Preview - City- en gebiedsmarketing preview
12 februari 2016 | Michel Buhrs

Steden, wijken, winkelgebieden en regio’s als merken in de markt zetten. Zodat ze aantrekkelijker worden voor de doelgroep en zich kunnen onderscheiden van de concurrentie. Hoe doe je dat? Michel Buhrs laat het zien met het boek City- en gebiedsmarketing. Een preview.

City- en gebiedsmarketing is een ‘must’ voor iedereen die zich bezighoudt met de ontwikkeling en vermarkting van steden en gebieden. Niet alleen door de methodiek die hierin uitgebreid en toegankelijk uit de doeken wordt gedaan, maar ook door de dertig inspirerende voorbeelden uit de praktijk die laten zien dat deze methodiek ook echt werkt. Michel Buhrs: ‘De belangrijkste reden om dit boek uit te brengen is dat ik graag de lessen van tientallen cases met iedereen wil delen.’

‘Een doe- en inspiratieboek noem ik het, mijn nieuwe boek City- en gebiedsmarketing’. Het is voor iedereen die op welke manier dan ook aan de slag gaat met de ontwikkeling van een stad, een woonwijk, bedrijventerrein of winkelgebied. Je leest erin over de aanpak van de city- en gebiedsmarketing. Een aanpak waarmee je samen met alle betrokken partijen in vijf stappen kan komen tot een gefundeerd positioneren, ‘branden’, ontwikkelen en promoten van gebieden. Van regio’s, steden tot woonwijken en winkelgebieden. Dat deze aanpak echt werkt, wordt geïllustreerd met dertig voorbeelden uit de praktijk.

Die stapsgewijze aanpak, de Brandstation-methodiek, vormt de basis van het boek. De Brandstatio-methodiek wordt al tien jaar gebruikt, is dus beproefd en in die tien jaar ook steeds geoptimaliseerd. In het boek wordt uitgebreid ingegaan op alle vijf stappen van de methodiek. Van het vaststellen van de (positionerings)opgave tot en met de uitvoering van de promotiecampagnes. Een aantal essentiële aspecten van gebiedsmarketing krijgen daarbij extra aandacht, zoals het creatieve proces, de leefstijlen van doelgroepen, de rol van onderzoek en het belang van een goede organisatie.

Misschien het meest waardevolle, en voor veel mensen het meest inspirerende, deel van het boek is het praktijkgedeelte. Daarin staan dertig van de meest interessante cases die ons bureau de laatste zeven jaar heeft uitgevoerd. Cases die een dwarsdoorsnede zijn van gebiedsmarketing voor alle mogelijke gebieden: steden, wijken, winkelstraten, werklocaties, woonlocaties, stationsgebieden et cetera. Projecten die net opstarten, projecten die bijna klaar zijn, projecten waar we lang bij betrokken zijn en projecten waar we kort aan hebben gewerkt. We beschrijven ze tegen de achtergrond van actuele ontwikkelingen: wat is de stand van de stad, is er nog toekomst voor Vinex-wijken, hoe wordt een oude industrielocatie weer aantrekkelijk en is het tij voor slechtlopende winkelgebieden te keren?

Als je wilt weten of dit een boek voor jou is, moet je jezelf het volgende afvragen: ben ik (beroepsmatig of persoonlijk) geïnteresseerd in hoe positioneringen of imago’s van gebieden tot stand komen, hoe dit kan leiden tot specifieke keuzen voor beleid en producten en hoe dit alles wordt gecommuniceerd aan de juiste doelgroepen? Indien het antwoord ‘ja’ is dan zul je je met dit boek niet vervelen. Het biedt veel handvatten om het werk binnen het vakgebied beter uit te voeren. Ook voor studenten is dit een interessant boek. De voorganger Gebiedsmarketing wordt al sinds 2008 op veel onderwijsinstellingen gebruikt. Met City- en gebiedsmarketing hebben ze een geheel nieuw boek waarmee ze weer jaren vooruit kunnen.

Michel Buhrs is directeur van Bureau Buhrs, bureau voor communicatie en gebiedsmarketing. Hij is de auteur van City- en gebiedsmarketing.

PIM-nominaties voor boeken over merken en digitale marketing nieuws
8 oktober 2008 | Hans van der Klis

Uit een totaal van 34 boeken heeft de jury van de PIM Marketing Literatuurprijs twaalf boeken geselecteerd voor een nominatie. Onder de kanshebbers veel boeken over merken en over marketing in het digitale tijdperk. Onderwerpen als CRM of marketingstrategieën zijn minder in zwang. De PIM Marketing Literatuurprijs is een initiatief van het Platform Innovatie in Marketing dat zich ten doel heeft gesteld vernieuwing in het Nederlandse vakgebied te stimuleren en goede publicaties onder de aandacht van marketeers en andere geïnteresseerden te brengen.

Zoals de jury al opmerkte, zijn boeken over merken goed vertegenwoordigd. Paul Moers is genomineerd met ‘Merk toch hoe sterk’, een pleidooi voor het professioneel neerzetten van het merkenbeleid in ondernemingen en volgens een lezersrecensie op Managementboek.nl een ‘must in 2008’. In ‘Het merk mens’ beschrijft Fons van Dyck de machtsgreep van de consument, die tegenwoordig zelf bepaalt wat zijn behoeften zijn. Bedrijven en organisaties zijn daardoor gedwongen zich af te vragen welke rol voor hen in de toekomst is weggelegd.

‘Gebiedsmarketing’ van Michel Buhrs behandelt samen met zijn c0-auteurs het fenomeen dat steden (‘Amsterdam heeft het’) en zelfs industriegebieden ook al als merk gepositioneerd worden, om zich te kunnen onderscheiden van de concurrentie. Buhrs en consorten leveren er een zevenstappenplan bij. In ‘Het merk is dood, leve het merk’ keert Paul Stamsnijder zich niet tegen het merkdenken, maar bestudeert hij het fenomeen van het veranderen van merk, huisstijl en dergelijke, zoals grote namen als Smith’s en PTT/TPG hebben gedaan en de Postbank nu aan het doen is.

‘Media2’ van Astrid van Pluuren en Michel Groenveld is een handleiding voor marketeers en adverteerders om in het nieuwe tijdperk van Web 2.0 in contact te blijven met hun klanten. De communicatiemogelijkheden nemen snel toe, maar hoe moet je je als bedrijf gedragen in een crossmediale omgeving? ‘Me the media’ van Jaap Bloem en anderen gaat eveneens in op de veranderingen die de voortschrijdende technologische kennis met zich meebrengt. In dit boek, uitgegeven door de relatief onbekende uitgeverij kleine Uil, wordt een intrigerend toekomstperspectief geschetst van een ICT die door de versmelting met nanotechnologie, biotechnologie en intelligentie letterlijk ‘onderhuids’ gaat. Lees en huiver.

Ulco Schuurmans heeft zijn boek een minder aansprekende titel meegegeven, maar dat is waarschijnlijk niet zonder reden: ‘Digitale marketing en communicatie’ is een handboek dat ingaat op eigentijdse technieken voor marketing en communicatie. Wiebe de Jager, zelf uitgever bij Eburon, is genomineerd met ‘Affiliate marketing’, het eerste Nederlandstalige boek over dit onderwerp. Ook dit is weer een boek dat specifiek over nieuwe ontwikkelingen op internet gaat: een toenemend aantal adverteerders schakelt een netwerk van affiliate websites in om haar producten of diensten onder de aandacht te brengen van uiteenlopende doelgroepen. Ook het genomineerde boek van Rudy Moenaert en Henry Robben heeft een wat meer praktische titel: in ‘Visionaire marketing’ beschrijven zij de zogenaamde businessroadmappingmethodologie, naar verluidt bijzonder effectief om een superieure bedrijfsstrategie te ontwikkelen. De nieuwe herziene editie is in herdruk.

Met het boek ‘Cultuurmarketing’ richt Th.B.J. Noordman zich specifiek op één branche: de culturele sector. Hij beschrijft de gangbare marketingmethodes in deze sector en verwacht dat de marketingtheorie voor de culturele sector gebruikt zal gaan worden voor de verkoop van alle belevenissen in de eenentwintigste eeuw. De term ‘Cool!’ is kennelijk nog steeds in zwang, want Diederik van Thiel heeft onder deze titel (met uitroepteken) een boek geschreven over het succes van merken die zich hebben toegelegd op het communiceren van een authentieke belevenis, zoals Apple, Harley Davidson en Gucci. De laatste in de rij genomineerde boeken is ‘Chief Commercial Officer’, van Harald Timmer en coauteurs. Zij onderzochten de rol van de CCO bij beeldbepalende financiële dienstverleners, volgens de auteurs van groot belang nu in de financiële sector de focus duidelijk verschuift van kosten naar omzet.

Het belangrijkste criterium voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2008 is in hoeverre de auteur(s) erin geslaagd is (zijn) vernieuwende inzichten in het marketingvakgebied weer te geven. De jury, onder voorzitterschap van Drs. Hans Molenaar, voorzitter van het Platform Innovatie in Marketing, maakt op de avond van 25 november 2008 bij Atos Consulting in Utrecht bekend aan welk boek de prijs wordt toegekend.

Eerdere winnaars van de prijs zijn 'Generatie Einstein' van Jeroen Boschma en Inez Groen (2006) en ‘The Trade Marketing Dimension’ van Ron Cijs, Herwin van den Berg en Peter de Wolff (2007).