Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Annegreet van Bergen - Groot, groter, grootst column
19 oktober 2016 | Annegreet van Bergen

Natuurlijk mogen we het belang van Apple-man Steve Jobs niet onderschatten. Dankzij hem zijn wij tegenwoordig altijd en overal bereikbaar. Maar juist omdat we zijn compacte iPhone in één hand kunnen vasthouden of zonder problemen in onze broekzak kunnen laten verdwijnen, lijken de door hem geïnspireerde vindingen in het niet vallen bij de innovaties waaraan Elon Musk werkt.

Musk, in Zuid-Afrika geboren en daarna via Canada naar de Verenigde Staten vertrokken, spekte eerst zijn bankrekening met honderden miljoenen dollars door de verkoop van een aantal start-ups, waaronder ‘internetbank’ PayPal. Vervolgens zette hij dit geld in voor de ontwikkeling van Grote Dingen. Niet alleen figuurlijk, ook letterlijk: herbruikbare raketten, zonnecollectoren, oplaadbare batterijen en elektrische auto’s. Waar Jobs als het ware op de vierkante centimeter zat te priegelen, is voor Musk de sky nog niet eens de limit; hij droomt er van ooit mensen naar Mars te vervoeren.

Ongetwijfeld geniet Musk de meeste bekendheid als de man achter de elektrische sportauto’s van Tesla. Deze fraai vormgegeven luxe elektrische auto’s zien we ook hier al op de weg. Musk vindt dat we moeten stoppen de eindige voorraad fossiele brandstoffen te gebruiken voor het autoverkeer en daarom wil hij de elektrische auto pontificaal op de kaart zetten. De Tesla moet vanuit het hoogste segment naar een steeds lager segment doordruppelen. Hij begint met deze luxe elektrische sportauto om te bewijzen dat elektrisch rijden ook cool kan zijn. Dan komt er een luxe Sedan om te concurreren met vooraanstaande merken als BMW en Mercedes. Gevolgd door de productie van een goedkope elektrische auto voor de massa. Daarnaast werkt Musk hard aan elektrische, zelfrijdende vrachtauto’s. Compromisloos innoveren is zijn motto. En niet, zoals bestaande automerken doen, innoveren omdat regelgevers hen daartoe aanzetten.

Met het verhaal van Musk en Tesla in het achterhoofd is Wheels van Arthur Hailey fascinerende kost. Het boek verscheen in het geboortejaar van Elon Musk, 1971, en speelt in de auto-industrie van Detroit. Het is weliswaar een roman, maar Hailey stond er om bekend dat hij maanden research deed binnen de bedrijfstak waarin hij zijn verhalen liet spelen. Als spannende roman is Wheels daarom af en toe een beetje te uitleggerig, maar als tijdsbeeld van een zelfvoldane, en daardoor in zichzelf gekeerde bedrijfstak onovertroffen.

De paniek die uitbreekt in directiekamers wanneer een kritische journalist schrijft dat er wel degelijk alternatieven bestaan voor de vervuilende benzinemotor, maar dat de auto-industrie zich niet geroepen voelt in de ontwikkeling van elektrische motoren te investeren, is tekenend. Moeten ze deze journalist doodzwijgen? Of moeten ze er een persconferentie aan besteden? En in hoeverre laten ze dan het achterste van hun tong zien?

Minstens zo interessant is de beschrijving van het werk aan de lopende band. Lawaai, stank, hitte, stress, dodelijke monotonie, slecht opgeleide monteurs, ruzie tussen arbeiders onderling, ruzie van chefs met vakbonden. Zo sexy als de autotop zich op feestjes en partijen gedraagt, zo rauw en ruw gaat het er aan toe op de plek waar de auto’s worden gemaakt. Geen wonder dat er (met name op maandag en vrijdag) veel mankeert aan de auto’s die de fabriek verlaten.

In diezelfde tijd kwamen in Japan de kwaliteitskringen op. Monteurs dachten mee over manieren om het productieproces te verbeteren. Midden jaren zeventig was er de oliecrisis en schoot de benzineprijs pijlsnel omhoog. De benzinemotoren van Amerikaanse auto’s waren niet alleen vervuilend, ze slurpten bovendien benzine. Hailey lezend begrijp je heel goed waardoor de ooit zo trotse, maar tevens arrogante Amerikaanse auto-industrie grotendeels kapot ging. Het maakt extra nieuwsgierig naar hoe het verder gaat met de stralend witte Teslafabrieken in Californië, en daarmee ook naar het vervolg van Elon Musks succesverhaal.

Annegreet van Bergen is econoom, journalist en de auteur van Gouden Jaren.


Neem iedere dag 5 minuten vakantie! column
14 september 2016 | Patrick Davidson

De vakantie zit er weer op. De tijd van ontspannen en even lekker niets doen is voorbij. Uitgerust kun je weer aan de slag. Maar hoe voorkom je dat je binnen no time toch weer bedolven raakt onder een lawine van opdrachten, vergaderverzoekjes, huishoudelijke taken en andere ‘moetjes’?

Want dat is de realiteit, blijkt uit onderzoek. Het vakantiegevoel en de bijbehorende positieve energie houdt bij de meesten niet langer dan twee tot vier weken stand. Hoe slaag je erin om de energie, die je tijdens je vakantie hebt getankt, vast te houden?

Voordat we die vraag beantwoorden, vertellen we je eerst nog iets over energie. In de psychologie wordt er weliswaar veelvuldig naar verwezen, maar daar hanteert men meestal aanverwante begrippen als ‘motivatie’, ‘bevlogenheid’ , ‘flow’, ‘geluk’ , ‘floreren’, ‘charisma’ of ‘drijfveren’. In de Oosterse filosofie neemt het concept ‘Qi’ (levensenergie of energiestromen) weliswaar een centrale plaats in, maar in het westerse denken – en zeker het managementdenken – is de aandacht hiervoor minimaal. Dat is jammer, omdat energie een van de belangrijkste factoren is bij het behalen van prestaties. Daarbij gaat het niet alleen om de kwantiteit of intensiteit van energie, maar ook om de kwalitatieve gerichtheid: bij positieve energie zie je dat mensen zich optimistisch en vol zelfvertrouwen zetten aan de realisatie van zelfgekozen doelen. Bij negatieve energie laten ze zich hoofdzakelijk leiden door angst, frustraties en de waan van de dag. In dit artikel willen we het vooral hebben over vasthouden van vakantie-energie. We doen dit aan de hand van drie vragen die je jezelf eens moet stellen:

1. Hoe was het met je energiepeil gesteld toen je op vakantie ging?
Niet zo goed, als je afgaat op de onderzoekscijfers. Bijna de helft (44%) gaat met weinig energie (‘moe’) en 12% zelfs met geen enkele energie (‘uitgeput’) op vakantie. Ook lijden nogal wat vakantiegangers aan negatieve stressgevoelens: 55% geeft aan ‘enigszins gestresst’ zijn vakantie te beginnen, 17% beschouwt zichzelf zelfs als ‘zwaar gestresst’.  Wat betekent dit? Dat van het veelgehoorde tanken van extra energie om na de vakantie weer helemaal fris aan de start te verschijnen vaak geen sprake is. Dat vakantie vieren vaak een manier om ontstane energietekorten aan te vullen, niet om extra energie te tanken.

2. Wat heb je tijdens je vakantie gedaan?
Huh, vakantie is toch juist bedoeld om niets te doen en je te ontspannen? Je batterijen opladen doe je toch door veel te slapen, lekker op een strand te liggen en romantisch naar zonsondergangen te staren? Niet dus! Nieuwe energie komt niet uit de lucht vallen, daar moet je wat voor doen. Het ondernemen van fysieke, mentale en emotionele activiteiten – bewegen, rondreizen, nadenken over hoe je het na de vakantie anders wilt gaan aanpakken, werken aan een positieve houding – zijn de beste manier om nieuwe energie te tanken. Een tip hierbij: ga niet als een dolle stier tekeer (dan raak je namelijk in no time uitgeput), maar zoek je heil vooral in ‘gedoseerde inspanningen’. 

Als je tot de gelukkigen behoorde die enigermate ontspannen aan hun vakantie begonnen en wanneer je erin geslaagd bent om tijdens je vakantie nieuwe energie te tanken, is een derde vraag van belang.

3. Hoe houd ik die extra energie zo lang mogelijk vast?
Zoals gezegd, blijft van alle positieve vakantie-energie vaak bitter weinig over. Binnen enkele weken zit je weer op je oude en vertrouwde energieniveau. Ongeveer een kwart krijgt te maken met een ‘energiedip’ en een enkeling gaat zelfs gebukt onder een heus  ‘post-holiday syndrome’. Helaas maar waar: vakantie staat voor ‘lots of fun, quickly gone’.

Elke dag vijf minuten op vakantie
De beste remedie om de onvermijdelijke energiedip te voorkomen: neem elke dag 5 minuten vakantie! Doorbreek de hectiek en sleur van alledag. Herleef je positieve vakantiebeelden en vakantiegevoelens. Denk nog eens terug aan je goede vakantievoornemens en kijk wat ervan terecht is gekomen. Welke heb je gerealiseerd, waar ben je blijven steken en hoe komt dat? Wat kun je doen om je voornemens wél te realiseren? Wie kan je daarbij helpen? Denk hierbij niet alleen aan de ‘usual suspects’ , maar ook aan mensen die je niet of minder goed kent. Blijf in beweging, net zoals in je vakantie.

Is 5 minuten niet veel te weinig om iets te bereiken?
We denken van niet. Als je je écht aan een strak schema van 5 minuten per dag houdt, dan is dat op jaarbasis al gauw 30 uur. Een kleine week dus, die helemaal in het teken staat van het vasthouden van je energie! Dat moet voldoende zijn. En wanneer dat niet het geval is? Probeer het dan eens met 10 minuten. Of pak het radicaler aan en verplaats je bedrijf of organisatie naar een vakantiebestemming. Het Groningse telecombedrijf Voys verkaste ooit met alle medewerkers naar een plek in Spanje. Om vakantie te vieren? Nee om te werken, maar het voelde aan als vakantie. En een energie dat het gaf! Geloof je het niet? Kijk dan eens naar deze video.

Patrick Davidson en Hans van der Loo tekenden dit jaar voor twee bestsellers met Musk Mania (de 5 waanzinnige succesprincipes van Elon Musk) en Waar haal je de energie vandaan? Davidson en Van der Loo spreken met regelmaat op de Events van Managementboek waarvoor zij ook incompany-programma's verzorgen.


De koning is dood, leve de koning nieuws
31 augustus 2016 | Bertrand Weegenaar

Het is bijna vijf jaar geleden (5 oktober) dat Steve Jobs overleed. Vijf jaar sinds Tim Cook het roer overnam en definitief uit zijn schaduw moest treden. Vijf jaar met wisselende successen waarbij Apple nog nooit zo rijk geweest is. Voornamelijk dankzij de verkopen van de iPhone. Maar ook nog nooit zo weinig technische vooruitgang heeft geboekt.

De iWatch is nog geen succes en de aankoop van Beats (koptelefoons én streaming muziekdienst) voor 3 miljard dollar levert Apple slechts een plekje op als één van de concurrenten van Spotify. Nee, onder Cook is Apple nog niet het innoverende bedrijf dat het onder Jobs was. De iPhone 7 komt eraan, misschien dan.

De boeken, films en documentaire over Jobs laten een visionaire maar voor zijn omgeving harde zakenman zien. De verfilming Jobs (2013) gebaseerd op de controversiële maar geautoriseerde biografie Steve Jobs van Walter Isaacson richtte zich op die aspecten. Alles over voor ‘De Grote Droom’. En de rol van de vader die een dochter ontkent, later accepteert en in zijn leven opneemt. Zijn succesvolle terugkeer bij Apple, zijn successen met Pixar en het dealen met zijn ziekte hebben Jobs in de laatste fase van zijn leven veranderd. De indringende documentaire, Steve Jobs The man in the machine laat een (wat) genuanceerd(er) beeld zien door de ogen van intimi van Jobs.

Tim Cook is niet de nieuwe koning in het mondiaal innoverende technische universum. Die titel wordt meer en meer overgenomen door Zuidafrikaan / Amerikaan Elon Musk. Musk heeft als visionair ondernemer de erfenis van Jobs overgenomen. Als oprichter van onder andere PayPal, Tesla en SpaceX bouwt Musk aan diverse dromen. Met deels hetzelfde harde etos voor zijn omgeving als Jobs. Een keiharde werker en zakenman. Een disruptor, en dat zijn nooit de leukste mensen voor de status quo van de wereld. Autogiganten en oliemaatschappijen zijn niet blij met zijn nieuwe accu-technologie en toepassingen die in de bedrijven van Musk (ook wel SolarCity genoemd) ontwikkeld worden.

Recent verschenen biografieën zoals  Elon Musk van Ashlee Vance en  Musk Mania van Hans van der Loo en Patrick Davidson proberen de eigenschappen van de man te doorgronden. Tim Cook zou kunnen starten met te werken aan de vijf principes die de laatste twee auteurs aan Musk koppelen: Bied hoop in bange dagen, neem waanzinnig goed waar, mik op mars, speel om te winnen en breng mensen in beweging.


Patrick Davidson: ‘Elon Musk haalt de toekomst jaren naar voren’ interview
28 juli 2016 | Peter Spijker

Samen met Hans van der Loo schreef Patrick Davidson het boekje Musk Mania dat getuigt van hun grote fascinatie voor Elon Musk (45), de oprichter van Tesla en SpaceX. De auteurs zien Musk als dé belichaming en uitvergroting van de ultieme Wavemaker die, gedreven door een soort oerkracht, golven van verandering veroorzaakt en mensen weet te activeren.

Jullie wilden eigenlijk een boek schrijven over Wavemakers. Waarom ligt er nu een managementbestseller over Elon Musk?
Tijdens het verzamelen van materiaal voor het leiderschapsboek over Wavemakers stuitten we telkens weer op Musk en zijn ongekende prestaties. Als visionaire hoopbieder, uitvinder, ondernemer en investeerder toont Musk de mensheid dat de problemen waar ze mee worstelt stepping stones zijn naar een nieuwe en betere wereld. Hij wil de aarde redden door alles in te zetten op duurzame energie. Aangezien dit ons op de langere termijn mogelijk toch niet gaat redden, moeten we ook op een andere planeet kunnen leven, om te beginnen met Mars. Vandaar dat hij al in 2024 een onbemande raket wil laten landen op Mars! In 2025, vertrekt er nog een Dragon naar Mars, maar dan met passagiers, zo zegt Musk nu. Die tijdslijnen moet je niet te letterlijk nemen maar hij maakt sciencefiction wel realiteit. Hans en ik raakten zo in de ban van dit genie dat we besloten een apart boekje aan hem te wijden, waarin we zijn leiderschap analyseren en verklaren met vijf succesprincipes: bied hoop in bange dagen; neem waanzinnig goed waar; mik op Mars; speel om te winnen en breng mensen in beweging.

Wat vindt u het meest bijzondere aan Musk?
Het bijzondere aan Musk is dat hij de mensen als uitvinder en ondernemer tastbare oplossingen biedt voor vraagstukken die de mensheid aangaan en het daarbij in kapitaalintensieve sectoren opneemt tegen machtige bolwerken en zelfs tegen regeringen. Met Tesla wil hij de overgang naar elektrisch vervoer versnellen. Tesla ontwikkelde met de Model S de eerste echt populaire elektrische auto. Nu gaan ze verder, met nog meer varianten, zelfs bussen en trucks. En hij wil van Tesla ook een energiebedrijf maken dat niet alleen je zonnepanelen levert maar je ook in staat stelt om die opgewekte energie zelf op te slaan. Met SpaceX blies hij de ruimtevaart nieuw leven in door de herbruikbare Falcon raket en de Dragon-capsule, die straks op Mars moet kunnen landen, te ontwerpen. Kortom, met ongekende prestaties verandert Musk de wereld met vloedgolven van technologische vernieuwingen. Zo zijn de marketing- en saleskosten van Tesla slechts een fractie van de norm in de sector, dankzij de grote aantrekkingskracht van het merk Tesla en de persoon Musk. In de ruimtevaart heeft hij eveneens het kostenniveau verlaagd. NASA, Boeing en Lockheed Martin vliegen volgens Musk met veel te dure machines naar de ruimte terwijl je dat ook kunt doen met goedkopere machines. Op zoek naar een doorbraak in kosten ontwikkelde SpaceX  daarom herbruikbare stuwraketten – Falcons - die nadat ze zijn losgekoppeld van de ruimtecapsule, de Dragon, terugkeren en landen op aarde. Op 8 april 2016 landde voor het eerst een Falcon 9-raket op een drone schip. Dat is compromisloos innoveren.

Zijn talent om als Wavemaker mensen in beweging te brengen wekt enige verbazing: Musk is toch een ietwat betweterige einzelgänger?
Hij is zeker iemand die zijn eigen weg gaat en zeer veel zelfvertrouwen heeft. Toch kan hij beslist mensen op stoom brengen. Musk slaagt er als leider in om voor zijn bedrijven the best and the brightest te werven. Als rijzende ster omringen hem ook steeds meer grote namen uit de politiek en het bedrijfsleven. Zelfs wereldleiders zijn gek op hem. Zo twitterde Barack Obama na de succesvolle terugkeer van de Falcon 9 direct zijn felicitaties naar Musk en zijn team. Wanneer Musk een masterplan publiceert, dan is dat het onderwerp van de dag. Meer dan een miljoen mensen Googleden binnen 24 uur de zoektermen ‘Musk, Masterplan part 2’. Welke andere CEO communiceert op deze open wijze met zijn omgeving? Niks geheimzinnigs. Zo inspireer je mensen, tot buiten je omgeving, en motiveer je iedereen om je heen om aan iets groots te werken.

Musk denkt en observeert heel anders dan de meeste mensen. Hoe werkt zijn brein?
Iemand met zijn persoonlijkheidsprofiel wordt Wetenschapper, Analist of Meesterbrein genoemd. Meesterbreinen geloven dat alles mogelijk is, hebben veel zelfvertrouwen en nemen niets als vanzelfsprekend aan. Koppel je dit aan hun scherpe observatievermogen, creativiteit en sterke logica dan krijg je krachtige en dominante persoonlijkheden. Musk trekt als waanzinnige goede waarnemer de werkelijkheid in twijfel en gaat vervolgens hij zelf op zoek naar nieuwe kansen en mogelijkheden. Musk noemt zijn denkwijze een zoektocht naar het ‘First Principle’: ontleed alles wat je ziet in logische onderdelen en probeer zo tot nieuwe inzichten te komen. Hij vraagt zijn medewerkers daarbij voortdurend om kritische feedback te geven op zijn schijnbaar onmogelijke plannen, zodat hij daarin verbeteringen kan aanbrengen. Kortom, hij is gedreven door positieve emoties zoals hoop en zelfvertrouwen, maar vervolgens werkt hij alles hyperrationeel uit.

Wat willen jullie bereiken met Musk Mania?
We hopen dat onze beschrijving van de vijf succesprincipes bij de lezers het besef brengt dat ook zij het verschil kunnen maken met de wijze waarop ze werken en leven. Er is maar één Elon Musk en die hoef je echt niet te evenaren. Om zelf Wavemaker te worden hoef je dus niet letterlijk op Mars te mikken. Je hebt Wavemakers in alle soorten en maten. Als je goed om je heen kijkt, dan vind je volop mogelijkheden om met zelf golven te maken en impact te hebben op je leef- en werkomgeving. Voor Musk is tijd een kostbaar iets. Hij zegt meer ideeën dan tijd te hebben. Dat betekent dat hij echt kiest waar hij zijn tijd aan besteedt. Misschien is dat wel een goede eerste stap voor elke lezer.


‘Elon Musk, dat is Jobs, Clooney, Ford, Edison, Da Vinci in één persoon’ interview
12 juli 2016 | Ronald Buitenhuis

Tesla-oprichter Elon Musk is een fenomeen. Een wavemaker die de hele wereld verandert. Uit fascinatie voor ‘s werelds grootste presteerder schreven Hans van der Loo en Patrick Davidson het boekje Musk Mania. ‘Musk laat zien hoe je in je eentje de wereld kunt veranderen.’ En in iedereen schuilt een wavemaker.

Van der Loo en Davidson zijn al langer bezig met een zoektocht naar de achtergronden en succesfactoren van wavemakers: leiders die de wereld verbeteren door dingen tien keer (of meer) sneller, beter en goedkoper te doen. Of totaal vernieuwend zijn. Ondernemers die de wereld van nieuwe golven voorzien. Ze konden niet om Elon Musk van onder andere Tesla en SpaceX heen. Gegrepen door de man, besloten ze voorafgaand aan het grote Wavemaker-boek eerst maar eens een klein boekje over alleen Musk te maken: Musk Mania.

Binnen een week stond het op nummer één in de managementbestsellerslijst. Over de in Zuid-Afrika geboren uitvinder en ondernemer zegt auteur Patrick Davidson: ‘Ik plaats Musk niet op een voetstuk, maar ben wel gefascineerd door hem. Hij weet zo veel mensen te inspireren met zijn waanzinnige prestaties. In acht jaar, in amper 3000 dagen, zet hij een compleet nieuw automerk neer. Dat is sinds Chrysler in 1925 niemand meer gelukt in de VS. En de echte groeispurt komt er nog aan: over twee jaar moet de Tesla-productie nog eens vertienvoudigd zijn. Hij maakt verder zonnepanelen, nieuwe batterijen en geen twijfel dat hij naar Mars gaat met SpaceX. Hij is momenteel ‘s werelds grootste presteerder. Pionier in verandering. Toch kennen veel mensen Elon Musk pas als je ze zegt dat dat de man achter Tesla is. Dat is een kwestie van tijd. Het feit dat het boek direct goed verkoopt, zegt iets over de hunkering van mensen om ook wavemaker te worden; om zelf de wereld te kunnen veranderen. In iedereen schuilt een wavemaker. Ook in je eigen biotoop op kantoor kun je de wereld veranderen.’

Mik op Mars
Van der Loo en Davidson introduceren vijf succesprincipes voor wavemakers. Bied hoop, neem goed waar, mik op Mars, speel om te winnen en breng mensen in beweging. Davidson: ‘Musk beheerst die vijf principes als geen ander. Hij weet de grootste talenten aan te trekken en doet zelf ook mee. Ik zie hem als een soort George Clooney in de film Ocean’s Eleven. Voor een grote inbraak haalt hij de beste mensen ervoor bij elkaar. Musk doet dat in zijn onderneming ook. Als Musk kan realiseren waar hij allemaal mee bezig is, wordt hij de optelsom van Thomas Edison, Henry Ford, Steve Jobs én Leonardo da Vinci. Musk weet inhoudelijk waar het over gaat en is maniakaal in zijn organiseren. Twee dagen Tesla, twee dagen SpaceX, één dag verdelen en in het weekeinde de probleemgevallen oplossen. Ja, hij eist veel van zijn mensen en heeft ook wel narcistische trekjes, maar uiteindelijk weet hij mensen te binden en de wereld te veranderen.’

Musk rules the world
Aan het einde van het boek lanceren de auteurs drie scenario’s waar het met Musk kan eindigen. Musk houdt het harde werken niet vol en implodeert of explodeert, Musk maakt keuzes en gaat op kleinere schaal verder, of het scenario waarin alles lukt: Musk rules the world. Wat wordt het? ‘Ik denk dat Musk op een gegeven moment keuzes zal maken en dat hij zal focussen op zijn ruimtevaartactiviteiten bij SpaceX. Ik denk dat daar zijn hart ligt en dat de rest in dienst staat van die ambitie. En dus dat Tesla op termijn wordt verkocht aan bijvoorbeeld Google of Apple, bedrijven met torenhoge ambities en een grote zak geld. Musk is niet de man ernaar om het opschalen van Tesla zelf te gaan doen. Imploderen zie ik ook niet gebeuren, daarvoor is hij al te veel bewezen succesvol geweest.’

Wat wil Davidson dat mensen overhouden aan het lezen van Musk Mania? ‘Dat mensen na gaan denken over wat ze aan het doen zijn. Geprikkeld worden en energie krijgen van Musk om ook in hun eigen leven en op hun eigen werk een wavemaker te worden. Musk is daarbij een soort nieuwe Nelson Mandela. Iemand die een nieuwe generatie hoop biedt. Kruip in de huid van Musk. Dat is eigenlijk wat mensen met Musk Mania zouden moeten doen.’


Preview - Musk Mania - 5 Waanzinnige succesprincipes preview
27 juni 2016 | Patrick Davidson

Wat maakt Musk zo succesvol? Naast zijn persoonlijke kwaliteiten, bouwt hij zijn succes op een vijftal consequent toegepaste principes. In het eerste deel van de preview op Musk Mania gingen we in op Elon Musks kwaliteiten als wavemaker.

We bestempelden hem als een ‘manisch positieve hoopbieder’: iemand die door zijn hoopvolle boodschap golven van enthousiasme weet te veroorzaken, maar die tegelijkertijd ook zijn stempel op de wereld weet te drukken. Tijd om de andere vier principes met je te delen en dat doen we in vogelvlucht. Voor wie er meer over wil weten, verschijnt komende week een klein en leerzaam boekje: Musk Mania. Het kleinste boekje van ’s werelds grootste presteerder.

Principe 2: Neem waanzinnig goed waar

Het eerste principe hebben we al verklapt: bied hoop in bange dagen. En dus gaan we meteen door naar principe 2: neem waanzinnig goed waar. Elon Musk is meer dan een hoopbieder met wilde ideeën. Hij is daarnaast ook een waanzinnig goed waarnemer. Wat betekent dit? Dat hij voortdurend open staat voor nieuwe inzichten en ideeën. Dat hij alert en nieuwsgierig is. Dat hij op verschillende manieren naar de werkelijkheid kan kijken, met een brede blik om het grote plaatje te zien, maar ook meteen weer inzoomend op de allerkleinste details. Waanzinnig goede waarnemers zijn niet alleen nieuwsgierig, maar ook nog eens in staat tot diepgravende analyses. Mensen die dit kunnen, stemmen onze twee breinsystemen naadloos op elkaar af: het bliksemsnel werkende, intuïtieve ‘flitsbrein’ en het traag maar zeer nauwkeurig werkende rationele brein. Musk is hier een meester in. Hij weet mogelijkheden en situaties bliksemsnel te peilen, maar weet de uitkomsten daarvan altijd te relateren aan wetenschappelijk onderbouwde principes. Musk doet of zegt nooit zomaar wat: alles berust op rationele principes. Bij dat waanzinnig goed waarnemen hoort ook dat je altijd openstaat voor kritiek. Van ja-knikkers en strooplikkers wil Musk niets hebben. Hij gedijt bij kritiek, negatieve kritiek wel te verstaan.

Principe 3: Mik op Mars

Denk groter dan groot. Dat is het derde principe van Elon Musk. Rommelen in de marge is aan hem niet besteed. Hij drijft op visionaire vergezichten en mateloze ambities. Zijn visie om de wereld te verduurzamen en menselijk leven op Mars mogelijk te maken, is daarbij leidend. Tegelijkertijd toont hij ook een opmerkelijke strategische souplesse als het gaat om het uitbouwen van zijn bedrijfsmatige ‘ecosysteem’. Een recent voorbeeld. Velen waren verrast door de aankondiging dat Tesla zonne-energiebedrijf Solar City zou overnemen. De aandeelhouders van Tesla waren not amused. Beursanalisten misten iedere logica achter deze strategische zet. Want in feite verkocht Musk zijn ene bedrijf aan het andere. Oftewel, Musk koopt Musk. Waarom zou hij zoiets doen? Rijk kon hij er niet van worden. Integendeel, hij zou er ongeveer een half miljard dollar op toeleggen. Voor iedereen die geneigd is om uitsluitend naar de korte termijn te kijken, was de voorgenomen overname een onbegrijpelijke daad. Het punt is, dat Musk niet gericht is op de korte termijn, maar vanuit een lange termijnvisie denkt. En dan is het volstrekt logisch om twee bedrijven die nauw met elkaar verbonden zijn – Solar City wekt zonne-energie op en Tesla maakt elektrische auto’s en batterijen – in elkaar te schuiven. Musk gaat te werk als een simultaanschaker die op meerdere schaakborden tegelijk speelt en de pionnen op even bedachtzame en verrassende wijze verplaats. Daarom geldt: never a dull moment met Elon Musk!

Principe 4: Speel om te winnen

In het woordenboek van Elon Musk komt het woord verliezen niet voor. Hij speelt uitsluitend om te winnen. Hij maakt vaak werkdagen van 18 uur. In tijden dat het erom spant, is hij niet te beroerd om – net als oprichters van een start-up – in zijn slaapzak op kantoor te kruipen. Het tempo dat hij erop nahoudt. Is waanzinnig hoog. ‘Ik was doodmoe en geestelijk van slag’, zegt een medewerker van het eerste uur. Waarom hij dan nog steeds voor Musk werkt: ‘omdat ik het hoge tempo en lange werken heerlijk vind en er totaal aan verslaafd ben geraakt’. Werken voor Musk betekent dat je op onmogelijke missies wordt gestuurd. Die moet je naar eigen inzicht en op je eigen houtje zien te volbrengen. Ondertussen word je bestookt met nieuwe opdrachten en naar voren gehaalde deadlines. Met name om dat laatste is Musk berucht. Zo verkortte hij dit voorjaar de volgens vele experts onmogelijk te halen deadline om in 2020 een half miljoen auto’s te produceren met twee jaar. Analisten sceptisch, wederom, en ook bij zijn eigen mensen wat onrust. Er vertrokken zelfs twee managers maar binnen een paar dagen had Musk zijn team alweer compleet: hij haalde gewoon een paar productietoppers weg bij de concurrenten...

Spelen om te winnen wordt niet alleen figuurlijk, maar vaak ook letterlijk genomen. Niemand die zo verzot is op games als Elon Musk. Toen een Amerikaanse journaliste hem een paar jaar geleden bezocht, trof ze hem aan in de kelder, achter een gigantisch scherm zittend en totaal gefocust in een computerspel. Op het werk, is gamen het enige rustmoment in een verder hectische dag. De winnaar bij dit soort spelletjes staat overigens al bij voorbaat vast: niemand is zo fanatiek en belust op winnen als Musk.

Principe 5: Breng mensen in beweging

Elon Musk is bepaald geen meester op het emotionele en sociale vlak. Er wordt van hem gezegd, dat hij compleet voorbij kan gaan aan andermans gevoelens, maar hevig geëmotioneerd kan raken door zoiets abstract als het redden van de mensheid. Zijn fans weten dat te waarderen. Toen Musk samen met zijn broer in een fastfoodrestaurant zat, kregen ze een drankje van een onbekende toegeschoven met een briefje waarin ze bedankt werden voor hun inzet. Als afzender stond vermeld: de mensheid.

Nu hebben we allemaal geleerd dat alleen emotioneel intelligente leiders mensen aan zich weten te verbinden. Musk toont aan dat het ook anders kan. Hoe dat komt? Omdat hij zich als een ‘superbaas’ gedraagt: een leider die zowel oog heeft voor het ontdekken van talent, als ook een magnetische aantrekkingskracht uitoefent op mensen die uitmuntend presteren. Superbazen gedragen zich vaak eerder als drill instructors dan als zoetgevooisde, zorgzame en inlevende leiders. Het zijn vaak eigenzinnige hemelbestormers en op winnen beluste ‘glorious bastards’. Elon Musk is daar het perfecte voorbeeld van: hij voert zijn mensen aan als commando-eenheden die koste wat kost hun missie willen volbrengen. Deze harde leiderschapsstijl gaat overigens zeker niet ten koste van zijn populariteit: uit een recent Amerikaans onderzoek onder net afgestudeerden komt Musk als verreweg de meest inspirerende leider naar voren.

Musk Mania

De 5 zojuist genoemde principes vormen de kern van het waanzinnige succes waarmee Elon Musk aan de weg timmert. Tot slot nog twee dingen. Een betreft een vraag die ons vaak is gesteld: hebben jullie Musk zelf gesproken? Het antwoord is nee. We hebben het natuurlijk wel geprobeerd en we zijn met mensen in zijn bedrijven in contact gekomen, maar het diepgravende interview zat er niet in. Hoeft ook niet. We hebben duizenden pagina’s blogs, artikelen en interviews doorgenomen. We hebben honderden video’s en vraaggesprekken van hem bekeken en geanalyseerd. We hoorden en zagen hem maandenlang als het ware om ons heen. Op basis van al dat materiaal hebben we geprobeerd ons zo goed mogelijk in zijn manier van denken en doen te verplaatsen. Het is aan de lezer om te bepalen of dat is gelukt. Wat die lezers betreft: we hopen dat jij daar ook toe behoort. Sterker nog, we hopen dat het je lukt om het boekje mee op vakantie te nemen. Het is klein en het weegt niets. En het bevat voldoende explosieve stof om na terugkomst ‘manisch positief’ aan de slag te gaan. Succes ermee!  

Het eerste deel van deze preview (over succesprincipe 1: Bied hoop in bange dagen) verscheen op 13 juni op deze site.

Begin juli verschijnt van Hans van der Loo en Patrick Davidson het boek Musk Mania, de 5 waanzinnige succesprincipes van Elon Musk. Musk Mania is de eerste Wavemakers-publicatie waarin nieuw leiderschap wordt ontleed vanuit de driehoek energie, gedrag en prestaties. Eerder schreven Van der Loo en Davidson het boek Waar haal je de energie vandaan?

Principe 1: Bied hoop in bange dagen

Principe 2: Neem waanzinnig goed waar

Principe 3: Mik op Mars

Principe 4: Speel om te winnen

Principe 5: Breng mensen in beweging


Geboekstaafd - De top 3 van Patrick Davidson geboekstaafd
27 juni 2016 | Nienke van Oeveren

Patrick Davidson is als adviseur, spreker en schrijver gespecialiseerd in het realiseren van prestatiesprongen. Hij is steeds bezig met energie, gedrag en prestaties. Hij is de auteur van Waar haal je de energie vandaan? en Musk Mania. Hij vertelt over zijn favoriete boeken.

1 Drive

Daniel Pink

‘In dit fantastische boek combineert Daniel Pink wetenschappelijke onderzoeken tot een praktisch boek. Hij onderzoekt wat mensen echt motiveert en concludeert dat bonussen niet helpen voor creatieve processen. Als adviseur kijk ik steeds wat mensen fascineert en waar ze mee bezig zijn; door Drive ben ik me nog bewuster over de noodzaak van de vraag: wat motiveert de ander? Ook voor mijn eigen werk richt ik me mede door dit boek niet meer alleen op advieswerk, maar ook op onderzoek doen en schrijven. Daar komen aanvragen voor lezingen en advieswerk vanzelf uit voort.’

2 De geschiedenis van de vooruitgang

Rutger Bregman

‘De wereld verandert heel snel, dus snelheid is op veel fronten van onze maatschappij belangrijk. Rutger Bregman haalt je uit de actiemodus en pauzeert het heden. Als historicus kijkt hij met een verfrissende bril naar het heden zodat je als lezer anders gaat nadenken, vooral ook over de toekomst. Zijn boek is een groot pleidooi om je dingen af te vragen; waarom doen we wat we doen? Maar ook hoe stellen we als samenleving nieuwe collectieve doelen? Dit boek heb ik langzaam gelezen, waarbij ik tussendoor mezelf steeds vragen stelde.’

 

3 Silicon Valley

Eva de Valk

‘Silicon Valley heb ik juist in één keer uitgelezen; cultuurwetenschapper en journalist Eva de Valk heeft zo’n mooie manier van schrijven! De Valk beschrijft waardoor er zo ontzettend veel innovaties juist uit Silicon Valley zijn voortgekomen. Het is altijd fascinerend hoe innovatie ontstaat, maar nu kon ik niet meer stoppen met lezen. Dit boek leest als een roman en ik pak het nog regelmatig om gemarkeerde stukken te herlezen.’

Patrick Davidson is founder van Betterday (Veranderen met de Spirit van een Start-up) en auteur van Waar haal je de energie vandaan en Musk mania.


Preview - Musk Mania preview
13 juni 2016 | Hans van der Loo

Elon Musk is de ultieme wavemaker: een leider die niet alleen meesurft op de golven van vernieuwing, maar ze het liefst zelf veroorzaakt. Hans van der Loo en Patrick Davidson schreven een boek over wat hem zo succesvol maakt: Musk Mania. Een preview.

Drommen mensen die in de rij staan om een elektrische auto te kopen die alleen nog maar op papier bestaat. De ingebruikname van de op een na grootste fabriek ter wereld waar straks honderdduizenden batterijen per jaar worden geproduceerd. De perfecte landing van een raket op een platform in zee, klaar voor het volgende retourtje ruimte. Drie waanzinnige prestaties die recentelijk binnen één week plaatsvonden. Met steeds dezelfde persoon als drijvende kracht: Elon Musk. Voor wie wil weten wie hij is en wat hij doet, verschijnt binnenkort een klein en leerzaam boekje: Musk Mania. Het kleinste boekje van ’s werelds grootste presteerder.

Zijn impact is enorm en zijn faam groeit net zo snel als zijn bedrijven. Elon Musk beheerst de mediastromen, weet de hoofden van hoogwaardigheidsbekleders en investeerders op hol te brengen en enthousiasmeert massa’s mensen. Hij is de halfnaakte man uit het bekende filmpje van Derek Sivers die een hele meute aan het dansen krijgt. Maar dan in megaformaat. Elon Musk is een in Zuid-Afrika geboren Canadees-Amerikaanse uitvinder, die zich in wisselende gedaanten als uitvinder, ondernemer, investeerder en wereldverbeteraar manifesteert. Hij heeft er een spel van gemaakt om hermetisch gesloten werelden binnen te stormen om daar vervolgens alles en iedereen met zijn verbluffende prestaties omver te blazen. Weinigen lukt het om in de auto-industrie voet aan de grond te krijgen. De laatste succesvolle Amerikaanse start-up in deze sector was Chrysler, in 1925... Musk ontketende met zijn Tesla’s binnen no-time een revolutie op het gebied van elektrisch rijden. Zijn ruimtevaartbedrijf SpaceX neemt het met recyclebare en betaalbare raketten succesvol op tegen het militair-industriële complex, bestaande uit conglomeraten van machtige bedrijven en natiestaten. En zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan. Of het nu gaat om zonne-energie, supersnelle transportmiddelen of een wereldomspannend netwerk van communicatiesatellieten – Musk zit er op de een of andere manier achter en heeft altijd wel een vinger in de pap.

Ultieme wavemaker

Waar gaat Musk Mania over? Over het leven van Elon Musk, dat als een spannend jongensboek leest. Over zijn ‘meesterbrein’, dat hem in staat stelt om dromen, denken en doen op onnavolgbare manier met elkaar te combineren. Maar het boek gaat vooral over zijn leiderschap, dat hem in staat stelt om snel in actie te komen en voortdurend in beweging te blijven. Musk is het ultieme voorbeeld van een 'wavemaker': een leider die niet alleen op golven van verandering gedijt, maar ook zelf golven weet te veroorzaken. Wavemakers zijn spelbrekers, hoopbieders en gangmakers tegelijkertijd. Ze doorbreken bestaande structuren en vanzelfsprekendheden en creëren nieuwe mogelijkheden. Ze kijken vooruit en bieden hoop in bange dagen. Het zijn gangmakers, die gedreven worden door torenhoge ambities en die hun nek durven uit te steken. Ze doen vandaag al wat morgen nodig is. Wavemakers zijn daardoor de drijvende kracht achter allerlei nieuwe initiateven, ideeën en gedragingen die zich massaal en razendsnel over de wereld verspreiden. Ze gedijen in een woelige wereld. En ze houden die woelingen zelf in stand. Want ze weten: als het golft, golft het goed.

Manisch positief

Musk Mania verwijst in de eerste plaats dan ook naar de waanzinnige impact die Elon Musk weet te veroorzaken. Analoog aan wat er met succesvolle popsterren en sporters gebeurt - denk aan de waanzinnige taferelen rond popbandjes (‘Beatlemania’) en de actuele ‘Max Mania’ rond racetalent Max Verstappen – weet ook Musk de massa’s in vervoering te brengen. Hij is geen geboren verhalenverteller als Steve Jobs, maar zijn productpresentaties brengen dezelfde golven van enthousiasme teweeg. Dat maakt Musk een meer dan graag geziene gast op congressen en andere events. Misschien het allerbelangrijkst: hij is alomtegenwoordig op de sociale media. Hoe groot de macht van die media is, bleek toen hij vorig jaar een Tweet de wereld inzond met de volgende boodschap: ‘Een belangrijke nieuwe productlijn – geen auto – wordt over een maand onthuld’. Hij vertelde dus niet wat er kwam, maar wat er niet kwam. Het effect van deze non-boodschap: een hele maand gisten Jan en alleman wat het nieuwe product zou kunnen zijn. De hype nam dusdanige proporties aan dat de beurskoers van Tesla met bijna één miljard (!) dollar steeg. 

Musk Mania verwijst niet alleen naar de golven van enthousiasme die Musk weet te veroorzaken, maar ook naar de manische manier waarop hij zijn stempel op de wereld drukt. Dat gebeurt met grenzeloze energie en in een waanzinnig tempo. Voor de goede orde: de termen manisch en waanzinnig worden vaak negatief gebruikt in de betekenis van gek zijn. Wij bezien de manie vanuit een positief gezichtspunt: voor ons verwijst het naar bevlogenheid, eigenzinnigheid en enthousiasme. Ook al zitten er de nodige schaduwkanten aan zijn karakter, Elon Musk is vooral manisch positief. Hij is een eigentijdse en rusteloze verlosser die een verscheurde en op drift geraakte wereld nieuwe hoop wil bieden. Als een positieve remedie tegen gevoelens van apathie en fatalisme schudt hij mensen wakker en zet ze in beweging.

Hoopbieder

Wat maakt een wavemaker als Elon Musk nu zo anders dan anderen? Dat zijn in de eerste plaats zijn unieke kwaliteiten, maar daarnaast ook het feit dat hij optimaal gebruik maakt van een vijftal waanzinnige succesprincipes. Wat die principes zijn en hoe ze werken, behandelen we in het tweede deel van deze preview, dat over twee weken verschijnt. Hier verklappen we alvast iets over het eerste succesprincipe: bied hoop in bange dagen.

Hoop is de vreugde die je ervaart door de verwachting dat de toekomst positief zal uitvallen. Het is het geloof dat je droom werkelijkheid wordt. Ooit. Straks. Als je maar voldoende inzet toont om die hoop waar te maken. Hoop doet leven: het is een onuitputtelijke energiebron. Hoopbieders helpen daarbij. Ze maken je enthousiast om in actie te komen en stimuleren een optimistische kijk op dingen. Musk is zo’n hoopbieder. Zijn visionaire hoop is gebaseerd op de volgende twee veronderstellingen. Allereerst het dreigende tekort aan fossiele brandstoffen kan ons in de toekomst flink opbreken. Er is daarom maar één haalbare oplossing: alles wat we weten en kunnen inzetten op duurzame energie. Veronderstelling twee: duurzame energie alleen zal ons waarschijnlijk niet redden. De kans is groot dat de menselijke beschaving de komende eeuw aan milieuproblemen of nucleaire oorlogen ten onder gaat. We moeten daarom gaan nadenken over en experimenteren met de mogelijkheid van een buitenaardse beschaving. De plek heeft Musk al gevonden: binnen enkele decennia moet er sprake moeten zijn van menselijk leven op Mars. Musk gaat hier persoonlijk voor zorgen.

Succesprincipe 1: bied hoop in bange dagen

Een waanzinnig verhaal? Ja. Maar is het waanzinniger dan de gedachte die we ooit hadden om ons niet langer met behulp van paarden, maar door middel van auto’s te verplaatsen? Of de droom om net als vogels de oceaan over te vliegen? Nee. Hoe bizar hun boodschap soms ook klinkt, je mag hoopbieders nooit onderschatten. Zeker niet als ze van het kaliber van Elon Musk zijn. Hij is immers meer dan een goeroe die alleen maar mooie vergezichten schetst. Hij is vooral een slimme en creatieve uitvinder, die ons met een voortdurend spervuur van technologische vernieuwingen bestookt. Herbruikbare raketten, elektrische auto’s en hoog rendements-batterijen: het zijn de tastbare bewijzen dat Musk niet zomaar uit zijn nek kletst. 

Op 27 juni verschijnt het tweede deel van deze preview op Musk Mania waarin we dieper ingaan op de andere vier waanzinnige succesprincipes van Elon Musk.

Begin juli verschijnt van Patrick Davidson en Hans van der Loo het boek Musk Mania, de 5 waanzinnige succesprincipes van Elon Musk. Musk Mania is de eerste Wavemakers-publicatie waarin nieuw leiderschap wordt ontleed vanuit de driehoek energie, gedrag en prestaties. Eerder schreven Van der Loo en Davidson het boek Waar haal je de energie vandaan?

Hans van der Loo, Patrick Davidson
Musk Mania

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden