Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Doekle Terpstra: ‘Graafschap College creëert toekomstbestendig onderwijs’ nieuws
20 januari 2017 | Peter Spijker

De sector Zorg, Welzijn & Sport van het Graafschap College in Doetinchem begon in januari 2015 aan een ontdekkingsreis. Cris Zomerdijk en Theo Blom documenteerden de reiservaringen in hun boek Doen, omdat het je wat doet! De auteurs overhandigden het eerste exemplaar op 17 januari in schouwburg Amphion aan Doekle Terpstra, Aanjager van het Zorgpact, het landelijk platform voor innovaties in zorg en onderwijs.

Terpstra gaf in zijn dankwoord aan dat hier sprake is van een bijzondere beweging, die ook nog eens door het onderwijsveld zelf is geïnitieerd. ‘De aanjagers van de sector Zorg, Welzijn & Sport zijn vanuit hun intrinsieke motivatie zelf in actie gekomen. Ze hebben onder andere samen met zorginstellingen en gemeenten wijkleercentra opgezet. Voor het Zorgpact is dit een voorbeeldproject. Door de wijken in te gaan, maken studenten op een praktische manier kennis met de snel veranderende zorgpraktijk. De participerende partijen werken bovendien ‘logo-loos’ samen en delen waardevolle inzichten, wat leidt tot innovatie.’                      

‘Faalmoed’
De Achterhoekse aanpak is volgens Terpstra een uitstekend voorbeeld voor de andere regio’s. ‘Het Graafschap College creëert toekomstbestendig onderwijs. Ik zie een groot adaptief vermogen,  unieke samenwerkingsverbanden en een ruime dosis “faalmoed”. Dat laatste prachtige woord staat in het boek. Dankzij faalmoed durven aanjagers fouten te maken en buiten de regels, kaders en procedures te treden.’

Auteur Cris Zomerdijk, veranderkundige en vennoot bij Holland Consulting Group, is een van de initiatiefnemers van de experimentele ontdekkingstocht: ‘In januari 2015 gaf ik een lezing voor alle medewerkers over “ondernemendheid”. Theo Blom, sectordirecteur Zorg, Welzijn & Sport, was meteen enthousiast. We zagen dat verandering begint bij iedereen die ziet dat verandering gewenst is. Vandaar dat we toen studenten, medewerkers en vertegenwoordigers uit het beroepenveld hebben opgeroepen voor tweemaandelijkse ontbijt-, lunch- en dinersessies.’

Kettingreactie
Aanvankelijk ging de ontdekkingsreis van start met drie groepen van elk vijftien personen. ‘Later telden we ruim honderd aanjagers, vernieuwers en koplopers. Het bijeenbrengen van uiteenlopende mensen van binnen en buiten de organisatie bracht een kettingreactie op gang. Zij stelden elkaar lastige vragen, droegen nieuwe ideeën aan en plaatsten vraagtekens bij vanzelfsprekende aannames. De kunst voor het Graafschap College is nu om te blijven experimenteren, reflecteren en leren.’


Doen, omdat het je wat doet! preview
11 januari 2017 | Cris Zomerdijk

In het inspiratieboek Doen, omdat het je wat doet! nemen Cris Zomerdijk en Theo Blom je mee in hun ervaringen hoe zij binnen een onderwijsinstelling met 350 medewerkers en 3.250 studenten vernieuwing hebben gecreëerd. Niet door uitgebreide plannen te maken en vooraf alles tot in detail te regelen, maar door samen in beweging te komen.

Leren experimenteren

Een stevige basis voor een ontdekkingstocht vol energie en inspiratie. Wat het tot een echte ontdekkingstocht maakte was het experimenteren, leren en onderweg aanpassen. Een aanpak die past in de huidige tijdsgeest: niet vanuit de traditionele manier invoeren en uitrollen, maar onbekende terreinen verkennen via uitproberen, fouten maken en lol hebben. Vernieuwen vanuit drang en passie. Doen, omdat het je wat doet!

De bron van elke verandering
We nemen je mee naar de bron: we hebben geleerd dat iedere vernieuwing start vanuit een idee, een gedachte. Een professional die denkt: dit kan beter. En die van daaruit in beweging komt. Zo kan een zaadje uitgroeien tot iets groots. Je leest hoe jij die zaadjes kunt planten en daarmee de startmotor wordt voor het ontsteken van vernieuwingsenergie. Zoals rekendocent Joop van der Horst die leerlingen de ‘wow-factor’ van rekenen laat ervaren, met verrassende effecten.

Lang leve de faalmoed
Hoe zorg je ervoor dat je idee niet alleen in je eigen hoofd blijft zitten, maar echt van de grond komt? Vernieuwing aanwakkeren gaat niet zonder slag of stoot. Deel je verhaal bij de koffieautomaat, duik het rookhok in of loop eens binnen bij een collega om je ideeën te laten groeien. Het helpt om in deze fase eerst met een kleine groep te experimenteren. De moed om fouten te mogen maken, hoort daarbij. Een van de docenten noemde dit ‘faalmoed’ als tegenovergestelde van faalangst die afremt.

Olifantenpaadjes creëren
Wat zijn belangrijke blokkades in de dagelijkse praktijk? Waar ervaar je een rem op vernieuwing? En hoe ga je daar effectief mee om? We geloven dat door regelmatig buiten de lijntjes te kleuren, vernieuwen makkelijker wordt. Zoals een docent het verwoordt: ‘Weerstand en blokkades zijn er genoeg, als je ze maar met een glimlach tegemoet treedt en samen met andere docenten op zoek gaat naar mogelijkheden.’

Briljante mislukkingen
Het leren van je eerste acties en open staan voor bijvangsten en briljante mislukkingen is cruciaal gebleken. Het delen van kleine successen en de opgedane lessen, motiveert anderen om mee te doen. Maak het zichtbaar en vier de bijvangsten. Voordat je zelf aan de slag gaat met het creëren van vernieuwing krijg je in het laatste hoofdstuk van het boek tips om een kettingreactie te veroorzaken.

We dagen je uit

Je vindt in dit boek geen gedetailleerde succesformules of uitgebreide theorie. Wel nemen de auteurs je mee langs de cruciale momenten uit hun expeditie. Je krijgt concrete inzichten en praktische tips die jou kunnen helpen vernieuwing te realiseren binnen je organisatie. Een positieve boodschap met zes concrete vernieuwingsverhalen waar de energie van afspat. Naast de projecten verwijzen de auteurs regelmatig naar inspiratiebronnen of inzichten van andere veranderexperts.

Cris Zomerdijk is veranderkundige en vennoot bij Holland Consulting Group. Theo Blom is sectordirecteur Zorg, Welzijn & Sport van het Graafschap College. Vanuit intuïtie, enthousiasme en drive werken zij dagelijks samen met andere aanjagers aan vernieuwing in (onderwijs)organisaties. Ze zijn de auteurs van Doen, omdat het je wat doet!

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden