Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Jurgen Ingels: ‘Creativiteit is een krachtig wapen’ interview
18 januari 2021 | Bert Peene

Te veel managementboeken eindigen op het moment dat het interessant wordt: als de theorie vertaald moet worden naar de praktische toepassing. Dat is althans de ervaring van Jurgen Ingels, ondernemer en durfkapitalist, een man ook met een karrenvracht aan ervaring. Daarom besloot hij zelf maar zo’n praktisch boek te schrijven. In de vorm van 50 lessen voor ondernemers waarin hij aan de hand van persoonlijke anekdotes zijn ervaringen met de lezers deelt.

 

Het zijn barre tijden voor ondernemers. Doe ik sommigen tekort als ik stel dat alleen de echte ondernemers overleven?
Dat is een lastige vraag. Je hoeft namelijk geen ondernemer pur sang te zijn om te kunnen overleven. Het komt nu op snelheid aan. Snelheid van handelen, van communiceren, ervaring met crises. Ik denk eerder dat momenteel managementkwaliteiten belangrijker zijn dan ondernemerskwaliteiten. Aan de andere kant liggen er toch ook heel wat kansen voor bedrijven die juist nu gas durven geven. Soms moet je in een crisis lef tonen, geld ophalen, concurrenten overnemen die het moeilijk hebben om er na de crisis als een groter bedrijf uit te komen. Dus puur operationeel heb je managementkwaliteiten nodig, maar ondernemerskwaliteiten om te kunnen groeien.

Waarom zijn juist nu die managerskwaliteiten belangrijk?
Ondernemen is vaak nogal chaotisch. Als een bedrijf start, heb je chaos nodig om goed te kunnen functioneren. Maar zodra een en ander goed georganiseerd is, wordt het ondernemerschap afgeremd. Dan heb je juist managementkwaliteiten nodig. Chaos is goed, met name om creativiteit te kunnen creëren, maar op een gegeven ogenblik moet je wel afspraken gaan maken. Over het beheersen van kosten bijvoorbeeld. Op dat moment ga je over van chaos naar structuur en van ondernemen naar managen. Ondernemers zijn meestal slechte managers en manager zijn vaak niet zulke goede ondernemers. Wat nu met name nodig is, is crisismanagement.

Maar daarnaast is creativiteit belangrijk.
Absoluut. Er zijn genoeg ondernemers die met de handen in het haar zitten en niet weten wat ze in dit tijdperk van beperkingen moeten doen, maar er zijn er ook die zich afvragen hoe ze het anders kunnen doen. Moet ik mijn product aanpassen of mijn marketinginspanningen? Vroeger had je als ondernemer vooral geld nodig: voor service, infrastructuur en dergelijke én een omgeving waarin de gunfactor volop aanwezig was. Tegenwoordig is het ondernemerschap een flink stuk gedemocratiseerd. Je kunt een bedrijf bijvoorbeeld vanuit je zolderkamer opzetten. Dan heb je veel minder geld nodig, terwijl een netwerk van ‘gunnende’ relaties ook minder belangrijk is. Creativiteit is vandaag de dag inderdaad belangrijker dan geld en een goed netwerk. Het gaat om het juiste idee. Vanuit mijn zolderkamer kan ik in principe de hele wereld veroveren.

U bepleit in uw boek het belang van parallel werken. Wat verstaat u daaronder?
Als je begint te werken, treed je een bepaalde sector binnen en vaak blijf je daar ook. Dat geldt voor de meeste ondernemers in het midden- en zeker in het kleinbedrijf. Op den duur brengt dat echter beperkingen met zich mee. Noem het voor mijn part bedrijfsblindheid. Ik adviseer ondernemers altijd ergens in de tweede helft van hun carrière – in ieder geval niet te snel – ook eens een tijdje in de onderneming van een vriend te gaan werken of toe te treden tot de raad van bestuur van een andere onderneming. Die nieuwe ervaringen zorgt er allereerst voor dat anderen je als zeer intelligent gaan zien, maar dat is niet het belangrijkste. Het gaat erom dat je nieuwe ervaringen opdoet én, niet onbelangrijk, dat je zorgt voor tijdreductie in je eigen onderneming. Je nieuwe ervaringen zorgen namelijk voor meer efficiëntie. Dat is een belangrijk thema in mijn boek. Je komt het fenomeen van het parallelle werken in Zweden heel sterk tegen. Zweden gelden in het algemeen als uitstekende ondernemers. Daar is onderzoek naar gedaan: hoe komt dat toch? Wat bleek is dat Zweedse ondernemers een, twee of zelfs drie keer hun bedrijf verkopen. De ervaringen die zij in voorgaande bedrijven opdoen, zorgen ervoor dat ze de dingen in hun nieuwe bedrijf sneller doen. Ze gaan sneller door de leercurve en reduceren de tijd. Ook technologie helpt om tijd te reduceren. Je maakt bijvoorbeeld sneller afspraken. Vroeger was je minstens een dag kwijt met een afspraak van een uurtje in London. Tegenwoordig spreek je elkaar vanachter je bureau via Zoom. Om in de digitale wereld succesvol te zijn, is tijd heel belangrijk.

Uw boek moet toch wel bijzonder gelegen komen, gezien alle gevolgen van Covid-19. Nu zijn ondernemers in het algemeen geen grote lezers. Welke lessen moeten zij in ieder geval lezen?
Vooropgesteld dat ik liever niet van ‘lessen’ gesproken had, maar van ‘inspiratiemomenten’. Maar de uitgever wilde het zo. Voilà. Als ik dan één les uit zou moeten kiezen, zou dat, behalve die van het parallelle werken en de tijdreductie, de les van de extra mile zijn. Ik leg in mijn boek uit dat één procent meer doen in 365 dagen een enorme tijdwinst oplevert. Mensen vragen mij vaak hoe ik er toch in slaag zoveel dingen tegelijk te doen. Wel, dat zal ik u vertellen. Iedere zaterdagochtend werk ik thuis van 7 tot 12 uur aan zaken die voor de langere termijn belangrijk zijn. Vijf rustige uren waarin niemand je kantoor binnenstormt, belt of anderszins stoort. Als je dat 50 weken achtereen doet, kom je op 250 uren. Dat is 30 dagen. Dat kleine stukje discipline levert mij in een jaar 30 extra werkdagen op.

Ik kies er nog een paar uit: het kalkoensyndroom, wat is dat precies?
Ik heb die metafoor ontleend aan een gebeurtenis bij ons thuis, waarbij zevenhonderd gram kalkoenfilet de hoofdrol speelde. Wat ik ermee duidelijk wil maken is dat je er als ondernemer niet klakkeloos van uit moet gaan dat iedereen de wereld doorjouw bril ziet. Dat merk je pas wanneer je een medewerker een duidelijke opdracht geeft – althans, jij denkt dat de opdracht duidelijk was – maar toch is het resultaat anders dan jij in gedachten had. Dat zorgt voor onnodige frustratie: bij de medewerker en bij jou. Eigenlijk gaat het ook hier weer om tijd: jij denkt dat je medewerker aan een half woord genoeg heeft, maar uiteindelijk ben je veel meer tijd kwijt met het repareren van wat verkeerd is gegaan. Neem dus de tijd om dingen goed uit te leggen en te checken of de ander je echt begrepen heeft.

Een andere les: richt een bedrijfsbar in. Die zou zelfs het kloppend hart van de onderneming zijn.
Zo is het ook. Naarmate een onderneming groeit, ontstaat er allerlei eilandjes: sales, marketing, R&D. De mensen die er werken, snappen vaak niets van wat er op andere ‘eilandjes’ speelt. Salesmensen maken afspraken met hun klanten waarvan R&D zegt: dat kan helemaal niet! Marketing komt met ideeën waarover ze bij productie de schouders ophalen. Enfin, de voorbeelden kun je verder zelf wel bedenken. Dat onbegrip ontstaat doordat die mensen elkaar vrijwel nooit spreken. De bar brengt daar verandering in. De week wordt er afgesloten met een gezamenlijk glas bier, mensen van verschillende afdelingen hangen er samen aan de toog, de afstand tussen mensen verkleint. In alle bedrijven die ik heb opgezet, vind je een bar en overal is dat een groot succes.

Waar u aan ieder thema slechts één hoofdstuk gunt, wijdt u er aan fundraising drie. Wat maakt dat thema zo belangrijk?
Dat heeft alles met het vinden van investeerders te maken. Amerikanen zijn daar veel beter in. Wij Europeanen laten veel geld liggen omdat wij niet de taal van de investeerder spreken. Ik wil met die drie hoofdstukken aangeven dat geld ophalen geen kwestie is van alleen een flitsende presentatie maken. Het is net als met dating. Als een man en een vrouw een date hebben en een van beiden doet iets verkeerd, dan is het einde verhaal; het blijft bij die ene keer. Het vinden van een goede investeerder is in feite hetzelfde proces. Het gaat daarbij om een taal die je moet leren spreken voordat je naar een investeerder gaat maar ook daarna. Daarom heb ik de drie belangrijkste fasen van fundraising besproken: hoe begin je eraan, hoe kun je op een effectieve manier pitchen, onderhandelen en de deal sluiten en wat doe je na de fundraising?

50 lessen voor ondernemers preview
17 november 2020 | Jurgen Ingels

In 50 lessen voor ondernemers onthult Jürgen Ingels zijn lessons learned als topondernemer. Hij geeft concrete en praktische tips over hoe je je bedrijf naar het volgende niveau tilt. Een preview.

Toen we eind 2014 Clear2Pay aan FIS verkochten, een groot Amerikaans technologiebedrijf, betekende dat voor mij het einde van een avontuur. Sommige mensen gaven aan dat Clear2Pay misschien wel een lucky shot was geweest, dat we gewoon geluk hadden gehad. Ik heb persoonlijk echter ondervonden dat een technologiebedrijf uitbouwen niet evident is. Je moet uiteraard geluk hebben, maar ik ben van mening dat er een bepaalde methode bestaat om je kans op succes aanzienlijk te vergroten. Vandaar dat ik sinds 2014 betrokken ben bij het opstarten van nieuwe technologiebedrijven, om te bewijzen dat Clear2Pay geen eenmalige toevalstreffer was.

Met SmartFin hebben we reeds twee succesvolle Vlaamse exits voortgebracht. Zo was er de introductie van Materialise (3D-printing) op de Amerikaanse technologiebeurs NASDAQ en de verkoop van Newtec (satellietcommunicatie) aan STMicroelectronics. Die twee exits hebben ons toegelaten het fonds verder te vergroten en verder in technologiespelers te investeren.

Ik wil echter meer doen dan investeren in bedrijven. Ik wil ook inspireren. Ik wil andere mensen aansteken met mijn passie voor ondernemerschap en technologie. Als kleine jongen ging ik naar de technologiebeurs Flanders Technology International, waar ik met grote ogen naar de verschillende robots stond te kijken. Ik vond het jammer dat we in Vlaanderen geen grote technologiefestivals hadden. Die bestaan in het buitenland wel, met onder meer Slush (Helsinki) en Web Summit (Lissabon). Dus klopte ik bij verschillende organisaties aan, om ook zo'n festival te organiseren. Ze vonden het allemaal een leuk idee en ze zouden erover nadenken. Zes maanden later waren ze nog steeds aan het nadenken.

Daarom besloot ik om het festival zélf te organiseren, samen met een paar vrienden, die even gek waren. Op zes maanden tijd hebben we in 2018 SuperNova in elkaar gebokst. Een technologiefestival met sprekers vanuit de hele wereld, met demonstraties en vooral veel inspiratie. Met een luik voor bedrijven, maar ook voor het grote publiek.

Het festival mocht uiteindelijk 35.000 mensen verwelkomen, in Antwerpen. Het was misschien impulsief geweest om het te organiseren, maar het resultaat was fantastisch. Ik heb er veel plezier aan beleefd en de vele positieve reacties zijn een goede basis om het in de toekomst nogmaals te organiseren.

Inspireren en mijn kennis delen heb ik ook kunnen doen door mijn deelname aan de Belgische versie van Dragons' Den, een televisieformat waarbij ondernemers hun businessidee pitchen aan een panel van investeerders in de hoop dat ze financiering kunnen bekomen. Ik was een van die investeerders en heb me heel hard geamuseerd tijdens de opnames. Het was leuk om de passie en het vuur bij sommige deelnemers in hun ogen te zien. Wat me vooral opviel was dat er nog veel werk aan de winkel is om ondernemers efficiënt te leren pitchen. Bij heel wat deelnemers ontbrak ook een basiskennis rond finance, sales en internationalisatie.

Sinds de verkoop van Clear2Pay krijg ik vaak de vraag om de magische formule te onthullen waarmee je vanuit het niets een groot bedrijf opbouwt. Helaas, en tot teleurstelling van velen, bestaat zo'n toverformule niet. Je kunt alleen maar lessen trekken en leren.

Dit boek beschrijft een aantal van die belangrijke lessen. Mochten mijn kinderen ooit overwegen om ondernemer te worden, dan hoop ik dat ze eerst dit werk zullen lezen. Het zal hen een duwtje in de rug geven, en het zal hen helpen om de obstakels die ze als ondernemer tegenkomen te overwinnen.

Elke ondernemer volgt een ander pad en veel wegen leiden naar succes. Ik beweer dan ook helemaal niet de absolute kennis en waarheid in pacht te hebben. Dit boek heeft ook hoegenaamd niet de ambitie om die te verkondigen. Het is een neerslag van een aantal ervaringen en anekdotes die hopelijk ook andere ondernemers (in spe) kunnen inspireren.

Jürgen Ingels is de motor achter verschillende start- en scale-ups en oprichter van het SmartFin-fonds dat groeiende bedrijven financiert en bijstaat. Hij was de drijvende kracht achter Clear2Pay, een succesverhaal in ondernemerschap, en de organisator van SuperNova en The Big Score. Hij is de auteur van 50 lessen voor ondernemers.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden