Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
TD&D - Pas op voor de babbelaar! tussen_droom_en_daad
24 juni 2016 | Gerdien de Vries

In deze rubriek analyseren bestuurskundigen van de TU Delft patronen en wetmatigheden waar veel managementboeken soms wat lichtvoetig aan voorbij gaan, of gewoon voor vanzelfsprekend aannemen. In deze aflevering belicht Gerdien de Vries de schaduwzijde van het ‘babbel-effect’.

Ja Deborah, exact wat jij zegt! On the spot. Heb ik laatst ook opgepikt in een essaytje van Harvard Business Review dat ik op Twitter zag. Goed dat je dit gaat inregelen. Top!’ … ‘Nou Peter, wat ont-zet-tend toevallig dat je nu net precies dat issue gaat uitnutten! Ik had het er laatst nog met Tim over… en ik zei hetzelfde als jij en toen zei Tim…. Ja Tim… Tim onze CEO ja… we hadden een meeting samen… zo nuttig! Toffe vent ook. Heel hands-on ook.’

Komt bovenstaande scene u bekend voor? Vast wel. In iedere vergadering zit een babbelaar. Die extraverte, joviale collega die iedereen lijkt te kennen, interessante literatuur leest en overal over mee weet te praten. Misschien denkt u wel eens dat het niet lang zal duren voordat deze collega manager wordt — als ze dat al niet is, want ze komt over als een natuurlijk leider. Maar heeft u zich wel eens afgevraagd of de babbelaar verstand van zaken heeft? Is hij of zij wel een goede leider? Of gaat het hier om ‘veel geblaat, maar weinig wol’?

Mensen die tijdens een vergadering bovengemiddeld vaak het woord nemen kunnen eerder worden gezien als (potentiële) leider dan collega’s die minder vaak hun mond opendoen. Niet zozeer om hetgeen wat ze zeggen, maar puur omdat ze veel en vaak praten. Dit verschijnsel, dat psychologen het ‘babbel-effect’ noemen, werd voor het eerst in 1949 beschreven door de bekende leiderschapsexpert Bernard Bass. Een mogelijke verklaring voor het effect is dat babbelaars actieve betrokkenheid bij het team en interesse voor de teamleden tonen. Dit straalt vervolgens weer uit dat deze persoon zijn of haar best zal doen voor het team. Mooie eigenschappen voor een leider. Naast toewijding laat de babbelaar zien goed te kunnen communiceren en makkelijk en snel te kunnen denken. Ook goede leiderschapskenmerken. Kortom, het babbeleffect lijkt een nuttige vuistregel die ons in staat stelt leiders te herkennen aan de kwantiteit van hun inbreng tijdens vergaderingen.

Echter, schijn kan bedriegen. Ook al zijn extraversie en toewijding goede leiderschapskenmerken, het is vaak niet genoeg. De meeste teams willen een leider die ook (tot op zekere hoogte) inhoudelijke kennis heeft. Dit geldt met name voor teams die vooral praktische taken hebben zoals het oplossen van een stroomstoring of het blussen van een brand. Gelukkig lijkt het babbeleffect niet zo vaak op te treden bij deze teams, maar toch. Ik wil u even waarschuwen. Het babbeleffect komt vaker voor bij teams die met complexe vraagstukken te maken hebben en veelvuldig overleggen. Dit is geen probleem als de babbelaar in kwestie met goede ideeën komt. Echter, de kans is aanwezig dat de babbelaar veel blaat, maar over weinig wol beschikt. Het gevaar is dan dat goede ideeën van minder welbespraakte teamleden niet ter tafel komen, doordat de babbelaar alle spreektijd opeist. Het gevolg is dat er onvoldoende geprofiteerd wordt van de goede ideeën van de zwijgers. 

Kortom, pas op voor de babbelaar! 

Do’s

·         Stel concrete, inhoudelijke vragen om de kennis van een babbelaar te peilen.

·         Stel tijdens vergaderingen een voorzitter aan die ervoor zorgt dat zowel babbelaars als zwijgers aan het woord komen.

·         Stel een ‘advocaat van de duivel’ aan die een tegengeluid biedt aan een vermeende babbelaar

·         Weeg kwantiteit altijd af tegen kwaliteit

Don’ts

·         Ervan uitgaan dat collega’s die veel zeggen tijdens vergaderingen ook goede leiders zijn

·         Een babbelaar tijdens een vergadering meer spreektijd bieden dan een zwijger.

Preview - People Skills preview
10 november 2015 | Huib Hudig

35 jaar na verschijning komt de eerste Nederlandse vertaling van de bestseller People skills. Huib Hudig, presentatiecoach bij Speak to Inspire en auteur van Het speechboekje, vertelt waarom het boek nog steeds actueel is.

Een boek lezen, wie heeft daar tegenwoordig tijd voor? Ik niet. Maar tijdens het lezen van dít boek bleek al snel, zoals vaker in het leven, dat de mooiste dingen uit onverwachte hoek komen.

People skills is namelijk een cadeau. Het boek verdient zijn titel omdat je leert om te gaan met allerlei soorten mensen vanuit al je verschillende rollen. In mijn geval de rol van presentatiecoach, waarin ik mensen leer beter te spreken in het openbaar. Maar ook de rol van manager, vader, echtgenoot en vriend. Hoe ga je om met al die mensen om je heen, die je vaak niet eens zelf hebt uitgekozen? Hoe zorg je voor een gezonde relatie en hoe los je samen conflicten op? Dat is voor iedereen een grote uitdaging.

People Skills biedt op deze vragen een eenvoudig, praktisch en diepgaand antwoord. Eenvoudig omdat het boek goed te lezen is en een simpele indeling heeft: luisteren, assertiviteit en conflicten oplossen. Praktisch omdat het boek meerdere handzame methoden biedt die je meteen kunt toepassen. De echte kwaliteit van het boek zit echter in de diepgang van de lessen, de levenswijsheden en de beproefde methodes.

People Skills is meer dan een erg nuttige handleiding, want tijdens het lezen ga je ook op een innerlijke zoektocht: hoe doe ik het eigenlijk? Hoe ga ik met mijn kinderen om? Luister ik wel echt naar ze? Geef ik mijn grenzen goed aan tegenover mijn partner, of kom ik te veel op zijn of haar terrein? En kan ik anders omgaan met mijn collega’s als we verschillende opvattingen hebben?

Deze innerlijke zoektocht werkt soms ontnuchterend. Regelmatig dacht ik: ‘Jeetje, wat doe ik veel fout!’ Maar ik realiseerde me ook dat ik veel goed doe en dat sommige stukken gewoon meer aandacht nodig hebben. En ondertussen dalen er zelfinzichten in. Bijvoorbeeld over hoe anderen jou zien: als onderdanig of juist dwingend. Je leert niet alleen feedback te geven, maar ook hoe om te gaan met (in eerste instantie vaak negatieve) reacties. Als toegift krijg je inzicht in de diepere lagen achter communicatie: welke mindset heb je? Want uiteindelijk kun je door die mindset te veranderen, de communicatie veranderen en daarmee de mindset van de ander veranderen.

Op veel momenten in het boek dacht ik ‘O ja, zo zit het’, maar op evenveel momenten dacht ik ‘Aha, zo moet het!’ Daarom is het haast ongelofelijk dat dit boek ondanks het enorme succes in de Verenigde Staten, pas een paar decennia later in Nederland voet aan de grond zet. Ik hoop van harte dat veel mensen dit boek gaan lezen, want dat zal de wereld een betere plek maken.

En dat is misschien wel het belangrijkste wat dit boek te bieden heeft in deze roerige tijden: een leidraad hoe om te gaan met de mensen om ons heen, ook als ze onredelijk, dwingend of agressief zijn. Want we weten allemaal dat dat lang niet altijd makkelijk is.

Huib Hudig is presentatiecoach bij Speak to Inspire en auteur van Het speechboekje.

Manieren om ‘nee’ te zeggen nieuws
3 november 2015 | Ger Post

Hoe kun je iemand ‘nee’ verkopen? In de klassieker People Skills: Het geheim van helder en overtuigend communiceren beschrijft Robert Bolton zeven manieren. ‘Kies een bondige weigering die bestaat uit één zinnetje en gebruik alleen die zin, wat de ander ook zegt of doet.’

36 jaar nadat Robert Bolton People skills schreef, heeft Maven Publishing de klassieker naar het Nederlands vertaald. Het boek blijkt nog steeds relevant voor het antwoord op de vraag: hoe ga je om met al die mensen om je heen?

Bijvoorbeeld: hoe zeg je ‘nee’. Tegen je baas, je kinderen, de verkoper op straat. Bolton onderscheidt zeven manieren van ‘nee’ zeggen, van je natuurlijke ‘nee’ tot het indrukwekkende ‘nee’ zoals de zoutmars van Mahatma Gandhi tegen het onderdrukkende Britse imperialisme in India. En van het botte ‘nee’ (‘Je hebt het recht om geen redenen te geven voor je weigering of vragen niet te beantwoorden, al is het voor de ander meestal gemakkelijker als je dat wel doet’) tot spiegelend luisteren, gevolgd door ‘nee’ (‘Je hebt me echt nodig als bemanningslid bij die zeilwedstrijd. Ik zou het graag doen, maar ik heb al een afspraak. Het lukt me gewoon niet dit weekeinde’).

Degene die tijd heeft om de kunst van het ‘nee’ zeggen in praktijk te brengen, kan ook kiezen voor de plaat die blijft hangen. Daarvoor geeft Bolton zes richtlijnen (overgenomen uit People Skills: Het geheim van helder en overtuigend communiceren):

1. Kies een bondige weigering die bestaat uit één zinnetje en gebruik alleen die zin, wat de ander ook zegt of doet.
2. Spreek na elke opmerking van de ander dat zinnetje uit. Laat je niet afleiden door in te gaan op punten die de ander noemt.
3. Zeg het op zachte, rustige, niet-emotionele toon.
4. ‘Luister’ niet heel goed naar de ander – maar negeer hem nu ook weer niet op een onbeschofte manier. (Als je aandachtig luistert, moedig je hem alleen maar aan om door te praten.)
5. Laat lange stiltes vallen. (De ander zal tijdens de stilte beseffen dat zijn geredeneer en gemanipuleer zinloos zijn.)
6. Hou vol. Je moet je bondige weigering gewoon een keer vaker uitspreken dan de ander zijn verzoek doet, vraag stelt of uiteenzetting geeft. Als hij er zes keer op terugkomt, hoef je maar zeven bondige weigeringen als een plaat die blijft hangen vol te houden om te bereiken wat je wilt. Herhaalt hij het drie keer, dan moet je het gewoon vier keer volhouden. Na de eerste paar keer gaat de ander zich ongemakkelijk voelen (maar hij wordt zelden boos) en zal hij bereid zijn ermee op te houden al kan zijn momentum hem nog tot een paar uitspraken verleiden.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden