Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
MEER Moois - De keuze van de redactie - Eigen wegen kiezen, Tsjechov en Nigella Lawson achtergrond
12 juli 2021 | Marjan Maandag

Oude boeken, nieuwe boeken... er is zoveel moois om te lezen. Deze week vertellen Managementboekcollega's Liza en Marjan welk boek hen pakte.

Liza’s keuze
Marion Debruyne en Katleen De Stobbeleir, beide verbonden aan de Vlerick Business School, hebben een boek geschreven over het najagen van je dromen waar je alleen maar enthousiast en geïnspireerd van kan raken. Niet door alle clichés op een rijtje te zetten: ‘Je kunt alles worden wat je wilt.’ of ‘Fake it till you make it.’ Maar juist door deze mythes te ontkrachten. In 15 hoofdstukken komen we langs 15 mythes over geluk, de perfecte baan, en het verwezenlijken van je dromen. Het boek leest heerlijk weg en wordt versterkt met quotes van bekende en minder bekende figuren. Zij laten stuk voor stuk op hun eigen manier zien dat de weg naar succes en geluk in leven en werk hobbelig is! Bonuspunt: het boek is prachtig vormgegeven, echt een feestje om te lezen.

Marjans keuze
Natuurlijk zijn de korte verhalen van Anton Tsjechov (1860-1904) al vaker in het Nederlands vertaald. Maar in de nieuwe vertaling van Hans Boland krijgen De dertig beste verhalen een heel nieuwe dimensie. Verhalen over uiteenlopende soorten mensen, de problemen en conflicten die ze in het leven ondervinden, prachtige tekeningen van situaties waarin ze belanden: het zijn stuk voor stuk pareltjes om te lezen, daar is geen discussie over. Wel over de aanpak van dwarskont Hans Boland. Daarom schreef Boland een vermakelijk bijschrift bij deze fraaie uitgave: Het Nederlands van Tsjechov, met als ondertitel Pleidooi voor een emancipatie van de vertaalkunst, waarin hij per verhaal uiteenzet hoe hij tot zijn – in de vertalerswereld soms zeer controversiële - beslissingen is gekomen bij het overzetten van het Russisch in leesbaar en vooral hedendaags Nederlands. Een onderhoudend en vooral amusant ‘bijboekje’, waardoor Tsjechovs verhalen alleen maar meer gaan leven. 

Marjans andere keuze
Kent u de boeken van Nigella Lawson? Zo niet, dan moet u daar snel verandering in brengen. Het lezen van haar kookboeken – want inderdaad: haar kookboeken lees je, en pak je niet alleen maar uit de kast om een recept op te zoeken – is namelijk een ongekend genoegen. Die passie, die levenslust, dat plezier in het koken en bakken, in het bij elkaar zoeken van ingrediënten, dat alles gegoten in de vorm van persoonlijke verhalen en ervaringen: het werkt enorm aanstekelijk. Zo braden wij al jaren met de nodige regelmaat “haar” kip, zoals Nigella dat doet, in navolging van haar moeder: ze neemt een kip, stopt een halve citroen in haar gat, smeert wat boter of olie op haar borst, bestrooit haar met een beetje zout en zet haar in de oven. En ja hoor: ook bij ons geurt het dan weer heerlijk naar “thuis”. Afgelopen najaar verscheen Koken, eten, leven, waarin ze hetzelfde beproefde recept hanteert met persoonlijke overpeinzingen en smakelijke gerechten. Opnieuw een verrukkelijke aanrader.

Lees!! Boeken bieden rust, verdieping en kennis. Bij Managementboek en Jongbloed vind je naast management-, juridische en computerboeken gewoon alle boeken. Bekijk ons totale aanbod.


Making your way - De (hobbelige) weg naar succes en geluk preview
8 oktober 2020 | Marion Debruyne

‘Shoot for the moon. Even if you miss, you'll still be among the stars.' Hoe zit dat bij jou? Zet jij hoog in? Of hou je het bij meer bescheiden doelen? En durf je hardop zeggen waar je van droomt? Daar heb je lef voor nodig.

Felix van de Maele, medeoprichter en CEO van Collibra begon zijn bedrijf als student samen met drie vrienden. Bij de start was Collibra een pionier in data-governance. Nog geen tien jaar later is die start-up uitgegroeid tot unicorn. Maar toen Felix werd gevraagd wat hij van die mijlpaal vond, zei hij enkel: ‘Ik denk daar niet echt over na. Ik ben nu al bezig met hoe we naar 5 miljard kunnen groeien'.

Wat is jouw moonshot-project? Misschien is Mars wel niet te ver gedroomd? Naïef? Misschien wel, maar we kunnen allemaal wel een beetje naïviteit gebruiken. Denk aan Boyan Slat die als 18-jarige The Ocean Cleanup startte om plastic uit de oceaan te halen. Boyan kreeg het idee toen hij tijdens het duiken meer plastic dan vissen voorbij zag zwemmen. Zijn missie is om alle oceanen ter wereld plasticvrij te krijgen.

Op de maan mikken is verrassend moeilijk. Het is beangstigend. Om dat hardop uit te spreken. Om te durven zeggen dat je het groot ziet. Grote verwachtingen zetten de deur open voor grote teleurstellingen. En dan de gedachte alleen al aan het beschamende ‘Ik had het toch gezegd'... Is je droom dat echt allemaal waard? Ja, al krijgt je ego misschien een blauwe plek of twee...

Grote dromen stuwen je vooruit. Zelfs als die droom of de weg ernaartoe niet vastomlijnd is. Met kleine dromen ga je ook kleiner denken, maar grote dromen leiden tot grootse ideeën. Dat is het concept achter X, het innovatielab van Alphabet (het moederbedrijf van Google), dat heel toepasselijk The Moonshot Factory heet. X staat bekend voor een radicale manier van denken waarbij wilde ideeën serieus worden genomen. Om een moonshot te zijn moet een project aan drie criteria voldoen: het moet een belangrijk wereldprobleem aanpakken, er moet baanbrekende technologie voor nodig zijn en het moet een radicaal resultaat opleveren - iets dat ‘10X' beter is dan wat vandaag bestaat. Iets 10 keer beter maken, vraagt namelijk een volledig andere manier van denken dan iets 10% beter maken. Zoals Elon Musk de werking van een auto heruitvond met Tesla, een volledig elektrische wagen.

Hoe raak je dan uit die startblokken richting jouw droom? Door het gewoon te doen! We hebben allemaal van die dagen waarop we het liefst alleen maar het makkelijke werk doen, dat ons afleidt van onze grotere doelen. De harde realiteit van een moonshot-project is dat het bestaat uit ongelooflijk veel kleine stappen. Dus begin daarmee. Mette Lykke, CEO van Too Good To Go, noemt dit ‘geduldig ongeduld': ‘Je moet jezelf elke dag pushen, en dat moet je een hele tijd volhouden. We willen 250 miljoen mensen inspireren om hun gedrag rond voedselverspilling te veranderen en we willen 1 miljard maaltijden redden. Maar er is geduld nodig om te beseffen dat we dit dagen aan een stuk moeten volhouden om de impact te zien.'

Een van de kernideeën bij Googles X-divisie is ‘Monkey First'. Dat wil zoveel zeggen als: ‘Als je wordt gevraagd om een aap te leren om Shakespeare te reciteren staande op een voetstuk, moet je jezelf weerhouden van te starten met de eenvoudigste taak (het bouwen van dat voetstuk) en beginnen met de moeilijkste opdracht (de aap leren spreken).'
Doe nu even alsof jij die aap bent...

Marion Debruyne is de eerste vrouwelijke decaan van de Vlerick Business School. Als kind droomde ze van een carrière als ballerina, maar ze ging uiteindelijk burgerlijk ingenieur studeren. Na een doctoraat in de marketing werd ze professor. Ze gaf les aan verschillende Amerikaanse universiteiten. Ze doceert over marketingstrategie, innovatie en concurrentie. Haar boek Customer Innovation won de CMI Award.

Katleen De Stobbeleir is Full Professor Leaderschip aan Vlerick Business School en KU Leuven. Ze dacht lang dat voor haar een carrière in een ngo was weggelegd, maar na haar studie arbeidspsychologie ontdekte ze haar passie voor coaching, leiderschap en onderzoek. Ze is een fervent hardloopster en vergelijkt een duurzame carrière met het lopen van een marathon. Ze verbleef ook aan verschillende buitenlandse universiteiten, onder andere in China en in de VS.

Ze zijn de auters van Making your way.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden