Politieke intelligentie - Meer invloed? Weten hoe de hazen lopen! preview
10 maart 2020 | Dees van Oosterhout

Wat bepaalt of je succesvol bent in je werk? Of je die mooie klus krijgt toegeschoven, op beslissende momenten aan tafel zit, draagvlak vindt voor je ideeën of die felbegeerde aanstelling weet binnen te slepen?

Natuurlijk spelen je inhoudelijke kwaliteiten een rol. Maar daarmee kom je er niet. Want hoe deskundig je ook bent: 80% van je succes hangt af van je relaties met anderen. Wil je je invloed dus écht vergroten? Dan moet je weten hoe de hazen lopen. Politiek intelligent zijn. Jezelf zijn én slim opereren op de werkvloer: dat is Politieke intelligentie. In dit boek laat ik zien hoe je het speelveld in kaart brengt en daar invloed op uitoefent. Het allerbelangrijkste daarbij? Strategisch kunnen denken en handelen: daar gaat het om.

Strategie
Inhoudelijke keuzes en kwaliteiten zijn maar van weinig belang als het aankomt op succes. Wil je je doelen bereiken, dan heb je een ijzersterke strategie voor op de werkvloer nodig. Begrijpen hoe het spel in elkaar zit en daar vervolgens slim op inspelen. Dat is politieke intelligentie. Mensen die politiek intelligent zijn, krijgen meer voor elkaar. Zij weten aan welke knoppen ze moeten draaien om hun doelen te bereiken en hebben daardoor meer invloed. ‘Politieke intelligentie is een mindset'. Je kunt naïef zijn en erop vertrouwen dat alles wel goed zal komen, maar dan mis je hoe dan ook de boot. Je moet zorgen dat je strategisch omgaat met anderen, goed naar jezelf kijkt en bewust ingrijpt wanneer dat nodig is.

Mindset
Deze mindset leer je niet zomaar in een cursus of op de Harvard Business School, maar vol in de wind. In de praktijk. Mijn boek vult het gat tussen (business)school en die praktijk. Ik leer je hoe je je politieke intelligentie vergroot door de regels van het spel tot in de kleinste details te leren begrijpen. Zo kun je het spel op een slimme manier spelen, maar ‘zonder dat je integriteit in het geding is.' Je begint met het uitkienen van een strategie, en zorgt dat je altijd weet aan welke touwtjes je moet trekken. Dat je weet wat er komen gaat en erop kunt anticiperen. Dat je kunt vertrouwen op je intuïtie en handelt met je verstand. Dát is de key voor professioneel leidinggeven anno nu.

Het boek is verdeeld in hoofdstukken gebaseerd op de zeventien belangrijkste vlakken van politieke intelligentie. Het behandelt cruciale vragen als:

* Hoe ga je om met conflicten op de werkvloer?
* Hoe ga je om met continue onzekerheid?
* Hoe neem je krachtige besluiten?
* Hoe ga je om met lastige collega's?
* Hoe creëer je commitment?
* Hoe vergroot je je positieve invloed?

Je kunt het boek van A tot Z doorlezen of er die hoofdstukken uitpakken die voor jou op dit moment het meest relevant zijn. Maar wat je ook doet, ga ermee aan de slag!

Dees van Oosterhout is directeur van Van Oosterhout Adviesgroep. Ze werkt als zelfstandig adviseur in de top van de overheid en het bedrijfsleven. Het is haar passie om haar opdrachtgevers zodanig te ondersteunen, dat zij vanuit hun kracht en authenticiteit hun beoogde doel en resultaat halen. Ze is de auteur van Politieke intelligentie. Eerder verschenen van haar hand de boeken ProcesregieProcesinterventies en Toolkit procesregie.

Presentatie Politieke intelligentie - Iedereen kan koning worden nieuws
23 februari 2017 | Annett Keizer

Wie succesvol wil zijn in zijn werk moet weten dat we 40% van de tijd bezig zijn met de inhoud van ons werk en 60% met hoe we het spel met elkaar spelen op de werkvloer. In haar boek Politieke intelligentie laat Dees van Oosterhout in zeventien hoofdstukken zien hoe je dat aanpakt.

Tijdens haar boekpresentatie vertelt ze niet alleen over de inhoud van het boek, maar vooral over de totstandkoming ervan; waarom, waar en voor wie ze het boek heeft geschreven. Een boek én een middag waarin het menselijk aspect centraal staat.

Als het publiek de theaterzaal van De Poorterij in Zaltbommel binnenloopt staat de voorkant van het nieuwste boek van Dees groot op het scherm geprojecteerd. Een groot zwart-wit schaakbord met daarop een grijze koning vlak achter de knalrode pion. ‘Iedereen kan koning worden in zijn organisatie’ zegt Van Oosterhout, ‘als je het spel maar goed speelt’. Ze heeft haar kleding volledig afgestemd op de kleuren van haar boekomslag en neemt ons deze middag mee in een zeer persoonlijk verhaal. Ze legt uit dat ook zij het boek Hoe word ik een rat? heeft gelezen en ervoor koos om het politieke spel op de werkvloer nu eens te belichten vanuit de mens-tot-mens-ontmoeting. Dat organiseren we vaak niet, terwijl dat wel de smeerolie is voor een goede samenwerking.

Om de daad bij het woord te voegen, zijn alle aanwezigen aan elkaar gekoppeld via nummers en worden we uitgenodigd om elkaar 1-op-1 wat beter te leren kennen. Wie ben je? Wat is je eerste indruk? Waar kom je vandaan? Het gaat om de verbinding tussen mensen. Wie toelaat om een ander echt te zien, lukt het om achter die eerste indruk te kijken. Dees illustreert dat met foto’s van haar (werk)vakantie naar Madagascar met levenspartner Harmen, waar ze haar boek heeft geschreven. Foto’s van hardwerkende families en spelende kinderen, die onbevangen en open haar camera inkijken. Foto’s van wandelende takken en slapende vogels verstopt in het struikgewas en die je pas ziet als je goed leert kijken.

Maar wie is nou die Dees van Oosterhout zelf? Harmen, aan wie het boek is opgedragen en die samen met Dees hoofdstuk 14 schreef, beklimt het podium en krijgt Politieke intelligentie symbolisch overhandigd. Hij vertelt dat Van Oosterhout uit Limburg komt, waar haar ouders een hondenpension hadden. Ze praat graag met mensen én met dieren en bomen. Bedacht jaren geleden ergens in het oerwoud van Oeganda dat ze voor zichzelf wilde beginnen en is boeken gaan schrijven omdat ze het boek wilde lezen dat er nog niet was. Dees verbindt, verzorgt, stuurt en kan fantastisch koken. Na deze persoonlijke openbaring is het tijd voor muziek. Tom en Frank, achter piano en op gitaar, spelen ‘Spring!’, durf te doen, hoe eng iets ook is.

Na dit intermezzo wordt het stokje, in de vorm van het boek Politieke intelligentie waar alles vanmiddag om draait, van spreker tot spreker doorgegeven. Albert Sonneveld, psycholoog en vitaliteitscoach, vertelt ons over het gat tussen intentie en actie dat aansluit bij het hoofdstuk over onzekerheid. Dochter Fay, die afgelopen verkiezingen haar bijdrage leverde aan de campagne van Hillary Clinton, deelt mee dat ze daartoe vooral werd geïnspireerd door wat haar moeder schrijft in het hoofdstuk over het vergroten van je positieve invloed. Ze hoopt dat ook wij dat hoofdstuk ter harte nemen en meer eigenaarschap creëren op de werkvloer. Daarmee is de cirkel van die middag rond. Bij binnenkomst ontving iedereen een potje met sneeuwklokken met daarbij de wens van Dees dat wij ‘net als een sneeuwklokje dat in weer en wind als eerste gaat bloeien en andere bloembollen wakker maakt’ ook zullen bloeien en daardoor anderen in onze beweging meenemen. Al met al een interactieve middag vol persoonlijke verhalen en symboliek voor en door een vrouw met een missie.

Annett Keizer is communicatiecoach en –trainer. Met Keizer&Co helpt ze professionals en teams in organisaties hun communicatieve vaardigheden te versterken.

Dees van Oosterhout: ‘Succesvol zijn in je werk wordt bepaald door onderlinge relaties’ interview
15 december 2016 | Bas Hakker

Dees van Oosterhout werkt als zelfstandig adviseur in de top van overheid en bedrijfsleven. Onlangs verscheen haar vierde boek: Politieke Intelligentie - Meer invloed? Zó speel je het spel op de werkvloer! Een boek waar iedere manager in Nederland zijn voordeel mee kan doen. Omdat je persoonlijke strategie voor 60% je succes bepaalt.

Wat is politieke intelligentie eigenlijk?
Politieke intelligentie heeft niets te maken met politiek. Het gaat over de ongeschreven regels op de werkvloer, over slim opereren en machtshoudingen herkennen. Dat soort zaken. Het heeft nadrukkelijk niets te maken met smerige spelletjes spelen of mensen die willen manipuleren. Dat zijn zaken waar integere mensen hun handen niet aan willen branden. Maar je kunt wel slim het spel leren spelen.

Waarom dit boek?
Er wordt bij organisaties steeds meer over eigenaarschap en pro-activiteit gesproken, mensen moeten zich verantwoordelijk voelen voor het resultaat alsof ze een eigen onderneming hebben. We moeten steeds meer initiatief en leiderschap tonen, maar de absolute macht is niet langer in handen bij de baas die alles voor het zeggen heeft. Iedereen kan invloed hebben, maar die invloed moet je wel afdwingen door het spel te spelen. Maar hoe wordt dat spel dan gespeeld? Dat leer je gewoonlijk niet tijdens je opleiding. Veel inhoudelijk bekwame mensen weten niet hoe ze het spel moeten spelen en afvragen zich af waarom ze niet het succes krijgen dat ze verdienen. Uit onderzoek blijkt dat 60% van succesvol zijn in je werk bepaald wordt door onderlinge relaties, dat mensen zich gehoord en gewaardeerd voelen en voor 40% door je inhoudelijke expertise. Onze reflexen leren ons dat we snel op de inhoud focussen, terwijl het spel spelen voor een groot gedeelte bepaalt of je succes hebt. Het verbaasde me dat hier nog niet eerder boek over geschreven is.

Durven veel mensen dat spel niet aan?
Nee, maar die politieke intelligentie is wel essentieel om invloed te houden. Die inhoud is natuurlijk je comfortzone, daar heb je je status mee verkregen, maar de wereld verandert en gaat steeds meer om relaties. En het rottige is dat je het spel niet speelt met een cursusje onderhandelen of een paar sessies conflict hanteren. Ik heb een soort Woudlopershandboek geschreven waarbij je steeds een hoofdstuk van het spel kunt naslaan. Als je je afvraagt hoe je verborgen belangen achterhaalt of een slimme deal sluit, dan lees je in dát hoofdstuk hoe je dat aanpakt. Alle belangrijke inzichten om politiek slim te opereren heb ik op een rij gezet en bovendien zijn alle principes getoetst in de mijn eigen coaching- en adviespraktijk. Het zijn eigenlijk zeventien hoofdstukken die samen het hele speelveld beslaan om invloed uit te oefenen.

Welke elementen in dat spel zijn het meest verwaarloosd?
‘Belangrijk vind ik het inzicht dat je pas commitment krijgt als je het échte belang van mensen achterhaalt. Veel mensen denken dat het genoeg is om een organisatie te kennen, maar mijn ervaring leert dat je pas mensen meekrijgt als je weet waarom ze belang hechten aan een goed resultaat. Dat echte belang is meestal niet zo politiek wenselijk. Natuurlijk willen we allemaal duurzaamheid, maar als je doorvraagt spelen er allerlei banale zaken als geld en status een rol. We gaan vaak aan de slag zonder dat ze de tijd nemen om daar aandacht aan te besteden.

En waarom is het zo belangrijk?
Als je weet wat mensen willen dan krijg je een soort echtheid in de motivatie. Daarom kunnen ondernemers vaak wel de energie opbrengen om er keihard voor te gaan en werknemers minder. Zij hebben die motivatie van nature omdat ze eigenaar zijn.

Heeft u voorbeelden van een samenwerking die niet werkte doordat de echte ambities bleven liggen?
Daar heb ik er heel veel van. Laatst was ik betrokken bij een conflict tussen twee scholen. Deze scholen hadden de afspraak dat de ene school het gymlokaal mocht gebruiken van de andere school en als wederdienst het technieklokaal mocht gebruiken van de ander. Dat ging goed, totdat een school plotseling boos de samenwerking opzegde. De leerlingen van deze school kwamen niet meer gymmen en de school liet de leerlingen van de andere school niet meer in haar technieklokaal toe. De verbazing was groot. Was het technieklokaal niet goed achtergelaten of waren er dingen kapot gemaakt? De reden bleef uit. Later in een driegesprek bleek de echte reden naar boven te komen. De financiële administratie van de ene school had zelf initiatief genomen om facturen sturen naar de andere school voor de huur van het lokaal. Dat was echter niet afgesproken en de directeur had daar geen opdracht voor gegeven. Dit viel totaal verkeerd bij de andere school en zonder in gesprek te gaan werd er een conclusie getrokken waardoor de zaak escaleerde.

Hoe hebt u de reden achterhaald?
Dat is een kwestie van benoemen en doorvragen. De spanning die er daarna ontstaat in het gesprek durven opzoeken. Door het doorvragen komt je erachter wat er echt speelt. Vaak nemen we daar niet de tijd voor en laten we wel een deuk in het vertrouwen ontstaan. We denken dan, zonder het uit te spreken; oh ben jij er zo een. Volgende keer doe ik geen zaken meer met jou. Het is trouwens vaak een combinatie van persoonlijke én zakelijke belangen.

En die mix van persoonlijke en zakelijke belangen is dus essentieel om te weten.
Inderdaad, om anderen te laten lopen. Het boek zit boordevol met van soortgelijke handvatten die bij het spel horen, bijvoorbeeld hoe je de machtsafstand kan dichten. Ik beschrijf de wetten van Mauk Mulder die stelt dat de persoon met de macht in handen deze machtsverhouding diep van binnen altijd in stand wil houden. Het initiatief van de gelijkwaardigheid zal dus altijd moeten komen vanuit de zogenaamde ondergeschikte. Ik heb opgeschreven hoe je die gelijkwaardigheid constant kan opzoeken.

U geeft de wetten van het spel aan…
Mensen moeten het spel niet vies vinden en eerst nadenken wat hun strategie is. Tijdens trainingen geef ik altijd, direct in het begin, een bizarre verfopdracht waarbij groepen in een kwartier tijd een compleet kunstwerk moeten maken. In plaats van eerst te onderhandelen met mij over de opdracht, schiet iedereen direct in een praktische stand en gaat aan de slag. Ik wil er maar mee zeggen; we zijn allemaal zó loyaal richting resultaat aan het werken en gaan vol voor het resultaat en dat is juist de valkuil. Met een paar uur de tijd nemen om een strategie te bedenken, kan je zoveel meer resultaat boeken. Dat vergt een nieuwe manier van werken waarmee we helemaal geen ervaring hebben want het systeem zegt: het moet allemaal morgen af zijn. Ik wil iets meegeven voor mensen die een zware opdracht hebben die morgen af moet, die moeten samenwerken met mensen waarvan ze zeggen: hoe ga ik daar in godsnaam mee om?

Is het boek een soort positief antwoord op Hoe word ik een rat? (van Joep Schrijvers – red.)
Dat klopt helemaal. Dat gaat over manipuleren en vuile spelletjes spelen, maar als je vraagt naar iemands belang ben je toch niet aan het manipuleren? Dan ben je positieve invloed aan het pakken vanuit zorgvuldigheid en interesse. Het is dan ook goed om eerst naar jezelf te kijken als je iemand irritant of vervelend vindt. Je gaat dan niet meteen oordelen, maar eerst kijken of dit iets over jezelf zegt. Dat je iemand een lul vindt zegt ook iets over jezelf. Je leert naar jezelf kijken en contact maken. Ik heb een heel praktisch, voor iedereen herkenbaar en toepasbaar boek willen schrijven. Een boek vol met tips die direct toepasbaar zijn. Iedereen praat over de wederkerigheid van Robert Cialdini, maar ik wil graag uitleggen hoe je die zes principes kan gebruiken in de praktijk.

Wie is Harmen eigenlijk? U bedankt hem zo mooi in het begin…
Dat is mijn partner, maar ik weet niet of dat verhaal geschikt is voor dit interview.

Ik ben wel benieuwd…
In het boek zit veel emotie en dat komt door Harmen. Ik was net begonnen met schrijven toen hij na een incident twaalf dagen in Duitsland in coma lag. Het was de vraag was of en hoe hij hieruit zou komen. Uiteindelijk kwam hij er helemaal bovenop, na een herstelperiode van een jaar. In deze periode heb ik aan dit boek geschreven, en ik merkte dat in alles wat ik schreef doorleefd moest zijn. Er zit als het ware niets tussen mij en wat ik schrijf. Alles wat ik heb geschreven is daardoor van een grote echtheid.

Politieke intelligentie preview
22 november 2016 | Dees van Oosterhout

Wat bepaalt of je succesvol bent in je werk? Natuurlijk je inhoudelijke kwaliteiten, maar daarmee ben je er nog niet. Politieke intelligentie speelt ook een grote rol. Dees van Oosterhout schreef er een boek over. Een preview.

Hoe deskundig je ook bent, een groot deel van je succes hangt af van persoonlijke relaties. Gunnen collega’s elkaar iets, of proberen we overal een eigen slaatje uit te slaan? Trekken we aan de bel als het fout gaat, of blijven we doormodderen? En hoe wordt omgegaan met machtsverschillen? Kortom: succes behaal je door je strategie op je werkvloer, door politieke intelligentie. In dit boek snij ik een belangrijk onderwerp aan dat te lang onderbelicht is gebleven.

Strategie

Inhoudelijke keuzes en kwaliteiten zijn maar van weinig belang als het aankomt op succes. Wil je je doelen bereiken, dan heb je een ijzersterke strategie voor op de werkvloer nodig. Begrijpen hoe het spel in elkaar zit en daar vervolgens slim op inspelen. Dat is Politieke intelligentie. Mensen die politiek intelligent zijn krijgen meer voor elkaar. Zij weten aan welke knoppen ze moeten draaien om hun doelen te bereiken en hebben daardoor meer invloed. ‘Politieke intelligentie is een mindset’. Je kunt naïef zijn en erop vertrouwen dat alles wel goed zal komen, maar dan mis je hoe dan ook de boot. Je moet zorgen dat je strategisch omgaat met anderen, goed naar jezelf kijkt en bewust ingrijpt wanneer dat nodig is.

Mindset

Deze mindset leer je niet zomaar in een cursus of op de Harvard Business School. Nee, die ervaring moet je in de praktijk op doen. Met mijn boek toon ik hoe je je politieke intelligentie vergroot door de regels van het spel tot in de kleinste details te leren begrijpen. Zo kun je het spel op een slimme manier spelen, maar ‘zonder dat je integriteit in het geding is.’ Je begint met het uitkienen van een strategie, en zorgt dat je altijd weet aan welke touwtjes je moet trekken. Dat je weet wat er komen gaat en erop kunt anticiperen. Dat je kunt vertrouwen op je intuïtie en handelt met je verstand. Dát is de key voor professioneel leidinggeven anno nu.

* Hoe neem je krachtige besluiten? Hoe ga je om met lastige collega’s?

* Hoe creëer je commitment?

* En hoe vergroot je je positieve invloed?

Je kunt de hoofdstukken uitzoeken en lezen op de vragen die op jou van toepassing zijn, of gewoon het hele boek in één ruk uitlezen. Maar wat je ook doet, ga ermee aan de slag!

Dees van Oosterhout is directeur van Van Oosterhout Adviesgroep. Ze werkt als zelfstandig adviseur in de top van de overheid en het bedrijfsleven. Het is haar passie om haar opdrachtgevers zodanig te ondersteunen, dat zij vanuit hun kracht en authenticiteit hun beoogde doel en resultaat halen. Ze is de auteur van Politieke intelligentie. Eerder verschenen van haar hand de boeken Procesregie, Procesinterventies en Toolkit procesregie.