Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
In 10 stappen je podium pakken - Tips voor dagvoorzitters preview
6 november 2019 | Eva Brouwer

Eva Brouwers boek In 10 stappen je podium pakken leert je stap voor stap hoe je succesvol presenteert voor publiek en keer op keer wordt (terug)gevraagd. In haar preview komt Brouwer met de ultieme checklist voor een goede dagvoorzitter, presentator of host.

Zoek de juiste balans
Iedereen kent ze wel: de presentator of dagvoorzitter die alle aandacht naar zichzelf toe trekt. Aan de andere kant van het spectrum staat de grijze muis, die vrijwel onzichtbaar is. ‘Het kan ook te anoniem. Een goede dagvoorzitter of host moet wel in de lead zijn om de dag goed te laten verlopen. Humor, gasten een welkom gevoel geven en het meeste uit het live moment halen. Dus geen grijze muis en geen olifant, maar boven alles dienstbaar aan het onderwerp.

Veeg niets onder het tapijt
‘In iedere organisatie spelen onderwerpen die gevoelig liggen. Juist die moeten op een live moment een plek vinden. Die mogen niet onder een tapijt geveegd worden. Daarom is het zo belangrijk om in de training en begeleiding te investeren. Bespreek dus hoe je die ‘gevoelige' topics met een positieve draai over de bühne kunt brengen. Die rol moet juist bij de dagvoorzitter liggen. Het is ook aan mij om aan te voelen als de zaal het niet begrijpt of niet mee akkoord gaat. Ga op de dag zelf altijd even in gesprek met bezoekers om te vragen wat er speelt, dat is altijd te gebruiken.'

BN'er VS no name brand
‘De aantrekkelijkheid van een BN'er is begrijpelijk, maar bekende namen leiden ook af. ‘Oh, hij is in het echt veel kleiner' of ‘In het echt is ze nog mooier'. Het zijn logische maar afleidende reacties. Nicoline van Straaten zei mij ooit: je bent een no name brand en dat heeft op het podium van een inhoudelijk evenement heel veel voordelen. Je staat volledig in dienst van die inhoud en je leidt niet af.

Relatie met de opdrachtgever
Voor een bedrijf is een live moment, een evenement of een inhoudelijk congres best spannend. Volgens Eva Brouwer ligt ook daar een essentiële rol voor de dagvoorzitter. ‘Focus in het voortraject op het goede contact met de opdrachtgever. Investeer in die persoonlijke relatie, want vanuit dat vertrouwen zal een CEO vleugels krijgen op het podium. Zeker bij CEO's met een bepaalde status is oefenen een must. Gewoon samen, open eerlijk, achter de schermen en niet in de rol van een ja-knikker, maar om samen toe te werken naar de dag van het event. Echt het podium geven en pakken.'

Het is een show
‘Nee, geen musical maar een super inhoudelijke show. Daar ben ik heilig van overtuigd, want anders kunnen we de content en inhoud echt nog altijd beter op een flyer laten drukken. Ik heb een entertainment en televisie achtergrond en dat komt enorm van pas in de zakelijke setting. Er mag gelachen worden, er mag een sfeer gebouwd worden en af en toe moet je het groot maken. Maar juist ook klein, dan weer dynamisch of theatraal. Het is dus echt een show. En heel soms roep ik tussendoor: Utrecht, ik hoor jullie niet....', lacht Brouwer.

Neem uw publiek serieus
‘Hoe je dat doet? Dat is heel simpel: ga een fundamenteel gesprek met ze aan. Het gaat niet om de soort stoelen, of de bijzondere decoratie, het gaat om het serieus nemen van uw publiek, van uw gast. En let op, want vergeleken met het buitenland liggen wij echt al lichtjaren voor, maar 1 of 2 vragen en verder alleen maar zenden, dat is geen fundamenteel gesprek met uw doelgroep aangaan.'

De meerwaarde van TV
‘Naast een achtergrond in het entertainment, heb ik ook een televisie-achtergrond. Ik heb veel gepresenteerd en dan ben je gewend aan snel en accuraat switchen van de ene naar de andere camera. Dat zorgt er voor dat ik ook op evenement super strak in de regie kan zitten. Als aangever, als radertje van een show zoals bij de Gouden Giraffe, het is heel belangrijk om strak in de planning te zitten. Oh, en als er iets niet klopt in het schema, in de tijd, ga dan uw publiek daar niet mee vermoeien, maar zorg dat het goed komt, zonder dat jouw sores in de zaal komt te liggen'

Eva Brouwer is eigenaar van Pak je Podium, veelgevraagd dagvoorzitter, spreker en presentatiecoach. Ze startte haar carrière als televisiepresentator en is nu succesvol ondernemer. Ze is de auteur van In 10 stappen je podium pakken. 

In 10 stappen je podium pakken - Presenteer live events als een Pro preview
19 juli 2019 | Eva Brouwer

Op een podium staan als spreker of dagvoorzitter is niet alleen geweldig (spannend) om te doen, het is ook nog eens heel goed voor je zichtbaarheid (letterlijk: iedereen ziet je) en voor je expertstatus (iedereen ziet wat je weet/kan/doet).

Het podium is dus de perfecte plek om je netwerk te vergroten. Misschien heb jij wel de ambitie om daar te staan. Maar hoe kun je jezelf vol zelfvertrouwen voorbereiden, omgaan met de techniek, weten wat je moet zeggen en de zenuwen de baas blijven?

Daarover schreef presentator en presentatiecoach Eva Brouwer van Pak je Podium het boek In 10 stappen je podium pakken. Presenteer live events als een Pro. Zelf begon ze ooit als tiener bij de lokale radio, presenteerde ze tien jaar lang het dagelijkse nieuws bij RTV Utrecht en werd ze veelgevraagd spreker en dagvoorzitter. Uit al die jaren presenteerervaring komen genoeg sappige anekdotes bovendrijven wat er allemaal mis kan gaan op het podium en hoe jij dat kunt voorkomen. Dus hoe zorg je ervoor dat je een eclatant succes van je optreden maakt en geen hakkelend drama? Volg deze 10 stappen uit het boek:

Stap 1. Bereid je goed voor. Het meeste werk van een event zit ‘m in de voorbereiding. Die draait om twee vragen:
- Wat is het doel van het evenement?
- Waar gaat het over? Kom tot de kern van de boodschap en gebruik dat als rode draad. Die laat je de hele dag terugkomen.
Je schrijft van tevoren je teksten en oefent die hardop. Dat is cruciaal om te horen hoe het klinkt. Leer de teksten uit je hoofd, maar laat ze vervolgens los: het hoeft niet letterlijk zo uit je mond te komen en je kunt inspelen op het moment.

Stap 2. Wees persoonlijk. Hoe maak je een onderwerp minder abstract? Door er een verhaal van te maken! Je bent als presentator dienstbaar aan het onderwerp, maar je mag ook je eigen persoonlijkheid laten zien. De kunst is om door moeilijk jargon heen te prikken en het onderwerp toegankelijk te maken. Het gevaar is anders dat iedereen langs elkaar heen praat. Dat doe je door zelf een concreet voorbeeld te geven bij het onderwerp en daar naar te vragen bij de sprekers.

Stap 3. Ken de zaal. Hoe ga je om met alle techniek die bij een live event komt kijken? Maak je van te voren de zaal eigen, zodat je weet wat je kunt verwachten. Test van te voren hoe het geluid klinkt, zodat je gewend bent aan je eigen stem. Oefen ook met het vasthouden van de microfoon. Dat klinkt als volkomen logisch, maar het zal je verbazen hoe vaak mensen met hun armen zwaaien, mét een microfoon in hun handen. Kijk ook naar het licht en hoe je het podium optimaal gebruikt.

Stap 4. Wees je zenuwen de baas. Zenuwen horen erbij. Heel eerlijk: grote kans dat je er nooit helemaal vanaf komt. Dat is OK. Zenuwen stuwen je namelijk naar een betere prestatie! Belangrijk is om ondanks de zenuwen toch zelfvertrouwen uit te stralen. Hoe doe je dat? Glimlach en open je borst en je armen. Zo stel je je open voor de zaal. Zorg ook dat je je zinnen afmaakt. Zo creëer je natuurlijke rustmomenten waarin je letterlijk en figuurlijk even op adem kan komen. Een gebrekkige ademhaling kan leiden tot de aartsvijand van het presenteren: de black-out! @#$%^&

Stap 5. Maak verbinding met het publiek. Een evenement is er natuurlijk voor de mensen in de zaal. Het gevaar is dat je zó druk bezig bent met de inhoud en de controle houden, dat je geen ruimte hebt voor spontaniteit. Maar onthoud: ieder mens wil graag gezien worden. Draai dus niet alleen zelf een verhaal af, maar stel ook vragen en kijk en luister hoe de zaal reageert. Geen tijd voor uitgebreid antwoord? Steek zelf je hand op en nodig het publiek uit dat ook te doen. Zo nodig je de zaal uit tot interactie.

Stap 6. Respecteer de tijd. De tijd bijhouden, is misschien wel de allerbelangrijkste taak van een presentator. Als je als organisator een spreker uitnodigt, voelt het wellicht onbeleefd om die zelf af te kappen. Daar ben jij als dagvoorzitter voor, als onafhankelijke partij. Geef sprekers op tijd een signaal en wees niet te terughoudend. Niets demotiverender voor de zaal als de borrel en bitterballen al in de achtergrond verschijnen, terwijl er nog geen zicht is op het einde.

Stap 7. Ga relaxed om met missers. Wat doe je als er iets misgaat? Het licht valt uit, iemand valt flauw of mensen praten er keihard doorheen. Als het afleidt van de inhoud, kun je het maar beter benoemen. Anders is het een olifant in de kamer. Reageer erop en speel ermee, maar houd de touwtjes in handen. Zaken die de kijker niet kunnen zien, hoef je NIET te benoemen. Ga dan gewoon verder alsof het erbij hoort en val je publiek er niet mee lastig.

Stap 8. Zet jezelf neer. De inhoud van een evenement gaat boven alles, maar je wil er natuurlijk ook een beetje leuk uit zien. Dat niet alleen, de juiste kleding en uiterlijke verzorging geven je zelfvertrouwen en een professionele uitstraling. Denk niet te snel ‘ze nemen me maar zoals ik ben', want het publiek kent jou nog niet. En op het podium kun je veel meer permitteren dan daarbuiten, dus ga bij twijfel liever voor overdressed dan under.

Stap 9. Voel je waarde. Als presentator heb je geweldig werk. Het is zo leuk, je zou het bijna gratis doen. Bijna. Want wat jij doet, is een kunst en een ambacht en dat moet beloond worden. Dat kan met een geldbedrag, maar er zijn ook andere manieren hoe je waarde uitdrukt. Heb je een kans om nieuwe klanten te krijgen, professionele foto's en videobeelden? De kans om je expertise in jouw vakgebied te tonen? Ook dat is waardevol.

Stap 10. Creëer kansen. Smaakt het presenteren naar meer? Hoe kom je aan (nieuwe) opdrachten? Daarvoor moet de wereld weten dat jij die geweldige presentator of dagvoorzitter BENT. Laat de buitenwereld weten dat jij beschikbaar bent voor opdrachten en laat ook professionele actiefoto's van jezelf zien op social media.

Eva Brouwer is eigenaar van Pak je Podium, veelgevraagd dagvoorzitter, spreker en presentatiecoach. Ze startte haar carrière als televisiepresentator en is nu succesvol ondernemer. In haar exclusieve begeleidingstrajecten geeft ze de kneepjes van het vak door aan dagvoorzitters en sprekers (to be). Ze is de auteur van In 10 stappen je podium pakken.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden