Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Impact - Ondernemers redden de wereld preview
18 februari 2019 | Remy Gieling

Of de voormalige president van Amerika nog één levensles heeft voor het drieduizendkoppige publiek. Dat Barack Obama bij hoge uitzondering een pitstop in Nederland maakt om zijn lessen over leiderschap te delen, zorgt voor een uitverkochte zaal.

Obama heeft een uur lang anekdotes (advies: haal je schoonmoeder in huis en je blijft vanzelf normaal) en ervaringen (tip: van forenzen wordt niemand gelukkig) uit acht jaar presidentschap gedeeld, maar ook wereldleiders weten: bewaar de belangrijkste boodschap voor het laatst.

Serieuze verandering, vertelt Obama, komt niet van individuen die met diepe zakken en een megalomaan plan te bergen verzetten. Serieuze verandering komt als we allemaal kleine stapjes maken in ons leven en binnen onze bedrijven om de wereld om ons heen een stukje beter en mooier te maken. Kijk dus op welk vlak - hoe pietluttig het ook mag lijken - jij een positieve bijdrage kunt leveren.

We heard the man, vandaar dat wij bij Sprout het bookazine Impact maakten. Zelfs wanneer je geen Elon Musk heet, kun je als ondernemer met jouw bedrijf verandering teweeg brengen. Zo werkt brouwerij De Prael voornamelijk met medewerkers met een beperking tot de arbeidsmarkt (dat een bestelling wel eens wordt vergeten, neemt men voor lief), maakt Moyee Coffee de winst van zijn koffieboeren inzichtelijk via de blockchain en gebruikt Seepje overgebleven schillen uit de sinaasappelpers bij de Albert Heijn als grondstof voor wasmiddel.

Impact is niet het alleenrecht van ideële startups. AFAS draagt jaarlijks ruim 4 miljoen euro bij aan sociale initiatieven, Salesforce werkt al sinds 1999 met het 1-1-1-model: 1% van de winst, 1% van zijn product en 1% van de tijd van medewerkers geeft het aan maatschappelijke doelen.

Waar je moet beginnen om met je business, in je business of erbuiten de wereld beter te maken? Obama geeft tijdens de meet-and-greet achteraf mij het tipje van de sluier: ‘gotta keep your eyes open’. Dat hij het wellicht over de zojuist mislukte foto had - nemen we voor lief.

Remy Ludo Gieling is hoofdredacteur van Sprout, het netwerk voor innovatieve ondernemers. Hiervoor was hij actief als ondernemer in de software-ontwikkeling en werkte hij als  journalist bij onder andere Sprout en RTL-Z. Hij schreef dit voorwoord bij Impact.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden