Lees verder
Robert D. Kaplan schreef meer dan twintig boeken over buitenlandse politiek en reizen, waaronder Moesson, Balkanschimmen en De Adriatische zee, waarvan wereldwijd vertalingen zijn verschenen. Hij is voorzitter van de afdeling Geopolitiek bij het Foreign Policy Research Institute en Senior Advisor bij Eurasia Group. Hij werd twee keer opgenomen in de Top 100 Global Thinkers van Foreign Policy.
Meer over Robert D. KaplanMoesson, de Indische Oceaan en de toekomstige wereldmachten
Paperback Nederlands 2012 1e druk 9789000304172Samenvatting
De kaart van Europa stond centraal in de 20e eeuw: tijdens de lange Europese oorlog, die duurde van 1914 tot 1989, was Europa bepalend voor de wereldgeschiedenis. Dit zal echter fundamenteel veranderen in de komende decennia. In 'Moesson' toont Robert D. Kaplan overtuigend aan hoe cruciaal de Indische Oceaan zal zijn voor de wereldmachten van de 21e eeuw.
De opkomst van de landen als India, Pakistan, China, Indonesië, Birma en Tanzania zal een verandering in het globale machtsevenwicht veroorzaken. De Indische Oceaan zal de spil worden in de wereldwijde politiek. Hier zal de strijd om democratie, onafhankelijkheid van energiebronnen en religieuze vrijheid worden gewonnen of verloren.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Robert D. Kaplan
Inhoudsopgave
1. China expandeer verticaal, India horizontaal
2. Oman is overal
3. Curzons grenzen
4. 'De Indische landen'
5. Beloetsjistan en Sindh
6. De problematisch opkomst van Gurjarat
7. Vanuit Delhi gezien
8. Bangladesh: een levensgrote uitdaging
9. Kolkata: de volgende mondialisering
10. Over strategie en schoonheid
11. Sri Lanka: de nieuwe geopolitiek
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan