Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Handboek Teamcoaching Ooa-boek van het jaar nieuws
6 juni 2018 | Pierre Pieterse

Dinsdag 5 juni maakten de juryleden tijdens het Boek&Festival bekend dat het Handboek Teamcoaching van Martijn Vroemen de titel ‘Ooa-boek van het Jaar 2018’mag dragen. Volgens de jury is het ‘Handboek Teamcoaching naar de inhoud niet heel vernieuwend, maar de relativeringen die de auteur plaatst zijn dat zeker wel. De ironie werkt bemoedigend. En we hadden best nog meer praktijkervaringen willen lezen, in die buitengewoon goede schrijfstijl van Vroemen’.

 

Uit de lijst van boeken die in 2017 op de markt kwamen, stelde de zevenkoppige vakjury eerder dit jaar een top-10 samen. Daaruit kwam een shortlist naar voren kwam van vier boeken die maatschappelijk relevant, wetenschappelijk, toegankelijk en toepasbaar zijn in de praktijk van de organisatieadviseur. Bovendien moet ‘het hoofdaccent van het boek liggen op het ontwikkelen van inzichten op kritische toepassing’, aldus de jury. De Managementideeënfabriek ( Stefan Heusinkveld), Handboek Teamcoaching (Martijn Vroemen), Iedereen verandert - nu wij nog (Hans Vermaak), en Voorbij de eeuw van bureaucratie (Jan Herman de Baas) voldeden aan alle criteria.

De jury koos uiteindelijk voor het boek van Martijn Vroemen. ‘In een tijdsgewricht waarin teams en het werken in teams steeds belangrijker worden, is het Handboek teamcoaching een welkom boek, en het zal zeker bijdragen aan de professionalisering van ervaren en minder ervaren organisatieadviseurs.’ Naast de eervolle titel ontving de winnaar een beeldje en een cheque ter waarde van € 500,00 uit handen van Erna Scholtes, de voorzitter van de vakjury. Vroemen zelf over zijn prijs: ‘Ik heb dit boek niet geschreven om prijzen te winnen, het thema is ook niet nieuw, maar teamcoaching wordt steeds belangrijker in organisaties.’

Managementboek van het Jaar 2018: The future of shopping - Woord van de jury nieuws
20 april 2018 | Daniëlle de Jonge

De winnaar is bekend! Het is een boek waarvan wij als jury met recht zeggen: dit moet elke manager lezen. Na bijna een jaar vol lezen, beoordelen, discussiëren en keuzes maken zijn we er uit.

Op het bijzonder feestelijke managementboekgala bekroonden we met trots The future of shopping van Jorg Snoeck en Pauline Neerman tot Managementboek van het Jaar 2018.

Hoe we tot deze keuze kwamen uit de shortlist van vijf genomineerden? Vanzelfsprekend met enige discussie tijdens de juryvergadering, want al die shortlistboeken zijn meer dan bovengemiddeld goed. Ze sluiten stuk voor stuk perfect aan bij vraagstukken van vandaag de dag. Lees ze dus vooral allemaal. Dit boek bleek er uiteindelijk toch uit te springen. Omdat een enthousiasmeert en aanzet tot grondig nadenken. Iedere organisatie kan, wil en moet meegaan in de ontwikkelingen. Of het nu het bedrijfsleven is, de overheid of het onderwijs. Actie is vereist om bij te blijven. Dit winnende boek geeft daar richting aan.

De thematiek die de auteurs beetpakken is actueel voor velen. Anders dan de titel en ondertitel doen vermoeden is de inhoud namelijk veel breder dan enkel de retailsector. Het raakt aan de revolutionaire ontwikkelingen die gaande zijn in de maatschappij. Klant, techniek en winkel komen voorbij, en laten meteen zien welke impact dat heeft op alle facetten in het dagelijks leven. Wat we nog niet direct zien, gaan we zonder twijfel snel ondervinden. De auteurs weten zelf van wanten. Aangevuld op die expertise onderbouwen ze de verschillende onderwerpen met onderzoeken, zeer recente literatuur en een rijke bron van experts. Dat bij elkaar geeft een zeer realistische visie op wat ons allemaal te wachten staat in de komende jaren. Het fijne van een managementboek dat voor een breed publiek interessant is, is de schrijfstijl. Ook daaraan hebben de auteurs gedacht en zij zorgden voor een vlot leesbaar boek. Je wilt het bijna niet wegleggen en laat je met plezier meeslepen van hoofdstuk naar hoofdstuk.

Namens mijn jurycollega’s Carla Verwijs, Mirella Visser, Betrand Weegenaar, Louis Thörig en Pierre Spaninks wil ik de winnende auteurs en hun uitgevers nogmaals van harte feliciteren. En ik wens jou als managementboekenlezer alvast veel leesgenot toe met dit machtig mooie boek.

Daniëlle de Jonge, Juryvoorzitter Managementboek van het Jaar 2018

Daniëlle de Jonge is expert in eigentijdse klantrelaties en helpt als spreker & trainer bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn. Zij schreef de bestsellers Verleid de klant, Human2Human: de nieuwe klantrelatie en Extreem klantgericht. www.danielledejonge.nl

Shortlist Managementboek van het Jaar 2018 - Woord van de jury nieuws
27 maart 2018 | Daniëlle de Jonge

Uit 54 bijzonder goede boeken de vijf exemplaren kiezen die daar nog met kop en schouders boven uit steken. Een pittige klus waar we als jury vol energie indoken.

We selecteerden eerst dertien titels die we als shortlistwaardig bestempelden. Elk jurylid las deze boeken van voor naar achter en weer terug. En kende vervolgens met een extra kritische blik waardering toe aan de verschillende beoordelingscriteria. Gewapend met de nodige argumenten voor ieders vijf favorieten begonnen we aan de vergadering. Ging het er hard aan toe? Nou dat niet gelukkig. Al waren er een aantal boeken die stevig besproken werden voordat een definitief oordeel werd geveld. Een paar uur laten waren we er uit. Vijf topboeken die we aandragen als genomineerden voor de prestigieuze prijs ‘Managementboek van het Jaar 2018’. Over uiteenlopende thema’s, met een diversiteit aan toepassingsmogelijkheden en allemaal op eigen wijze zeer relevant in het huidige zakenleven. Waarom deze vijf boeken? Onder meer om deze redenen:

No Risk No Fun – Robert ’t Hart en René Pennings

Een niet-sexy en complex thema als risicomanagement interessant en uitdagend maken: het is gelukt met een combinatie van theorie, tools en boeiende voorbeelden. Geschreven voor directeuren, toezichthouders, managers en medewerkers. Want risico’s manage je met z’n allen en dat is nog leuk ook.

Échte winstPetra Hoogerwerf

Maatschappelijke impact is een terecht hot topic voor bedrijven, het enkel nastreven van financiële winst is niet meer van deze tijd. Dit boek bedient de lezer rijkelijk met checklists en lijstjes met kernvragen om de cruciale vertaling van theorie naar praktijk te maken. Het laat bij veel lezers de vonk overspringen om aan de slag te gaan.

Iedereen verandert, nu wij nogHans Vermaak

Het richt zich op alle lagen van de organisatie, want veranderaars bevinden zich overal. Daardoor vult het een gat in het brede scala aan verandermanagementboeken. Het gaat in op de complexe achtergrond van de thematiek en zet lezers aan om het proces bij zichzelf te laten beginnen.

Robot aan het stuurJochanan Eynikel

Een actueel thema wordt adequaat, diepgaand en op aansprekende wijze neergezet, waarbij extra aandacht is voor de ethische consequenties. Gewaagde stellingen en originele voorbeelden passeren de revue. Achter elk technologisch ontwerp zitten menselijke beslissingen, met soms vergaande gevolgen.

The future of shoppingJorg Snoeck en Pauline Neerman

Een vlot boek met een zeer realistische visie over wat ons de komende jaren te wachten staat. Het geeft inzicht in de demografische verschuivingen en technologische ontwikkelingen die het huidige retail-landschap op z’n kop zetten. Het gedachtegoed is onderbouwd met harde gegevens en sprekende voorbeelden.

Kijk, in feite zijn deze boeken natuurlijk allemaal winnaars. Je zult als auteur maar een boek hebben geschreven dat als een van de vijf allerbeste van het jaar wordt genomineerd. Dat lijkt me al een feestje waard. Namens mijn jurycollega’s en mijzelf wil ik hen en de uitgevers alvast van harte feliciteren. Wie daadwerkelijk het allerbeste boek heeft geschreven maken we bekend op 19 april. Nog even geduld dus!

Daniëlle de Jonge is expert in eigentijdse klantrelaties en helpt als spreker & trainer bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn. Zij schreef de bestsellers Verleid de klant, Human2Human: de nieuwe klantrelatie en Extreem klantgericht. www.danielledejonge.nl Ze is de voorzitter van de jury voor het Managementboek van het Jaar 2018 (#Mgtboek2018). De jury bestaat verder uit Louis Thörig, Carla Verwijs, Pierre Spaninks, Mirella Visser en Betrand Weegenaar.

Je zult maar jury zijn … column
11 januari 2018 | Leike van Oss

Vroeg donker, laat licht. Tijd om veel binnen te zijn. Lekker met een boekje op de bank, kopje thee erbij. Eindelijk tijd om die stapel boeken die er nog ligt een beetje weg te werken. Mij hoor je niet mopperen.

Dus had ik tijd voor het nieuwe boek van Hans Vermaak: Iedereen verandert, nu wij nog. Wat een prettig leesbaar en knap geschreven boek! Je hoort Hans vertellen. Hij deelt al zijn praktijkwijsheden (en dat zijn er heel wat) op een heel toegankelijke manier. Hij geeft inzicht in zijn eigen concepten en die van anderen, geeft tips en adviezen, is stellig en onderzoekend, ondersteunt en waarschuwt, maar helpt je bovenal om die verandering op te pakken en ermee aan de slag te gaan. In dit boek wordt zichtbaar waarom Hans terecht door collega’s tot de meest invloedrijke adviseur bestempeld is. Elke zin is raak, elk stukje boek kun je afzonderlijk beschouwen en in samenhang levert het je ontzettend veel veranderhandvatten op.

Iets soortgelijks, maar dan anders, trof ik in het boek van Wouter Hart: Anders vasthouden. Waar Verdraaide organisaties vooral werkte als manifest (heel veel organisaties voelden het appèl dat Wouter deed en wilden terug naar de bedoeling, maar hoe?), is Anders vasthouden een praktijkboek, waarin je de handvatten aangereikt krijgt voor hoe vanuit die bedoeling te werken. Ook hij deelt zijn inzichten en zijn interventierepertoire, ook hij is structurerend behulpzaam èn onderzoekend. In dit boek wordt meer nog dan zijn vorige boek duidelijk hoe die bedoeling hem aan het hart gaat. Maar wat vooral zichtbaar wordt over de rijkdom van het handelingsrepertoire dat daarvoor beschikbaar is.

Joost Kampen schreef dit jaar Leren interveniëren in verwaarloosde organisaties. Ik las al eens een proefversie, maar had nu tijd voor het definitieve boek. Ook Joost deelt zijn rijke ervaring met werken in en aan verwaarloosde organisaties en verbindt het aan interessante groepsdynamische en psychologische inzichten. Als je als manager of veranderaar houvast wilt voor hoe je staande te houden in zo’n verwaarloosde dynamiek, als je wilt weten hoe je relationele rust kunt koppelen aan niet-vrijblijvende beweging: je vindt de ideeën en concepten in dit boek.

Was het donker en nat afgelopen weken? Ik heb er niks van gemerkt! Ik had heerlijke laatste weken van het jaar. Een jaar waarin veel mooie en goede boeken van collega’s uitgekomen zijn. Wat ik afgelopen weken las, is maar een selectie van wat er dit jaar uitkwam. Ik bedacht me dat ik me in een enorm luxe positie bevindt: lekker lezen zonder te hoeven kiezen. Je zult maar jury zijn van het Managementboek van het Jaar van of van de prijs van de Ooa! Ik wens hen alle sterkte bij het keuzeproces waar zij voor staan!

Sinds 1998 vormt Leike van Oss samen met Jaap van 't Hek Organisatievragen en werkt ze als organisatieadviseur, interim-manager en (team)coach. Van Oss werkt vooral in kennisintensieve organisaties en bij rijks- en gemeentelijke overheid. Van Oss schreef verschillende boeken. In het verleden zat Van Oss zelf in de jury van het Managementboek van het Jaar. Op 20 maart 2018 spreekt zij op het event 'Veranderdynamiek' samen met o.a. Hans Vermaak en Jaap Boonstra.

Hans Vermaak invloedrijkste consultant nieuws
19 december 2017 | Pierre Pieterse

Hans Vermaak wordt door zijn collega’s als de invloedrijkste adviseur van Nederland aangemerkt,’ schrijft Management Team. De directe reden is het idee van Vermaak om bij veranderingen met een kleurensysteem te werken. Dat resulteerde in 1999 in het boek Leren veranderen. Een handboek voor de veranderkundige dat hij samen met Leon de Caluwé schreef.  

Volgens Jaap Boonstra (de nummer twee van de lijst meest invloedrijke consultant, gevolgd door Hans Strikwerda en Léon de Caluwé) ‘heeft Vermaak een scherpe analytische blik op wat er speelt in organisaties en een breed repertoire aan veranderkundige interventies. Hij ondersteunt adviseurs die in organisaties veranderingen begeleiden en scherpt hun aanpak door te spiegelen op wat ze doen.’ Volgens de ‘senior adviseur’ Willem Mastenbroek is Vermaak ‘hard op weg om in de voetsporen van De Caluwé te treden’.

In het interview dat wij hadden in de reeks ‘Galerij der Groten’ (verschijnt volgend jaar) zegt Vermaak over zijn vak: ‘Veranderen heeft steeds minder te maken met organisaties en steeds meer met de opgaven waar mensen voor staan. Daar zijn ze mee bezig in netwerken, in gemeenschappen, in coproducties met klanten. De organisaties waar die mensen deel van uitmaken, zijn daar vaak alleen nog maar voorwaardenscheppend bij betrokken. Dat kan niet zonder gevolgen blijven voor het vak van de veranderaar, maar hoe en wanneer? En, wat me altijd al is opgevallen: we denken en praten overheersend in zelfstandige naamwoorden: organisatie, relatie, product, et cetera. Maar eigenlijk gaat om werkwoorden: organiseren, samenwerken, produceren. Dat is waar het om gaat.’

Hans Vermaak: Veranderen kan complex zijn, dat maakt het zo leuk interview
30 oktober 2017 | Pierre Spaninks

Veranderaars zijn verspreid door alle lagen van de organisatie te vinden. Juist ook op de werkvloer. Daarom wilde veranderkundige Hans Vermaak na twee dikke pillen ook graag eens een toegankelijker boek schrijven. Maar zonder de lessen uit de handboeken plat te slaan. Want veranderen kan complex zijn.

‘Kwaliteit ontstaat niet via papier of hiërarchie, maar door mensen die in hun eigen omgeving staan voor mooi werk.’ Dat heeft Hans Vermaak wel geleerd, in zijn inmiddels bijna dertigjarige praktijk als veranderkundige. ‘Als er in een organisatie iets ten goede verandert, gebeurt dat doordat directbetrokkenen er werk van maken. Als jij in een ziekenhuis komt, dan merk je of de zorg goed is door hoe de mensen met je omgaan: van de receptie tot de verpleging en de arts. Dat lees je niet af aan beleidsvisies of dikke zorgplannen. Als de dienstverlening van de telefoonprovider je bevalt, dan merk je dat door hoe stabiel het netwerk is of door hoe snel ze in de winkel iets regelen. Dan maakt het niet uit wie de telecombaas is.’

Veranderaars op de werkvloer

Het was Vermaak al jaren een doorn in het oog dat de betere veranderboeken vooral worden geschreven voor managers. ‘Ik gun ze dat van harte, maar veranderaars zitten niet alleen in bestuurskamers, adviesbureaus of stafafdelingen. Veranderaars ‒ ook al noemen ze zichzelf vaak niet zo ‒ zijn verspreid door alle lagen van de organisatie te vinden. Juist ook op de werkvloer. Er zijn bovendien heel wat veranderaars actief voorbij de organisatiemuren die niet eens een loonstrookje hebben. Ze werken bijvoorbeeld als burger mee aan een mooie wijk of zetten zich als student in voor goed onderwijs. Die vele veranderaars doen vaak knap ingewikkelde veranderingen. Want goede zorg, dienstverlening, buurten of onderwijs maak je niet zomaar even.’

Aan dikke handboeken als zijn eigen Leren veranderen en Plezier beleven aan taaie vraagstukken komen zulke selfmade veranderaars vaak niet toe, realiseert Vermaak zich. ‘Maar ze hebben ook weinig aan de dunne veranderboekjes voor het grote publiek. Boeken met een oppervlakkig vijfstappenplan richting perfectie, bijvoorbeeld. Zo simpel is het meestal niet en een Veranderen voor dummies helpt je dan ook niet. Zowel verandervrijwilligers als mensen die hun identiteit ontlenen aan veranderen hebben behoefte een bondig boek over hoe je écht verandert.’

De koepelterm ‘veranderen’

Zo’n ‘Everything you always wanted to know’ was er nog niet, en daarom heeft Vermaak Iedereen verandert geschreven. ‘Ik laat daarin alles aan bod komen wat bij veranderen komt kijken. Er komt zelfs meer langs dan in de dikke handboeken die ik eerder schreef. Ik sla de lessen ook niet plat, want ik denk dat veranderen af en toe best complex is. Dat geldt ook voor alledaagse veranderingen op kleine schaal. De magie daarvan is meestal niet in een paar stappen te vatten en niet alles is in Jip-en-Janneketaal te omschrijven. Als ik meen dat er concepten of begrippen zijn die je echt moet kennen ‒ ook om anderen erin mee te nemen ‒ dan introduceer ik gewoon vaktaal.’

In Iedereen verandert komen begrippen langs als ‘vernieuwen’ en ‘verbeteren’, ‘organiseren’ en ‘leidinggeven’, ‘leren’ en ‘onderzoeken’. ‘Sommige lezers zullen zich afvragen of het dan nog wel over ‘veranderen’ gaat. Maar stel je voor dat je ergens teamleider bent en er is gedoe in de samenwerking. En dat je je daar tegenaan bemoeit door conflicten te hanteren, door mensen elkaar feedback te laten geven, door samen te evalueren wat werkt en wat niet. Ben je dan aan het leidinggeven, leren, onderzoeken, vernieuwen, verbeteren of organiseren? Ik zou het niet weten ‒ ik denk dat je dat in de praktijk steeds minder uit elkaar kunt trekken. Het gaat erom dat je iets voor elkaar krijgt wat van belang is. Ik schaar al die begrippen, die voor velen van ons relevant zijn, onder de koepelterm ‘veranderen’.’

3D-schaken

Effectief veranderen vraagt volgens Vermaak dat je op drie terreinen tegelijk actief bent. Je moet niet alleen ‘het vraagstuk dienen’ en ‘de omgeving gidsen’ maar ook nog eens zelf zien te ‘groeien als veranderaar’. Dat zijn niet toevallig ook de titels van de drie delen waarin Iedereen verandert is verdeeld. Vermaak beschouwt ze als drie speelvelden of schaakborden, waar de veranderaar tegelijkertijd op speelt. ‘Opgegroeid met Star Trek, krijg ik dan het beeld van 3D-schaken voor ogen, zoals tussen captain Kirk en first officer Spock. Lekker ingewikkeld!’

Deel 1, dat dus gaat over het vraagstuk dienen en over meerwaarde realiseren met directbetrokkenen, vindt Vermaak zelf het belangrijkst. ‘Als het over veranderen gaat, ligt daarin the proof of the pudding. Over de muren heekijken. Al doende leren. Veel van die dingen klinken heel logisch, natuurlijk. Dat is immers ook hoe we het in onze eigen omgeving doen, als het gaat om vriendschappen heel houden, mantelzorg verlenen of de buurt leefbaar houden. Maar op het werk doen we het veel te weinig. Er zit van alles in organisaties waardoor we daar juist het tegenovergestelde doen. Omdat we daarin gesocialiseerd worden, omdat we er aan gewend raken, omdat het we het van elkaar verwachten.’

‘Deel 2, over de omgeving gidsen en voorwaarden scheppen voor vernieuwing, heb je nodig vanaf het moment dat in deel 1 je lokale vernieuwing zichtbaar wordt, als je er een verhaal bij moet hebben waarom je doet wat je doet. Deel 3, over groeien als veranderaar, is weer voorwaardenscheppend voor en ondersteunend aan 1 en 2. Je kunt en je moet veel investeren in je capaciteiten als veranderaar, maar alleen deel 1 leidt tot mooi en goed werk voor medewerkers en klanten.’

Gidswerk

In het cruciale deel 1 gaat Vermaak heel concreet in op hoe mensen in hun eigen directe omgeving kunnen vernieuwen. ‘Dat doe je door samen concrete klussen op te pakken en al doende te leren. Daarmee realiseer je meerwaarde voor anderen. Ik heb de materie uiteengerafeld in acht onderdelen. Die gaan bijvoorbeeld over waar je vooral energie in moet steken, hoe je dwars over muren kunt werken, wat een team spannend houdt, hoe je iets al experimenterend te pakken kunt krijgen en hoe je ongemak en anders kijken een plek kunt geven. Met andere woorden: hoe je vraagstukken het krachtigst kunt dienen.’

Het tweede deel focust op de bredere omgeving om ons heen. Die kan namelijk zowel blokkeren als ondersteunen, bij lokale vernieuwing. Door te zorgen dat we daar verstand van krijgen en de mensen met wie we samenwerken daarin mee te nemen, kunnen we volgens Vermaak betere voorwaarden scheppen, zodat vernieuwing de ruimte en de kansen krijgt die het verdient. ‘Als je het scheppen van die voorwaarden veronachtzaamt, zwem je tegen de stroom in en krijg je minder voor elkaar,’ stelt hij vast. ‘Daarom is het van belang dat je zulk gidswerk naar je toe trekt, ook al vraagt niemand je erom.’

Ook in dit deel komen weer acht onderdelen langs – alsof Vermaak het erom doet. Die gaan onder andere over het DNA van de organisatie, over datgene waaruit een werkbaar veranderontwerp bestaat, over welke rollen te verdelen zijn en hoe je mensen daarin meeneemt, hoe je vernieuwing beschermt en verspreidt, en hoe je de organisatie helpt vitaal te zijn en zichzelf niet te saboteren. Met andere woorden: over welke voorwaarden je moet scheppen voor vernieuwing. Vermaak realiseert zich dat dit voor de lezers die veranderen ‘erbij doen’ nogal abstract uitpakt. ‘De uitdaging is om steeds de connectie te blijven zien met het eerste deel, want dan zie je dat je het managen van je context wel nodig hebt. Je moet het echter niet overdrijven, want pas in concrete actie realiseer je de meerwaarde waar je naar op zoek bent.’

Gematigde radicaal

Het derde deel van Iedereen verandert spreekt heel persoonlijk degene aan die leert te doen wat in de andere twee delen is langsgekomen. Vermaak ziet deze hands-on veranderaar als iemand die een eigen koers uitzet, een ‘gematigde radicaal’ die zelf zijn gevechten kiest en die juist door genoeg af te wijken van zijn omgeving wat bij te dragen heeft, en die daarbij de eigen grenzen opzoekt. ‘Dat verlangt allerlei kennis en kunde, en ik laat zien hoe je je die gaandeweg eigen kunt maken.’ Dan moeten we denken aan het oprekken van de grenzen van je vak (ongeacht wat je baan is), het organiseren van reflectie en steun, het benutten zowel van vakliteratuur als van ervaringen om onze kennis uit te breiden, het delen van ideeën en het vertellen van verhalen. In totaal acht (!) vaardigheden die iemands ontwikkeling als veranderaar kunnen bevorderen.

Is daarmee het laatste woord gesproken, over veranderen? Zo pedant wil Vermaak niet zijn. ‘Niemand heeft de wijsheid in pacht, niets werkt als Haarlemmerolie. Daar is de praktijk te gevarieerd, onkenbaar en ongrijpbaar voor. En gelukkig maar. De krachtigste aanpak is nooit perfect, altijd tastend. We ontdekken vooral al doende hoe vraagstukken in elkaar zitten en hoe we daar mee om kunnen gaan. Daar hou ik zelf van en daar betrek ik anderen in. Het maakt wie meedoet kundiger, en we oogsten er meteen kennis uit. Nieuwsgierigheid geeft energie, leren maakt elke opgaaf interessanter, en oefening baart kunst. Dat verrijkt het leven.’

Op 20 maart 2018 spreekt Hans Vermaak op het event 'Veranderdynamiek' o.l.v. Jaap Boonstra.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden