Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Managementboek van het Jaar 2018 - Juryblog - Boekverzorging nieuws
1 december 2017 | Daniëlle de Jonge

Grafieken, foto's, tekeningen: zomaar een paar voorbeelden van beeldmateriaal in boeken. En dat is dan dus naast de opmaak van een boek, waarbij lettertypes, bladwijzers of simpelweg mooi opgemaakte pagina's een boek aantrekkelijk maken voor de lezer.

Of juist niet, want er zijn in de stapel boeken die we dit jaar als jury onder ogen krijgen ook wel wat missers te vinden. Denk aan een boek dat niet heel zorgvuldig is opgemaakt in Word met hier en daar een Exceltabel. En een boek waarin bij een enkele grafiek de uitleg van de X-as is weggevallen. Of wanneer de vormgever helemaal los is gegaan en je als lezer het gevoel krijgt dat je midden op Times Square staat tussen een grote hoeveelheid beeld, kleur en meer. Gelukkig gaat het over het algemeen wel allemaal goed.

Het gebruik van ondersteunende vormgeving en beeldmateriaal kent vele vormen, van eenvoudig tot spectaculair creatief! Een van de meest voorkomende varianten is het gebruik van één kleur, waarin titels en tussenkopjes worden weergegeven. Menno Lanting heeft er in zijn boek De disruptieparadox voor gekozen om met diezelfde kleur delen in het boek te highlighten, zodat de belangrijkste zaken goed opvallen en makkelijk terug te vinden zijn. Een andere auteur die kiest voor een rustiger vormgeving is Petra Hoogerwerf in haar boek Echte winst. De kleur blauw is charmant doorgevoerd in haar model en opmaak van blokken met cases en interviews. Daarnaast zijn er veel zwart/wit-foto’s in het boek te vinden als voorbeelden van hetgeen ze omschrijft. Echte foto’s, geen stockmateriaal. Veel beter als je het mij vraagt.

Wie het boek Social Media Management van Marjolein Visser en Berend Sikkenga leest, krijgt een keur aan full color ondersteundende beelden te zien. Alles om het verhaal te staven en voorbeelden te laten zien. Een werkelijk schitterend boek is samengesteld door Hilde Franq. Een onderwerp als Kleur verkoopt vraagt natuurlijk om een kleurrijk boek en dat is het zeker. Vooral de vele foto’s die laten zien hoe kleur in bedrijven ingezet kan worden, maken het een oogstrelend geheel.

En dan is er vormgeving en beeldmateriaal 3.0: augmented reality. Een boek dat er heel fris en overzichtelijk uitziet, en een nieuwe dimensie toevoegt door pagina’s te scannen met een speciale app om op die manier verdere verdieping te vinden met filmpjes. Steven Van Belleghem brengt zijn boek Customers the Day After Tomorrow op die manier tot leven. Is dit de toekomst van boeken lezen? Ik ben een voorstander!

Daniëlle de Jonge is expert in eigentijdse klantrelaties en helpt als spreker & trainer bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn. Zij schreef de bestsellers Verleid de klant, Human2Human: de nieuwe klantrelatie en Extreem klantgericht. www.danielledejonge.nl

Ze is de voorzitter van de jury voor het Managementboek van het Jaar 2018 (#Mgtboek2018)

Managementboek van het Jaar 2018 - Juryblog - Mooie boeken nieuws
16 november 2017 | Carla Verwijs

Managementboeken moeten een goed gedegen verhaal vertellen, liefst waar we als lezer wat mee kunnen in de eigen (organisatie)praktijk. De inhoud, daar gaat het toch om.

Er verschijnen echter steeds meer managementboeken die er daarnaast heel mooi uit zien. Dat het oog ook wat wil, is onderwerp van deze juryblog.

In mijn boekenkast staan veel managementboeken die ik door de jaren heen heb verzameld. Als je er willekeurig een boek uithaalt en bekijkt, zie je waarschijnlijk een kaft met een titel, auteur en heel misschien een plaatje dat de inhoud weergeeft. De kleur is bescheiden wit of lichtgrijs. Van binnen heeft het boek vooral veel tekst met een paar functionele grafieken of toelichtende plaatjes. Een beetje saai misschien, maar dat viel niet op. Zo waren boeken van een serieus karakter nu eenmaal.

Hoe anders is het bij een groot aantal boeken die ik aantrof in de boeken voor Managementboek van het Jaar 2018. Ik kan niet anders dan constateren dat het uiterlijk van managementboeken een ontwikkeling doormaakt. Een kleurrijke ontwikkeling, wel te verstaan. In sommige gevallen spat de kleur van de kaft af (Decisions by Design, bijvoorbeeld). Geen bescheiden kleuren, maar knalgeel of rood. We hebben er zelfs een boek tussen zitten die over het gebruik van kleur gaat (Kleur verkoopt), dus wie weet helpt dat boek verklaren of de auteur een bedoeling heeft met de kleurkeus.

Een aantal andere boeken zou niet misstaan op de salontafel (bijvoorbeeld, Op weg naar een lerende organisatie). Lagen daar eerst vooral fotoboeken over architectuur, mode en de natuur, nu liggen er ook managementboeken tussen. Een mooie foto op het omslag, een stijlvolle vormgeving of een afwijkend formaat. In het algemeen word ik blij als ik een doosje managementboeken ontvang, dit jaar werd ik helemaal vrolijk van al die mooie boeken die ik uitpakte voor de jurybeoordeling.

De vraag die opkomt is of al dit uiterlijk vertoon ten koste gaat van de inhoud. Nou probeer ik me als lid van de jury niet helemaal te laten verblinden door de ‘looks’ van een boek. In een eerdere blogpost heeft Daniëlle de Jonge uitgelegd dat de jury elk boek beoordeelt aan de hand van een aantal criteria. De meeste gaan over de inhoud van het boek, slechts één categorie (‘verzorging’) gaat over de afwerking, van zowel de buiten- als binnenkant. Een mooi boek scoort misschien hoog op dit criterium, maar als dat het enige is, dan zal het de longlist (laat staan de shortlist) niet halen. Dan blijft het slechts een salontafelboek, om door te bladeren.

Carla Verwijs is managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement. Daarnaast zit ze in de jury voor het Managementboek van het Jaar 2018 (#Mgtboek2018).

Kleur verkoopt preview
19 juni 2017 | Hilde Francq

In Kleur verkoopt lees je waarom je bedrijf niet om kleur heen kan. Van marketingstrategie tot verpakking: kleur is essentieel voor de positionering en de verkoopcijfers van merken en producten. Een preview.

Als trend- en colorwatcher heb ik veel klanten uit de interieur- en de modesector. Zij zijn overtuigd van het belang van kleuren en trends, en weten dat kleur een impact heeft op hun verkoop. Maar in andere sectoren is het belang van kleur niet zo goed doorgedrongen. Kleur wordt daar soms afgedaan als een frivoliteit. Toch is kleur essentieel voor de verkoop en het imago van elk merk. 'Kleur verkoopt' is een pleidooi om kleur als een strategisch element te beschouwen van marketing of bedrijfsstrategie.

Ik wilde iets maken dat van nu is, maar dat ook een naslagwerk kan worden. Onze methodologie bijvoorbeeld kun je over twee jaar ook nog gebruiken, net als alle cases, voorbeelden, interviews en informatie over kleurenpsychologie. Onze trendrapporten worden gekocht door mensen die al overtuigd zijn van belang van kleur en trends. Met dit boek wilde ik die andere groep overtuigen, diegene die nog niet helemaal mee zijn! Maar om ook hen te tonen hoe een trendboek eruitziet, heb ik 2 ingekorte hoofdstukken uit ons laatste trendboek opgenomen.

Het boek begint met een groot hoofdstuk over kleurenpsychologie. Dit is het fundament dat iedereen moet kennen om met kleur aan de slag te gaan. Daarna vertel ik over kleur in de marketing, met talloze voorbeelden. Ten slotte sluit het boek af met een hoofdstuk over trends, waarin ik ook de methodologie van Francq Colors toelicht en enkele pagina's uit ons laatste trendboek meegeef. Na elk hoofdstuk staan ook enkele interviews met kleurpioniers of kleurexperts, waaronder Scholten & Baijings, Erwan Bouroullec, Mette Hay, Gert Voorjans en Anne Chappelle. En op het einde vind je enkele cases van Francq Colors zelf.

In dit boek maak ik duidelijk de link tussen kleuren en trends. Want kleur is altijd gebonden aan trends. Er is nooit één kleur die altijd 'juist' blijft. Kleurassociaties veranderen immers door de tijd, zelfs tijdens ons leven veranderen onze associaties continu. Bedrijven moeten zich daarvan bewust zijn. Als trendbureau volgen we die veranderingen in associatie nauwgezet. Soms is die verandering zelfs 180 graden. Zo was roze lang de kleur van jongens en blauw de kleur van meisjes. Rond het interbellum in de 20ste eeuw is dat veranderd. Vanaf de jaren '50 en '60 is het helemaal omgekeerd en is roze de kleur voor meisjes geworden. Zeer merkwaardig!

Hilde Francq is trend- en colorwatcher. Met haar bedrijf Francq Colors geeft ze klanten creatief maar ook concreet advies over trends en kleuren. Hilde is lid van de Color Marketing Group, een internationale organisatie van kleurspecialisten. Ze is de auteur van Kleur verkoopt.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden