

Coimbatore Krishnarao Prahalad (1941-2010), meestal C.K. Prahalad genoemd, was Distinguished Professor of Strategy aan de University of Michigan Business School.
Meer over de auteursThe Future of Competition
Co-creating Unique Value with Customers
Gebonden Engels 2004 1e druk 9781578519538Samenvatting
C.K. Prahalad en Venkat Ramaswamy onderzoeken in dit boek waarom organisaties er maar niet in slagen om aan de behoeften van hun klanten tegemoet te komen, terwijl ze alle mogelijkheden hebben om innovaties toe te passen en lange-termijn groei te realiseren. De verklaring voor deze paradox is gelegen in het feit dat er in de laatste decennia structurele veranderingen hebben plaatsgevonden, zoals:
1. Belangrijke industrieën en technologieën zijn samengekomen en/of -gesmolten
2. Er zijn nauw vervlochten netwerken ontstaan waardoor iedereen met alles verbonden is
3. Er is sprake van nog immer toenemende globalisering
4. De consument wordt steeds mondiger, actiever en speelt inmiddels zelfs een rol in het proces van waardecreatie
Managers hebben behoefte aan een nieuw model voor waardecreatie en dit boek helpt bij het vormgeven van dat model, mede aan de hand van aansprekende praktijkvoorbeelden. Consumenten maken deel uit van netwerken waarin zij contact hebben met bedrijven en andere consumenten. Door de interactie creëren ze samen waarde, dat kunnen bedrijven al lang niet meer alleen. Producten of diensten krijgen pas waarde op het moment dat individuen er hun eigen betekenis aan geven, als gevolg van de ervaringen die ze er mee opdoen ('experience economy'). Innovatie zal zich daarom in de toekomst niet zozeer richten op producten en diensten, maar in toenemende mate op de geïndividualiseerde, persoonlijke ervaringscultuur eromheen.
Deze ontwikkeling heeft enorme gevolgen voor de manier waarop organisaties ingericht worden: functioneel, organisatiekundig en infrastructureel. Ook vereisen deze nieuwe organisaties een nieuw soort leiderschap. Al met al wordt in dit speelveld de toekomstige concurrentiestrijd gevochten: The Future of Competition.
Specificaties
Lezersrecensies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan