Common Knowledge
How companies thrive by sharing what they know
Gebonden Engels 2000 9780875849041Samenvatting
Externe kennis, zoals informatie over klanten en concurrenten is weliswaar belangrijk voor ondernemingen, maar geeft bijna nooit een concurrentievoordeel. Dergelijke informatie is immers vaak vrij beschikbaar voor iedereen. Daarentegen is 'interne knowhow' die uniek is voor een bepaalde onderneming, essentieel voor het opbouwen van een concurrentievoordeel. Voorbeelden hiervan zijn de wijze waarop een nieuw medicijn voor diabetici geïntroduceerd kan worden, of de manier waarop de fabricagetijd in een autofabriek kan worden verkort. Deze kennis kan alleen worden verkregen als mensen in de onderneming erin slagen hun stilzwijgende kennis met elkaar te delen.
Kennis die aanwezig is bij individuele medewerkers moet daartoe gedeelde kennis worden. Systemen die de overdracht van kennis faciliteren zijn daartoe van groot belang. In 'Common Knowledge' laat Dixon zien hoe kennis in organisaties ontstaat en wordt omgezet in gezamenlijke kennis door middel van deze systemen. Voor organisaties die tot nu toe afhankelijk zijn van trial-and-error om kennis over te dragen is 'Common Knowledge' een welkome bron op weg naar een lerende organisatie.
Specificaties
Lezersrecensies
Geef uw waardering
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan