen als Jos Burgers en Jan van Setten. ‘Ik ben er heel erg in gegroeid. Voor een zaal staan heb ik nooit zo spannend gevonden, maar hoe je zo’n zaal enthousiasmeert is ook een kwestie van techniek. Ik weet hoe je een verhaal opbouwt, met humor en leuke filmpjes. Dat je mensen af en toe de tijd moet geven om te lachen en tips te laten landen, heb ik van Jos Burgers geleerd. Ik ging soms iets te snel. Hij is echt de cabaretier van het stel en een groot leermeester.’

Biologisch lunchen

Hoe reageert een zaal normaal gesproken op haar verhaal over maatschappelijke impact? Positief, zegt ze. ‘Dat heeft ook te maken met dat ik het onderwerp praktisch en hanteerbaar maak. Het heeft geen zin medewerkers van de klantenservice voor te houden dat ze zonnepanelen op het dak van hun kantoor moeten leggen. Daar gaan zij niet over. Dat betekent niet dat zij geen verschil kunnen maken. Je kunt ook met elkaar afspreken alleen nog met biologische producten van lokale leveranciers te gaan lunchen, zoals ze bij een klant van mij doen. Of iets doen voor mensen in de omgeving die een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Klanten vinden het heel positief als bedrijven dit soort dingen doen. Elk individu heeft invloed, daar ben ik heilig van overtuigd. Laatst was er een klant die een workshop boekte en mij met nadruk vroeg dit onderwerp te behandelen. Duurzaam is binnen hun organisatie ook relevant aan het worden.’

De Jonge erkent dat er een gevaar aan zit, maatschappelijke impact beschouwen als aspect van klantgerichtheid. ‘Greenwashing is een risico. Dat zie je ook gebeuren bij sommige grote bedrijven die in het verleden zaken minder netjes hebben aangepakt, en nu opeens heel hard van de toren blazen over duurzaamheid. Je claim moet wel kloppen. Als de Rabobank de slogan ‘Growing a better world together’ gebruikt, kun je erop wachten dat Greenpeace terugslaat en erop wijst dat zij de intensieve veehouderij sponsoren. Maar als je het oprecht benadert, en je verwoordt het goed en integer, dan is het risico op mooie praatjes minder groot.’

Het is een onomkeerbare ontwikkeling, zegt De Jonge. ‘Maatschappelijke impact wordt bij de verkiezing van het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland meegenomen in de beoordeling. Het is gewoon een kenmerk waarmee een bedrijf zich kan onderscheiden. En dan moet je het ook vertellen. Als je niet duidelijk maakt dat je werkt aan maatschappelijke impact, dan gaan je klanten naar de concurrent. Voor jong talent is het ook doorslaggevend: zij baseren hun keus voor een werkgever mede op dit aspect.’

Netvliesmanagement

Ook het tweede element van het model van De Jonge, de commerciële slagkracht, vergt tegenwoordig een andere aanpak dan pak-m-beet twintig jaar geleden. Over cold calling heeft ze het al niet eens meer: ‘Dat is zó 1990.’ Acquisitie, zeker bij het soort klanten waar De Jonge zich op richt, in de zakelijke dienstverlening, draait om betrokkenheid bij de klant. ‘Het gaat om je werkelijk verdiepen in wat je klanten willen. Volg je klanten online, onderzoek waar zij waarde aan hechten. Dat kan tegenwoordig met allerlei online tools, zoals Feedly: acquisitie gebeurt voor een deel online. Maar je kan het ze ook gewoon op de man af vragen: wat verwacht je van mij? Wat juist niet? En wat is de reden dat een klant voor jou wil kiezen? Dat is de ene kant van het verhaal. De andere kant bestaat uit de commerciële vaardigheden. Een onderdeel daarvan is wat ik in mijn vorige boek netvliesmanagement heb gedoopt. We ontmoeten tegenwoordig zoveel mensen, zowel online als op netwerkbijeenkomsten, dat je er echt moeite voor moet doen om in beeld te blijven. Je hoeft niet eens altijd zaken met elkaar te doen . Dat is helemaal niet zo moeilijk: je kunt eens een appje of een ansichtkaart sturen. Het moet in elk geval geen reclamepraatje zijn. Een persoonlijk gebaar heeft veel meer attentiewaarde als je het origineler aanpakt.’

Streetwise

De tijden veranderen, ook op dit punt. ‘Sommige vaardigheden blijven hetzelfde: wat Cialdini ons leert over overtuigingskracht, heeft te maken met ons oerbrein. Wat wel verandert, is de manier waarop de klant zich opstelt. De klant is streetwise, die weet alles. Hij vraagt zich ook af wie voor hem de beste businesspartner is. Dat betekent dat je jezelf heel goed moet informeren, dat je weet wat er speelt bij de klant en in zijn sector, of binnen jouw doelgroep.’

Daar komen we al bij het derde element van het model: de waardevolle klantrelaties. Met weer een leuke omdraaiing van De Jonge: ze adviseert haar lezers ‘fan van hun eigen klanten’ te worden. ‘Je moet natuurlijk eerst zelf fans hebben, en die krijg je pas als je goed bezig bent. De volgende stap is inderdaad: fan worden van je eigen klant. Waarom zou je je klant niet meevragen als je op de hei gaat zitten met je team om klantgerichte acties te bedenken? Of waarom vraag je je klant niet mee naar een netwerkbijeenkomst en om hem voor te stellen aan andere relaties? Dan ontstaat er echt iets bijzonders.’

Dat is van een heel ander niveau dan het doorsnee hengelen naar goedkeuring, opdrachten en goede reviews, zegt De Jonge. ‘Een verkoopverhaal vol Unique Selling Points – en weinig aandacht voor Unique Buying Reasons – valt voor mij onder de ouderwetse sales. Het is te veel gericht op eigen belang. Net als de verkeerde focus op reviews. Goede beoordelingen en referenties zijn van onschatbare waarde, en die krijg je ook echt als klanten je die gunnen. Vertrouw daar op en werk er voor. Ik heb meegemaakt dat mij in een meubelzaak korting werd aangeboden op voorwaarde dat ik een goede review gaf. Dat kan toch niet? Dat gaat rondzingen en dan ben je nog verder van huis. Daar moet je echt goed over nadenken. Als je om een review vraagt, kan het alleen bij mensen die binding met jouw bedrijf voelen. Juist zij zijn ideale ambassadeurs.’

De hele breedte

Extreem klantgericht is een praktisch boek, met handige lijstjes, die je een voor een kunt afvinken. ‘Het gaat om de discipline waarmee je het uitvoert’, zegt De Jonge. ‘Als je alle elementen onder de knie hebt, zit het wel snor met de toekomst van je bedrijf. Maar het is wel een methode die je in samenhang moet gebruiken, over de hele breedte van het bedrijf. Als je een workshop klantgerichtheid alleen doet met de klantenservice, en er zit een chagrijnige receptionist, of de afdeling facturatie werkt niet mee, heb je er nog niet zoveel aan.’

Wat dat betreft is het opmerkelijk dat vrouwen meer bereid zijn in zichzelf te investeren. Althans: aan de top. De Jonge haalt een opmerkelijk onderzoek aan, waarin werd gekeken naar de bereidheid onder bestuurders om hun manier van leidinggeven aan te passen aan de nieuwe inzichten op het gebied van klantgerichtheid, inclusief maatschappelijke impact. Bij vrouwen was 91 procent bereid zich te laten trainen, bij mannen slechts 35 procent. ‘Dat zie ik ook wel terug in mijn trainingen. Vrouwen zijn socialer en nieuwsgieriger. Maar dit verschil is wel heel groot.’

Op welke manier heeft De Jonge zelf de meeste maatschappelijke impact? Als spreker voor grote zalen of als trainer bij een workshop? ‘Poeh, een lastige vraag. Als spreker kan ik veel mensen inspireren. Er zitten soms wel 500 mensen in de zaal. Dan kan ik veel extreem klantgerichte zaadjes planten. Als ik mensen train, weet ik zeker dat er iets gaat veranderen. Dat is een intensiever proces. Misschien is de impact van mijn boeken, blogs en vlogs nog wel het grootst. Daar bereik ik echt veel mensen mee.’

Op 21 september 2020 spreekt Daniëlle de Jonge samen met Jos Burgers & Judith Smis op het actuele avondseminar 'Klanten winnen'.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden