Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Het is grijs en het schijt op je kop - De ‘Human-Resource’-manager preview
27 oktober 2017 | Bart Groothuis

In dit boek beschrijft Bart Groothuis de meest voorkomende managementtypes. Een spiegel voor iedere manager die zich in de verhalen herkent en zijn leven wil beteren. In deze preview: Het type van  De ‘Human-Resource’-manager.

De Human-Resource-manager die hier wordt bedoeld is niet de HR-manager/directeur die vroeger gewoon ‘hoofd Personeelszaken’ heette en omwille van het-opwaarderen-van-zijn-functie zichzelf HR-manager is gaan noemen. Nee, de Human-Resource-manager die hier bedoeld wordt is een manager die zijn medewerkers letterlijk ziet als ‘human resources’. Mensen zijn in zijn ogen ‘productiemiddelen’ die er weliswaar uitzien als mensen, maar in de eerste plaats ‘productiemiddel’ zijn. En zo kun je ze dus ook behandelen.

Een kenmerkende uitspraak: ‘Mensen? Nee, daar heb ik niet zoveel mee. Het gaat om het slim inzetten van de juiste productiemiddelen in het primaire proces.’

Ton van Vliet is directeur bij Van Vliet & Boersma, een middelgroot accountsbureau. Margriet is managing-consultant bij hetzelfde bureau. Margriet is acht jaar geleden begonnen als junior accountant en heeft zich door keihard werken opgewerkt tot haar huidige positie. Margriet maakt werkweken van vijftig tot zestig uur. Ton is Margriets direct leidinggevende en erg blij met deze harde werkster.

‘Hee, Ton,’ zegt Margriet terwijl ze de kamer van Ton binnenloopt en de deur van Tons kamer achter zich dicht doet, ‘Heb je even?’

Ton kijkt verrast, vooral omdat Margriet de deur van zijn kamer heeft dicht gedaan.

‘Ton, ik moet je wat vertellen. Ik heb er veel en lang over nagedacht en ehhh... ik merk dat ik in een andere levensfase kom. Ik heb geen zin meer in het rennen van de ene naar de andere klant. En het toch wel hit-and-run-principe van de accountancy.’

Margriet blijft even stil.

‘Ga door,’ zegt Ton op neutrale toon en hij voelt al wel aan waar Margriet naar toe gaat.

‘Ik wist het eigenlijk niet, maar toen ik er voor werd benaderd voelde het eigenlijk meteen goed. Ik ben gevraagd om financieel directeur te worden bij Vluvalda, een zorginstelling voor verstandelijk gehandicapten en ik heb besloten dat ik dat ga doen. Dus… ik ga weg bij Van Vliet & Boersma.’

Ton kijkt teleurgesteld, ‘Nou tjee, Margriet, Ik schrik er wel van. Ik snap het wel, maar vind het toch erg jammer dat je gaat vertrekken.’

En ze praten nog een poosje verder over de exacte datum van ontslag en hoe en wanneer Margriet het aan haar collega’s en klanten gaat vertellen.

Als Margriet is vertrokken bromt Ton: ‘Wel verdomme! De trut! Lekker is dat… Moet ik maar weer kijken hoe ik dit gat in onze productie op ga vullen.’

Een kleine negen weken later: Het is druk op het afscheidsfeestje van Margriet. Alle collega’s hebben cadeautjes bij zich. Een groepje collega’s met wie Margriet heel veel heeft opgetrokken hebben een grappig meezinglied ingestudeerd. Enkele anderen houden een korte toespraak. Er wordt veel gelachen en er worden mooie anekdotes verteld.

De grote afwezige is Ton. Hij had, zo wist Karel de adjunct-directeur te vertellen, een belangrijke vergadering bij een klant. Welke precies wist Karel ook niet.

De Human-Resource-manager onder het vergrootglas, wat gebeurt er?

Ton heeft wel wat beters te doen om naar een feestje te gaan van iemand die toch weggaat. Door niet te gaan voelt degene die afscheid neemt zich tekort gedaan en je kunt redeneren ‘Nou en… Hij gaat toch weg.’ Maar het nadelig effect is veel ernstiger.

Impact van deze managementstijl

Het effect van niet naar het afscheid gaan, manifesteert zich vooral bij je medewerkers die (nog) geen afscheid nemen, maar gewoon blijven. Zij interpreteren het gebrek aan belangstelling van de Human-Resource-manager als volgt: ‘Ahhh, we zijn dus alleen belangrijk als productiemiddel en zolang we voor jou werken. Jij ziet ons niet als mens, maar als lopend productiemiddel.’

Dit leidt onherroepelijk tot onvrede en demotivatie bij medewerkers. Onderling praten medewerkers over dit gebrek aan aandacht en belangstelling en als het tegenzit praten ze er ook met hun klanten voer.

Leven en Overleven

Als goede (of misschien moet ik zelfs zeggen, ‘normale’) manager, ga je natuurlijk naar het afscheidsfeestje van één van je medewerkers, omdat je afscheid neemt van een medemens die een tijdlang voor jou, manager, heeft gewerkt. Hoe wil je zelf door jouw manager gezien worden? Als mens of als Human-Resource?

Bart Groothuis is organisatieadviseur. Zijn devies is om de gewone dingen ongewoon goed te doen, en dat probeert hij ook in zijn adviezen te realiseren. Hij helpt mensen in organisaties om beter samen te werken en meer succes te hebben. Bart verzorgt regelmatig trainingen en workshops. Bart is auteur van Verkoop jezelf, Creëer een band met je klant en Het is grijs en het schijt op je kop.

Het is grijs en het schijt op je kop preview
22 september 2017 | Bart Groothuis

De impact van een manager op medewerkers is enorm groot. En de impact van managers met afwijkend gedrag is nog veel groter.

Neem bijvoorbeeld de zeemeeuwmanager, u kent hem wel. De manager die plotseling schreeuwend komt aanvliegen, iedereen van zijn werk houdt en even onverwacht weer vertrekt, zonder een positieve bijdrage te hebben geleverd. De zeemeeuwmanager maakt medewerkers onzeker en cynisch. En daardoor gaan diezelfde medewerkers zich ook onzeker en cynisch gedragen richting klanten.

Slechts weinig managers zien in dat hun managementstijl zich direct vertaalt in gedrag dat hun medewerkers laten zien bij klanten. In mijn boek Het is grijs en het schijt op je kop laat ik managers en medewerkers zien wat de impact is van 41 foute managementstijlen. En het geeft overleef- en verbetertips waar zowel managers als medewerkers hun voordeel mee kunnen doen.

Slecht management is een bron van ellende

Een goede manager zijn, is verschrikkelijk moeilijk. Dat blijkt wel als je aan de gemiddelde Nederlander vraagt wat hij van zijn manager vindt. Er volgen dan meestal weinig vleiende woorden. Veel mensen geven hun manager bijnamen als: pietlut, mierenneuker, zeikerd, of iets dergelijks.

Veel mensen zien ook als een berg op tegen de dag dat hun manager weer terug komt van vakantie en het ‘gezeik’ weer begint. Slecht management is een bron van ellende en veel medewerkers voelen zich ongelukkig als gevolg van het gedrag van hun manager.

Het is mijn overtuiging dat een foute managementstijl van de manager richting de medewerker zich vertaalt in ongewenst gedrag van medewerkers richting klanten. Zoals de mensen binnen de organisatie met elkaar omgaan, zo gaan de mensen buiten de organisatie met hun klanten om. Een manager die bureaucratisch omgaat met zijn medewerkers ‘kweekt’ bureaucratische medewerkers die datzelfde doen richting hun klanten: ‘Nee meneer, ik kan dit wel oplossen, maar ik moet eerst een offerte laten opstellen. Pas als u die ondertekend hebt mag ik aan de slag van mijn baas.’

Soms is het beter om te vertrekken

In Het is grijs en het schijt op je kop beschrijf ik in 41 hoofdstukken even zoveel foute en veelvoorkomende managementstijlen. Ieder hoofdstuk begint met een korte anekdote waarin de foute managementstijl wordt beschreven. Daarna wordt de essentie van de foute managementstijl beschreven; wat gebeurt hier precies? Vervolgens laat ik zien wat de impact van de managementstijl is op de medewerker; wat doet die stijl met de medewerker? Met welk gevoel blijft hij zitten en natuurlijk wat voor een effect heeft dit op het gedrag van de medewerker richting klanten? Ten slotte beschrijf ik wat zowel manager als medewerker kunnen doen om de managementstijl te veranderen. Soms kunnen de medewerker en de manager elkaar helpen en de managementstijl verbeteren. In enkele gevallen, bijvoorbeeld bij de Psychopaat en de Dictator is het voor medewerkers beter om zo snel mogelijk te vertrekken.

Het is grijs en schijt op je kop is een feest van herkenning voor iedere medewerker – en een spiegel voor iedere manager die zich in de verhalen herkent en zijn leven wil beteren.

Bart Groothuis is organisatieadviseur. Zijn devies is om de gewone dingen ongewoon goed te doen, en dat probeert hij ook in zijn adviezen te realiseren. Hij helpt mensen in organisaties om beter samen te werken en meer succes te hebben. Bart verzorgt regelmatig trainingen en workshops. Bart is auteur van Verkoop jezelf, Creëer een band met je klant en Het is grijs en het schijt op je kop.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden