Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Handboek Social Media Marketing - Derde herziene editie preview
10 februari 2020 | Patrick Petersen

Sociale media zijn na de intreding van de algoritmische filters niet meer wat ze geweest zijn. Het is hard werken om in menig tijdlijn te verschijnen. Ook de doelgerichte creatie van engagement vergt een professionele aanpak.

Experts hebben de middelen inmiddels als dood verklaard, wat haaks staat op de sociale media werkelijkheid. De massale oprichting van sociale ondernemingen geven aan het begrip ‘sociale media' een andere invulling waarbij een strategische aanpak de nieuwe mogelijkheden van de sociale media blootlegt.

Van fake tot fantastische bubble
Een trucje wordt op de social media kanalen al snel als ‘fake' gezien en alleen organisaties - en individuen - die authentieke kenmerken van een social business kennen, breken door de bubbles heen. Meer dan ooit moet er hard gewerkt worden om tot een aanzienlijk bereik te komen op basis van verdiende aandacht (earned media).

Gunnen, likeability en wat contentmarketing
Het vernieuwde, crossmediale handboek verlegt haar focus op de diepere betekenis van sociale media en de broodnodige, professionele inzet van social media marketing. Naast de stapsgewijze campagneopbouw op basis van de 5 C's en inspiratie om tot een pakkende social media strategie te komen waar KPI's sturend zijn, gaat deel drie dieper in op de achterliggende succesfactoren van:

- de volwassenwording van de sociale media en transformatie naar een social business;
- het belang van owned media en social employee branding;
- de gunfactor van het kanaal, de contentvorm en afzender;
- het gedrag van de herboren social consumer;
- de link met de customer journey;
- social media privacy protocollen;
- social brand en social proof belevingen;
- de stappen tot meer likeability op basis van waardepiramide;
- de doelgerichte mix van kanalen en contentvormen.

Meer dan 100 onderzoeken
Op basis van meer dan 100 internationale onderzoeken, van onder andere Nielsen, Social Sprout, Socialbakers, Brian Solis, Forrester, Newcom en Guardian Research komen er opzienbarende inzichten aan het licht, zoals:

‘Wij lijken er steeds vaker achter te komen dat social engagement niet vanzelf komt en dat wij ons op de sociale media moeten afvragen met welk doel wij daar communiceren.'
(Brian Solis, Altimeter Group, op basis van onderzoek voor zijn boek ‘Engage!')

Experts in het Handboek Social Media Marketing en meer extra's
Het vernieuwde, dikkere - en totaal herziene handboek - is vormgegeven in een nieuw formaat en kent expertbijdragen van onder andere Steven van Belleghem (When digital becomes human), Archana Haarnack (Pintereststrategie), Hans Molenaar (social media strategy map),  Egbert Jan van Bel (social CRM), Henkjan Smits (social Business X-factor), Bas Hoogland (social leisure selling), Ronald Krijgsman (social selling bij Nationale-Nederlanden), Boy Sleddering (Rabobank social business) en Brechtje de Leij (social influence).

Alvast drie learnings uit het handboek deel drie
Het handboek propageert een nieuwe aanpak en omgang met sociale media ‘after the bubble'. De herontdekking van de nieuwe mogelijkheden, nieuwe social media gebruikers, nieuwe contentvormen en nieuwe kanalen, zoals TikTok, LinkedIn LIVE en InstaTV,

1 De volwassenwording vereist een andere perceptie en omgang met social media relaties
2 De social media kanalen en platformen zijn weerspiegelingen van een golf van sociale ondernemingen
3 De social autoriteit kent op de kanalen een vertrekpunt vanuit een social business-principe; social proof vindt daarbij steeds meer plaats via livestreams.

Leren, lezen en beleven voor onderwijs en profs
Het Handboek Social Madia Marketing (editie 3) is geschikt voor zowel het beroepsonderwijs als de professional, de HBO-student en social media of contentmarketingmanager. Het herschreven en kleurrijke boek bouwt op tot een strategisch social media plan en gebruikt hierbij diverse modellen en praktische stappenplannen. Voor het onderwijs is docentmateriaal beschikbaar, naast de vele oefeningen naast de meer dan 1000 digitale bijlagen op de bijbehorende website Handboek.Social.

Patrick Petersen RDM MA MSc is senior online strateeg, crossmediaal marketeer, contentmarketeer, internetondernemer, internationaal spreker, docent en auteur. Hij studeerde af op divers eigen (content-) marketingmodellen die hij voor tal van internationale organisaties, zoals Heijmans, Hästens, Somfy smart home, Trendhopper holding, T-Mobile Nederland, AtMostTV, TU Delft, IKEA Nederland, MTV Europe en Coolcat, succesvol in de praktijk bracht. Hij is de auteur van Handboek Social Media Marketing.


Patrick Petersen: ‘Ben je bereid om na 18.00 uur nog een appje te sturen?’ interview
28 oktober 2016 | Aurora Peters

Online strateeg Patrick Petersen (@Onlinemarketeer) heeft een nieuw boek uit: het Handboek Social Marketing & Business. Een crossmediaal werk met cases, onderzoeken, inzichten van experts en een aanvullende website met extra materiaal. Een goede reden om eens met deze ‘social media addict’ in gesprek te gaan over social marketing.

Een dag voor het interview gaat de telefoon: ‘Hoi, met Patrick. Heb je mijn boek al ontvangen? Anders doe ik ‘m even in de bus. Zit nu toch op de snelweg.’ Een paar uur later ligt er inderdaad een exemplaar van het handboek in de bus, met een persoonlijke boodschap erin gekrabbeld: ‘Life is social! Greets, Patrick Petersen.’

Ben je altijd zo proactief?
‘Ja, ik ben vrij adhd, ook op social. Ik tweet op persoonlijke titel en al mijn losse bedrijven en boeken hebben een eigen twitteraccount. Social media draait om relaties. Mensen die niets met mij persoonlijk hebben, kunnen wel wat hebben aan het servicekanaal van mijn boeken.’

Actief op Twitter is Petersen zeker. Sinds 2008 stuurde hij al meer dan 231.000 tweets de wereld in. Hoewel hij fan is van social media, benadrukt hij dat het geen ‘toverstaf’ is.
‘Het moet menselijk zijn. Je hebt er alleen iets te zoeken als je oprecht sociaal bent. Vooral de jongere generaties snappen dat heel goed. Een social business is een organisatie die sociaal is in zijn core. Het zijn bedrijven die tijd spenderen aan klanten zonder er direct geld aan te verdienen en dus niet maar 3,2 minuten rekenen per klacht. Sociaal betekent overigens ook dat het bedrijf goed is voor het personeel, want ook dat merk je als klant.

Een bedrijf dat het goed doet, is Coolblue. Daar werken veel mensen van onder de 30 die weten dat ze snel moeten reageren. Ook de CEO heeft de juiste instelling. Het zit echt in het DNA van het bedrijf. Zo’n filmpje als met die Pokéballs is fantastisch. Een behind the scenes werkt trouwens ook altijd goed. Dan zien klanten de mens achter de ondernemer en wordt er verbinding gemaakt.’

Hoe verklaar je dat steeds meer mensen Twitter verlaten?
‘Veel twitteraars en bedrijven hebben de afgelopen jaren een spelletje gespeeld: alles liken, alles delen, alles plaatsen. Er zijn bedrijven die denken: als ik dit doe op social media, denken klanten dat we cool zijn. Dat wekt irritatie op. Jongeren duiken weg en de ouderen begrijpen daar niets van. Het werkt niet meer om op social media een nep-imago neer te zetten. Mensen vragen zich af of mensen zich mooier voordoen dan ze zijn. Het draaide te veel om imago’s, terwijl vertrouwen de basis is voor alle relaties.’

Het handboek is een praktisch studieboek dat de lezer van een strategie naar een creatieve social mediacampagne brengt. Daarnaast worden begrippen uitgelegd en komen experts als Boy Sleddering (social media strateeg Rabobank), Henk-Jan Smits (X-factor) en influential Brechtje de Leij aan het woord.
‘Mijn boek heeft eigenlijk twee lagen. Enerzijds behandel ik de sociologische en psychologische aspecten van social marketing om bedrijven aan het denken te zetten: ben ik bezig een spel te spelen of ben ik echt? Bedrijven moeten daar eerst over nadenken voor ze aan social marketing beginnen. Daarnaast kun je mijn boek ook gewoon gebruiken om een social mediaplan te maken.’

Welke tips heb je voor ondernemers die meer met social willen doen?
‘Eerst het boek lezen en vervolgens mij inhuren. Nee, grapje. Het is geen gouden ei. Mijn eerste tip zou zijn: kijk goed naar je cultuur. Past social media bij je bedrijfscultuur en zo ja, bij welk social medium? Voor b2b kun je LinkedIn bijvoorbeeld goed gebruiken, maar Twitter is sneller. Daarnaast gaan je tweets Google in, wat een strategische keuze kan zijn om met Twitter te werken. Vraag jezelf als bedrijf ook af of je wel in staat bent om snel te reageren. En als je overgaat op Whatsapp: ben je bereid om na 18.00 uur nog een appje te sturen?
Ten tweede: just do it! Ben je bang dat klanten moeilijk gaan doen of in het openbaar gaan klagen? Jammer dan! Ga gewoon de dialoog aan met je klant.’

Aurora Peters is als freelance webredacteur actief onder de naam Aurora Peters Media. Ze schrijft onder meer voor www.deondernemer.nl, waar dit interview eerder verscheen.


Preview - Handboek Social Marketing & Business - Social Media, Social Selling en Social Business preview
16 augustus 2016 | Patrick Petersen

Het Handboek Social Marketing & Business belooft de lezer een social media strategie te helpen ontwikkelen, inzicht te krijgen in de succesfactoren van social media marketing en geeft concreet richting aan een transitie naar een social business. Een preview.

Social media marketing en... jouw social business. We lijken soms het nut niet meer in te zien van de interactieve, buzzing sociale media, nu er steeds meer berichten in de asociale media verschijnen over het afnemende bereik van sociale media.

We worstelen met sociale media en hebben marketingwise een haat-liefdeverhouding met deze mensgerichte media. Een terechte worsteling, want sociale media leggen op steeds hogere snelheid alles bloot. Daar zijn ook reputatiemarketing-trucjes niet tegen opgewassen.

Krab die gesloten organisatie open

De vingers zijn al lang op de marketingwonden gelegd. De bloederige vingers krabben gesloten organisatieculturen dagelijks open. We willen - als consument - geen marketingtrucjes meer zien, maar een sociale, oprechte en eerlijke organisatie ervaren die ons mensen echt wil helpen. 'Echt' definiëren we dan vaak als ‘authenticiteit.’ Authenticiteit is een technische term in de existentialistische filosofie en vormt de basis voor succesvol management. In deze filosofie wordt het 'bewuste zelf' gezien als iets wat een adequaat begrip moet vormen van het zijn in de materiële wereld. Het gaat dus om de omgang met externe krachten en invloeden die erg verschillend en anders zijn dan de persoon of organisatie zelf. Managers die mensen willen helpen - en zinspelen op dat guneffect dat voor verkoop zorgt - zijn zich bewust van deze externe factoren. En spelen daarop in. Het is het empathische vermogen waar ik in het nieuwe Handboek Social Marketing en Business over schrijf. Een empathisch vermogen… Oprechtheid, eerlijkheid, openheid... heb jij het in je?

Een Social business of 'No business'

Binnen een social business komt - na het daadwerkelijke helpen - die beoogde klantrelatie oprecht tot stand. Oprecht als in 'echt', langdurig, duurzaam en kordaat. Het ultieme guneffect is hiermee opnieuw gedefinieerd. Naast deze definitie, nog meer heldere definities die het totaal vernieuwde Handboek kleur geven.

De zogezegd moeilijk bereikbare millennials staan op, leven en slapen met sociale media. Zij zijn die generatie die een organisatie cq. merk negeren indien er weinig sprake is van oprechtheid. Want socials benaderen zaken uit hun nauwe community en zij hebben jouw business doorgrond op de 'social factor' . Het lijkt allemaal zo vanzelfsprekend. Zo eenvoudig, zo simpel. Twitteren is toch eenvoudig? Wat content regelmatig op een Facebook-pagina gooien, is net zo simpel. Die merkwaarde vertaal je toch gewoon door naar die nieuwe dialoogmiddelen?

De waarheid moet groeien

De waarheid is anders. Heel anders. Jouw sociale media 'frontoffice' valt of staat niet bij de zichtbaarheid van het arsenaal aan social media middelen. Zichtbaarheid in de sociale media is wel 'heel erg 2006'. Jouw frontoffice staat oprecht tegenover jouw relaties als de backoffice en de sociale waarden en normen in alle aansturende processen zijn gewaarborgd. Wil jij - of jouw organisatie - stappen gaan maken naar succesvolle social media marketing en de contouren van een social business? Dan is oprechte betrokkenheid en interesse key. Geen trucjes, geen doorzichtig gordijn over een geblokkeerde organisatie, maar openheid waar je als mens oprecht blij van wordt. Zo blij, dat mensen die minpunten van jou(w organisatie) vergeten en enthousiast de relatie laten groeien. Een relatie waarna het daadwerkelijke klantengagement moet groeien.

Voordat je het Handboek Social Marketing & Business gaat lezen, zou je jezelf deze vraag moeten stellen:

‘Is het leuk om met mij zaken te doen?’

Online strateeg en marketeer Patrick Petersen is internetondernemer, docent, consultant, spreker en door Onderzoeksbureau Meltwater verkozen tot top 10 Digital Marketing influencer van Nederland. Naast het Handboek Social Marketing en Business schreef hij verschillende marketingboeken.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden