Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
De top 3 van Adrie Dolman geboekstaafd
27 oktober 2016 | Nienke van Oeveren

Adrie Dolman is agile coach en eigenaar van Adapt2Value. Hij helpt bedrijven met agile innoveren, concurreren en excelleren. Onlangs verscheen zijn boek Agile Marketing, dat genomineerd is voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2016. Hij vertelt over zijn top 3.

1 Reinventing organizations
Frederic Laloux

‘Wat is de volgende stap voor organisaties? Frederic Laloux beschrijft heel mooi de nieuwe organisatie als een levend organisme dat in zelforganisatie kan opschalen naar duizenden medewerkers. Die beslissen over hun eigen zaken, waardoor er constant mini-besluiten genomen worden en een organisatie steeds blijft veranderen. De enige manier om te kunnen blijven bestaan, is als een organisatie gebruikmaakt van de wijsheid uit de hele organisatie en door decentraal beslissingen te nemen.’

2 De Cirkel
Dave Eggers

‘Deze knap geschreven businessroman verhaalt over Mae die bij het meest succesvolle internetbedrijf ter wereld gaat werken. Zij geeft hiervoor al haar privacy op, want bij De Cirkel is echt alles transparant. Transparantie lijkt de oplossing voor veel problemen, maar Dave Eggers wijst je ook op de andere kant ervan; er gaat menselijkheid verloren en het kost tijd om transparant te worden. Hij zet je enorm aan het denken; in hoeverre ga je mee in transparantie? Bepaal je zelf waar de grens ligt of bepaalt een ander dat?’

3 Holacracy
Brian Robertson

‘Eerst was ik helemaal niet enthousiast over Holacracy. Robertson geeft namelijk een intensief administratief protocol met veel overleggen, waarbij medewerkers zelf hun rollen en verantwoordelijkheden vastleggen en aanpassen. Maar toen bij een complexe governance organisatie er veel onduidelijkheid was over verantwoordelijkheid en rollen in de transitie naar een Lean-Agile organisatie, bleek holacracy daar een uitkomst. Het gaf veel duidelijkheid en teams konden juist sneller tot ontplooiing komen.’

Bijna, vakantie… nieuws
1 juni 2016 | Bertrand Weegenaar

Als de eerste scheurkalenders verschijnen, weet je dat het einde van het jaar nadert. Een traditie. Vorig jaar begon uitgever Business Contact met een zomertraditie: Vakantieboek voor managers. Hij is er weer, voor 2016. De vakantie komt eraan!

Nu is de keuze wel aan u: het vakantieboek in de koffer en dan wat snuiven aan vers verschenen boeken. Die u toch al gemist heeft. Waar ging dat De Corporate Tribe, de winnaar van het Managementboek van het Jaar 2016, nu precies over? Een uitgebreide samenvatting kan in de koffer. Een bak met kleine leuke dingen voor aan het zwembad. Een update over storytelling, burn-out voorkomen, liever lui dan moe. Dat is een makkelijk stukje, ogen dicht en een cocktail erbij.

Of liever eerst bestellen en wat doorbladeren om nog een compleet boek mee te nemen? Agility is hot namelijk. En daar dan weer enorm veel geld mee verdienen. De samenvattingen van Reinventing organizations, Zero to one en Exponentiële organisaties zouden naar meer kunnen smaken. En na de vakantie is daar weer geen tijd voor.

Als zo in de laatste week de werkradertjes langzaam beginnen te draaien, kan er uit Nooit af en het dozijn tips & trucs zomaar nieuwe inspiratie komen.  Die je weer meeneemt naar het werk. Twee vliegen in één klap, win-win situatie, twee kanten van dezelfde medaille, aftikken. Pagina 112 voor welke daarvan in de Bullshot Bingo staat. Win je in ieder geval het eerste spelletje van het nieuwe jaar.

Vakantie, laat maar komen.

Meer vertrouwen en minder tolerantie column
24 februari 2016 | Martin van Staveren

Druk door regeldruk. Wie ervaart dat niet? Recent onderzoek van een wereldwijd opererende recruiter onder Nederlandse compliance officers schetst een ontluisterend beeld.

‘Van de ondervraagden constateert 96% een toegenomen regeldruk binnen de eigen organisatie en vreest maar liefst 78% dat deze nieuwe regels hun doel voorbij schieten en een efficiënte bedrijfsvoering in de weg staan’. Vervolgens wordt aangegeven dat Nederland op het gebied van compliance nog een achterstand heeft in te halen op Angelsaksische landen als de Verenigde Staten en Groot-Brittannië. Compliance wordt dus ook in Nederland overal steeds belangrijker. Tot zover de huidige realiteit. Welkom in Orwells 1984?

Zou deze ontwikkeling anno 2016 niet heel erg achterhaald moeten zijn? Is het niet een collectief brevet van onvermogen, dat we met elkaar zoveel - vaak ingewikkelde of zelfs tegenstrijdige - regels verzinnen, dat we steeds meer regelcontroleurs nodig hebben? Want compliance officer klinkt wel mooi, maar onaardig gezegd zijn het af-vinkers die continue checken of de collega’s niet buiten de lijntjes kleuren. Daarbij werken ook compliance officers natuurlijk niet voor niets. Dus met elkaar betalen we fors voor al die controles. Geld, dat niet aan zaken als kwaliteit of veiligheid kan worden besteed. Of in de portemonnee van de consument blijft, vanwege een goedkoper product. Waardoor die consument iets zinvollers met dat geld kan doen, dan indirect betalen voor controles die overbodig zouden moeten zijn.

Het is natuurlijk kristalhelder dat de uitdijende wet- en regelgeving in bijvoorbeeld de financiële sector een Pavlov reactie is op een opeenvolging van crises en incidenten. Al die extra regels zijn op z’n best een goed bedoeld antwoord op geschonden vertrouwen én overspannen verwachtingen. Geschonden vertrouwen van argeloze consumenten van allerlei financiële toverproducten, die in gewoon Nederlands belazerd zijn. Overspannen verwachten, in die zin dat diezelfde consumenten meenden dat ze zonder aanzienlijk risico een onrealistisch hoge rente op hun spaargeld konden krijgen. Een gratis lunch bestaat niet.

Hoe nu verder? In elk geval niet met nog méér van het louter controlerende risicomanagement. Dat van de lijsten en de vinkjes, de procedures en de protocollen. Een fors aantal boeken geeft de laatste jaren tegengas tegen deze nauwelijks te temmen beheersingsmachine. Voorbeelden zijn Reinventing Organizations, Ontmanagen voor Managers en natuurlijk het onvolprezen Verdraaide Organisaties: Terug naar de Bedoeling. In mijn eigen boek Risicogestuurd Werken in de Praktijk geef ik maar liefst 20 accentverschillen tussen het gebruikelijke risicomanagement en wat ik noem risicogestuurd werken. Dit laatste is een terug-naar-de-essentie vorm van risicomanagement, met oog voor de realiteit en de begrensde maakbaarheid daarvan.

Eén van die accentverschillen is de ontwikkeling van 'low trust – high tolerance' naar 'high trust- low tolerance', die overigens ook in Verdraaide Organisaties staat. Het eerste is de huidige situatie van weinig vertrouwen. Daardoor ontstaan meer regels met de controle op de naleving ervan. Terwijl de soep vaak niet zo heet wordt gegeten als aan die naleving iets blijkt te schorten. De tweede situatie heeft vertrouwen als uitgangpunt, waardoor veel minder controle nodig is. Die controle die er nog wel is richt zich op de belangrijkste risico’s en is bijzonder weinig tolerant, als blijkt dat vertrouwen bewust wordt geschonden.

Begrijp me goed, ik ben heel erg voor allerlei soorten tolerantie. Op veel gebieden in de huidige maatschappij hebben we juist nu meer tolerantie nodig. Alleen als het gaat over het niet nakomen van heldere en wederzijds overeengekomen afspraken, dan kan die tolerantie wat mij betreft fors minder. Al is het maar om te voorkomen dat we teruggaan in de tijd, en Orwells 1984 alsnog realiteit wordt.

Dr. ir. Martin van Staveren MBA is gepromoveerd op het implementeren van risicomanagement in organisaties. Vanuit zijn adviesbureau VSRM adviseert hij publieke, private en projectorganisaties over effectiever omgaan met onzekerheid. In 2015 verscheen Van Staverens eerste managementboek over de omgang met risico's: Risicogestuurd werken in de praktijk.

Expeditie #MB2016: Wat wil het jurylid? nieuws
10 november 2015 | Pierre Spaninks

De speurtocht naar het nieuwe Managementboek van het Jaar is in volle gang. Jurylid Pierre Spaninks houdt een blog bij over zijn ervaringen. Vorige keer: Jeukwoorden! Deze week: Wat wil het jurylid?

De jury is zo'n 100 titels verder en bijna halverwege de expeditie die moet leiden tot de verkiezing van het Managementboek van het Jaar. Tekent er zich al een lijstje kanshebbers af? Mwah, niet echt. Er zijn prima boeken langsgekomen, maar daar was er niet een bij waar we allemaal even blij van werden.

Jurylid Nico Jong treedt regelmatig op als recensent voor Managementboek Magazine en heeft een goed overzicht van het aanbod door de jaren heen. Tot nu vindt hij het allemaal niet echt opwindend wat hij ziet. In het dagelijks leven is hij senior adviseur Communicatieonderzoek bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Eerder was hij hoofd Communicatie van de Koninklijke Landmacht.

Om de gedachte te bepalen: een boek waar Nico echt enthousiast van wordt is Reinventing organizations van Frederic Laloux. ‘Een prachtig boek over veranderende paradigma’s en bijbehorende organisatiemodellen.’ Maar dat mag niet meedingen, hij omdat het oorspronkelijk in het Engels is verschenen.

Wat Nico bezig houdt, ook vanuit zijn vijfentwintig jaar ervaring in het communicatievak, is de vraag of we wel voldoende beseffen hoeveel complexiteit er om ons heen is en wat dat betekent? Hoe kunnen we met complexiteit omgaan? Wat voor interventies en instrumenten zijn er die we kunnen gebruiken? Zelf werkt Nico al een aantal jaren met het gedachtengoed van Wim van Dinten. Dat vindt hij interessant vanwege de aandacht voor oriëntaties als bril waarmee we naar de wereld kijken. Meer recent kwam hij in aanraking met Dave Snowden die het Cynefin Framework ontwikkelde. ‘Als denkraam helpt dat doorzien wat voor situatie cq context er aan de orde is: eenvoudig, gecompliceerd, complex of chaotisch?’

Het traditionele instrumentarium waarmee we situaties te lijf gaan wordt steeds minder effectief. In de praktijk leidt dat eigenlijk alleen maar tot meer van hetzelfde, constateert Nico Jong. Vandaar dat hij op zoek is naar auteurs met vernieuwende inzichten die ons verder richting toekomst kunnen helpen. In zijn werk als jurylid moet hij die nog tegenkomen, dit jaar.

De organisatie als organisme nieuws
6 oktober 2015 | Nienke van Oeveren

Van de Engelstalige versie zijn inmiddels al meer dan 50.000 exemplaren verkocht. Vorige week verscheen de Nederlandstalige uitgave van Reinventing organizations van Frederic Laloux. Uitgever Het Eerste Huis verzorgde een uitverkochte boeklancering in het sfeervolle Kasteel in Woerden. ‘Moderne organisaties zien hun organisatie als organisme.’

‘We zijn als mensheid toe aan een nieuwe bril. Want als we met een andere blik naar organisaties kijken, is er veel mogelijk.’ Laloux deed onderzoek om deze bril te vinden en ontdekt dat veel organisaties zijn ingericht als machine, maar dat organisaties veel succesvoller zijn als je de organisatie als organisme ziet, een paradigma dat Gareth Morgan in 1986 al beschreef in Images of organization (Beelden van organisatie in het Nederlands) ‘Als je organisaties vanuit een ander paradigma bekijkt, verandert de man/vrouw-verhouding, techniek, de organisatievorm, alles.’

Het volgende niveau
De Belg stelt zijn publiek meteen gerust: ‘We hebben al een aantal keer een nieuwe organisatievorm ontwikkeld: we gingen van de tribal naar agrarische samenleving en vervolgens van de industriële naar informatie samenleving. Iedere samenleving kent zijn eigen organisatievorm, hoewel er altijd een paar organisaties zijn die op een ander niveau blijven, zoals de maffia en de katholieke kerk.’

In zijn boek Reinventing organizations beschrijft hij hoe organisaties van het volgende niveau eruit zien. ‘Zij nemen de familie als basis en hebben de softe kant van organisaties ontdekt. Er wordt geluisterd naar kenniswerkers en de manager is een coach die ondersteunt.’

De voormalig McKenzie-consultant onderzocht twaalf organisaties die op deze nieuwe manier werken, waaronder Buurtzorg, Patagonia en Heiligenfeld. Tijdens zijn presentatie beschrijft Laloux aan de hand van het Nederlandse Buurtzorg welke drie grote doorbraken de twaalf organisaties maakten ten opzichte van het machine-model: zelfsturing, heelheid, en een evolutionair doel.

Luisteren
‘Geen enkele van de twaalf bedrijven heeft een strategisch plan op papier, toch hebben ze een heel duidelijke intentie waar ze naartoe gaan.’ Laloux vertelt over Franse automotive toeleverancier FAVI waarbij de verkopers geen targets hebben. ‘Zij luisteren naar wat er nu moet gebeuren. Mensen op de werkvloer begrijpen het heel snel, maar voor het middenmanagement is het heel bedreigend.’

In het laatste deel van zijn boek beschrijft Laloux dan ook hoe je de transformatie maakt binnen je huidige bedrijf. Sinds de Engelse versie van Laloux’ boek vorig jaar verscheen, nodigen CEO’s van grote bedrijven hem uit. Direct na de boeklancering vertrekt de Belgische auteur dan ook voor een meeting met de top van een Zweeds bedrijf.

iVak column
1 juli 2015 | Pierre Pieterse

In voorgaande jaren wilde ik nogal wel eens boeken meenemen die gewoon te lijvig waren om op een zonnige achternamiddag te consumeren. Of om andere redenen nooit verder kwamen dan de stapel. Dit jaar ga ik eens ‘licht reizen’ en tegelijk mijn iPad leeg lezen. Inmiddels is het stapeltje iBooks aanzienlijk in bits & bytes. Maar ook rijp & groen door elkaar. Voor iedere dag wat wils dus. Zelfs een paar iPubs die het apparaat niet kan openen zodat een bezoekje aan dit of dat tot de mogelijkheden behoort.

Bovenaan (want laatst geladen) staat Top 10 voor topteams. De drieling Viktor, Stephan en Erik Stijger (volgens de uitgever ‘best bijzonder’) en eenling Corrien de Jongh showen tien brillen om teams te versterken. En dat geheel en al in coachstijl met een behulp van een passend dus ernstig bedacht acroniem: brillenset. Lang geleden dat ik een coachboek heb gelezen. Dit is dan een mooi moment.

Pal daaronder Het einde van strategie van Hans Veldman. Inderdaad, tevens de auteur van het handboek Strategie en management dat allerminst rept van een eventueel einde. Veldman voorspelt een zogenaamde ‘holarchie’. Dat is een complex systeem waarin elk deeltje een volledig functioneel en op zichzelf staand geheel is. En daarmee een tegenhanger van traditionele organisaties die in feite een rafelig geconstrueerde quilt zijn. Het zijn deze flexibele organisatorische ‘Kampfgruppen’ die geheel eigenstandig in staat zijn om bestaande bedrijven weg te vagen. Zonder meer boeiend.

Even scrollend zie ik Reinventing organizations van Frederic Laloux. Een boek dat ‘nieuwe paradigma´s’ belooft, omdat de bestaande organisatorische modellen niet meer voldoen. Uiteraard valt dan ook al snel het concept ‘holacratie’ dat in essentie een vehikel is om niet van het pad der constante verandering te geraken. Het gaat niet om de uitkomst maar om de reis zelf, is een wat meer omfloerste beschrijving. Een ongewisse maar leerzame reis zo lijkt het.

Ook nog ongelezen is Hooked van Nir Eyal. De ondertitel - Hoe je mensen ‘verslaafd’ maakt aan je product - geeft meteen aan waarom niet iedereen in Nederland zo blij met dit boek is. Wellicht komt dit door de wat ongelukkige vertaling: de auteur spreekt zelf niet van ‘verslaving’ maar van ‘verslingering’. En dat laatste is eigenlijk een ander woord voor ‘merkloyaliteit’. Waarbij aangetekend dat je mensen ‘verslingerd’ door in te breken op hun gewoonten, en die zelfs te sturen. Een actieve vorm dus van loyaliteit creëren, zodat kanttekeningen van criticasters vermoedelijk niet helemaal onterecht zijn. Ik ga het lezen.

Een vreemde eend in de bijt is Islamic branding van Abdelaziz Aouragh. Geen onderwerp dat mij nu direct raakt, maar dat is verslingeren of holacratie ook niet. En op zich heeft het ook wel iets vervreemdend om in dit tijdgewricht te lezen over ‘sharia compliancy’ als marketingtool. En wellicht wordt me straks ook duidelijk waarom islamitisch bankieren volgens Jeroen Kemperman een Briljant Business Model in Finance is. Insjallah.

Heineken van Barbara Smit, de geheel herziene en uitgebreide versie van het oorspronkelijke boek uit 1996, heb ik ongezien aangevinkt. Ik hoef alleen even de toevoegingen tot mij te nemen zodat er tijd ‘zat’ overblijft voor een echte Heineken. Ook niet onbelangrijk!

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden