Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Microsoft: langzaam weer een sexy techniekbedrijf nieuws
1 maart 2018 | Bertrand Weegenaar

In de jaren ’80 en ’90 behoorde Microsoft tot de elite techniekbedrijven op aarde. Met IBM, HP, Intel en dergelijke was dit wel de top om mee en voor te werken. De laatste tien jaar is dat wat in het slop geraakt. Microsoft werd legendarisch om het missen van grote ontwikkeling. Bill Gates memo in 1995 ‘The Internet Tidal wave’ om alles op Internet te zetten, is beroemd. Recente investeringen in mobiel (Nokia) liepen niet succesvol af. Het sociale media domein is via de aankoop van LinkedIn gestart.

Maar Microsoft is een rijk bedrijf en in haar veertig jarige geschiedenis gewend om te concurreren. Een nieuwe koers om de concurrentie met de Big Four aan te gaan (Amazon, Google, Facebook en Apple), is noodzakelijk. Het is nu gepubliceerd in een boek van de hand van Satya Nadella, CEO van Microsoft. Nadella is sinds 2014 pas de derde CEO van Microsoft na de legendarisch medeoprichter Bill Gates en de energieke Steve Ballmer.

Hit Refresh (‘De transformatie van Microsoft en de zoektocht naar een betere toekomst van ons allemaal’) is een diepgaande visie over de rol van Microsoft als bedrijf, de toekomst van techniek en haar rol in de samenleving. Voortbouwend op de toenemende rol van techniek in ons dagelijks leven (bij Microsoft sinds de komst van de PC), neemt Nadella stevig stelling over discussies rondom privacy, innovatie, Internet of Things en de rijkdommen en mondiale rol van (Amerikaanse) ICT bedrijven.

Technisch gokt’ Microsoft de komende jaren op mixed reality, kunstmatige intelligentie (AI), en kwantum computing. Hiermee bouwt het voort op software en hardware die voor haar clouddiensten (Azure Cloud) beschikbaar zijn. Microsoft concurreert hier met Amazon’s clouddiensten. Nadella schetst een rijke variatie aan gebieden waar deze diensten nu al toegevoegde waarde hebben. Developers in Afrika kunnen middels software tools, mobiel en clouddiensten onderscheidende applicaties bouwen zonder grote kosten te maken.

Op het gebied van kunstmatige intelligentie claimt Nadella verder te zijn dan haar concurrentie. Hij voegt wel een belangrijke verantwoordelijkheid voor zijn bedrijf toe: AI en robotica moeten in dienst staan van de mensheid. Deze waarborg moet ook bij de softwarebedrijven en developers liggen. Er zouden geheime afspraken met onder andere Google en Apple zijn om dit aan hun kant te waarborgen. ‘Kunstmatige intelligentie moet beschikken over een vorm van slimme privacy, een geraffineerde bescherming die persoonlijke en groepsinformatie beveiliging op een manier die vertrouwen wekt, en daarnaast moeten de gebruikte algoritmes bij onbedoelde gevolgen aangepast kunnen worden. We moeten deze technologieën ontwerpen met zowel verwachte als onverwachte gevolgen in ons achterhoofd.’

Nadella presenteert zich in dit boek als een gewetensvolle en dienend leider. Hij verwacht dit ook van zijn bedrijf, zijn personeel en de producten die het realiseert en in de markt zet. Het is een mooi boek geworden met een waardevolle boodschap. Microsoft is druk bezig om weer een sexy en integer bedrijf te zijn, bewust van de rol van technologie op ons dagelijks leven. En de kansen die het biedt in een mondiale economie.

Hit Refresh - De transformatie van Microsoft preview
27 november 2017 | Bill Gates

Ik ken Satya Nadella al meer dan twintig jaar. Ik ontmoette hem halverwege de jaren negentig. Ik was ceo van Microsoft en hij werkte aan serversoftware, iets wat net begon op te komen.

We gunden ons de tijd om een succes te maken van deze markt. Dat had twee voordelen: we voegden een product toe met enorme groeipotentie en het was een kweekvijver voor veel nieuwe leiders van Microsoft, onder wie Satya.

Later, toen hij de verantwoordelijkheid kreeg om een zoekmachine van wereldklasse te ontwikkelen, werkte ik intensief met hem samen. Google was ons als het hierop aankwam verreweg de baas en we hadden afscheid genomen van ons oorspronkelijke ontwikkelteam. Satya was lid van de groep die aantrad om een nieuwe start te maken. Hij was bescheiden, pragmatisch en altijd toekomstgericht. Hij stelde slimme vragen over onze strategie en werkte goed samen met onze mensen van de hardwareafdeling.

Het kwam dus voor mij ook niet als een verrassing dat Satya, vanaf de dag dat hij ceo werd van Microsoft, een forse stempel op de onderneming heeft gedrukt. Zoals de titel van het boek suggereert heeft hij niet volledig gebroken met het verleden – als je de ‘refresh-knop’ in je browser aanklikt, blijft een deel van de te verversen pagina ongewijzigd. Maar onder aanvoering van Satya is Microsoft meer dan een op Windows gebaseerde onderneming geworden. Hij leidt de zoektocht naar een nieuwe, aansprekende missie voor de organisatie. Hij zoekt voortdurend het contact met klanten, toponderzoekers en leidinggevenden. Maar misschien is wel het belangrijkst dat hij fors inzet op een klein aantal technologieën met een grote toekomst, zoals kunstmatige intelligentie (ai) en de cloud, markten waar Microsoft zich in wil onderscheiden.

Dit is een verstandige koers, niet alleen voor Microsoft, maar voor elk bedrijf dat in het digitale tijdperk succesvol wil zijn. De computerbranche is nog nooit zo aan verandering onderhevig geweest. Tegenwoordig doet er naast Microsoft nog een groot aantal andere partijen aan innovatie – Google, Apple, Facebook, Amazon et cetera. Dat zijn uitstekende bedrijven die zeker niet alleen in de Verenigde Staten actief zijn en de pc is allang niet meer het enige, of zelfs maar het belangrijkste, digitale apparaat waar de meeste mensen gebruik van maken.

Ondanks deze snelle veranderingen staan we nog steeds aan de vooravond van de digitale revolutie. Laten we artificial intelligence, oftewel kunstmatige intelligentie, als voorbeeld nemen. Bedenk je eens hoeveel tijd wij steken in het ‘handmatig’ organiseren en uitvoeren van routineklusjes, van het bij elkaar roepen van leden voor een vergadering tot het betalen van rekeningen. In de toekomst zal een ai-programma weten dat je tien minuten pauze hebt op je werk en je dan helpen om iets af te maken wat al tijden hoog op je to-dolijstje staat. ai zal ons leven productiever en creatiever maken en dat gaat sneller dan je misschien denkt.

Ook innovatie zal ons leven positief beïnvloeden. Ik besteed er bij de Gates Foundation, waar we proberen onrecht in de wereld te bestrijden, het merendeel van mijn tijd aan. Een van onze projecten is om de wereld poliovrij te maken en mede door gps-systemen en dna-technieken hebben we ons doel bijna bereikt, en dat zou pas de tweede ziekte zijn waarbij dat lukt. In Kenia, Tanzania en andere landen wordt digitaal geld gebruikt om het mogelijk te maken dat mensen met een laag inkomen kunnen sparen, lenen en betalen op een schaal die voorheen ondenkbaar was. Overal op scholen in de Verenigde Staten kunnen studenten, met behulp van gepersonaliseerde software, in hun eigen tempo leren en zich concentreren op de vaardigheden die ze het hardst nodig hebben. Natuurlijk brengt elke nieuwe technologie ook uitdagingen met zich mee. Hoe helpen we mensen die hun baan als gevolg van kunstmatige intelligentie en robotisering kwijtraken? Willen we al onze persoonlijke informatie wel toevertrouwen aan ai, en volg je elk advies van zo’n programma ook op?

Daarom is Hit Refresh ook zo’n waardevol boek. Satya heeft een koers uitgezet die aan de ene kant het meeste uit de nieuwe technologische mogelijkheden wil halen, maar aan de andere kant ook de moeilijke vragen niet uit de weg gaat. Daarnaast vertelt hij ook nog zijn eigen fascinerende levensverhaal, strooit met meer literaire verwijzingen dan je zou verwachten en trakteert ons op lessen uit zijn favoriete sport: cricket.

We moeten optimistisch zijn over de toekomst. De wereld ontwikkelt zich positief en de vooruitgang verloopt sneller dan ooit tevoren. Dit boek geeft een weldoordachte blik op een opwindende en uitdagende toekomst.

William Henry (Bill) Gates III is een Amerikaans ondernemer en filantroop. Gates is vooral bekend als boegbeeld en medeoprichter van de firma Microsoft.

Harvest - Oktober 2017 nieuws
25 oktober 2017 | Jeroen Ansink

Wat leest Amerika en wat waait waarschijnlijk over naar Nederland? 'Onze man in de VS' Jeroen Ansink doet maandelijks een rondje boekwinkels in New York.

Satya Nadella was krap acht maanden CEO van Microsoft toen hij de grootste flater in zijn carrière beging. Tijdens een panelgesprek op een bijeenkomst voor vrouwelijke computerprogrammeurs vroeg Microsoft-bestuurder Maria Klawe haar baas hoe onderbetaalde vrouwen hun salarispositie konden verbeteren. Tot haar verbijstering adviseerde Nadella het publiek om niet de lastpak uit te hangen, en in plaats daarvan te vertrouwen op het systeem. ‘Het niet vragen om loonsverhoging is goede karma. Het komt terug.’ Op sociale media werd Nadella meteen gebrandmerkt als een onversneden seksist.

In zijn nieuwe boek Hit Refresh blikt de in India geboren Amerikaan terug op het onfortuinlijke incident. Het 'teaching moment' noopte hem niet alleen tot een publiek excuus, maar leidde ook tot tal van maatregelen om de positie van werknemers te verbeteren, zoals financiële prikkels voor managers om hun teams meer divers te maken, en het openbaar maken van compensatiedata voor vrouwen en minderheden.

Hit refresh is daarnaast niet alleen een mea culpa, maar ook een beschrijving van hoe Nadella als opvolger van de autoritaire Steve Ballmer op zoek ging naar de 'ziel' van Microsoft. De C in CEO staat volgens Nadella niet voor chief, maar voor Microsofts cultuur, die onder Ballmer was uitgegroeid tot een samenraapsel van onderling kibbelende koninkrijkjes. Door interne grenzen te slechten, hiërarchische obstakels te verwijderen en afwijkende meningen te verwelkomen, heeft Nadella de softwaregigant naar eigen zeggen omgevormd van een know-it-all tot een learn-it-all-organisatie. Aandeelhouders lijken hem gelijk te geven: de koers van Microsoft is sinds zijn aantreden in 2014 verdubbeld.

In de wereld van zelfhulpgoeroes heeft de Amerikaanse sociaal psycholoog Brené Brown inmiddels de status van superster bereikt. Haar boeken De moed van imperfectie, De kracht van kwetsbaarheid en Sterker dan ooit hebben stuk voor stuk de bovenste regionen van de New York Times-bestsellerlijst bereikt en haar TED-talk The power of vulnerability is al meer dan dertig miljoen keer bekeken. Media-tycoon Oprah Winfrey noemt haar zelfs 'mijn zielsverwant'. In haar nieuwe boek Braving the wilderness legt Brown de vinger op een van de meest fnuikende maatschappelijke problemen in de westerse wereld: eenzaamheid. Zo is sinds 1980 alleen al in de Verenigde Staten het aantal mensen dat gevoelens van sociale (of professionele) uitsluiting ervaart verdubbeld naar meer dan veertig procent.

Dit brengt niet alleen gezondheidsrisico's met zich mee (chronisch eenzame mensen lopen volgens een onderzoek 45 procent meer kans op vroegtijdig overlijden), maar ook gevaren voor de samenleving. Anders dan bij honger of fysieke pijn is het onderkennen van het probleem bij eenzaamheid nog steeds taboe. Uit zelfbescherming kiezen veel mensen ervoor om zich terug te trekken in ideologische bunkers, met alle maatschappelijke verdeeldheid vandien. Een wij en zij-denken is bovendien een slecht surrogaat voor echte verbondenheid. Brown maakt een onderscheid tussen fitting in en belonging. Fitting in vereist dat je afstapt van je authentieke zelf en je aanpast aan de situatie. Belonging betekent daarentegen dat je ergens thuishoort, en dat je je durft open te stellen voor mensen die het níet met je eens zijn, desnoods alleen.

Belonging is daarmee ook een vorm van leiderschap, aldus Brown, die in haar woonplaats Houston onlangs ondervond hoe relatief makkelijk een diepe sociale kloof (in ieder geval tijdelijk) weer gedicht kan worden. De nasleep van orkaan Harvey bracht het beste in mensen naar boven, vertelde ze de televisiezender CBS. 'In de schuilkelders was er niemand die zei: ik kan je wel helpen, maar wat is je politieke overtuiging?'

Of Browns filosofie ook zal leiden tot meer verbondenheid op de werkvloer is echter nog de vraag. Volgens Stanford-hoogleraar Robert Sutton is het bedrijfsleven nog nooit zo doordrenkt geweest met klootzakken als nu. De organisatiepsycholoog luidde tien jaar geleden al de noodklok met De anti-huftermethode, waarin hij de aanwezigheid van tirannen op de werkplek identificeerde en behandelde. Sindsdien is het probleem alleen maar toegenomen, stelt Sutton in The asshole survival guide, een handleiding waarmee mensen zich kunnen wapenen tegen etterende managers en collega's. Het probleem met negatief gedrag is dat het besmettelijker is dan een positieve instelling. Uit onderzoek blijkt dat één enkele actie, zoals een beledigend emailtje, al genoeg is om iemand om te vormen tot een 'drager', waarmee hufterige omgangsvormen zich als een verkoudheid door een organisatie kunnen verspreiden.

Sutton onderscheidt verschillende soorten van onbeschoft gedrag die elk een andere verdediging behoeven. Hufters die continu kritiek spuien, hun ondergeschikten als inferieure wezens behandelen, of anderen in de rug steken zijn volgens hem het meest schadelijk. De meest effectieve methode tegen dit soort mensen is ze volledig te mijden of op zijn minst te ontmoedigen door niet, of in ieder geval niet onmiddellijk, op provocerende emails en ander getreiter te reageren. Als dat niet mogelijk is kan een denkbeeldige reis naar de toekomst ook helpen: tijd heelt immers alle wonden. Het goede nieuws is dat hufterigheid volgens Sutton op de lange termijn niet loont. ‘Anderen als stront behandelen richt zoveel schade aan dat zelfs een winnende klootzak als mens nog steeds een verliezer is.’

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden