

Marktplaats
Hoe een Nederlands icoon zichzelf opnieuw uitvond
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2019 9789000366132Samenvatting
De succesvolle transformatie van een iconisch Nederlands bedrijf
2009, Marktplaats-kantoor aan het Prins Bernhardplein in Amsterdam. Marktplaats is al meer dan tien jaar marktleider. Iedereen in Nederland kent Marktplaats en er is geen serieuze concurrentie. Elk nieuw initiatief dat Marktplaats start, lijkt direct succesvol te worden. De aankoop van Marktplaats door eBay in november 2004 blijkt een briljante zet geweest van de Amerikanen.
Dankzij de lancering van mobiele apps in 2010 is het mogelijk te 'marktplaatsen' op momenten en plaatsen waar dat eerder niet mogelijk was, wat leidt tot een enorme boost in het aantal gebruikers. Die gebruikersgroei kan door Marktplaats mooi worden verzilverd door de verkoop van advertentieruimte op de site. En ondertussen is het bedrijf bezig met de technische migratie van de website, een complex proces.
Maar als deze technische migratie klaar is, blijft de blik intern gericht: er is te weinig oog voor de klant en de veranderende buitenwereld. Van een sprankelende start-up verandert Marktplaats in een trage corporatie. Als de eerste serieuze concurrent Marktplaats in de zomer van 2012 aanvalt en de gebruikersgroei vanaf eind 2013 bovendien stagneert, wordt het pijnlijk duidelijk dat er structrueel iets moet veranderen.
'Marktplaats' vertelt het verhaal van die succesvolle transformatie. Het geeft de lezer een uniek kijkje achter de schermen van een iconisch oer-Hollands bedrijf dat dankzij een rigoureuze strategie- en cultuuromslag, met zelfsturende teams en slimme inzet van 'big data' in staat was zichzelf opnieuw uit te vinden.
Specificaties
Over Jeroen Jonker Roelants
Over Annemarie Joosen
Inhoudsopgave
1. Hoe het allemaal begon
2. Van start-up naar corporate
3. Een achterhaald bedrijf
4. Zo kan het niet langer
5. Transformatie in de woestijn
6. Cultuuromslag doe je zo
7. Kunnen we niet besparen op marketing?
8. Survival of the fittest
9. De toekomst van Marktplaats
Bronnen
Bijlage 1: Organogram Marktplaats
Over de auteurs
Illustraties
Mensen die dit e-book kochten, kochten ook...
Alle 100 bestsellers
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan