Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Redactioneel - Titulatuur column
27 februari 2018 | Pierre Pieterse

Precies een week geleden maakte de jury de Longlist voor het Managementboek van het Jaar 2018 bekend. 54 titels zijn nog in de race.

De longlist van het Managementboek van het Jaar 2018 dus. Op deze pagina kunt u ‘m in zijn geheel op uw gemak doornemen. Hier volstaan we met wat geannoteerde bemerkingen.

Een gemêleerde lijst zoals altijd (gegarandeerd door de diverse samenstelling van de jury), dus er valt geen zinnig woord te zeggen over welke vijf boeken op de shortlist zullen belanden. Laat staan dat we kunnen gaan denken aan een mogelijke winnaar. Maar toch valt er wel het een en ander te zeggen. Mits je de lijst even van een andere kant ‘aanvliegt’. Laten we het jaar titel-gewijs eens doornemen. Wat was ‘hot’, en wat was ‘not’.

Allereerst was 2017 een jaar van winst. Zie maar: Echte winst en Eeuwige winst. Dat kan geen toeval zijn nu we uit de crisis zijn gekomen. Net zoals transitie in 2017 van enig gewicht moet zijn geweest: Transities van sectoren en Ondernemen voor transitie. En eigenlijk hoort Route Circulair daar ook bij, al doet de titel wat anders vermoeden. (Een reis door akkers vol geurende lavendel richting het zuiden.) Ook geen toeval natuurlijk, transitie was vorig jaar voorzichtig en is nu het politieke toverwoord. Natuurlijk kende 2017 de eeuwige paradox. Dit jaar zijn dat De disruptieparadox en De groeiparadox. En, het zal ook u niet zijn ontgaan, 2017 was zonder meer het jaar van de startup. Veel goede buitenlandse titels maar ook de Nederlandse auteurs lieten zich niet onbetuigd: Denk als een startup, Get up – start up, Kan het vliegen?, Startup branding en Van idee naar startup. En dit zijn dan alleen nog maar de genomineerden! De ‘toekomst’ is zoals elk jaar ook weer nadrukkelijk aanwezig, volgend jaar maar eens kijken wat er van de voorspellingen uit The day after tomorrow, Customers the day after tomorrow en The future of shopping terecht is gekomen.

Ook kende 2017 weer een aantal titels waar je het hoofd over kon breken. Bijvoorbeeld Blockchain organiseren voor managers. Op het eerste gezicht een titel die alles heeft om een doorslaand succes te worden: ‘managers’, ‘organiseren’, maar vooral toch ‘blockchain’, ongetwijfeld het buzzword voor de aankomende jaren. Maar goed, wat is het nu precies, blockchain organiseren? Misschien biedt de ondertitel soelaas: ‘Management als innovatie opnieuw uitgevonden’. Helaas, er gaat geen enkele bel rinkelen. Ergens hoop je dan dat deze titel de shortlist haalt zodat de jury kan uitleggen waarom blockchain organiseren het verschil gaat maken.

Een andere hoofdbreker is Hoe raak je ze kwijt? Geen aanlokkelijke titel, ondanks het vraagteken dat een speelse verwijzing moet zijn naar het andere vraagteken, in Hoe word ik een rat?, want wie wil wat kwijt? En aangezien de doorsnee manager of leider weinig tijd heeft voor ‘taalgrapjes’ of het doorgronden van andere inuendo’s, zal de duidende ondertitel (‘Over ontspoorde leiders en slechte managers’) aan hem of haar voorbij gaan.

Als er een prijs te vergeven zou zijn voor de Boektitel van het Jaar, dan zou die dit jaar zonder enige twijfel gaan naar Verplichte literatuur voor commissarissen. Van adembenemende schoonheid. Een titel die je zelf had willen verzinnen maar die alleen uit de koker van zijn auteur kon komen.

We zijn benieuwd naar de shortlist.

Pierre Pieterse, hoofdredacteur Managementboek Magazine.

De shortlist van het Managementboek van het Jaar 2018 wordt op 27 maart 2018 bekendgemaakt via onze nieuwsbrief en dit blog.


Eeuwige winst - Hoe circulaire economie werkt voor ondernemers preview
27 december 2017 | Geerdt Magiels

We weten al sinds de jaren zestig van vorige eeuw dat we zuinig zouden moeten zijn met lucht, bodem, water en grondstoffen. Ondertussen is het nog duidelijker geworden dat de explosief gegroeide wereldbevolking, met bijbehorende energiebehoeften en afvalproductie, een factor is die het ecosysteem van de planeet drastisch beïnvloedt.

De problemen zijn groot, complex en wereldomvattend, geworteld in economische en politieke machtsverhoudingen. Maar we zijn ons bewust van het probleem en er wordt aan gewerkt. Milieubeheer, natuurbehoud, afvalverwerking, geboortebeperking, woningisolatie, zonnepanelen, windmolens, kringloopwinkels, recyclageparken, lage emissiezones, roetfilters, energiezuinige verlichting en machines, de lijst is lang. Toch is dat voorlopig niet genoeg. Zelfs in kringen van ecoomen daagt het idee dat een grondige verandering van de manier waarop de economie draait zich aandient. De lineaire economie (produceren-gebruiken-weggooien) moet getransformeerd worden in een circulaire economie (afval wordt grondstof, steeds opnieuw te gebruiken in eeuwig draaiende kringlopen). Maar hoe?

De ommekeer

Wij, een ondernemer en een schrijver, staan er enigszins gefrustreerd bij te kijken. De een timmert aan de weg met een bedrijf voor circulair gebruik van kantoormeubilair, de ander schreef al uitgebreid over recycling en duurzaamheid. Samen zien we hoe een geëngageerde voorhoede veel praat over circulair en duurzaam ondernemen, tijdens meet-ups, workshops en studiedagen. Kleinschalig en met veel goede wil en moed nemen individuen hier en daar het voortouw. Repaircafés en koffiedrabpaddenstoelenkwekers vullen sympathiek het nieuws. Op community nights klopt men elkaar op de schouders en geeft elkaar groot gelijk: het moet anders, onze toekomst en vooral die van onze kleinkinderen staat op spel.

Naast een groot aantal kleinschalige burgerinitiatieven zijn een aantal bedrijven, in binnen- en buitenland, te vinden voor het circulaire gedachtegoed. Maar voorlopig is slechts een (heel) klein percentage circulair. We vragen ons af wat er moet gebeuren om echt een verschil te maken. Er is duidelijk nood aan een duidelijker regelgevend kader, met bijvoorbeeld een realistische en hogere CO2-prijs en een 'Ministerie van Levenscyclusanalyse'. 

De realiteit en de praktijk

In ons boek schetsen we hoe het zover is kunnen komen en waarom de eerste ideeën over circulair en duurzaam ondernemen uit de achttiende eeuw verdwenen (onder een berg afval). We gingen op zoek naar antwoorden op vragen zoals: Hoe krijgen we een circulaire economie uit het experimentele stadium? Wat valt er aan te doen? Hoe kunnen we het morgen beter doen? Als individu of als ondernemer, als burger of als beleidsmaker? Wat kunnen we leren van de pioniers in circulair ondernemen? Hoe doe je dat concreet, circulair ondernemen? Met voorbeelden uit onderhoud, herstel, tapijten, bedden, landbouw, bouw, banken, energie en chemische industrie.

Dit boek wil een aanzet leveren tot een pragmatisch antwoord op instrumentele vragen. Het is in de eerste plaats geschreven voor mensen in de kleine of middelgrote onderneming, voor studenten of beginnende ondernemers. Het wil laten zien hoe je anders kan gaan denken om anders te gaan handelen, zodat je bedrijf winst kan maken die niet ten koste gaat van mens of natuur. Circulair ondernemen vergt een nieuwe manier van denken en daartoe wil dit boek een aantal handvatten aanreiken.

Dit boek probeert om de uitdaging in al zijn complexiteit te schetsen, zonder in theorie te vervallen. De praktijk staat voorop, wetende dat het probleem ingewikkeld is en niet met één ingreep op te lossen. De globale economie, de materiaal- en energiestromen en de wereldpolitiek zullen de komende decennia een ingrijpende transitie doormaken waarvan niemand voorlopig kan zeggen hoe snel of fundamenteel die zal zijn. Maar iedereen kan een steentje bijdragen. Een oud gezegde luidt dat als iedereen voor eigen deur veegt de hele straat schoon wordt. Wij hopen dat  dit bescheiden boek een paar mensen kan inspireren om de bezem op te pakken.

Geerdt Magiels is bioloog en wetenschapsfilosoof. Hij schrijft en praat over wetenschap, kunst en kennis, biologie, milieu en gezondheidszorg. Hij is auteur van verscheidene essays en boeken over mens, planeet en samenleving. Didier Pierre is voorzitter van de bedrijvengroep PMC, dat bedrijven ondersteunt in duurzaam beheer en inrichting van kantoren. Hij is een veelgevraagde, kritische maar inspirerende spreker over de circulaire economie. Ze zijn de auteurs van Eeuwige winst.

Didier Pierre, Geerdt Magiels
Eeuwige winst

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden