Lees verder
Strategisch opleiden en leren in organisaties
Paperback Nederlands 2010 4e druk 9789001764210Samenvatting
Op het terrein van opleiden en leren in organisaties (human resources development: HRD) heeft zich de afgelopen jaren een aantal opmerkelijke trends en ontwikkelingen voorgedaan. Een belangrijke ontwikkeling heeft betrekking op de verschuiving van 'opleiden' - met nadruk op activiteiten van de opleider - naar 'leren en kennisontwikkeling' - met nadruk op groei in de bekwaamheid van medewerkers. De drijfveer voor deze verschuiving is gelegen in het inzicht dat de bijdrage van de individuele bekwaamheid een steeds belangrijkere factor is geworden bij vernieuwingen, zowel in bedrijfs- en productieprocessen als in strategiebepaling en organisatieontwikkeling.
Dit betekent dat er een hernieuwde afstemming gaande is tussen organisatie en medewerkers in het algemeen en tussen de strategie van de organisatie en de inzet en deskundigheid van de medewerkers in het bijzonder. Daardoor zijn ook de positie en taak van de afdeling Opleidingen binnen organisaties veranderd in een proactieve 'partner in business', gericht op het bevorderen van het lerend vermogen van de organisatie als zodanig.
In de vierde druk van 'Strategisch opleiden en leren in organisaties' staat het vraagstuk centraal van de nieuwe afstemming tussen het strategisch beleid van de organisatie en ontwikkelingsmogelijkheden van het individu.
Het boek biedt theorie, praktijkgerichte vraagstukken en stappenplannen met het oog op het inrichten van een adequate leercultuur en ontwikkelingstructuur binnen sterk veranderende organisaties. Verder zijn diverse nieuwe ontwikkelingen opgenomen, zoals lerend vermogen van organisaties, leertrajecten op de werkplek, talentmanagement, performance assessment, e-learning 2.0 en HRD-outsourcing.
Door de gestructureerde opzet en het actuele en complete karakter is het geschikt voor studenten in het universitair en hoger beroepsonderwijs en in (postdoctorale) vakopleidingen. Ook is het boek een praktische handleiding voor actieve HRD-professionals en managers met visie op opleiden en leren.
'Strategisch opleiden en leren in organisaties' hoort niet alleen thuis in de basisbibliotheek van de reflecterende opleidingsprofessional, maar ook in die van elke HRD-adviseur.'
Prof.dr. J.W.M. Kessels
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Eric Mooijman
Inhoudsopgave
Uitgangspunten van strategisch opleiden en leren
Interpretatie en toepassing van het model
Deel 1 De context van opleiden en leren
1 Strategisch HRM en HRD
1.1 Historische schets van HRM
1.2 Strategisch human resource management
1.3 HRM als businesspartner: een nieuw dienstverleningsmodel
1.4 Strategisch human resource development (HRD)
1.5 De HRD-functie in relatie tot HRM
1.6 Onderzoekscijfers over bedrijfsopleidingen
2 Organisaties en organisatieverandering
2.1 Kenmerken van organisaties
2.2 Evolutie in managementdenken
2.3 Organisatieverandering en management van veranderingen
2.4 Strategievorming
2.5 Implementatie van de strategie
2.6 HRD en organisatieontwikkeling
3 HRM, kerncompetenties en individuele competenties
3.1 Kerncompetenties van organisaties
3.2 Kerncompetenties en individuele competenties
3.3 Competentiemanagement
3.4 Competentieontwikkeling
3.5 Performance coaching en performance management
3.6 Talentontwikkeling en talentmanagement
3.7 Human performance improvement (HPI)
3.8 Competentieontwikkeling in de praktijk
4 Lerend vermogen van organisaties
4.1 Organizational learning en leren in organisaties
4.2 Organisatieverandering en lerend vermogen
4.3 Lerende organisatie
4.4 Kenniscreërende organisatie
4.5 Intelligente organisatie
5 Strategisch HRD-beleid en planvorming
5.1 Diversiteit in HRD-beleidsconcepten
5.2 Situationele HRD-planvorming
5.3 Inhoud en vorm HRD-plannen
Deel 2 Ontwikkeling en uitvoering van leertrajecten
6 Functie-eisen, taakanalyses en competenties
6.1 Identificatie van opleidingsbehoeften
6.2 Analyse van het opleidingsprobleem
6.3 Methoden van opleidingsbehoefteonderzoek
6.4 Methoden voor het analyseren van competenties
7 Assessment en ontwikkeling van competenties
7.1 Performance assessment in organisaties
7.2 Andere performance-assessmentinstrumenten
7.3 Monitoring van ontwikkelingstrajecten
7.4 Organiseren van performance assessment op organisatieniveau
7.5 Elementen van een managementsysteem voor performance assessment
7.6 Aandachtspunten bij de hantering van performance assessmentinstrumenten
8 Ontwerpen van strategische leersituaties
8.1 Ontwerpbenaderingen
8.2 Interne en externe consistentie
8.3 Onderscheid in ontwerpprocessen
8.4 Resultaatgerichte competentieontwikkeling
9 Leertrajecten in organisaties
9.1 Kenmerken van leren in organisaties
9.2 Opleiden en leren in de werksituatie
9.3 Leren in leerprojecten en netwerken
9.4 Organiseren van leerwegen
9.5 Leren door professionals
9.6 Management- en leiderschapsontwikkeling
9.7 E-learning
10 Transfer, begeleiding en coaching in de werksituatie
10.1 Kenmerken van het transferproces
10.2 Bevordering van het rendement van leertrajecten
10.3 Transferbevorderende maatregelen
10.4 Begeleiding en coaching in de werksituatie
11 Effectevaluatie van opleidingen
11.1 Doel en functie van evaluatie
11.2 Uitgangspunten bij effectevaluatie
11.3 Niveaus van effectevaluatie
11.4 Opzet en methodiek van effectevaluatie
11.5 Methoden van effectevaluatie op de werkplek
11.6 Opleidingsrendement op organisatieniveau
Deel 3 Management van de opleidingsfunctie
12 Positie van de opleidingsfunctie
12.1 Managementverwachtingen betreffende HRD
12.2 Traditionele taken van de opleidingsafdeling
12.3 Nieuwe taken van de opleidingsafdeling
12.4 Positie van de opleidingsafdeling bij organisatieverandering
12.5 Bewijzen toegevoegde waarde
12.6 HRD-outsourcing
13 Opleidingsprofessionals: rol en competenties
13.1 Competentieprofielen van opleidingsprofessionals
13.2 Opleidingsprofessionals
13.3 Dilemma's in de taakstelling van de HRD-professional
13.4 Opleidingsprofessionals en ethiek
13.5 Het adviesproces en adviesvaardigheden
14 Organisatie van de opleidingsafdeling
14.1 Uitgangspunten bij het ontwerp van de opleidingsafdeling
14.2 Producten- en dienstenaanbod van de opleidingsafdeling
14.3 Werkprocessen en personele bezetting van de opleidingsafdeling
14.4 ICT-ondersteuning van de opleidingsfunctie
14.5 Klantinteractie
15 Financieel management van de opleidingsfunctie
15.1 Plannen en budgetteren
15.2 Kosten van opleidingen en leertrajecten
15.3 Opleidingsstuur- en kengetallen
15.4 De business case
15.5 Case financiële aspecten HRD
Literatuuroverzicht
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan