Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Persoonlijke veranderkunde (3) nieuws
27 januari 2016 | Bertrand Weegenaar

Na deel 1 (Deary) en deel 2 (Rubin) nu de kijk van Marshall Goldsmith op het thema persoonlijk veranderen. Triggers - Hoe je je gedrag verandert en wordt wie je wilt zijn bevat de uitwerking van een aantal gedragstheorieën die convergeren tot de methode van actief vragen stellen.

Goldsmith legt geduldig uit hoe wij van in de ochtend plannende mensen veranderen in armetierige doeners. Onze to-do-lijstje maar deels afgerond, andere en nieuwe prioriteiten gesteld enzovoort. Een trigger is niet meer dan een prikkel die van invloed is op ons gedrag. En die daarmee de voorgenomen activiteiten kan verstoren. Het gebakje dat ons wordt aangereikt terwijl we van plan zijn te lijnen. De serie die we kunnen bekijken terwijl er gestudeerd moet worden. De telefoon die piept terwijl we een belangrijk persoonlijk gesprek voeren. Ik heb zelf een flinke serie afleidende triggers weerstaan om deze boekblog te kunnen schrijven.

Centraal in de ‘triggermethode’ is het onder controle van je gedrag door een korte pauze te creëren in de cyclus ‘actie, informatie en reactie’. Bewust omgaan met hoe we reageren kan via het stellen van actieve vragen in de vorm van ‘heb ik mijn best gedaan om...’ [en dan het voorgenomen doel]. Door op een aantal doelstellingen dagelijks deze vraag te stellen (en te beantwoorden), komt er bewustwording hoe je omgaat met triggers. ‘Heb ik mijn best gedaan om naar de sportschool te gaan?’ ‘Heb ik mijn best gedaan om betrokken bij de werkzaamheden van mijn collega’s te zijn?’

Als dat niet gebeurd is, waarom dan niet? Goldsmith raadt aan de planner => doener-keten te verrijken met een coach. De persoon (of personen) aan wie je verantwoording voor je gedrag en je afwijkende keuzes aflegt. Dit grijpt terug op de veelgeuite aanbeveling om belangrijke veranderingen samen te doen.

Door deze actieve vraagstelling dagelijks uit te voeren, je te verantwoorden en de resultaten te monitoren, ga je mentaal stap voor stap richting een verandering van je gedrag. Je krijgt de trigger bewust en kunt ze gaan negeren. Sinds een paar dagen ben ik bezig met het stellen van actieve vragen. (Resultaten, zo voorspelt Goldsmith, moeten na 14 dagen komen. Ik ben benieuwd.)

Na het lezen en toepassen van al deze persoonlijke veranderkundige werken een paar generieke lijnen en tips:

· maak de stappen in een verandering klein
· schrijf je doelstelling op en deel ze met vrienden of online
· beloon jezelf: veranderingen zijn lastig te bereiken én vast te houden; bij het halen van mijlpalen mag je trots zijn en dit vieren
· gun jezelf tijd, vallen en opstaan is hier zonder meer van toepassing

Alle hierboven en in genoemde werken aangegeven persoonlijke veranderkundige inzichten gelden ook voor bedrijfskundige veranderingen.

(Op 29 januari verzorgt Marshall Goldsmith een masterclass over coaching en leiderschap op Landgoed de Horst in Driebergen.)


Persoonlijke veranderkunde wetenschap (1) nieuws
9 december 2015 | Bertrand Weegenaar

Op het gebied van de persoonlijke veranderkunde wordt veel gepubliceerd. Er worden (semi) wetenschappelijke boeken over gepubliceerd. Er zijn ook strakke, adviesgerichte voorbeelden. En er zijn kunst georiënteerde geschriften. Met pakkende beloftevolle subtitels als ‘Verander je gewoonten, verander je leven’. Of ‘Hoe je je gedrag voorgoed verandert en wordt wie je wilt zijn’.

En dat allemaal om de vraag te kunnen beantwoorden: ‘Hoe komt het toch dat we volharden in dingen doen waarvan we weten dat het niet verstandig is?’ En dus komen de goede voornemens weer op lijstjes en worden even opgepakt.

De wetenschappelijke stroming binnen de persoonlijk veranderkunde wil vooral ons gedrag verklaren, om vervolgens te komen met manieren om dat gedrag aan te passen. Of om de omgeving veranderen. Een portie wilskracht injecteren! Drie recent vertaalde boeken rond dit thema hebben mij bezig gehouden: Steeds beter van Gretchen Rubin, Triggers van Marshall Goldsmith, en het boek waar deze blogpost over gaat: Hoe we leven van Vincent Deary.

Hoe we leven van Deary is de meest bijzondere van de drie. Deary is psycholoog. Maar zijnboek is een atypisch, onwetenschappelijk boek. Het is tevens het eerste deel van de trilogie Hoe te leven. Het zal worden gevolgd door Hoe we vallen en Hoe we opstaan. Gewoontes zijn de korte routes die we bewandelen om het leven makkelijk te maken. Olifantenpaadjes in onze hersenen. Hoe we leven gaat veel over films. Deary plaatst alle veranderingen in een frame: een eerste bedrijf, de omslag, in het tweede bedrijf (en meteen het langste deel van de verandering). En het derde bedrijf: de nieuwe toestand waarin de verandering weer de gewoonte is geworden.

Deary gebruikt zijn voorbeelden uit de film met zorg. Hierin gaat de meeste aandacht naar het oplossen van een crisis, het drama, de omslag. Of dat nu de reis is die de held gedwongen moet maken, of uw keuze om te stoppen met roken. Of een andere baan te gaan nemen en je te verlossen van een slechte werkomgeving. Gewoontes moeten heroverwogen worden. Routines opnieuw aangeleerd. Veiligheid moet opgegeven worden en terugkeer naar de veilige en bekende situatie ligt constant op de loer. Onze hersenen spelen hierin ook spelletjes. De automatische piloot (het biertje bij het eten, de sigaret als het spannend is, het favoriete programma als je eigenlijk moet studeren) ligt altijd op de loer. Pas als het nieuwe gewoonte is geworden, is het derde bedrijf begonnen.

Een mooi boek. Deel twee en drie zijn nog niet uit. Jammer.


Marshall Goldsmith: ‘Onze omgeving zweert voortdurend tegen ons samen’ interview
23 september 2015 | Jeroen Ansink

Ons gedrag wordt continu ondermijnd door externe prikkels, zegt de Amerikaanse leiderschapscoach Marshall Goldsmith in Triggers - Hoe je je gedrag voorgoed verandert en wordt wie je wilt zijn. Vaak zijn we ons daar niet eens van bewust, waardoor we blijvend verstrikt raken in slechte gewoontes. ‘Begrijpen is makkelijk. Doen is moeilijk. Maar uiteindelijk kan iedereen veranderen.’

Waarom is gedragsverandering zo moeilijk te bewerkstelligen?
Allereerst omdat ons gedrag bepaald wordt door positieve bevestiging: een bepaalde handeling leidt tot succes, en dat succes leidt vervolgens tot meer van hetzelfde gedrag. Met name geslaagde mensen krijgen daardoor de neiging om hun prestaties volledig te verklaren uit hun gewoontes, ook al zijn die soms destructief. Terwijl we eigenlijk zouden moeten denken: ik ben succesvol omdat ik een aantal zaken goed doe, maar tegelijkertijd doe ik ook veel dingen verkeerd, waardoor ik in feite juist onder mijn kunnen presteer. Daarnaast houden we er vaak waanideeën op na die het moeilijk maken om te veranderen. We gaan er bijvoorbeeld vanuit dat we de wijsheid hebben om ons eigen gedrag in te schatten. Onzin. Zeventig procent van de mensen die ik ontmoet, denkt dat ze bij de bovenste tien procent horen als het gaat om moed en zelfdiscipline. Dat geeft de mate van zinsbegoocheling aardig aan. Zo beseffen de meeste mensen niet dat de planner en de doener twee verschillende mensen zijn. De persoon die zich voorneemt om op dieet te gaan, is niet degene die vervolgens honger krijgt en naar een stuk chocoladetaart snakt. Begrijpen is makkelijk. Doen is moeilijk.

Waarom bestaat er zo'n grote kloof tussen begrijpen en doen?
De reden dat we zo vaak afwijken van voorgenomen paden is dat we continu gebombardeerd worden door zogeheten triggers: bepaalde prikkels die ons doen en laten beïnvloeden. Dat kan een geluid, een geur, of een foto zijn, maar ook een opmerking of een Facebook-pagina. Een trigger leidt tot een impuls, die vervolgens ons gedrag bepaalt. Soms duwt een trigger ons de goede richting op, maar meestal juist niet, waardoor we steeds verder afdrijven van wat we eigenlijk van plan waren. Onze omgeving zweert voortdurend tegen ons samen.

Hoe is dat negatieve patroon te doorbreken?
De cyclus van trigger, impuls en gedrag kan ten goede worden gekeerd door een tussenfase in te voegen waarin we beseffen dat we een keus hebben. Naarmate we ons bewust zijn dat we geconfronteerd worden met een bepaalde prikkel, kunnen we de impuls omzetten in een weloverwogen reactie wat de kansen op constructief gedrag verhoogt. We kunnen er bijvoorbeeld voor kiezen om een omgeving met negatieve prikkels uit de weg te gaan. Zo gingen mijn vrouw en ik een tijdje om met een echtpaar dat continu sarcastische opmerkingen over hun vrienden maakte. Op een gegeven moment merkten we tot onze schrik dat wij dat óók begonnen te doen. Onze vrienden haalden een slechte eigenschap in ons naar boven, en we hebben besloten om niet meer met hen om te gaan. Als bepaalde triggers niet te vermijden zijn, dan kun je erop anticiperen, zodat je er in ieder geval niet door verrast wordt. En als dat ook niet mogelijk is, dan moet je proberen om je aan te passen. Je kunt je omgeving niet veranderen, maar je reactie daarop des te meer. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat dit een solo aangelegenheid is. Het idee dat we met voldoende wilskracht in ons eentje kunnen veranderen, is een fabeltje dat ik uit de kast probeer te halen. Er schuilt geen schande in het vragen om hulp.

Hoe bepalen triggers de werkvloer?
Een voorbeeld van hoe een bedrijfsomgeving in de vernieling kan worden geholpen door negatieve prikkels is Ford dat op een gegeven moment maar liefst zeventien miljard dollar verlies leed. De raad van commissarissen huurde vervolgens voormalig Boeing-CEO Alan Mulally in om de boel weer vlot te trekken. Die zag al snel dat het ego van het topmanagement een hardnekkige trigger was. Om dat patroon te doorbreken, riep hij zijn bestuurders op om hun prioriteiten te voorzien van de kleuren rood, geel en groen. Rood waren de zaken waarbij de managers tekortschoten en waarvoor geen plan was. Geel waren de doelstellingen waarop ze achterliepen, maar waarbij er was nagedacht over een oplossing. En groen waren de zaken die volgens plan verliepen. Bij de eerste vergadering hielden alle topmanagers de kleur groen op, waarmee ze in feite aangaven dat het hun plan was om zeventien miljard dollar verlies te draaien. Mulally liet de oefening net zo lang herhalen totdat één manager eindelijk durfde toe te geven dat misschien niet alles volgens plan verliep. Zonder dat besef was Ford ten dode opgeschreven.

Mulally had het voordeel om bovenaan de voedselketen te staan. Hoe werkt het voor middenmanagers die zowel mensen boven als onder zich hebben?
Managementgoeroe Peter Drucker adviseerde ooit: ‘Elke beslissing in de wereld wordt genomen door de persoon die de macht heeft om die beslissing te nemen. Zorg dat je daar vrede mee hebt.’ Competent of niet, in een bedrijf is je baas de beslisser, en als zodanig je klant. Dat betekent dat jij de verkoper bent. Als je maandelijks een loonstrookje krijgt, dan dien je je best te doen om een zo hoog mogelijke kwaliteit te leveren. Onze missie in het leven is niet om te bewijzen hoe slim we zijn, maar om een positief verschil te maken. Wie dat niet kan accepteren, moet gewoon vertrekken. Dat zero tolerance-beleid voor slecht gedrag werkt twee kanten op. Een aantal Ford-bestuurders vond het kleurenpaneel van Mulally maar kinderlijke onzin. Maar toen die eenmaal weg waren, konden dezelfde mensen die Ford naar een faillissement hadden gedreven, het bedrijf weer winstgevend maken.

De conventionele wijsheid zegt dat mensen niet kunnen veranderen.
Nonsens. Gedrag is in het gros van de gevallen een kwestie van conditionering. We zijn geprogrammeerd om te geloven dat we een bepaalde manier van doen hebben, en dat wordt zo'n sterk onderdeel van onze identiteit dat we er niet eens meer bij stilstaan. Maar zolang er geen sprake is van een ongeneeslijk genetisch defect, kan iedereen veranderen.


Preview - Marshall Goldsmiths Triggers preview
15 september 2015 | Pieter ter Kuile

Volgens Marshall Goldsmith staan onze reacties niet op zichzelf, maar worden ze veroorzaakt door prikkels in onze omgeving. Dit zijn de alomtegenwoordige triggers. Hij schreef er een boek over: Triggers. In deze preview laat Pieter ter Kuile zien wat je ermee kunt.

Ons eigen gedrag veranderen is een van de moeilijkste dingen om te doen. Tegelijkertijd is het een van de weinige dingen in het leven die we überhaupt kunnen veranderen. Er gaapt een groot gat tussen onze goede voornemens en de uiteindelijke resultaten in de praktijk. Weten wát je zou moeten doen betekent allerminst dat je het ook zúlt doen.

Als je denkt dat ik de moeilijkheid hiervan overdrijf, probeer dan de volgende vragen eens te beantwoorden:

Wat wil je in je leven veranderen? Bijvoorbeeld: je manier van leiding geven, hoe je met jouw familieleden omgaat, meer sporten of gezonder eten.

Hoe lang loop je al met deze gedachten rond? Hoeveel maanden of jaren zeg je tegen jezelf al iets in de trant van: ‘Binnenkort ga ik iets veranderen’?

Hoe heeft dat in de praktijk uitgepakt? Kun je een voorbeeld geven van iets dat je wilde veranderen, dat je daarnaar hebt gehandeld en dat het is gelukt?

Voor jou en de meesten onder ons zijn dit confronterende vragen. Er zijn drie belangrijke redenen die het moeilijk maken om ons gedrag te veranderen:

We geven niet aan onszelf toe dat we moeten veranderen – ofwel omdat we ons niet van de noodzaak bewust zijn, of, veel waarschijnlijker, we zijn ons er wel van bewust, maar hebben afdoende excuses om de noodzaak te ontkennen.

We ontkennen de macht die inertie over ons heeft. Als wij de keuze hebben doen we liever niets – en dat is ook de reden waarom ik vermoed dat ons antwoord op de vraag ‘Hoe lang loop je al met deze gedachten rond?’ eerder jaren dan dagen zal zijn. Inertie is de reden waarom wij nooit aan verandering beginnen.

We weten niet hóé we kunnen veranderen. Om te veranderen hebben we de volgende drie dingen nodig: motivatie, inzicht en vermogen. Zo kunnen we bijvoorbeeld gemotiveerd zijn om af te vallen, maar niet beschikken over voldoende inzicht in onze voeding en kan ons vermogen in de keuken te wensen overlaten om een effectief dieet op te stellen waar we ons aan houden. Het kan ook andersom zijn: we hebben voldoende inzicht en vermogen, maar een gebrek aan motivatie.

Een van de basisprincipes in dit boek is dat ons gedrag zowel positief als negatief wordt bepaald door onze omgeving – en dat een goed begrip van onze omgeving niet alleen onze motivatie, ons vermogen en inzicht in het veranderingsproces kan stimuleren, maar ook ons vertrouwen dat we het echt kunnen.

Je vindt in dit boek handige, praktisch toepasbare middelen om tot succesvolle gedragsverandering te komen.

Triggers

Je leert de triggers in jouw omgeving te identificeren, oftewel de prikkels die jou verleiden tot bepaald gedrag, positief of negatief. En je leert hoe je triggers kunt gebruiken om het door jou gewenste gedrag te realiseren.

Wiel van verandering

Om te inventariseren welk gedrag je in de toekomst wilt vertonen, krijg je in dit boek een eenvoudig hulpmiddel. In het kort komt het neer op de volgende vragen:

Wat wil je creëren?

Wat wil je elimineren?

Wat wil je accepteren?

Wat wil je behouden?

Focus op gedrag in plaats van resultaten

Vervolgens krijg je handvatten om je gedrag daadwerkelijk te veranderen. De focus ligt hierbij op het ‘je best doen’ om het beoogde gedrag te vertonen. Het gaat niet direct om de resultaten, want die komen pas later. Eenvoudige checklists houden je op koers en laten je rekenschap afleggen.

Structuur

Het is een vergissing te denken dat als je hebt besloten iets te zullen doen, je het ook daadwerkelijk zult doen. Wij moeten toegeven dat onze zelfdiscipline tekortschiet. In plaats daarvan hebben we structuur nodig. Zonder structuur die ons dwingt in het nieuwe gedrag, zal verandering niet lukken. Het bepalen van de juiste structuur en daaraan vasthouden maakt het verschil tussen falen en succes.

Marshall Goldsmith is wereldwijd de #1 leiderschapscoach. Veel van de meest toonaangevende CEO’s behoren tot zijn clientèle. In dit boek beschrijft hij ‘state-of-the-art’-methoden voor gedragsverandering, gelardeerd met verhalen uit zijn praktijk. Hij is auteur van de bestsellers Tot hier en nu verder!, Mojo en nu dus Triggers - Hoe je je gedrag voorgoed verandert en wordt wie je wilt zijn.

 

Pieter ter Kuile is zakenpartner van Marshall Goldsmith

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden