Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Boeklancering Communicatie NU2 nieuws
21 april 2015 | Nienke van Oeveren

‘Communicatie is niet meer alleen van de afdeling communicatie.’ Betteke van Ruler lanceerde haar nieuwe boek: Communicatie NU 2. ‘Het zijn gouden tijden voor het communicatievak.’

Afgelopen donderdag lanceerde Van Ruler haar boek in Het Oude Magazijn in Amersfoort. ‘Het is eigenlijk een bookazine; een dikke glossy met artikelen van zo’n 100 vakgenoten.’ Enkele van die vakgenoten geven dan ook een presentatie voorafgaand aan de lancering. Maar eerst Van Ruler zelf. De emeritus hoogleraar communicatie houdt een pleidooi voor onderzoek in het communicatievak. ‘Neem nou eindelijk onderzoekers echt serieus. Bedenk niet steeds zelf de antwoorden, bedenk de vragen.’ Onderzoek doen is namelijk niets anders dan systematisch luisteren, gaat ze gedreven verder. ‘En hou alsjeblieft op met die sporadische enquêtes! We moeten veel creatiever luisteren en naar gedrag kijken in plaats van vragen stellen. Het moet niet altijd grootschalig en met vragen. Gooi die enquêtes dus maar weg.’

Stijl van het huis
Van Ruler schetst ook de toekomst van het communicatievak. De stijl van het huis is belangrijk, de interne communicatie dus, het gedrag van mensen. Die straalt namelijk ook af op de externe communicatie. De tweede trend hangt daarmee samen. Communicatie is niet meer van de afdeling communicatie; iedereen in organisaties houdt zich bezig met interne en externe communicatie. Een goede stijl van het huis is daarom cruciaal. ‘Het zijn gouden tijden voor het communicatievak; CEO’s willen eindelijk echt de communicatiekant als uitgangspunt nemen. Ze willen luisteren en in gesprek gaan.’ De energieke Van Ruler is dus nog lang niet klaar met haar vak, zoals ook blijkt uit het prachtige boek Communicatie NU2.

Transparantie
Vervolgens schetsen haar vakgenoten hun visies en inzichten. Rik Riezebos vertelt hoe je met nudging gedrag beïnvloedt. ‘Je geeft mensen een zacht duwtje in de goede richting, bijvoorbeeld door de keuzes die je aanbiedt.’ Margot van der Stap beschrijft hoe je een organisatie social maakt. ‘Het oude organogram werkt niet meer. Organisaties moeten flexibel zijn, met samenwerking tussen de afdelingen en een intern netwerk.’ Het gesprek tussen deze drie sprekers en dagvoorzitter Margreet Reijntjes gaat over de rol van de CEO op het gebied van communicatie. ‘CEO’s weten wat er gebeurt met taal’, zegt Van Ruler. Riezebos: ‘Social media vragen om transparantie, maar CEO’s zitten met de wetgeving. Dat staat op gespannen voet met elkaar. Als CEO moet je communicatiedeskundige zijn.’ ‘Eigenlijk moet iedereen dat zijn; niet alleen directief zenden waar vooral luisteren’, vult Van Ruler aan.

Meer aanzien
Na de pauze volgen weer drie bijdragen. Hoe je Scrum gebruikt voor je communicatie, vertelt Marianne van der Zwan van ING. Ilse van Ravenstein gaat in op interne communicatie: ‘Het is niet meer: Wat is je doel? Wat is je doelstelling? maar: Wat is er aan de hand? En wie speelt hier een rol in? Hoe kunnen we daarbij ondersteunen?’ Nadat Jan van den Hoff een pleidooi heeft gehouden voor communicatie in het duale onderwijs, volgt weer een groepsgesprek. Het communicatievak krijgt meer aanzien, marketing en HRM overigens minder. Van Ruler rondt de middag af: ‘Ik vind dat we veel trotser mogen zijn op ons prachtige vakgebied. Het verandert voortdurend, dus het is leuk om mee bezig te zijn en met nieuwe dingen te experimenteren.’

Geboekstaafd: De top 3 van Betteke van Ruler geboekstaafd
2 april 2015 | Nienke van Oeveren

Betteke van Ruler is emeritus hoogleraar corporate communicatie en communicatiemanagement. Zij heeft een lange carrière achter de rug, eerst als communicatieprofessional, daarna als docent communicatie in het hbo en sinds 1996 als wetenschapper. Ze vertelt over haar 3 favoriete boeken.

1 100% consistent

Ilse van Ravestein

‘Het is belachelijk dat dit boek geschreven moest worden. De kern van 100% consistent is namelijk dat organisaties moeten doen wat ze zeggen. Practice what you preach. Dit kleine boekje legt bloot dat dit niet altijd het geval is. De reden is dat er een kloof zit tussen de formele uitingen en de dagelijkse business en het gedrag van de medewerkers. Dat komt vooral omdat er onvoldoende afstemming is en dus niet overeenkomt wat een organisatie communiceert en hoe de mensen zich gedragen. En dat is ook voor een groot deel communicatie.’

2 Dit kan niet waar zijn

Joris Luyendijk

‘Mijn tweede boek gaat over de stijl van het huis. Ik lees het met één en al verbazing. Het is schókkend hoe weinig de bankiers reflecteren, ze vragen zich niet af hoe de buitenwereld over hun manier van werken denkt. En ik weet zeker dat dit ook geldt voor sectoren als de zorg, het onderwijs of wat dan ook. Overal zie je dit soort tunnelvisie. Voor Luyendijk was het trouwens moeilijk om mensen te spreken; veel wilden niet praten en anderen waren heel bang om herkend te worden. Ze waren bang voor de afdeling communicatie die alle communicatie wil regisseren. Het is echt een verbijsterend boek.’

3 Kop dicht, mond open

Mark Blok

‘Mark Blok beschrijft gelukkig de oplossing met zijn boek over Breaking corporate silence. "Hou op met monologen. Ga met elkaar in gesprek over de olifanten waar iedereen van weet maar niemand over praat", zegt hij. Hoe collega’s met elkaar praten, is doorgaans ook hoe ze met de buitenwereld praten. Er is geen scheiding tussen interne en externe communicatie. Na de enorme centralisatie van de afgelopen jaren verwacht ik trouwens nu weer decentralisatie. Per afdeling een communicatieprofessional. En dan wordt het tijd dat iedere medewerker zelf wordt afgerekend op zijn communicatie.’

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden