Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
In business - Creëer een business die voor jou werkt preview
21 april 2021 | Aranka van der Voorden

Aranka van der Voorden is businesscoach en influencer. Het afgelopen decennium startte ze drie succesvolle bedrijven. Met haar huidige bedrijf Pretty Ambitious helpt ze ondernemers hun online business te laten groeien zonder gek te worden. Haar ervaringen, samen met die van 12 andere experts, bundelde ze in In business. Een voorproefje.

Hoewel influencermarketing alweer een aantal jaartjes meeloopt, is er nog altijd weinig over te vinden. Ja, influencers, daar hoor je veel over. Maar hoe dat precies allemaal werkt? Door een community te bouwen voor mijn bedrijven en daar Instagram voor te gebruiken, ben ik zelf influencer geworden. Aan de andere kant heb ik voor mijn bedrijven zelf ook veelvuldig influencers ingezet. Hierbij vier stappen uit mijn boek In business om jouw (persoonlijke) merk op Instagram te laten groeien.

STAP 1. Waarom wil je dit?
Wat is de why van je account? Heb je persoonlijke of zakelijke redenen? Wil je jouw bedrijf versterken met jouw personal brand of wil je echt influencer worden? Dat zijn twee heel verschillende dingen, die een totaal andere aanpak vereisen.

STAP 2. Bepaal jouw ideale klant en/of community
Wanneer je weet wat je wilt, kun je ook nadenken over de vervolgvraag: heb ik voor dat doel veel volgers nodig? Als je een personal brand wilt opbouwen om je bedrijf te versterken, dan heb je niet duizenden volgers nodig. Zeker niet als je een dienst verkoopt. Denk na over hoe jouw ideale community eruitziet. Wie wil je aantrekken? Wie is jouw ideale klant? Waar zijn ze nu te vinden? Als dit op LinkedIn is, bouw daar dan je community.

STAP 3. Maak een strategisch brandbook voor je merk
Schrijf in je brandbook wat jouw merk is, waar het voor staat, waar je content over gaat, en hoe je communiceert met de klant; alles, alles, alles wat met jouw merk te maken heeft, om helemaal helder op papier te krijgen hoe jouw merk naar buiten toe communiceert. Dit document zorgt ervoor dat jij consistent en gefocust bent in wat je post, waarom en hoe het eruitziet. Wat iedereen moet weten die bezig is met het versterken van zijn (persoonlijke) merk op Instagram is dat je zelf de keuze hebt in wat je wel of niet deelt. Die keuze zorgt ervoor dat je bepaalde volgers aantrekt en dus jouw ideale klant bereikt. Er zijn uiteraard influencers die alles van hun leven online gooien, maar dan creeer je niet echt een niche. Op dit moment zijn er ontzettend veel influencers op Instagram, dus je moet wel opvallen. Daarom is een strategie belangrijk. Daarmee kun je het ‘winnen' van de mensen die zomaar wat proberen. Denk dus goed na over waarom mensen jou zouden willen volgen. Wat jouw unique sellingpoint is en wat voor verdienmodellen er nu en in de toekomst mogelijk zijn.

STAP 4. Maak een contentplan en wees consistent in het posten
In je contentplan staat hoe vaak je post en wanneer je welke content plaatst. Je wilt voorspelbaar zijn, zodat volgers weten wat ze van je kunnen verwachten, maar tegelijkertijd verrassen op de inhoud. Bijvoorbeeld elke week op maandag een post met tips met als doel voor jou om e-mailadressen te verzamelen van jouw ideale klant. Het is belangrijk dat duidelijk is wat het doel van je post is en hoe je waarde toevoegt voor je volgers. Een post met een random quote is wat ik noem ‘fluf', daar heb je niet zoveel aan. Een quote posten is prima, maar vertel dan de les die eruit te leren is, of maak het persoonlijk door te vertellen waarom jou dit raakt. Houd het inhoudelijk yet entertaining. Dat soort posts doen het overigens wel vaak heel goed, kijk maar naar memes, maar ze zijn inhoudelijk niet zo sterk en brengen je niet heel ver. Net als tientallen populaire hashtags onder je post hangen. Je kunt hier veel bereik en volgers uit halen, zeker, maar niet veel klanten.

Aranka van der Voorden helpt ondernemers hun online business te groeien zonder gek te worden. Ze is de auteur van In Business.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden