Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Succesvol investeren in startups preview
26 november 2019 | Jeroen Bertrams

Het aantal mensen dat investeert in startups is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Vrijwel iedereen kan tegenwoordig geld steken in jonge bedrijven. Toch worden lang niet alle startups een succes. De vraag is hoe je ervoor zorgt dat je in de juiste bedrijven investeert. Jeroen Bertrams schreef er een boek over.

Zijn er veel mensen die investeren in startups?
Veel meer dan wordt gedacht. Naar schatting zijn er in Nederland meer dan 40.000 mensen die geld steken in startups. Sommigen zijn heel actief, anderen investeren maar af en toe. De bedragen verschillen ook enorm: van een paar duizend euro tot en met miljoenen per deal.

Hoeveel geld kun je verdienen met het investeren in startups?
Het eerlijke antwoord is dat lang niet alle investeerders winst maken met hun investeringen. Desondanks ben ik ervan overtuigd dat je een mooi rendement kunt behalen wanneer je professioneel te werk gaat. Met dit boek probeer ik daaraan een bijdrage te leveren. En dan kan het soms hard gaan. Over het algemeen streven investeerders naar een rendement van vijftien procent per jaar.

U had zelf een valse start als investeerder, hoe kwam dat?
Als je net begint met investeren zie je al snel gouden bergen wanneer je mooie pitchdecks van startups leest. De oprichters zijn vaak goed in het ‘verkopen' van hun verhaal. Zeker als je nog weinig ervaring hebt, is het lastig om door die verhalen heen te prikken. Je wil nu eenmaal graag meedoen. Ik ben in mijn enthousiasme in diverse bedrijven gestapt die, achteraf bezien, weinig kans van slagen hadden. De kunst is om daarvan te leren.

Inmiddels heeft u belangen in tweehonderd bedrijven en vijf zogenaamde ‘unicorns'. Hoe is dat gelukt?
Een grote uitdaging voor elke investeerder is het verkrijgen van toegang tot veel deals. Ik heb daar enorm veel tijd in geïnvesteerd. Hoewel ik verreweg de meeste bedrijven laat schieten, gaf me dat wel de kans om een grote, gespreide portfolio op te bouwen. Daarbinnen zitten enkele prachtige bedrijven, zoals Rappi. Dat is het Thuisbezorgd van Zuid-Amerika. En Notion, dat is een handige tool om informatie en kennis te beheren en delen. Doordat ik in zoveel bedrijven belangen heb, beschik ik over enorm veel data die me helpt om te begrijpen waarom bepaalde bedrijven slagen en andere bedrijven falen. Die kennis ligt aan de basis van het boek.

Is het boek ook geschikt voor startups en grotere bedrijven?
Zeker. In het boek staat een zogenaamde deal scorecard die ik gebruik om bedrijven te beoordelen. De scorecard wordt uitgebreid toegelicht met relevante voorbeelden. De methodiek kunnen bedrijven bij uitstek gebruiken om zichzelf te beoordelen. Juist startups. Zij doen er goed aan om zichzelf middels de scorekaart kritisch te bekijken. Bedrijven die op zoek zijn naar financiering kunnen zich bovendien door het boek te lezen veel beter voorbereiden op hun contact met investeerders.

Het is een lekker compact boekje met veel lijstjes. Heb je daar bewust voor gekozen?
Ik ben zelf fan van boeken die kort en krachtig zijn. Mijn voorgaande boeken zijn ook allemaal relatief compact en dat werd door lezers gewaardeerd. Lijstjes helpen om snel informatie tot je te nemen. Daarom staan in dit boek ook weer allerlei handige lijstjes en tabellen. Je kunt er meteen mee aan de slag.

Je hebt hiervoor boeken geschreven over online marketing en strategie. Waarom nu een boek over dit onderwerp?
Mijn ‘normale' werk is altijd het adviseren van bedrijven over online strategie. Ook ontzettend leuk om te doen, maar de laatste jaren leg ik steeds meer nadruk op mijn activiteiten als investeerder. Ik merkte dat ik steeds meer vragen kreeg van andere investeerders om mijn werkwijze op papier te zetten. Zodoende heb ik besloten om een boek over investeren te schrijven.

Jeroen Bertrams is een van de meest actieve angels in Nederland. Naast zijn werk als investeerder helpt hij bedrijven en startups bij het ontwikkelen van hun digitale strategie en realiseren van online groei. Hij schreef acht managementboeken, onder meer over online marketing en social media. Succesvol investeren in startups is zijn nieuwe boek.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden