Lees verder
Marketingplan voor ondernemers in het MKB
Paperback Nederlands 2009 1e druk 9789001709785Samenvatting
Het schrijven van een marketingplan maakt vaak onderdeel uit van de dagelijkse praktijk van grote ondernemingen. Binnen MKB-ondernemingen en binnen het hbo is er een groeiende belangstelling voor een meer pragmatische benadering van marketing. 'Marketingplan voor ondernemers in het MKB' speelt hier op in met een praktische aanpak. De auteur doorloopt in dit boek stap voor stap het marketingplanningsproces. Dit resulteert in de uitwerking van een concreet marketingplan.
Aan bod komen onderwerpen als: de marktdefinitie, probleemstelling, interne- en externe analyse, de strategische opties en de uitwerking van de marketingmix. Uitgangspunt is een korte theoretische uitleg per onderwerp, verduidelijkt met praktijkvoorbeelden uit met name het MKB. Aan de hand van stappenplannen, checklists, praktische tips en een ondersteunende website legt de auteur stap voor stap uit hoe je invulling aan marketing kunt geven. Dit zonder daarbij de diepte in te gaan. Ook is er een link gelegd naar het internet en het gebruik van nieuwe media. De ontwikkeling hiervan in de afgelopen jaren heeft een grote impact op de bedrijfsvoering. Ook verandert dit in sterke mate het strategisch spectrum van ondernemingen. MKB-ondernemingen moeten zich steeds sneller opnieuw bezinnen en meegaan met deze snelle ontwikkelingen.
'Marketingplan voor ondernemers in het MKB' is een praktisch en toegankelijk boek. Ondernemers en studenten zonder economische voorkennis moeten in staat zijn om met behulp van dit boek een marketingplan te schrijven. Het boek overbrugt een kloof tussen een summiere inleiding op het marketingplan en een uitgebreid studieboek voor studenten SBRM, ondernemerschap en de commerciële opleidingen.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Marketing in het mkb
2. Analyse onderneming
3. Marktonderzoek
4. Interne analyse
5. DESTEP-analyse
6. Branche analyse
7. Afnemersanalyse
8. Distributie- en leveranciersanalyse
9. SWOT-analyse
10. Strategieontwikkeling
11. Marketingmix
Websites
Bronnenoverzicht
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan