Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Shortlist PIM Marketing Literatuur Prijs 2020 nieuws
1 november 2020 | Karin de Zwaan

Het Platform Innovatie in Marketing (PIM) heeft de genomineerden voor de PIM Marketing Literatuur Prijs 2020 bekend gemaakt. Met deze prijs wil het kennisnetwerk de vernieuwing in het Nederlandse marketingvakgebied stimuleren en aandacht vestigen op de nieuwe ontwikkelingen.

Uit bijna 50 marketingboeken zijn twaalf kanshebbers gekozen, dit zijn ze:

- Aandachtsmarketing, Klaas Weima (S2 uitgevers)
- Beyond Brands, Tom Van den Bergh (LannooCampus)
- Brand change, Thierry Cattoir (LannooCampus)
- Databedreven marketing, Danny Oosterveer (Noordhoff)
- De klantenergieke organisatie, Sonja Stalfoort (Van Duuren Management)
- Make Dust or Eat Dust 2.0, Roland van Kralingen (Business Contact)
- Marketing Design met Customer Journey Mapping, Eveline van Zeeland (Boom)
- Online invloed, Bas Wouters en Joris Groen (Boom)
- Ontmoet de Xceptionals, Gerrit Piksen (MarketResponse)
- Platformrevolutie, Martijn Arets (Management Impact)
- Power Brands 2.0, Marc Oosterhout (Adfo Groep)
- The offer you can't refuse, Steven Van Belleghem (LannooCampus/Van Duuren Management)

Op donderdag 26 november 2020 wordt de winnaar bekend gemaakt tijdens de online uitreiking. Naast de PIM Marketing Literatuur Prijs 2020 wordt ook bekend gemaakt welk boek de titel Marketing Studieboek van het Jaar krijgt. Het event is toegankelijk voor belangstellenden, aanmelden kan via pimonline.nl.

Alle aandacht voor een heel goed boek nieuws
8 november 2019 | Bas Hakker

Onlangs presenteerde Klaas Weima zijn boek Aandachtsmarketing in het Rijksmuseum. Wij waren bij de uitreiking van het eerste exemplaar en natuurlijk ook bij de leerzame Masterclass. Het onderwerp? Hoe vang ik als merk en bedrijf de aandacht van de consument?

In het prachtige Rijksmuseum presenteerde Klaas Weima, oprichter van Energize, zijn boek genaamd Aandachtsmarketing. Het is alweer zijn derde boek na Webvertising en Verdiende aandacht. Weima en S2Uitgevers maakten er, met behulp van wat sponsors, echt een mooie middag van die interessant was voor een breder publiek dan familie en vrienden.

Die middag begint na de openingsborrel met de presentatie in het stijlvolle Auditorium van het museum. Als eerste excuseert Weima zich aan zijn aanwezige vrouw dat hij zich niet aan de belofte hield om geen boek meer te schrijven. Maar ja, soms móét iets er gewoon komen en in de marketingwereld is zoeken naar aandacht natuurlijk de basis. Weima signaleert dat het steeds lastiger wordt voor bedrijven en merken om de aandacht van de doelgroep te trekken. Dat laatst is nodig want ze moeten natuurlijk wel hun spulletjes en ideeën verkopen. Dat is trouwens niet onaardig bedoel hoor want diezelfde uitdaging ligt er voor kunstenaars, artiesten en goede doelen; zij moeten allemaal op zoek naar ons. Maar ja, we zijn allemaal heel druk, besteden onze schaarse tijd aan honderden zenders tegelijk en er zijn steeds meer mogelijkheden om weg te duiken voor advertenties. Bovendien neemt het vertrouwen van mensen in merken die ons van alles willen aanbieden flink af. Kortom, het is een hele uitdaging voor marketeers om die aandacht te vangen en Weima ontwikkelde hiervoor een zeer interessant model dat hij uitgebreid beschrijft in zijn boek.

Aandacht is de nieuwe valuta                                                                      
‘Ik geloof dat aandacht de nieuw valuta is. Het gaat volgens mij om Return on Attention.’ In het boek spelen de zes aandachttrekkers een centrale rol, dat zijn factoren die ervoor zorgen dat je de aandacht pakt en vasthoudt van de consument. Weima ontwikkelde die aandachttrekkers samen met hoogleraar marketing aan de VU: Peeter Verlegh die op het podium uitlegt dat die aandachttrekkers niet zomaar zijn ‘bedacht’, maar dat ze echt een wetenschappelijke basis hebben.

Schreeuw om aandacht
De aandachttrekkers zijn: hulp, emotie, status, nieuw, inclusie en beloning. Verlegh: ‘Toen Klaas mij de vraag stelde om te helpen, moest ik denken aan het Goudsblom-effect, de socioloog Johan Goudsblom die het effect schetste waarbij een iemand in de collegebanken iets zegt tegen een ander. Vervolgens wil een derde persoon ook iets zeggen en uiteindelijk wordt de docent helemaal gek omdat iedereen aan het schreeuwen is.’ Hij wil maar zeggen: het is niet altijd even effectief om steeds harder te schreeuwen om aandacht te krijgen. Hij beschrijft twee vormen van aandacht: onvrijwillige aandacht als hij opeens hard in zijn handen klapt. ‘Dat is onvrijwillige aandacht, maar we gaan het hebben over vrijwillige aandacht. Klaas gaf mij de opdracht om dat te onderzoeken welke factoren er leiden tot aandacht. Ik ben begonnen met literatuuronderzoek en daar zijn wat aandachttrekkers uitgekomen. Vervolgens zijn we die gaan omzetten in een vragenlijst zodat we kunnen meten in hoeverre ze voorspellend zijn voor aandacht.’

Tientje voor een vriendje
Beloning, hulp, emotie, status, nieuw en inclusie. Hij bespreekt ze allemaal even kort. ‘Beloning is een hele platte, maar wel eentje die werkt om klanten wat aandacht te ontlokken. Een mooie is een actie van Tesla waarbij je 6 maanden gratis mocht opladen als je de Tesla aanbeveelt aan je vrienden. Een tientje voor een vriendje noem ik dat.’ Hulp bieden door merken kan ook effectief zijn. waarmee merken iets extra bieden. ‘Een van mijn favoriete voorbeelden is Tikkie. Dat gaan mensen vanzelf gebruiken omdat het iets extra’s biedt.’
De derde is emotie. ‘Regel bijvoorbeeld allerlelijkste hondje ter wereld voor het stimuleren van ‘t kopen van Oudejaarsloten. Dus niet focussen op de Kanjer, maar op emotie.’ De vierde is status. ‘Een klein onderzoekje van collega’s waarbij je ziet dat in bepaalde ecologische supermarkten mensen meer geneigd zijn om de tas van de winkel te kopen, namelijk 20 procent van de mensen (het ging om Marqt).’ De vijfde is nieuw. ‘Geef iets waardoor hij iets leert wat hij nog niet wist.’ Het voorbeeld is van Marmite dat een korte test aanbood waarmee je kan onderzoeken of je gevoelig bent voor bitter en dus niet van Marmite houdt. De zesde is inclusie, ‘dat je als merk uitdraagt dat het leuk is om bij een groep te horen zoals Het Holland Heineken House’. Als je bij een hossende menigte wil horen.

Een goede grap werkt altijd
Een hele goede voorspeller blijft trouwens ‘leuk’ (die onderdeel uitmaakt van emotie), een goede grap werkt als een tierelier. Voor die laatste is de Managementboek Magazine verslaggever na afloop nog even op Verlegh afgestapt want waarom zorgen merken er niet voor dat ze wat meer grappen maken? Het werkt immers enorm. ‘Het nuchtere antwoord van Verlegh: daar heb je gelijk in, maar echt leuk zijn is wel heel moeilijk.’

Interactieve quiz
Over leuk gesproken. Na het verhaal van Verlegh lanceert de goede presentator Donatello Piras nog een interactieve quiz. Op het podium zitten Verlegh, Weima en de aangeschoven Ruud de Langen van Talpa die ingaan op wat stellingen. Ze nemen hierin mee dat de zaal ook hun mening kan geven via de app, altijd leuk. Een zo’n stelling is: marketeers richten zich teveel op het trekken van nieuwe klanten. Er kwam ongeveer 80/20 uit waarbij 8o procent dus vindt dat marketeers te veel bezig zijn met nieuwe klanten. De Langen: ‘Mijn antwoord is: doe allebei. In de radiomarkt willen we bijvoorbeeld de huidige klanten vasthouden terwijl bij SBS6 we veel nieuwe klanten nodig hebben. Dat doen we door het merk duidelijk neer te zetten: echt Nederlands en dat we programma’s daarbij horen.’ Weimam maakt wel een keuze. ‘Ik zie in de praktijk in de briefings dat het vaak gaat om nieuwe klanten. Het alternatief is om dankbaar te zijn voor de klanten die je hebt. Ik ben onlangs slecht behandeld bij een verzekeraar en zou zeggen: besteed aandacht aan de bestaande klanten. Blije klanten zorgen ook voor de good old mond-tot-mond-reclame.’ Verlegh: ‘Ik wil een lans breken voor het binnenhalen van nieuwe klanten. Ik ben best kritisch op Byron Sharp (marketinggoeroe met veel aanzien wiens boek How brands grow in elke boekenkast staat van marketeers en bureaumensen - BH), maar hij zegt nu eenmaal terecht: de meeste mensen zijn niet jouw klant dus moet je aan de bak.’ 

Hoe belangrijk is vertrouwen voor aandacht?

De volgende stelling is ook wel interessant: merken met een laag rendement op vertrouwen verliezen de strijd om aandacht. Oftewel merken die we niet vertrouwen krijgen ook niet onze aandacht. Verlegh: ‘Hier ben ik het wel mee eens. Het winnen van vertrouwen is wel een voorwaarde.’ Ruud de Langen denkt er iets anders over: ‘Ik denk dat de meeste mensen Donald Trump niet echt vertrouwen in deze zaal, maar hij krijgt wel veel aandacht. Als je Kim Jong-Un een gestoorde gek noemt dan zijn mensen toch nieuwsgierig waarom je dat denkt. Een Engelse reclamegoeroe Dave Trott zei twee jaar geleden in het Concertgebouw wel interessante dingen over het verschil tussen aandacht en impact waarbij hij pleitte voor het laatste. Hij gaf daarbij het voorbeeld van dat hij tegen zijn vrouw zei: schat kan je een kopje thee inschenken waarna er niets gebeurde. Iets later probeerde hij het anders en zei: ik wil godverdomme een kopje thee en daarna zal ik de vuilniszakken buiten zetten. Dan gaan mensen wel naar je luisteren. Ik wil er maar mee zeggen: het is niet zo dat je geen aandacht krijgt als geen vertrouwen hebt.’

Vertrouwen in media
De Langen vertelt dat in het medialandschap veel te doen is rond het vertrouwen in media. ‘Wij hebben onderzoek gedaan dat als je adverteert in een medium met positieve associaties dat je meer de neiging hebt tot kopen. Bedankt trouwens voor de vraag want de resultaten van het onderzoek zitten in de goodiebag die jullie zo meekrijgen.’ Weima wil nog wel iets zeggen over Trump, namelijk dat niet alle aandacht goed is. ‘Je haalde Trump aan, maar ik kan me wel herinneren dat er in het begin wat extra aandacht was voor de speech van Baudet rond de Uil van Minerva speech, maar op de lange termijn zakt die aandacht toch weg als je daar niet op doorgaat.’

Na het applaus heeft Weima trouwens alle aandacht voor zijn vrouw die  het eerste exemplaar krijgt van dit zeer leeswaardige werk waar marketeers, artiesten, kunstenaars - kortom iedereen die wel een beetje aandacht kan gebruiken - echt zijn of haar voordeel mee kan doen. Als je een beetje grappig bent, iets weggeeft aan mensen en in de gaten houdt dat iedereen wel bij een bepaalde groep wilt horen dan kan je heus nog wel wat aandacht krijgen, dat bewees deze middag ook trouwens.

Klaas Weima: ‘Hoe vaak spreken marketeers een klant?’ interview
6 november 2019 | Bas Hakker

Met Aandachtsmarketing schreef Klaas Weima een boek voor marketeers en ondernemers die graag hun klanten willen bereiken. Hoe je dat doet? Dan let je op de zes aandachtstrekkers en volg je de stappen van het Verdiende aandacht Canvas.

 

Waarom moest er een boek komen na uw vorige boek over aandacht?
Ik had eigenlijk mijn vrouw beloofd geen boek meer te schrijven na Verdiende aandacht in 2012, maar dat is niet gelukt. Na dat boek over hoe je aandacht krijgt via social media is dit veel meer een marketingboek. En in de periode na 2012 is aandacht natuurlijk nog veel schaarser geworden met de verdere digitaliseringen fragmentatie van media. Daarmee zie je dat de klant steeds minder goed bereikbaar werd. Ik wilde het belang van aandacht duiden, maar ook de vraag stellen: hoe kan je marketeers helpen om aandacht te verdienen zonder in de containerbegrippen als ‘relevantie’ te belanden.

Het is inderdaad een heel erg praktisch boek voor marketeers en ondernemers die op zoek zijn naar hun doelgroepen.
Het is praktisch, maar wel wetensschappelijk gefundeerd. We hebben een jaar lang onderzoek gedaan samen met de VU Amsterdam naar de zes aandachttrekkers die we hebben geformuleerd. Die zes zijn wetenschappelijk bewezen effectief om aandacht te krijgen en vast te houden. We hebben dat zestal gebaseerd op uitgebreid wetenschappelijk onderzoek, daarna een wetenschappelijk framework ontwikkeld met hypothesen en die hypothesen zijn getest bij 1000 respondenten en daarna is er een wereldwijd experimenteel onderzoek opgezet.

Dus als marketeer of ondernemer let je op de aandachttrekkers hulp, emotie, status, nieuw, inclusie en beloning. We kunnen ze niet allemaal bespreken, maar wat is de meest effectieve aandachttrekker in uw ogen?
De meest voorspellende aandachttrekker is emotie. Dan gaat het niet alleen om humor, maar ook om gevoeligheid. Maar de aandachttrekker waar ik zelf veel heb is hulp. Je moet immers de aandacht verdienen als merk en dan beseffen dat het belangrijk is om een relevante rol in het leven van mensen te hebben. Ik vind dat Eneco dat knap doet met Toon, je weet wel: dat kastje waardoor je je energiegebruik in de gaten kan houden. Basis is dat zij een duurzame energiemaatschappij willen worden en dus gaan ze helpen om de energierekening omlaag te brengen.

Was er een aandachttrekker die een beetje tegenviel wat effectiviteit betreft?
Beloning bijvoorbeeld is niet voorspellend voor het genereren van aandacht, maar die is wel opgenomen omdat hij wel voorspellend is op het moment dat je wat meer de neiging hebt om een product te kopen. Als je eenmaal drie merken auto’s in je hoofd hebt dan helpt het wel om iets extra’s te geven.

Even praktisch naar dat ‘hulp’ als aandachttrekker. Adviseer je dan met uw bedrijf concreet aan marketeers om daar op te letten?
Ik wil graag wetenschappelijke kennis koppelen aan de praktijk. Wij helpen dus met workshops en tools om mensen er echt mee aan de slag te laten gaan. Je krijgt - hoop ik - door dit boek de munitie om je klanten blij te maken, om minder marketingbudget te voorspillen en een beter marketingresultaat te boeken.

Kunt u uitleggen wat de aandachttrekkers te maken hebben met het canvasmodel dat u in het tweede deel van uw boek introduceert?
Die aandachttrekkers kan je heel concreet toepassen in je communicatie dus als uitkomst van het canvas, maar ook vóórdat je aan de propositie begint. Dat model bestaat uit vier bouwstenen die op groen moeten staan voordat je iets bedenkt dat aanslaat. We kijken eerst naar het merk, wie ben je als merk, waar sta je voor, wat is je hogere doel, welk pijnpunt wil je oplossen en wat zijn de belangrijkste uitdagingen? Daar rolt dan een merkbelofte uit die je meeneemt naar de tweede bouwsteen: de markt. In die fase ga je onderzoeken of je belofte past bij de markt. Dan heb ik het niet over ouderwetse doelgroepen want bijvoorbeeld Ajax-fans variëren van oma’s van 70 en kinderen van 8 jaar. Wij geloven daarom in klantprofielen en hoe jouw propositie het leven van de klant wat beter maakt. Daarna kom je bij de derde stap: de doelstellingen, wat wil je bereiken wat omzet, communicatie en relatie betreft met de klant. En de laatste stap is dat je communicatie gaat inzetten op basis van de zes aandachttrekkers om iets te bedenken.

U stopt dus eigenlijk bij de briefing als marketeer?
Vaak wel, maar je ziet ook dat marketeers communicatie insourcen, maar ook dan moet je nadenken over je ambities en aandachttrekkers. Je krijgt die aandacht niet zomaar, dat is even werken.

Zou u een merk kunnen noemen waarmee u ons door de vier bouwstenen loodst?
Misschien is CMOtalk (CMO’s zijn de Central Marketing Officers, de term voor de bazen van de marketingafdeling - BH) wel een leuk voorbeeld, de podcast van mijn bedrijf Energize waarin ik maandelijks een marketeer interview. Dan begin je met het merk waar je voor staat als organisatie: wij willen kennis delen, zijn het bureau voor verdiende aandacht en hoe maak je dat concreet? Bij marketeers is veel behoefte aan kennis, maar hun tijd is schaars. Bovendien heeft de marketeer veel kennis te delen. Wat klant betreft richten we ons dus op CMO’s, maar ook de andere marketeers die deze visie van die mensen interessant vinden. We creëerden niet alleen een podcast, maar een community zodat marketingbazen met gelijkgestemden kunnen netwerken. Dat netwerk is exclusief dus dat heeft weer te maken met inclusie en status want het interview verschijnt ook in Adformatie. Wat wilden we eraan overhouden, wat is ons doel? Het format moet helpen bij onze bekendheid en anderzijds is het belangrijk dat er opdrachten uit komen. We hebben tien klanten aan CMO talk overgehouden.

Uiteindelijk draait uw business natuurlijk om de vraag: hoe krijg ik aandacht van de klant? Dat kan een artiest zijn die aandacht wil voor zijn muziek, maar ook een bedrijf dat aandacht wil voor een nieuw product. Heeft u het gevoel dat u daar steeds beter in wordt? Er is namelijk ook veel kritiek op de zogenaamde belofte dat we iedereen maar kunnen bereiken via Google en Facebook.
Ik noem dat de bereikparadox die ik ook beschrijf in het boek. De laatste vijf jaar zijn de kosten van online adverteren met meer dan vijftig procent gestegen. Met een inflatie van 2,5 procent per jaar kan je dan constateren dat de reclame euro steeds minder waard wordt. En bovendien is bereik natuurlijk geen aandacht dus het verdienmodel voor veel media-exploitanten is ook stuk. Als zij beloven dat ze mensen gaan bereiken met een maatstaf die bedacht is in de jaren 70, de GRP, dan zit daar veel ruis in. Uit onderzoek blijkt dat 27 procent van de Amerikaanse tv-kijkers niet in de huiskamer aanwezig is tijdens een reclameblok en daar betaal je wel voor. De afgelopen vijf jaar is de hoeveelheid content bovendien meer dan vervijfvoudigd terwijl de consumptie met een aantal procenten is gestegen. En ja hoor, iedereen doet zijn best en als je er geen advertentie-euro achterzet dan loopt het bereik terug. Daarom zeggen wij: zorg eerst dat je de markt op kan door goed het canvas in te vullen.

Moeten marketeers veel meer de inhoud induiken? Willen ze nog te vaak ‘een leuk filmpje?’
Die vier bouwstenen zijn belangrijk om eerst te doorlopen zodat je weet wie je bent, waar je voor staat en wat je wilt realiseren. Pas dan ga je kijken waar de markt - wat content betreft - op zit te wachten. Veel marketeers zijn druk met allerlei geeltjesplaksessies, maar hoe vaak spreken ze een klant? Er zijn trouwens ook merken die het goed doen. Zo sprak ik laatst de tweede baas van Samsung die regelmatig in het Callcenter was en daar is bijvoorbeeld de klantloyaliteitsbonus uit ontstaan. Zij zeggen dus: we geven korting aan mensen die weer een Samsung-koelkast kopen. Dat had hij niet tijdens een interne scrumsessie geleerd.

Moet je ook goed nadenken over welk medium je gaat inzetten. Wanneer doe ik iets met een commercial of wanneer werkt online beter?
Sinds drie decennia is er sprake van een media-explosie. Zo zitten alleen al in het standaard Ziggopakket 80+ digitale kanalen en 36 tv-zenders. En ja, als ik naar een Amerikaanse podcast luister dan luister ik niet naar BNR. Dat betekent dus dat de regierol van de marketeer heel belangrijk wordt.

Het vreemde van podcasts is natuurlijk dat het op de aandachtsfactoren heel goed scoort, maar je bereikt nog geen massa.
We gaan echt naar een één op één maatschappij waarbij alle content die je krijgt op maat gesneden is. Dat is mooi, maar ook heel beangstigend waarbij je alleen maar hoort wat je wilt horen en dus is de rol van de onafhankelijke journalistiek ook zo belangrijk.

Aandachtsmarketing - De krachtige en bewezen methode voor merkontwikkeling preview
22 oktober 2019 | Klaas Weima

Klaas Weima toont in Aandachtsmarketing aan de hand van nieuw wetenschappelijk onderzoek en voorbeelden uit de praktijk hoe je wél aandacht voor jouw merk krijgt. Een preview.

Herken je dat het steeds lastiger wordt om uberhaupt nog op te vallen met jouw boodschap? Ondanks je goedbedoelde inspanningen worden nieuwsbrieven en prachtige brochures niet meer of steeds minder gelezen door je klanten. En je moet steeds meer socialmediabudget inzetten om zichtbaar te zijn in de timeline van je volgers. Om over het zap- en uitgesteld kijkgedrag van je commercial nog maar te zwijgen. Aandacht is altijd al een kostbaar goed geweest voor marketeers, maar nog nooit was het zo schaars.

Door het internet is onze aandacht letterlijk opgeblazen en zo gefragmenteerd dat hij nog maar lastig te vangen is. Het gevecht om aandacht zal de komende jaren alleen maar groter worden. De belangrijkste taak van marketeers is dan ook om continu aandacht te verdienen, en deze vervolgens vast te houden. Maar wat is aandacht eigenlijk? Hoe kun je aandacht voorspellen? En welke factoren beïnvloeden aandacht? Deze vragen lieten me niet los en vormden de motivatie voor het schrijven van dit boek.

Zes aandachtstrekkers
Samen met een onderzoeksteam van de VU Amsterdam deden we wetenschappelijk onderzoek naar gedragsbeïnvloeding en de doorslaggevende factoren waarom een boodschap wel of juist geen aandacht krijgt. Het onderzoek resulteerde in zes aandachtstrekkers die bewezen effectief zijn in het trekken van aandacht of in het beïnvloedingsproces naar aankoop. ‘Nieuw' is een van de aandachtstrekkers die succesvol in communicatie wordt toegepast. Zo zet Volvo bewust deze aandachtstrekker in bij hun campagne voor ‘De nieuwe XC90'. In het eerste deel van het boek beschrijf ik de vijf overige triggers die je kunt gebruiken om aandacht voor jouw merk te krijgen.

Bewezen methode voor merkontwikkeling
Het gebruik van aandachtstrekkers richt zich primair op communicatie, maar uiteraard is marketing breder dan dat. Voor het succesvol toepassen van Aandachtsmarketing moet je merkbelofte, propositie en doelstellingen nauw op elkaar zijn afgestemd. Om je hierbij te helpen ontwikkelden we het Verdiende Aandacht Canvas®. In deel twee van het boek beschrijf ik vier bouwstenen die je kunt gebruiken om tot een onderscheidende marketingstrategie te komen. Elke stap in het canvas illustreer ik met vele praktijkvoorbeelden en inspirerende verhalen van toonaangevende marketeers uit Nederland.

Zelf aan de slag
In het laatste deel van het boek deel ik mijn favoriete hulpmiddelen om aandachtsmarketing voor jouw merk te laten werken. Vele daarvan kennen hun oorsprong in design thinking en hebben hun nut in de praktijk bewezen.

Na het lezen van dit boek beschik je niet alleen over de kennis, maar ook een concrete aanpak hoe je wél aandacht voor jouw merk krijgt. Met als resultaat minder marketingverspilling, blijere klanten en een hogere bedrijfsresultaat.

Deze preview verschijnt naar aanleiding van de publicatie van het boek Aandachtsmarketing op 30 oktober in het Rijksmuseum. Erbij zijn? Meld je dan aan.

Klaas Weima is ondernemer, schrijver, spreker en podcastmaker. Hij schreef de bestseller Verdiende aandacht en blogt voor Marketingfacts. Daarnaast is hij oprichter van Energize, het marketingbureau voor verdiende aandacht. Klaas heeft een vaste rubriek in Adformatie, is gastdocent aan de Nyenrode Business Universiteit en host van de prijswinnende podcast CMOtalk. Hij is de auteur van Aandachtsmarketing.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden