Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Preview - Omgaan met gevoelsmensen preview
17 maart 2016 | Sjaak Overbeeke

Voelen kunnen we allemaal, maar de ervaringswereld van gevoelsmensen verschilt nogal van die van nuchtere, rationele denkers en doeners.Hoe ga je daar als manager mee om? Sjaak Overbeeke geeft antwoord in zijn nieuwe boek. Een preview.

Er bestaan heel wat zelfhulpboeken voor gevoelsmensen om ze te helpen beter met hun gevoelens om te gaan. Maar een boek voor hun nuchtere collega of partner om beter met gevoelsmensen omt egaan, om uit te leggen wat er allemaal in hun hoofden (en lijven) gebeurt, dat bestond nog niet. Dus besloot ik dat dat het onderwerp voor mijn vierde boek moest zijn.

Gevoelsmensen zijn vaak ondoorgrondelijk. Ze kunnen lastig zijn, dwingend, klagerig en passief aandacht vragen. Ze hebben ook vaak geen waardering voor de drive van ambitieuze mensen om uitdagingen aan te gaan of zakelijke successen na te jagen. Gevoelsmensen verwachten constant dat je hun subtiele signalen opvangt en dat je even zorgzaam bent naar anderen als zijzelf zijn. Ze kunnen daarin heel drammerig zijn. Toch zou een wereld zonder voelers arm zijn. We hebben ze zelfs hard nodig.

Omgaan met gevoelsmensen is een praktische gids voor denkers en doeners, die met gevoelsmensen op het werk of privé te maken hebben. Het leert je in kort bestek de wereld van gevoelsmensen kennen, zowel in privé- als in werksituaties. Hoe denken ze? Hoe werkt dat gevoel bij ze? Hoe kijken ze naar jou? Wat moet je wel, en wat moet je vooral ook niet doen? Hoe kun je duidelijk maken hoe iets voor jou werkt? En kun je misschien zelfs iets van ze leren? Het boek bevat hoofdstukken met do's en don'ts voor de omgang en de communicatie met gevoelsmensen. Gevoelsmensen hebben bijvoorbeeld eerder de neiging om een probleem te zien, waar denkers en doeners feiten en kansen zien. Gevoelsmensen houden dingen graag bij het oude; ze houden niet van veranderingen in organisaties.

Gevoelsmensen kunnen ook slecht tegen drukke omgevingen: flexruimtes en kantoortuinen zijn eerder een Doeneruitvinding. Gevoelsmensen zijn vaak trager; dat veroorzaakt snel wantrouwen naar collega's of leidinggevenden die sneller tot actie of tot beslissingen komen. Het is belangrijk om dat soort eigenaardigheden als gegeven te leren kennen. Maar dat wil niet zeggen dat gevoelsmensen alleen maar lastig zijn... Vier ceo's en andere leidinggevenden uit grote organisaties die ik voor dit boek interviewde, vertellen hoe zij hun subtiele gevoelens en kwetsbaarheid in hun dagelijks werk inzetten, c.q. hoe dat zelfs een voorwaarde is voor excellent leiderschap.

Emotie is informatie. Net zoals fluctuaties in beurskoersen informatie geven over wat je moet doen met je aandelen, zo geven fluctuaties in emoties - bij jezelf en bij anderen - informatie over hoe je in relaties moet handelen. Emotie is een toegevoegde informatielaag in onze dagelijkse menselijke interactie, net zoals een geluidsband een extra dimensie geeft aan een film. Dit boek geeft je inside informatie over hoe het er in de hoofden en harten van anderen aan toegaat. En omdat de meeste mensen het grootste gedeelte van de tijd communiceren en interacteren met anderen, is toegang tot zo'n extra geluidsband uiterst nuttig.

Er is nog een reden waarom het zinvol is om je in de gevoelens van sensitieve mensen te verdiepen: pas als gevoelsmensen merken dat ze hun wezenlijke zorgen aan jou kunnen toevertrouwen (omdat je namelijk echt naar ze kunt luisteren), zullen ze hun wezenlijke en belangrijkste beweegredenen en gevoelens met je gaan delen. Pas dan kun je ze ten diepste leren begrijpen.

Omgaan met gevoelsmensen is gericht op praktische, rationeel ingestelde lezers die gevoelsmensen in hun omgeving beter willen leren begrijpen. Maar ook gevoelsmensen die willen leren zichzelf beter uit te leggen aan hun praktische wederhelften en collega's, zullen aan dit boek, met z'n nuchtere taal en heldere structuur, plezier beleven. Ten slotte is het ook voor coaches en andersoortige begeleiders een praktisch handboek om mensen meer te leren voelen.

Sjaak Overbeeke is trainer, therapeut, docent en schrijver op het gebied van emotionele intelligentie, communicatie, leiderschap en teamontwikkeling. Hij publiceerde reeds drie boeken over persoonlijkheidstypes, communicatie en ethiek. Hij geeft regelmatig trainingen en workshops rondom het thema ‘voelen en denken’. Omgaan met gevoelsmensen is zijn nieuwste boek.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden