Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Managementboek van het Jaar 2018 - Juryblog - Hoe de jury tot stand kwam nieuws
25 oktober 2017 | Daniëlle de Jonge

‘Wie bepaalt hoe de jury wordt samengesteld?’. Deze vraag heb ik in de achterliggende periode geregeld gehoord. Terecht, want het is nogal een verantwoordelijkheid: beslissen welk managementboek het allerbeste van dit jaar is.

Dat vraagt dus om juryleden die gekwalificeerd zijn om dat bepalen. En dat is natuurlijk het geval, daar is het team van Managementboek heel kritisch op.

Kees Visser – een van de directeuren – en Justin van Lopik – redacteur – gaan er elk jaar eens goed voor zitten om te bespreken wie de potentiële juryleden zijn. Ze werken graag samen met mensen die - vaak vele tientallen- managementboeken hebben gerecenseerd en ook auteurs van managementboeken zijn geliefde juryleden. Het zijn dus sowieso mensen die het managementboekenvak kennen. Dit jaar is daar een mooie mix van te zien. Alle zes schrijven we al vele jaren recensies voor onder meer de site en het magazine van Managementboek. In de loop van die tijd zagen we tal van boeken voorbij komen, in alle denkbare stijlen en van luchtige kost tot diepgravende materie. Daardoor hebben we een goede kijk op wat er nodig is voor een kansrijk exemplaar. Mirella Visser, Louis Thörig, Pierre Spaninks en ik schreven eerder zelf boeken over ons vakgebied, we weten daardoor precies wat de kneepjes van het schrijfvak zijn.

Een ander belangrijk punt is de diversiteit in de jury. En dan niet alleen de combinatie van mannen en vrouwen, wat dit jaar overigens weer heel geslaagd is met een 50/50-verdeling. Ook zakelijke achtergrond speelt mee, want het is wel zo fijn om boeken te bekijken vanuit verschillende perspectieven. Daarmee geven we elkaar frisse inzichten en scherpe meningen, waardoor we tijdens vergaderingen inhoudelijk zinvolle discussies voeren. Met mensen uit het onderwijs, rasondernemers, werkzaam binnen kleine of juist grote organisaties: het is dit jaar allemaal aanwezig. Tot slot is voor een sterke jury van belang dat er meer en minder ervaren leden in zitten. De onbevangen aanpak van kersverse enthousiastelingen en de nieuwsgierigheid naar wat-zou-er-dit-jaar-voorbij-komen van de ‘oudgedienden’. De stand dit jaar: twee gloednieuwe personen en vier die deze eervolle taak al eerder hebben vervuld.

Met al die keuzes en varianten maken Kees en Justin een lijstje met potentiële juryleden die ze verleiden om zitting te nemen. Om toch al gauw zo’n 80 boeken door te bladeren, swipen, lezen en te beoordelen. Soms kan iemand door tijdgebrek niet, altijd zijn de gevraagden enthousiast om deze rol te mogen oppakken. En zo hebben we nu een topjury die vol enthousiasme in de boeken duikt om er dat ene, machtig mooie boek uit te gaan kiezen.

Daniëlle de Jonge is expert in eigentijdse klantrelaties en helpt als spreker & trainer bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn. Zij schreef de bestsellers Verleid de klant, Human2Human: de nieuwe klantrelatie en Extreem klantgericht. www.danielledejonge.nl

Ze is de voorzitter van de jury voor het Managementboek van het Jaar 2018 (#Mgtboek2018)

Jury Managementboek van het Jaar 2018 bekend nieuws
21 juli 2017 | Justin van Lopik

De jury voor de verkiezing van het Managementboek van het Jaar is bekend. Zes professionals met hart voor managementboeken. Hun namen, en hun achtergronden, leest u na de breek.

Juryvoorzitter Daniëlle de Jonge (@danielledejonge) is spreker en trainer met als expertise: (extreme) klantgerichtheid en onderscheidend verkopen. Ze schreef daar meerdere boeken over (Verleid de klant en Human2Human), is zelfstandig ondernemer en blogt & vlogt op danielledejonge.nl. Sinds 2008 schrijft zij recensies voor Managementboek en was jurylid voor de verkiezing Managementboek van het Jaar 2017.

Dr Louis Thörig MBA (@lthorig) is verbonden als thesisbegeleider aan de afdeling Organisatiewetenschappen, Faculteit Sociale Wetenschappen, Vrije Universiteit Amsterdam en was voorheen docent Corporate Communicatie aan de Hogeschool InHolland. Hij was tot 1 augustus 2011 werkzaam als global communications manager op het hoofdkantoor van IOI-Loders Croklaan in Wormerveer. Louis heeft farmacochemie gestudeerd aan de Vrije Universiteit, is gepromoveerd in de geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Leiden en heeft zijn MBA-graad behaald aan de Business School Nederland. Louis schrijft sinds 2004 recensies voor Managementboek. Ook Thörig schreef een boek: Operationele communicatie.

Carla Verwijs (@CarlaVerwijs) is managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement, innovatie en creativiteit. Afgestudeerd en gepromoveerd in de Toegepaste Onderwijskunde aan de Universiteit Twente. Ze heeft buitenlandse ervaring opgedaan in Frankrijk en Canada en na 9 jaar teruggekomen naar het mooie Delft. Carla Verwijs schrijft sinds 2005 recensies voor Managementboek.

Pierre Spaninks (@PierreSpaninks) is ZZP-expert. Hij doet onderzoek naar zelfstandige professionals en de flexibilisering van de arbeidsmarkt. Daar adviseert, spreekt en schrijft hij over. Hij publiceert o.a. in Quote, Managementboek Magazine en Reporters Online, en is elke zaterdag te horen op BNR Nieuwsradio. Hij studeerde Tekstwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam en volgde op Harvard het Senior Manager in Government Program. Spaninks schreef verschillende boeken, waaronder Galerij der Groten, Zzp'ers, marktvernieuwers of marktverziekers? en Zaken/Vrouw.

Mirella Visser (@MirellaVisser) is oprichter van het Centre for Inclusive Leadership en adviseert over strategische leiderschapsvraagstukken. Zij is auteur (De zijderoute naar de top), spreker op managementconferenties, commissaris en toezichthouder bij bedrijven en not for profit organisaties. Zij is tevens lid van de Commissie Europese Integratie en de Commissie Brexit van de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV). Visser schreef De zijderoute naar de top, waarmee ze zelf in 2010 de shortlist van het Managementboek van het Jaar haalde.

Bertrand Weegenaar (@BertrandW) is werkzaam als HBO-ICT docent bij Hogeschool Windesheim met aandachtsgebieden Entrepreneurship en Serious Gaming. Hij begeleidt tevens studentenondernemers die de combinatie onderneming en studie succesvol willen volbrengen.

Verder initieert Bertrand binnen en buiten Windesheim projecten om werkveld, overheid en onderwijs bij elkaar te brengen. Voorbeelden daarvan zijn de jaarlijkse Global Game Jam in Zwolle en het Techatelier (www.techatelier.nl), een project om kinderen van 10-14 jaar meer in aanraking te brengen met ICT en techniek.

Het is de 16e keer dat de verkiezing georganiseerd wordt.

Expeditie #MB2016 nieuws
8 september 2015 | Pierre Spaninks

Ook dit jaar selecteert een onafhankelijke vakjury weer het beste uit de sinds 1 januari gepubliceerde Nederlandstalige managementboeken. In totaal zullen dat er naar schatting van Managementboek.nl een goede 250 zijn. Kortom: de speurtocht naar het nieuwe Managementboek van het Jaar is begonnen.

Komende maanden mag ik op deze plek wekelijks verslag doen van de wederwaardigheden van de jury. Wie zijn wij, wat beweegt ons, waar zijn wij naar op zoek, wat maakt ons blij en wat maakt ons verdrietig? Om te beginnen stel ik vandaag mijn collega's aan u voor. Alfabetisch op voornaam, dan hoeft u zich niet af te vragen of er wat achter de volgorde steekt.

· Eric van Arendonk is senior adviseur bij Florpartners bv, specialisten in samenwerking. Hij helpt organisaties met strategie, marketing, en managementvraagstukken. Tevens behoort hij tot de kern van de Taskforce Neuromarketing vanuit de Register Marketeers van het NIMA. U kunt hem ook kennen van het boek Neuromarketing uit 2013.

· José Otte is lector Relational Research & Organization Transformation aan Hogeschool NOVI. Het accent in haar onderzoekslijn ligt op verandering, samenwerking en onderzoek. Op 9 november promoveert zij in Tilburg op het proefschrift Future Forming Research. Daarvoor heeft zij een toekomstgericht actie-onderzoek gedaan waarbij zij de brugfunctie van het Aikido laat zien: tussen de wereld van Relational Research (waar haar hoofd leeft, zoals zij zelf zegt) en de wereld van traditioneel onderzoek (waar haar voeten lopen).

· Leike van Oss studeerde natuurgeneeskunde en sociale psychologie. Zij voerde jarenlang een praktijk voor homeopathie en acupunctuur, en werkte bij GITP als organisatieadviseur. Sinds 1998 vormt zij samen met Jaap van 't Hek Organisatievragen en werkt zij als organisatieadviseur, interim-manager en (team)coach. Leike treedt op als (gast)docent bij onder andere SIOO, Vrije Universiteit, Radboud Universiteit, Bosno, en Schouten&Nelissen University. Vorig jaar stonden Leike en Jaap op de shortlist met Onderweg - Pragmatisch veranderen in robuuste organisaties.

· Mirella Visser, voorzitter van de jury, is oprichter van het Centre for Inclusive Leadership en adviseert over strategische leiderschapsvraagstukken. Zij is een veelgevraagd spreker op internationale managementconferenties, lid van de raad van toezicht van het KNCV Tuberculose Fonds en lid van de Commissie Europese Integratie van de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV). Ook adviseert zij de Europese Commissie op het gebied van vrouwen in besluitvormende functies. Haar boek De zijderoute naar de top over strategisch leiderschap voor vrouwen was een van de genomineerden voor de titel van Managementboek van het Jaar 2010.

· Nico Jong is senior adviseur communicatieonderzoek bij het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Hij studeerde Engels, Massacommunicatie en Public Relations aan de Universiteit Utrecht. Voordat hij bij VWS kwam werkte hij in verschillende functies bij de Koninklijke Landmacht. Nico Jong behoort net als Eric van Arendonk tot de actievere recensenten van Managementboek Magazine, waardoor hij over een schat aan vergelijkingsmateriaal beschikt.

· Ik ben Pierre Spaninks en maak ook deel uit van dit illustere gezelschap, maar dat had u al begrepen. Mijn geloofsbrieven? Ik ben ZZP-expert, en doe onderzoek naar zelfstandige professionals en de flexibilisering van de arbeidsmarkt. Ik publiceer in bladenals Quote, Managementboek Magazine, Sprout en TPO Magazine, en verder ben ik elke zaterdag te horen op BNR Nieuwsradio. En op boeken als ZZP'ers: marktvernieuwers of marktverziekers? en Zaken/Vrouw staat mijn naam.

Met zijn zessen stellen wij uit de totale productie aan managementboeken van dit jaar eerst een longlist samen, met circa 50 titels. Dat aantal brengen wij dan terug tot een shortlist met de 5 echte kanshebbers. Die wordt begin 2016 gepubliceerd. Op 21 april maakt de juryvoorzitter het winnende boek bekend, tijdens het traditionele Managementboeken Gala in De Rode Hoed.

Volgende week in dit blog: welke criteria legt de jury aan?

Preview - Zaken/Vrouw preview
28 mei 2015 | Mirjam van der Linden

Elk jaar heeft weer een zakenvrouw de eer: benoemd worden tot Zakenvrouw van het Jaar, officieel de Prix Veuve Clicquot. Feestelijk uitgereikt door een van onze vrouwelijke ministers in aanwezigheid van de pers én haar voorgangsters.

Wat volgt is een jaar van lezingen en evenementen door heel Nederland om kennis en ervaring te delen. De titel wordt na een jaar weer overgedragen aan een andere vrouw, in de praktijk ben je Zakenvrouw voor het Leven.

Journalist Pierre Spaninks vroeg zich af wie deze vrouwen eigenlijk zijn. Waarin onderscheidden zij zich van de concurrentie, wat heeft hun bekroning voor ze betekend en hoe gaat het nu met ze? De eerste benoeming was tenslotte al in 1981. Op een enkele uitzondering na zijn de Zakenvrouwen van het Jaar geen BN-ers en weten we lang niet alles van ze. Spaninks besloot het uit te zoeken door alle vrouwen te benaderen voor een interview. Al snel voegde ik me bij hem om ze te portretteren. Mede gevoed door de enthousiaste medewerking van steeds meer Zakenvrouwen, was het idee voor een boek geboren, al dachten we beiden op dat moment nog dat zo'n boek er al zou zijn.

Zakenvrouw van het Jaar word je niet zomaar. Om voorgedragen te worden voor de Prix Veuve Clicquot moet je visie hebben, uitblinken in leidinggevende capaciteiten, dynamisch en innovatief zijn, persoonlijkheid hebben en maatschappelijk betrokken zijn. Dat is voor het juryrapport. Wij kwamen er achter dat al die vrouwen een boeiend verhaal hebben. Over waar zij vandaan komen, wat hen beweegt, over het bedrijf dat zij hebben opgebouwd, het combineren van zaken en privé, over hun successen en tegenslagen, en over de lessen die zij hebben geleerd in werk én leven.

De jongste vrouw in het boek moet nog 40 worden, de oudste loopt tegen de 90. Dit boek geeft een tijdsbeeld dat 3 generaties omvat. Van vrouwen die helemaal niet mochten werken, via de eervol ontslagen vrouw ‘wegens huwelijk’, naar de ‘slimme meid is op haar toekomst voorbereid’ -generatie. Wat opvalt is dat geen van de vrouwen het eigenlijk over de ‘vrouwenzaak’ wil hebben. Dat maakt dat hun verhalen niet alleen voor vrouwen interessant zijn.

We kozen, in woord en beeld, voor een persoonlijke benadering. Beter gezegd: die persoonlijke benadering werd ons gegund door de vrouwen. Verwacht in dit boek geen cijfers, strategiën, of verhalen over topomzetten. Daarmee is wellicht één verschil tussen mannelijk en vrouwelijk ondernemerschap aangestipt. Verwacht echter óók geen soft gedoe. De vrouwen zijn zonder uitzondering stellig, zeker van hun zaak en ‘niet zeuren’ is het credo.

Ook in beeld laten de vrouwen zich van hun persoonlijke kant zien. Ze zijn thuis of in hun bedrijf gefotografeerd zoals ze dan en daar zijn. Geen extra styling of visagie. Geen portret van hun status, maar een portret van de vrouw.

We hebben het boek gemaakt vanuit onze belangstelling voor deze vrouwen. Voor eigen rekening en risico zijn we gewoon maar begonnen. Toen we klaar waren kwamen uitgever en andere ondersteunende partijen in beeld waardoor het gerealiseerd kon worden in de kleurrijke vorm die het nu heeft. Zaken/Vrouw is het resultaat van ondernemerschap en gezien het onderwerp, voelt dat goed!

Pierre Spaninks, Mirjam van der Linden
Zaken/Vrouw

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden