Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Natascha Wijnen: ‘Mensen bepalen de wendbaarheid van je organisatie’ interview
1 april 2020 | Peter Spijker

Veel organisaties beseffen dat de huidige, snel veranderende wereld vraagt om wendbaarheid. Ze veranderen daartoe hun structuur, gaan agile werken en kiezen voor digitalisering. Hierbij wordt over het hoofd gezien, stelt Natascha Wijnen in Wendkracht, dat mensen een organisatie wendbaar maken. Ze beschrijft in haar boek acht onderling verbonden krachten die wendbaar gedrag bevorderen en reikt praktische tools aan om er direct binnen je organisatie mee aan de slag te gaan.

 

Waarin verschilt wendbaarheid van agile werken?
Met agile werken realiseren zelforganiserende teams realiseren in korte periodes producten en diensten voor klanten. Agile is een werkmethode om wendbaar in te spelen op de klantvraag, net als het aanpassen van je organisatiestructuur of het digitaliseren van je bedrijfsprocessen. Toch zijn het uiteindelijk de mensen die de wendbaarheid van de organisatie bepalen. Wendkracht gaat over de mindset en de ambitie die mensen nodig hebben om wendbaar te zijn. Mensen tonen hun wendkracht door waar te nemen wat er binnen en buiten de kantoormuren gebeurt, door de kansen te zien die de toekomst biedt en door te innoveren. Deze interne dynamiek zorgt ervoor dat organisaties toekomstbestendig blijven.

Wenden is iets anders dan veranderen?
Ja, want als mensen een verandering als vrij plotseling ervaren, komen ze ook dan pas in beweging. Ze veren in om de schok van de noviteit op te vangen en veren weer uit als de rust terugkeert. Bij wenden komen mensen zelf in actie om iets nieuws te ondernemen. Wendbare professionals weten wat er in hun vakgebied en ver daarbuiten gebeurt. Ze leren continu en delen hun kennis en ervaringen. Werk je als wendbare professional bijvoorbeeld bij Tata Steel in IJmuiden, waar 1600 banen op de tocht staan, dan weet je dat in heel Europa staalbedrijven in zwaar weer zitten. Je zorgt dat je op de hoogte bent van de kansen die de arbeidsmarkt jou biedt en dat je een passende opleiding daarvoor hebt. Zodat je niet afhankelijk bent van één werkgever en desgewenst kunt bewegen naar een andere baan.

Hoe krijg je de vereiste wendkracht om wendbaar te zijn?
Wendkracht ontstaat vanuit de combinatie van je mindset en je ambitie. Je hebt een wendbare mindset en de wil nodig om wendbaar te zijn. Je mindset bepaalt of je meer of minder wendbaar gedrag laat zien. Met de juiste mindset durf je bijvoorbeeld dingen te doen, waarvan je aanvankelijk dacht die niet te kunnen. Ik voel me geen digitale ‘wizard’. Toch ga ik mee met digitale en technologische innovaties, ook al kost het me moeite. Je ambitie is je drive om een wendbare mindset en daarmee wendbaar gedrag te laten zien. Ik geloof dat iedereen wendkracht bezit, het gaat erom dat je het weet aan te spreken en ontwikkelt. Dat kan door het beïnvloeden van de wendbare mindset en de ambitie.

Om wendkrachtig te zijn, moet je als professional of team maar liefst acht met elkaar samenhangende krachten benutten?
Op die acht krachten heb je als professional of team een wendbare mindset en een hoge ambitie. Het gaat om: een continue ontwikkelmindset, durfwaarde, technologie-adaptie, samen wenden, kennis delen, omgevingsgericht, vernieuwingsadactie en werkfluïditeit. De laatste twee wil ik graag toelichten. Het woord ‘adactie’ is een samentrekking van adaptie en actie. Vernieuwingsadactie betekent dat je innovaties verwelkomt en in actie komt; je gaat er iets mee doen. Werkfluïditeit betekent dat je nadenkt over je inzetbaarheid in de toekomst. Je denkbeeld over wat je werk kan zijn is breed en als je werk verandert, verander je mee. Je hebt alle acht krachten gezamenlijk nodig om in te kunnen spelen op de veranderende omgeving.

Wendkracht kun je via drie stappen vergroten. Welke zijn dat?
Het creëren van aandacht voor wendkracht, het in kaart brengen van wendkracht en het ontwikkelen van wendkracht. Als teamleider creëer je aandacht door in het teamoverleg een vraag te stellen over de acht wendkrachten. Over de kracht ‘samen wenden’ kun je een medewerker vragen wat er nodig is om een teamspirit te creëren waarin alles gezegd kan worden. Met de werkvorm ‘Stap in je kracht’ verbeelden professionals en teams hun eigen wendkracht. Ze geven feedback en feedforward op individueel niveau en in teamverband. De deelnemers zien zo welke krachten ze inzetten en hoe die hun wendkracht beïnvloeden. De mindset en ambitie op de acht krachten breng je ook in kaart door als individu of team de gevalideerde wendkracht scan te doen. Het gegenereerde profiel gebruik je als handvat voor ontwikkeling. Wendkracht ontwikkel je door doelen te stellen met het stellen van vragen. Je bespreekt met een teamlid hoe hij zijn kennis meer kan delen of hoe hij in een onzekere situatie toch mee kan bewegen. Na het formuleren van een doel gaat hij er vervolgens mee aan de slag en bereikt – als het goed is – dat doel uiteindelijk.

Stel je introduceert met succes het wendkrachtmodel in een organisatie. Hoe zorg je er voor dat professionals ook in de toekomst wendbaar blijven?
Essentieel daarvoor is de continue ontwikkelmindset. Met alle technologische innovatie verandert het werk en de werkomgeving van professionals voortdurend. Dit vereist een mindset die focust op het leren van nieuwe skills en graag uitdagingen opzoekt. Dankzij deze mentale wendbaarheid beweeg je gemakkelijk mee met nieuwe ontwikkelingen en leer je van tegenslagen. Na verloop van tijd is het normaal om aandacht te besteden aan wat de toekomst vraagt. Collega’s dagen elkaar uit op wendbaar gedrag: ‘Betaal jij al met je mobiel?’ ‘Heb je dat artikel gelezen over ons vakgebied?’ En: ‘Zie jij die nieuwe trend, wat kunnen we daarmee?’. Met deze mindset en ambitie ben je voorbereid op wat er in de toekomst van jou wordt verwacht.

Wendkracht - Hoe je wendbaar gedrag creëert met professionals en teams preview
30 oktober 2019 | Natascha Wijnen

Natascha Wijnen ontwikkelde acht samenhangende krachten om wendbaar gedrag te stimuleren. In haar boek Wendkracht beschrijft ze welke krachten dat zijn en geeft ze concrete tools om er direct mee aan de slag te gaan. Een preview.

Het ontwikkelen van Wendkracht is niet vanzelf gegaan en heeft ongeveer tien jaar in beslag genomen. Graag neem ik je mee op het pad dat ik heb bewandeld, zodat je weet wat de aanleiding was om wendbaar gedrag te gaan onderzoeken, waarom wendkracht voor mij van persoonlijke betekenis is, hoe we met het gedachtegoed aan de slag zijn gegaan en waarom er met het verschijnen van dit boek een wens in vervulling gaat.

Mijn aanleiding

De aanleiding dat ik wendkracht ben gaan onderzoeken, is te herleiden tot drie momenten in mijn leven die een aantal jaren geleden na elkaar plaatsvonden. Bij het eerste moment sprak ik met de HR-directeur van DHL Express over de manier waarop de technologische en marktontwikkelingen het werk van de chauffeurs veranderen. Hoe zou je ervoor kunnen zorgen dat de chauffeurs zich daar bewust van worden en vroegtijdig en uit eigen beweging gaan inspelen op die veranderende situatie? Een volgend moment was een grootschalige reorganisatie van HR bij ING, waar ik aanwezig   mocht zijn. Tegelijkertijd kreeg ik het bericht dat ook mijn partner zijn baan als HR-professional zou verliezen als gevolg van een herstructurering. Ik was geschokt: zoveel goede HR-mensen aan de kant! In diezelfde periode zag ik op televisie een commercial met de strekking: kom bij ons werken in de windmolenenergie! En ik dacht: wat maakt nu dat mensen en organisaties inspelen op de veranderende omgeving en de toekomst? Wat maakt ze wendbaar, zodat ze van toegevoegde waarde blijven en kunnen blijven meedoen? Dat ben ik toen gaan onderzoeken, nog niet wetende dat dat Wendkracht zou zijn.

Het onderzoek

Ik ging een literatuurstudie doen en nam honderden artikelen, boeken en websites door over de mindset en de ambitie die mensen wendbaar maakt. Daarnaast interviewde ik vele professionals in verschillende functies over wat ze waarnemen aan mindset en ambitie bij wendbare mensen. Zij waren werkzaam in diverse branches: van jeugdzorg tot luchtvaart en van detailhandel tot politie. In alle informatie ontdekte ik een opvallende tendens, die is samengevat in wendkracht en in de acht wendkrachten. Door je wendkracht aan te boren, kun je steeds weer bewegen richting de toekomst en mee blijven doen. Als organisatie blijf je toegevoegde waarde leveren, als medewerker houd je werk en plezier en als mens blijf je meedoen in de samenleving.

Aan de slag

Vervolgens ben ik met een aantal collega's bij opdrachtgevers aan de slag gegaan met ons gedachtegoed. We ontwikkelden de wendkrachtscan en hebben de lessen uit de praktijk gebruikt om wendkracht verder te professionaliseren. Inmiddels hebben we een getoetste methodiek, die bestaat uit onder meer de scan, de loop, ‘Stap in je kracht' en het spel. Het wendkracht-gedachtegoed is nu meer volwassen geworden en het is kwalitatief zo goed dat ik het kan delen.

Wendkracht in het kort

Wendkracht is de combinatie van mindset en ambitie die een individu, team en organisatie nodig hebben om wendbaar te zijn. De mindset kan vast of wendbaar zijn en daarmee wendbaar gedrag belemmeren of stimuleren. De ambitie kan laag of hoog zijn. Daardoor kan iemand weinig of veel motivatie hebben om een wendbare mindset - en daarmee wendbaar gedrag - te laten zien. De juiste combinatie van een wendbare mindset en een hoge ambitie zorgt dus voor wendkracht.

Om wendkrachtig te zijn, moet je als professional of team de juiste mindset en ambitie weten aan te boren op acht krachten:

Continue ontwikkelmindset Durfwaarde Technologie-adaptie Samen wenden Kennis delen Omgevingsgericht Vernieuwingsadactie Werkfluïditeit

Elk van de acht krachten is interessant op zich, maar de kracht alléén leidt niet tot wendkracht. Juist het inzetten van alle acht krachten samen maakt een professional of team wendkrachtig. Wendkrachtige professionals en teams kunnen ook daadwerkelijk de slag naar een wendbare organisatie maken. Zij laten een mindset en ambitie zien waardoor zij en hun organisatie relevant zijn en dat in de toekomst blijven.

Ik hoop dat ook jij door dit boek geïnspireerd wordt om je eigen wendkracht en die van anderen aan te boren. Zo kunnen mensen, teams en organisaties steeds weer bewegen richting de toekomst, waardoor ze langer mee kunnen blijven doen. Want daar gaat dit boek toch uiteindelijk over.

Natascha Wijnen is spreker, coach en oprichter van Wendkracht®. Zij leidt leiders, coaches, trainers, consultants en veranderaars op om succesvol wendbaarheid te creëren en de Wendkrachtmethodiek in te zetten. Met meer dan 15 jaar ervaring als trainer/coach, weet ze als geen ander hoe ze samen met de mensen de wending naar het nieuwe kan maken. Ze is de auteur van Wendkracht.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden