Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Wij wijzen u graag op het volgende
Door drukte rondom de feestdagen zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen
Tony de Bree: ‘Groeien zonder log en traag te worden’ interview
28 januari 2019 | Pierre Spaninks

Succesvolle startups lopen op een gegeven moment tegen groeistuipen aan. Ze willen wel groeien maar niet log en traag worden. Adviseur, online ondernemer, trainer en coach Tony de Bree helpt hen om dan snel en slim te professionaliseren. In De scale-up blueprint laat hij zien wat daar zo al bij komt kijken.

De eerste keer dat ik Tony de Bree ontmoette, was toen we in 2015 allebei een presentatie mochten geven op een event van een Rotterdams zzp-netwerk. Hij hield een inspirerend verhaal over hoe je vanuit loondienst voor jezelf kon beginnen, en hoe je door te gaan doen waar je goed in bent je eigen toekomst kon bepalen. Wie zou dat niet willen ‒ zeker als je daar een vrijwel arbeidsloos inkomen uit kon halen, zoals hij destijds deed met de online gitaarlessen en andere diensten die hij via zijn website aanbood? Dat ging erin als koek, en in de pauze dromden de klanten dan ook samen om het tafeltje waar hij zijn toen net verschenen boek Geld verdienen met jezelf signeerde.

Drie jaar later treffen we elkaar weer, ditmaal naar aanleiding van wat nú zijn nieuwste boek is, De scale-up blueprint. Inmiddels is De Bree een gevestigde naam in de wereld van het zelfstandig ondernemerschap, de startups en de scale-ups. Alles draait bij hem om new business, strategie en verandering. Daarover praat, schrijft en adviseert hij. Daarbij is hij ook nog eens veelgevraagd als mentor van executives en studenten, starters, startups en doorgroeiers. Het is een speelveld dat hij kent uit eigen ervaring.

Tijdens een meer dan 25-jarige carrière bij ABN AMRO werkte De Bree intensief aan vernieuwing binnen en buiten de bank, onder andere als beoordelaar en begeleider van startups. Op het laatst was hij als programmamanager betrokken bij de splitsing van de bank en bij het ontwikkelen van een blueprint voor de Next Generation Bank. Daar belandde hij in een machtsspel waarin hij, wat hij noemt, ‘met zijn vingers tussen de deur kwam’. Het kostte hem zijn eerste huwelijk. Geen wonder dat hij in zijn presentatie voor die Rotterdamse zzp'ers vertelde dat het hoofdkantoor van de bank ‘Mordor’ werd genoemd, naar het Land van het Kwaad uit de boeken van Tolkien. Hij schreef er in 2013 over in zijn Dagboek van een bankier. Het laat vooral zien hoe groot de invloed van de politiek is op het gedrag van banken en bankiers. Klanten, medewerkers, politici, toezichthouders en de media kunnen een doorslaggevende rol spelen bij echte veranderingen.

De factor ‘tijd’

Het Dagboek van een bankier was eigenlijk niet het eerste boek van De Bree. Dat was zijn proefschrift, waarop hij in 2001 promoveerde in de bedrijfskunde. Het heette Transformation of Financial Services Companies en bevatte al de essentie van het gedachtengoed waar hij bekend mee zou worden. ‘We ontdekten in die tijd een aantal dingen,’ vertelt hij. ‘Het eerste was dat door de beschikbaarheid van goedkope software, hardware en opslagcapaciteit zowel gevestigde bedrijven als startups en scale-ups moesten gaan nadenken over de vraag waarom ze überhaupt nog iets zelf zouden organiseren met eigen hulpmiddelen. De digitale transformatie van organisaties en van organiseren zelf, samen met de uitdagingen vanuit de markt, was een veel grotere bedreiging dan menig managementconsultant wilde toegeven. Mobiele apps gaan bouwen was gewoon niet genoeg, als je interne systemen nog uit de jaren vijftig stamden.’

Het tweede wat De Bree ontdekte was hoe makkelijk het is om vast te stellen hoe gezond een organisatie nog is en wat de juiste insteek is voor verandering en transformatie, gegeven de externe omstandigheden en de uitkomsten van de quick scan. ‘Daar heb je helemaal geen dure consultants voor nodig.’ En het derde was dat veel van die gevestigde organisaties en hun consultants strategische modellen gebruiken en een veranderaanpak die gewoon niet geschikt zijn voor de buitengewoon dynamische omgeving waarin we leven, en al helemaal niet voor startups en scale-ups.

‘Het grootste probleem met die modellen is dat ze de factor “tijd” buiten beschouwing laten. Wat bedoel ik daarmee? Dat het geen zin heeft om als je gangreen hebt aan je been, er Nivea op te smeren. Dan moet je andere, meer drastische maatregelen nemen om te overleven. Met de grote traditionele organisaties in veel sectoren is het niet anders: afhankelijk van de tijd die hen nog vergund is ‒ door concurrenten, door nieuwe toetreders, door klanten - moeten ze andere remedies zoeken. Andere manieren om te overleven, andere benaderingen van verandering of transformatie. Voor de financiële sector gold ‒ en geldt ‒ dat al helemaal.’

In zijn derde boek, Dinosauriër of krokodil uit 2014, bleef De Bree nog dicht bij de inhoud van zijn proefschrift. Aan de hand van concrete voorbeelden en cases liet hij zien wat de impact was van veranderingen in de ICT op de economie, op bedrijfstakken, op management, op organisaties en op samenwerken. Hoe kies je de beste aanpak om je organisatie tijdig te veranderen? Hoe zet je een digitaal meetsysteem voor sociaal kapitaal in voor klantwaarde-creatie? Wat leert de gedragseconomie ons over de klant? Welke manieren zijn er om te veranderen van ‘de baas centraal’ naar ‘de klant centraal’? En: is er eigenlijk nog wel een toekomst voor ons grote, logge bedrijf in deze sector?

Drieluik over ondernemerschap

Nog in hetzelfde jaar dat Dinosauriër of krokodil verscheen, kwam De Bree met wat je achteraf als het eerste deel zou kunnen zien van een drieluik over ondernemerschap, dat van klein naar steeds groter gaat. Het begint bij de werknemer die zelfstandige wordt en werkt via de startup toe naar de scale-up. In Geld verdienen met jezelf (2014) is zijn boodschap dat je niet van anderen afhankelijk bent om succesvol te zijn. ‘Heb je een vaste baan? Ga ondernemen in deeltijd! Staat je baan op de tocht door een reorganisatie? Geen nood: jij hebt alles wat je nodig hebt om voor jezelf te zorgen! Word ook ondernemer en houd je eigen broek op, je kunt het!’ Specialisatie, samenwerking, slim inkopen en het aanboren van verschillende inkomstenbronnen, zijn daarbij belangrijke strategieën.
In het tweede deel van het drieluik, Kan het vliegen? (2017) verplaatst De Bree zich in de positie van de zelfstandig ondernemer die de eerste jaren goed is doorgekomen en die een waanzinnig idee krijgt voor het ontwikkelen van een onderscheidend product of dienst. ‘Hoe zorg je ervoor dat het echt van de grond komt en dat je startup daadwerkelijk gaat vliegen?’ Gebruikmakend van zijn ervaring als voormalig bankier, online ondernemer en jurylid van de Dutch & European Fintech Awards geeft hij antwoord op vragen als: hoe word je een innovatieve startup, hoe creëer je waarde met een innovatief businessmodel, hoe verzamel je de juiste mensen om je heen, hoe krijg je de financiering rond, en wat kun je daarbij leren van succesvolle Nederlandse startups?

Virtuele organisatie

Het logische vervolg daar weer op en dus het derde deel van het drieluik ligt nu in de winkel:

De scale-up blueprint. ‘Oprichters die hun idee hebben omgezet in een succesvolle startup, lopen op een gegeven moment tegen groeistuipen aan. Ze willen hun bedrijf laten groeien, maar moeten tegelijkertijd oppassen dat ze niet aan organisatie-obesitas gaan lijden, dat ze geen dikke, logge organisatie creëren. In dat stadium draait het erom hoe je je organisatie zo snel en zo slim mogelijk professionaliseert, zodat je succesvol kunt groeien en schalen. Over welke kerncompetenties, kennis en ervaring moet je dan beschikken? Wat voor leiders heb je nodig? Ben je zelf als (mede)oprichter wel geschikt voor de volgende fase? Hoe innoveer je je businessmodel en je verdienmodel? Hoe financier je je scale-up en maak je je bedrijf investor ready? Hoe ga je het integrale veranderproces slim indelen, plannen en uitvoeren? Hoe ga je je bestaande organisatie veranderen in een succesvolle scale-up?’ En: ‘Welke nieuwe scale-up modellen en hulpmiddelen gebruik je daarbij?’
Pratend over zijn boek wijst De Bree op een plaatje dat daarin staat en dat de gebruikelijke levenscyclus van een onderneming laat zien. ‘Naarmate je in de tijd verder komt en meer succes krijgt, ga je van Kiem naar Kasplantje naar Koninkrijk. Vanaf dat moment is de kans groot dat je succes stagneert en dat je op het Keerpunt komt. Dan zijn er twee mogelijkheden: of je vindt je bedrijf opnieuw uit, Re-invent, of je gaat Dood. Tenminste, dat dachten we. Totdat Jay Galbraith ‒ ik heb nog les van hem gehad ‒ in 1995 in Designing organizations liet zien dat je dat moment voor kunt zijn door IT slim in te zetten. Inmiddels zijn we zo ver dat we onze organisaties niet alsmaar groter hoeven te laten groeien en dat we helemaal niet op de Zuidas hoeven te gaan zitten om daar langzaam dood te gaan. Als je een virtuele organisatie maakt in plaats van een fysieke, dan hoef je geen manager te worden, maar kun je ondernemer blijven en groeien zonder log en traag te worden.’

 

Met die boodschap inspireert en helpt De Bree dagelijks studenten, starters, executives en gevorderde ondernemers. En ja, zelf heeft hij zijn goede raad ook ter harte genomen. Tony de Bree Consulting, Training and Coaching, zoals hij bij de Kamer van Koophandel staat ingeschreven, heeft geen personeel, geen kantoorpand, en beschikt ook verder nauwelijks over fysieke bedrijfsmiddelen. ‘Maar wel over een groot netwerk. Daar kwamen ook de mensen uit met wie ik het scale-up model canvas en de andere scale-up canvassen heb gemaakt. Zo samenwerken is even leuk als waardevol.’

De Scale-up blueprint - Zo kun je succesvol groeien en schalen preview
30 oktober 2018 | Tony de Bree

Het nieuwe boek van ex-bankier en ondernemer Tony de Bree helpt je succesvol te groeien en te schalen en de belangrijkste ‘groeistuipen’ te overwinnen. Welke dat zijn en hoe je dat doet, legt hij uit in deze preview.

Loop je met je succesvolle startup tegen allerlei ‘groeistuipen’ aan en weet je niet hoe je startup-organisatie succesvol kunt laten groeien en schalen zonder ‘dik’, ‘traag’ en ‘intern gericht’ te worden? Uit de vele gesprekken die ik sinds 1997 met oprichters van startups en van scale-ups in binnen en buitenland heb gevoerd weet ik dat je niet de enige bent. Gehinderd door allerlei obstakels wordt 80% van alle succesvolle startups geen succesvolle scale-up. En in tegenstelling tot wat veel experts je vertellen, ligt het vooral aan jezelf, je nieuwe kernteam, je ecosysteem en je organisatie of je al dan niet succesvol bent.

Als ex-bankier, ervaren ondernemer, adviseur, trainer, business coach en mentor over strategie en verandermanagement van grote en kleine bedrijven en van starters, houd ik me al sinds 1985 bezig met het ontwerpen en toepassen van hulpmiddelen om op tijd integraal te veranderen en daar ICT bij te gebruiken. Ik ontdekte dat veel van de modellen en hulpmiddelen voor strategie en organisatieverandering waren gemaakt voor grote organisaties die ‘te dik’ en ‘te log’ waren geworden en daarom ‘lean’ en ‘agile’ moesten worden. Maar startups en scale-ups zijn niet te dik! Hun grootste wens is juist om dat te voorkomen. Dus hebben ze nieuwe modellen en hulpmiddelen nodig voor slim startup en scale-up verandermanagement om hun oprichtersteam te laten groeien tot een succesvolle scale-up-organisatie met de juiste leveranciers, de juiste partners en nieuwe technologie.

Ik heb in de afgelopen jaren tientallen startups en scale-ups geïnterviewd en geholpen, inclusief een groot aantal bekende en minder bekende CEO’s van Nederlandse scale-ups en succesvolle investeerders in scale-ups in alle takken van sport. Samen met die succesvolle ondernemers, investeerders en een aantal docenten van hogescholen ontwierpen we ‘de scale-up blueprint’. Inclusief een aantal nieuwe scale-up canvassen, waaronder het scale-up model canvas. Een mooi voorbeeld van co-creatie voor en door je klanten en partners. Wat ook te zien is door de vele lovende aanbevelingen van een groot aantal van de betrokkenen die je in het boek en op de site kunt lezen.

Een praktisch handboek ‘scale-up veranderaanpak’, speciaal voor oprichters van startups en CEO’s en directeuren van scale-ups, voor investeerders, adviseurs, docenten en opleidingsinstituten. De scale-up blueprint heeft tot doel om oplossingen te bieden voor twee vragen waar veel succesvolle startups en scale-ups mee worstelen:

1) Hoe kan ik slim schalen en groeien zonder een grote en logge organisatie te worden?

2) Welke innovatieve hulpmiddelen kan ik gebruiken om die integrale verandering te plannen en door te voeren?

Op basis van de echte, praktische hands-on schaal- en groeiervaringen en tips van succesvolle scale-ups als Alex, Knab en Bol.com en Venture Café Rotterdam, een aantal social impact scale-ups sociale ondernemingen, digitale platforms, deelplatforms, een Fintech bedrijf, een hippe opvolger van de scootmobiel, van succesvolle investeerders en van docenten aan hogescholen, leer je zelf in 3 stappen je oprichtersteam te veranderen in een succesvolle scale-up organisatie. Door vragen te beantwoorden als: Ben ik de juiste persoon voor de volgende fase? Hoe stel ik mijn nieuwe scale-up kernteam samen? Wie kies ik als nieuwe leveranciers, partners en freelancers? Hoe bepaal ik mijn nieuwe digitale strategie? Hoe onderscheid ik me van anderen? Hoe innoveer ik mijn businessmodel en mijn verdienmodel? Hoe gebruik ik ICT? Hoe plan ik de scale-up organisatieverandering? Hoe financier ik die integrale verandering? Hoe houd ik mijn beste klanten binnen en hoe zet ik daarbij disruptive marketing in met nadruk op mobile, social en video?

Dit handboek voor scale-up strategie en verandermanagement helpt je in combinatie met de gratis scale-up canvassen, e-books en checklists en de docentenhandleiding de juiste stappen op het juiste moment in de juiste volgorde te nemen en zo niet te dik en te traag te worden!

Tony de Bree heeft als passie om zo veel mogelijk organisaties en mensen te helpen ‘geld te verdienen’ met hun eigen talenten en met de juiste mensen en organisaties uit hun netwerk. Of het nu een corporate, een starter, een ontslagen executive, een MKB-bedrijf, een startup of een scale-up is. Hij is de auteur van De scale-up blueprint.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden