Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Wellbeing is winst - Waarom gezonde medewerkers je belangrijkste kapitaal zijn preview
27 mei 2020 | Ann De Bisschop

Wellbeing = Winst, misschien gaat u bij het lezen van deze titel de wenkbrauwen fronsen. En denkt u: investeren is toch een kost en geen opbrengst. Dan hebt u het fout. Investeren in het welzijn van de medewerkers verdient zich in een veelvoud terug. En dat is wat ik met dit boek wil aantonen.

Want enkel met gezonde, gelukkige en gemotiveerde collega's is uw bedrijf futureproof. Meer dan ooit zullen managers nood hebben aan enthousiaste en veerkrachtige medewerkers. Enkel zo kunt u de stijgende absenteïsmecijfers inperken, enkel zo kunt u talent aantrekken, enkel zo kunt u meerdere generaties laten samen werken. En vooral : enkel zo kunt u ervoor zorgen dat uw medewerkers elke dag met plezier weer aan de slag gaan. Dat was de basis van mijn eerste boek'"Aftellen naar maandag': zorgen dat men met veel energie en motivatie de nieuwe werkweek aanvat.

Maar zoiets kan je niet alleen : niet als medewerker, niet als leider, niet als organisatie. Het is duidelijk een én-én- én verhaal. Daarom ga ik in dit tweede boek een stap verder en bekijk ik welzijn vanuit 3 standpunten :
1. Wat kun je als organisatie doen om veerkrachtige en gemotiveerde medewerkers te hebben?
2. Wat kun je als teamleider of manager doen om te zorgen voor een groter welbevinden bij je medewerkers?
3. Hoe kun je als manager goed voor jezelf zorgen en medewerkers inspireren en helpen om gezond en gelukkig te zijn?

Mijn boek is een mix van cijfers, theorieën en ervaringen. Ik vul het hier en daar graag aan met mooie en inspirerende voorbeelden van bedrijven waar het welzijn van de medewerker al langer hoog op de agenda staat. Zij hebben intussen kunnen ervaren welke mooie winst het hen oplevert.

In het eerste deel  ga ik dieper in op 6 belangrijke pijlers voor het welzijn van uw medewerkers:
1: De  cultuur en waarden van uw organisatie: hoe kan je zorgen dat de waarden leven binnen uw bedrijf? Hoe zorg je voor een goed werkklimaat?  
2: Het ABC van werkgeluk: of hoe gaat het met de Autonomie, Betrokkenheid en Competentie van uw personeel? Enkel als het ABC goed zit, kan je samen een sterke toekomst uitbouwen.
3: Groeikansen: meer dan ooit is het belangrijk om te investeren in 'blijven leren'. Kies bewust voor medewerkers met groeipotentieel. Zoek niet iemand voor een job, maar recruteer voor een carrière!
4: Mentale balans:  Zorg voor de ideale werkplek , voor een goede privé-werkbalans en  gun je medewerkers breinrust. Durf je vergader- en mailcultuur in vraag te stellen.
5: Fysieke gezondheid: inspireer uw medewerkers over een gezonde levensstijl. Plaats gezond meubilair en investeer in een online platform met leuke challenges en interessante informatie over voeding, ergonomie, slaap, bewegen etc. Promoot de actieve pauze.
6: Sociaal contact: meer dan ooit is verbondenheid en connectie belangrijk. Tijdens de lock-down hebben we gemerkt hoe snel we onze collega's zijn gaan missen. Een juiste mix van thuiswerk en werken op kantoor moet ervoor zorgen dat jullie een sterk team blijven.
 
In het tweede deel van mijn boek sta ik stil bij de rol van de leidinggevende.
Leidinggevenden hebben - al dan niet gewild - de controle moeten loslaten in maart 2020. Ze moesten plots vertrouwen dat hun medewerkers ook tijdens het thuiswerken het beste van zichzelf kunnen en  willen geven. Net dat is het verschil tussen modern en old school leiderschap : vertrouwen.
De leidinggevende speelt een grote rol in het werkgeluk van de medewerker. Hij moet zowel 'softe' als 'harde' eigenschappen hebben. Hij moet zowel feedback als  feedforward geven. Emotionele intelligentie en duidelijke communicatie zijn de kerncompetenties van de meest succesvolle leiders.

Het derde deel van mijn boek gaat over selfcare, of hoe je nieuwe gewoontes aanleert naar een gezonder leven met meer energie en minder stress als resultaat: meer focus, breinpauze, meer bewegen, bewust beter eten, goed slapen, etc.
Want enkel met een gezonde levensstijl heb je energie en ben je productief.

Gezonde, gelukkige en gemotiveerde medewerkers zijn uw belangrijkste kapitaal. En uw garantie op winst. Want zonder gelukkige medewerkers, geen tevreden klanten.
Want 'Customers will never love a company until the employees love it first' (Simon Sinek).
U weet dus wat u te doen staat.

Ann De Bisschop is wellbeing consultant, keynotespeaker, columniste en auteur van het succesvolle boek Aftellen naar Maandag. Ze inspireert en coacht bedrijfsleiders om meer te investeren in hun medewerkers. Daarnaast motiveert ze medewerkers om met kleine aanpassingen in hun werkdag een groot verschil te maken op het werk. Wellbeing is winst is haar nieuwe boek.

Ann de Bisschop: ‘Het belangrijkste voor wellbeing is niet het budget maar de mindshift’ interview
26 mei 2020 | Pierre Spaninks

Van puristen kreeg zij al commentaar op haar gebruik van de Engelse term ‘wellbeing’ maar voor Ann De Bisschop is die in Vlaanderen meer ingeburgerd dan in Nederland. En hij drukt precies uit wat zij bedoelt: de optelsom van tevredenheid op het werk aan de ene kant en lichamelijke en psychologische gezondheid aan de andere kant. In haar nieuwe boek Wellbeing is winst betoogt zij dat het daar in de praktijk vaak nog aan schort en tekent zij uit wat we daaraan kunnen doen, met eenvoudige middelen en tegen beperkte kosten.

 

U bent alweer een paar jaar actief als zelfstandig consultant en keynote speaker, maar voordien werkte u jarenlang in loondienst bij Medialaan. Nederlandse lezers kennen dat bedrijf als DPG, de uitgever van het Algemeen Dagblad, de Volkskrant en Trouw, en van veel regionale bladen. Laatstelijk was u daar Director Corporate Identity and Wellbeing. Wat is het belangrijkste inzicht dat u aan die tijd heeft overgehouden?
Ik heb daar geleerd wat ik nu aan iedereen vertel, namelijk dat de aandacht voor wellbeing, het zorgen voor de mensen, echt een concreet onderdeel moet zijn van de cultuur van een bedrijf. Het is niet een nice to have maar een noodzaak, vandaag meer dan ooit tevoren. De bedrijven die het redden, door de covid-crisis heen, gaan straks meer moeten doen met minder medewerkers, met minder middelen. Die hebben er dus alle belang bij om te zorgen dat hun mensen veerkrachtig zijn, enthousiast, en gemotiveerd. En als je dan inzet op wellbeing gaat dat als vanzelf een heel positief effect hebben op zaken als absenteïsme en presenteïsme (er wel zijn maar eigenlijk ook weer niet, PS).

Wat kun je als teamleider of manager doen om te zorgen voor een groter welbevinden van je medewerkers?
Heel veel. En ik denk dat de rol van de leidinggevende hierbij cruciaal is. Het is bewezen dat 70 procent van hoe iemand zich voelt, en van het welzijn van de medewerker, wordt bepaald door de leidinggevende. Daarom ben ik een enorm voorstander van empathisch leiderschap. Als je je mensen kunt laten groeien en bloeien, dan ben je een goede manager. Top-down controlerend management, dat is voorbij. Nu moeten we medewerkers empoweren en vertrouwen. Daar is deze covid-periode nu wel goed voor. Plots zijn bedrijven die zich altijd halsstarrig hebben verzet tegen thuiswerken gaan inzien dat het best wel lukt op die manier. Misschien zijn hun medewerkers dan zelfs nog wel productiever. En als dat nu lukt, met een leven dat compleet overhoop ligt, hoe goed zou het dan wel niet gaan als de kinderen gewoon op school zijn?

Hoe kun je als manager goed voor jezelf zorgen én je medewerkers inspireren en helpen om gezond en gelukkig te zijn?
Ik denk in ieder geval dat je eerst zelf goed in je vel moet zitten, dat je gezond moet zijn en gelukkig. En dan is het vooral heel belangrijk om het voorbeeld te geven. Je kan niet zeggen dat je bijvoorbeeld de work/life balance van je medewerkers belangrijk vindt, als je systematisch meetings blijft inplannen na vijf uur. Ik organiseer veel wellbeing challenges in bedrijven. Als dan het management niet meedoet, is dat een verkeerd signaal. Zulke eenvoudige dingen zie ik te vaak nog fout lopen.

In uw boek benoemt u zes pijlers die wellbeing schragen: cultuur en waarden, het ABC van werkgeluk (autonomie, betrokkenheid, consistentie), groeikansen, mentale balans, fysieke gezondheid, en sociaal contact. Waarom precies deze zes? Zijn die samen dekkend voor het geheel, of spelen er ook nog andere factoren die u hier buiten beschouwing hebt gelaten?
Ik heb daar uiteraard heel goed over nagedacht. Aanvankelijk waren het er niet zes maar zeven. Waarvan de zevende leiderschap was. Maar uiteindelijk vond ik dat zo belangrijk dat ik daar een apart hoofdstuk van heb gemaakt. Dus je moet die zes pijlers samennemen met het hoofdstuk over leiderschap. Als je er met je bedrijf in slaagt dat te combineren, dan ga je fantastisch goed.

In uw inleiding zet u naast elkaar hoe gelukkig werkenden in België zijn en in Nederland. Het verschil is opvallend. In België zou maar iets meer dan 4 op de 10 gelukkig met zijn of haar werk, in Nederland bijna 6 op de 10. Hoe komt dat?
Ja, het is misschien een heel breed antwoord maar het komt erop neer dat die 4 op de 10 het cijfer is voor België als geheel. Dat is zoals je weet een heel speciaal land, met grote verschillen tussen Vlaanderen en Wallonië. Ik denk dat, als ik het cijfer had gehad alleen voor Vlaanderen, dat het dan dicht in de buurt zou zijn gekomen van de 6 op de 10 voor Nederland. 

Uw eerste boek, Aftellen naar maandag, was vooral geschreven voor de werkende zelf die zijn of haar carrière een boost wilde geven. In Wellbeing  is winst, met name in het tweede deel, richt u uw juist op de werkgever, de leidinggevende, de manager. Moest die mee veranderen om de werkende ruimte te geven voor zijn of haar eigen verandering?
Absoluut! Werken aan je wellbeing, dat gaat je in je eentje niet lukken, daar kun je een steuntje van je leidinggevende goed bij gebruiken. En die leidinggevende moet ook goed voor zichzelf zorgen: let op je focus, let op dat je voldoende beweegt, dat je voldoende digitaal deconnecteert, dat je gezond eet, dat je voldoende slaap krijgt. Als je dan in een bedrijf terechtkomt waar men het wat dat betreft niet zo nauw neemt, dan wordt het moeilijk om je daar goed te voelen. Dan nemen die cultuur en die waarden je mee in een spiraal naar beneden. Het is echt ‘en, en, en’: wat kan de organisatie doen, wat kan de leidinggevende doen, wat kun je zelf doen? Je kunt op papier nog zulke mooie waarden en normen hebben, als je de verkeerde mensen kiest als leidinggevenden, dan gaat het niet werken. Iemand kan die goed was in zijn job, is daarom nog geen goede leider. Je moet en op leiderschap werken, en op learning and development, en op de cultuur en de waarden, en je moet die selfcare in de gaten houden.

We hebben het tot nu toe gehad over mensen die binnen een bedrijf werken of in een andere grote organisatie. Maar we hebben natuurlijk ook nog de zelfstandigen en de freelancers. In Vlaanderen maken die 13 procent van de beroepsbevolking uit, in Nederland 16 procent. Hoe verhoudt uw verhaal over wellbeing zich tot hun praktijk? Hoe kunnen zij met uw verhaal hun voordeel doen?
Weet je dat ik, toen ik mijn boek wilde gaan schrijven, heb ik overwogen dat als invalshoek te nemen? Omdat het ook mijn eigen verhaal weerspiegelt: ik was immers eerst werknemer en ben nu zelfstandige. Ik was in gesprek met twee verschillende uitgevers. Bij de een hadden we het vooral over die insteek, bij de ander over het boek zoals ik het nu heb geschreven. Hoe mijn verhaal uitpakt voor die zelfstandigen vond ik te belangrijk om het enkel als een extra hoofdstuk toe te voegen. Maar ik vergeet het niet, en misschien wordt dat wel het volgende boek dat ik ga schrijven. In elk geval denk ik dat je als bedrijf de mensen die als freelancer voor je werken gewoon moet meenemen in je wellbeing programma. Je moet hen dezelfde rechten geven, dezelfde voordelen.

Het programma dat u voorstelt voor wellbeing in organisaties is al met al best ambitieus. Ik zie dat een bedrijf op die manier winst kan boeken, maar daar zullen toch ook flinke investeringen voor nodig zijn. Wat kost dat wel niet?
Ja… dat is nochtans een misvatting, voor een stukje. Ik zal daar open kaart over spelen. Weet je wat mijn budget was voor het welzijnsbeleid bij Medialaan? Per medewerker per jaar kon ik beschikken over 75 euro. Oké, we waren daar met duizend mensen, dus ik had 75.000 euro om mee te werken. Is dat veel? Als je een personeelsfeest geeft voor al die mensen heb je voor dat bedrag nog niet eens de catering. Bij kleinere organisaties gaat het bedrag per medewerker natuurlijk wel wat hoger liggen, dat kan niet anders. Maar voor die 75 euro konden we heel veel doen. Zeg dat je in zo’n jaar tien keer een inspirerende keynote spreker wilt uitnodigen over zaken als ergonomie, slaap, voeding, focus, digital detox, dan kost dat niet meer dan 20.000 euro. De resultaten daarvan wil je vervolgens verder zetten. Dat doe je met eigen initiatieven, met ambassadeurs uit eigen kring, met leuke acties, met challenges - daar hoef je amper extra geld voor uit te geven. Wij hadden bijvoorbeeld ‘dinsdag wandeldag’ ingesteld. Dan verzamelden we ons tegen twaalf uur bij de uitgang van het gebouw en dan gingen we in kleine groepjes een eind wandelen in plaats van in het bedrijfsrestaurant zitten. Dat kost niets. Net zomin als inzet op gezondere voeding iets kost. Het belangrijkste voor wellbeing is niet het budget maar de mindshift.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden