Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Wij wijzen u graag op het volgende
Door drukte zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen. Door de Brexit kan de levering van Engelse boeken vertraging oplopen.
Preview - Geef je concurrenten het nakijken preview
19 november 2015 | Tineke Rensen

Geef je concurrenten het nakijken is een boek voor ondernemers die meer uit hun bedrijf willen halen, maar daar in de praktijk (te) weinig aan toekomen. Tineke Rensen legt in deze preview uit waarom hiervoor wèl de tijd nemen van belang is.

De Nederlandse ondernemer heeft te weinig kennis van ondernemen. Deze conclusie trek ik als ondernemerscoach. In de afgelopen 25 jaar dat ik nu zelf onderneem, kwam ik zelden ondernemers tegen die grip hadden op alle aspecten van het ondernemerschap. Hierdoor maken ondernemers te vaak keuzes die gebaseerd zijn op onvolledige kennis. Met soms desastreuze gevolgen. In het boek Geef je concurrenten het nakijken behandel ik de 8 belangrijkste thema’s waarop ondernemers steken laten vallen.

Ingehuurde specialist wordt onvoldoende aangestuurd

Ik reis de hele wereld over om te leren van talrijke ondernemende miljonairs. Zo houd ik mijn ondernemerskennis up to date. Deze kennis deel ik graag weer tijdens mijn prikkelende en motiverende lezingen voor ondernemers en in dit boek.

‘Ondernemen gaat vaak over de juiste kennis inhuren op het juiste moment’, hoor ik veel ondernemers in Nederland zeggen. Toch vind ik dat je als ondernemer een betere sparringpartner bent als er een bepaalde basiskennis van heel veel verschillende zaken aanwezig is, zodat de juiste instructies kunnen worden gegeven aan ingehuurde specialisten.

Een voorbeeld: het inhuren van een boekhouder. Deze doet normaliter niet meer dan van hem/haar wordt gevraagd. Als de ondernemer de cijfers van het bedrijf onvoldoende kan interpreteren of niet weet hoe deze cijfers omgezet moeten worden naar bijvoorbeeld maandtargets, dan is het tijd om in deze kennis te investeren.

Het boek geeft deze specifieke kennis op veel verschillende vlakken van het ondernemerschap. Via voorbeelden uit mijn eigen ondernemerscarrière, geïnterviewde experts en casussen van mijn klanten, leest de ondernemer snel door het boek heen. Bij het boek hoort ook een online leeromgeving voor diegenen die nog verder met de content van het boek aan de slag willen gaan.

Ondernemer investeert niet in eigen ontwikkeling

De ondernemer zelf is de grootste asset van het bedrijf, hoewel deze daar zelf vaak anders over denkt. In Nederland mag je jezelf immers niet op de borst kloppen.

Veel Nederlandse ondernemers investeren niet in zichzelf. 49 % geeft aan geen tijd te hebben, 43 % ziet geen toegevoegde waarde. In totaal dus 92 %! (bron)

Ondernemers investeren vooral in machines, materialen, panden, personeel, partnerschappen en andere zaken. Ik merk vrijwel dagelijks dat ondernemers het veel te druk hebben. Ook zie ik een grote mate van eigenwijsheid die uiteraard noodzakelijk is om te kunnen ondernemen, maar die ook tegen de ondernemer kan werken als het gaat om het zoeken en aanvaarden van hulp.

Ondernemen leer je door vallen en opstaan is een veelgehoorde kreet. Ik bestrijd dit niet, wel vind ik dat ondernemers veel minder hoeven te vallen als ze in zichzelf investeren en/of eerder hulp inroepen.

De tijd nemen om zelf te leren en het geld daarvoor vrijmaken, rendeert zolang als de ondernemer onderneemt. Deze opgedane kennis blijft tot in lengte van dagen beschikbaar en kan steeds weer opnieuw worden ingezet om het bedrijf te laten groeien. Deze kennis wordt nooit afgeschreven. ‘Een slimme ondernemer investeert in zichzelf’, is het belangrijkste inzicht dat ik ondernemers mee wil geven.

Tineke Rensen startte op haar 25e haar eerste bedrijf. Ze had een typemachine en woonde in een stacaravan. Haar meest succesvolle internationale bedrijf verkocht ze in 2011. Sindsdien richt ze zich met haar bedrijf PowerEvents op de groei van MKB-bedrijven t/m 25 man personeel. Voor ondernemers is zij sparringpartner, coach en leraar. Zij is in 1998 uitgekozen tot beste vrouwelijk ondernemer van Zuid Holland. Zij was topsporter en lid van 2 nationale sportteams, freestyle kayakken en freestyle buckel-skiën. Bij het kajakken behoorde zij tot de Europese top en zij werd Nederlands kampioen.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden