Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Hoe blijven we bewegen in deze luie coronatijd? column
11 november 2020 | Fabio D'Agata

De coronacrisis veranderde in korte tijd hoe we leven, werken én bewegen. In deze turbulente tijden is het zo gemakkelijk nog niet om aan voldoende lichaamsbeweging te komen. Fabio D'Agata, auteur van Intelligent bewegen, vertelt waarom lichaamsbeweging juist nu belangrijker is dan ooit en hoe je dat slim aanpakt.

Genoeg bewegen op een dag kan normaal gesproken al best een opgave zijn. Maar als je thuiswerkt al helemaal. De gebruikelijke beweegmomenten zijn tot een minimum beperkt. Niet naar je werk fietsen, naar het treinstation lopen en geen loopjes meer door de wandelgangen. Je moet er helemaal zelf voor zorgen dat je van die stoel af en in beweging komt.

Mensen zijn lui
Waarom is in beweging komen zo lastig? Daarvoor moeten we naar het verleden kijken. Ons lichaam is ingesteld op energiebehoud. We zijn, zonder dat iemand daar schuld aan heeft, van nature lui aangelegd. Lang geleden hielp dit energiebesparende systeem ons om te overleven, maar nu belemmeren deze oerstrategieën ons om in beweging te komen - helemaal als we thuiswerken!

Die luiheid is verklaarbaar, maar allesbehalve wat we nodig hebben. Want je lichaam is dan misschien ingesteld om energie te behouden, het is ontworpen om te bewegen. Als we niet bewegen, gaan we haperen, of erger nog: we gaan stuk.

De klachten vliegen me in Coronatijd om de oren, van irritante nekpijn tot diepe somberheid. Een actieve leefstijl is essentieel om deze periode goed door te komen. Wetenschappers, onder wie hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder, stellen zelfs dat bewegen ons afweersysteem versterkt. Iets waarvan het coronavirus het belang extra benadrukt.

Intelligent zelfbehoud
Moeten we ons dan richten op nieuwe persoonlijke records en dat ideale streefgewicht? Ik geloof van niet. In coronatijd staat lichaamsbeweging in het teken van zelfbehoud. Dat leg ik even uit: tijdens een crisis staan veel mensen - bewust of onbewust - in de overlevingsstand. Deze stress-modus helpt je door zo'n periode met veranderingen, spanning en onzekerheid te komen. De rekening hiervan krijg je pas achteraf in de vorm van fysieke of mentale klachten, of zelfs een complete instorting. Dus staar je nu niet blind op grote doelen, maar wees slim en behoud jezelf op een intelligente manier.

De methode die ik hiervoor gebruik staat beschreven in mijn boek Intelligent bewegen. Het kent een ontwikkeldriehoek waarbij je beweging gebruikt om op drie vlakken vaardigheden te ontwikkelen: fysiek, mentaal en emotioneel. Deze dimensies kun je ook toepassen op intelligent zelfbehoud. Gebruik lichaamsbeweging om fysiek, mentaal en emotioneel gezond te blijven. Met bewegen versterk je het afweersysteem (fysiek), doorbreek je de stroom van gedachten of gepieker (mentaal) en ontdoe je jezelf van stress en sombere gevoelens (emotioneel).

Onthoud daarbij: intelligent zelfbehoud draait om het behouden van een gezonde basis tijdens een crisissituatie, niet om het realiseren van grootse doelen. Mijn advies is: wees niet te ambitieus of kritisch op jezelf, maar wees mild. De crisis vraagt al genoeg van je!

3 tips voor intelligente beweging in je dag

Hoe kun je voldoende bewegen in coronatijd voor intelligent zelfbehoud? Hieronder geef ik je drie praktische tips.

Dynamisch werken. In huis zijn er volop beweegmogelijkheden. Eerst de inkoppertjes: je kunt wandelend bellen met een collega, wat vaker een glas water halen (zet dus geen grote fles water op je bureau) of pak een keertje extra de trap. Steeds meer bedrijven stimuleren dynamisch werken. Dan wordt het leuk, want het meubilair nodigt daarbij uit om te bewegen, balanceren of staan, zoals een fietsbureau, beweegkruk of zit-sta-bureau. Bij gebrek aan zulke hulpmiddelen kun je natuurlijk ook creatief zijn!

Actieve breaks. Met een korte lunchwandeling of een rondje fietsen bouw je een break in de sleur van het thuiswerken. Laat je telefoon thuis! Door dit soort laagdrempelige beweegmomenten in te bouwen, breng je gemakkelijk meer activiteit in je dag en zorg je voor je lijf én je brein. Het gaat puur even om je zinnen te verzetten en je lichaam te activeren, tussen alle afspraken door. Houd het dus klein en volg daarbij je ademhaling. Zo zet je jezelf in je lichaam en ontstaat er ruimte in je hoofd voor wat er komen gaat. Als bonus geeft de frisse lucht je weer energie voor de rest van je dag.

Quality bodytime. Als het lukt, breng dan je lichaam af en toe naar een hoger activiteitsniveau. Trek je hardloopschoenen aan ren het bos in, spring op je fiets en vreet een paar kilometer of doe wat eenvoudige krachtoefeningen in het park. Om de kwaliteit van het beweegmoment te waarborgen laat je gadgets, telefoon of andere afleiding thuis. Maak er quality time van met je lichaam. Dit is niet alleen gezond, maar verhoogt ook je creativiteit en productiviteit.

Moet dit nou écht?
Je werk vraagt veel van je brein: keuzes maken, (digitale) prikkels managen en zo nu en dan eens diep nadenken. Hiervoor moet je brein continu informatie filteren en verwerken. Door te bewegen prik je door die denkbubbel heen. Je brengt je brein meer in verbinding met je gevoelsleven en je lichaam. Dat noemen ze in de psychologie ‘integratie'. Je prefontale cortex - het deel van je brein waarmee je bijvoorbeeld rapporten analyseert en processen uitdenkt - gaat dan heel even op de ‘sluimerstand'. Andere systemen worden juist actiever, zoals de netwerken waar creativiteit en probleemoplossend vermogen zitten. Lichaam en brein komen dus letterlijk in een andere modus. Met de kans dat je in de flow raakt.

Intelligent bewegen is dus win-win: aan de ene kant ben je de luiheid te slim af en voorkom je klachten en aan de andere kant presteer je duurzaam beter, thuis én op het werk!

Fabio D'Agata startte in 2012 met SPAT verandert. Als directeur begeleidt hij coaches met een SPAT licentie die de kracht van lichaamsbeweging gebruiken bij verandertrajecten. Daarnaast is hij spreker en coach van individuen en teams uit het bedrijfsleven en personen met een specifieke zorgsituatie. Hij is de auteur van Intelligent Bewegen.

Foto door PxHere


Intelligent bewegen - Lichaamsbeweging voor persoonlijke groei preview
29 november 2018 | Fabio D'Agata

Ons lichaam is slimmer dan je denkt. Die intelligentie kun je inzetten voor persoonlijke groei, thuis of op het werk. We weten alleen nog niet precies hoe, en de moderne wereld maakt het ons ook niet makkelijk.

Maar met de drie volgende inzichten leer je dat het de moeite waard is om je lichaam beter te begrijpen. Om vervolgens lichaamsbeweging in te zetten voor jouw persoonlijke hogere doelen.

Inzicht 1: Het lichaam heeft geen noodzaak om te bewegen

Je lichaam is het resultaat van miljoenen jaren evolutie. Er zitten een aantal oeroude mechanismen in die zorgen voor mismatches met de moderne omgeving. Zo zijn wij bijvoorbeeld ontworpen om te bewegen, maar tegelijkertijd ingesteld op behoud van energie. Dus als er geen noodzaak is om te bewegen, beweegt het liever niet. We weten allemaal dat te weinig beweging voor problemen zorgt, maar aangezien we alles binnen handbereik hebben om te overleven en ons voort te planten, is de directe noodzaak om te bewegen verdwenen. We moeten allereerst op zoek naar een noodzaak!

Inzicht 2: Je brein dicteert het lichaam

De moderne wereld voert de druk op je brein op. De verwachting is dat deze ontwikkeling zich voorlopig nog wel doorzet. Het brein wordt overvraagd en het heeft de macht om fysieke en

emotionele signalen te overrulen. Dat is soms hard nodig, als je moet presteren, maar het moet geen standaard worden. Want jouw intelligentie zit niet alleen in je brein, maar ook in het fysieke en emotionele deel van je lichaam. Als de onderdrukking van je brein lang genoeg duurt komt de rest van je lichaam tekort en dan kom je in de problemen. Het is dus goed om soms je brein even te dimmen, om zo het fysieke en emotionele deel van je lichaam tot bloei te laten komen.

Inzicht 3: Je gevoelsleven staat uit

We praten veel. Echter gaat de taal van je lichaam niet via woorden, maar via gevoel. De vraag is of jij via jouw gevoelsleven kunt luisteren naar je lichaam. Ik merk dat veel (hard)werkende mensen daar moeite mee hebben. We zitten al snel in een adrenalinecirkel, dat komt door prestatiegericht  denken. Als je in die cirkel zit kom je moeilijk bij je gevoel. Door de geringe aandacht voor het gevoelsleven kan de communicatie geheimtaal worden. Daarbij moedigt de werkomgeving, evenals de sport- en beweegwereld, je niet of nauwelijks aan met je gevoelsleven in contact te staan. Daar moeten namelijk - heel terecht vaak - prestaties geleverd worden. Toch blijft het lichaam via gevoel met je communiceren. Het doorbreken van die adrenalinecirkel is belangrijk, omdat het toegang geeft tot je gevoelsleven. Dat is de sleutel naar een sterke relatie tussen jou en je lichaam.

Hoe nu verder?

Je bent erachter gekomen dat het tegenwoordig ontbreekt aan een noodzaak om te bewegen. Daarnaast controleert ons brein te veel en dooft ons gevoelsleven uit. Dat geeft niet het perspectief waar we naar op zoek zijn. Maar… het legt wel de vinger op de zere plek. En de oplossing is ook al bedacht! Want een noodzaak is te bedenken in de vorm van een persoonlijk hoger doel, het brein is soms te dimmen waardoor meer creativiteit ontstaat en het gevoelsleven kun je activeren waardoor je jezelf en anderen beter kunt aanvoelen. Neem dit samen in lichaamsbeweging en je hebt de basis van Intelligent bewegen te pakken!

Fabio D'Agata startte in 2012 met SPAT verandert. Als directeur begeleidt hij coaches met een SPAT licentie die de kracht van lichaamsbeweging gebruiken bij verandertrajecten. Daarnaast ben is hij spreker en coach van individuen en teams uit het bedrijfsleven en personen met een specifieke zorgsituatie. Hij is de auteur van Intelligent bewegen.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden