Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Strategisch opleiden en leren in organisaties

Paperback Nederlands 2010 4e druk 9789001764210
Voormalig top 100Totaal 42 dagen
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Op het terrein van opleiden en leren in organisaties (human resources development: HRD) heeft zich de afgelopen jaren een aantal opmerkelijke trends en ontwikkelingen voorgedaan. Een belangrijke ontwikkeling heeft betrekking op de verschuiving van 'opleiden' - met nadruk op activiteiten van de opleider - naar 'leren en kennisontwikkeling' - met nadruk op groei in de bekwaamheid van medewerkers. De drijfveer voor deze verschuiving is gelegen in het inzicht dat de bijdrage van de individuele bekwaamheid een steeds belangrijkere factor is geworden bij vernieuwingen, zowel in bedrijfs- en productieprocessen als in strategiebepaling en organisatieontwikkeling.

Dit betekent dat er een hernieuwde afstemming gaande is tussen organisatie en medewerkers in het algemeen en tussen de strategie van de organisatie en de inzet en deskundigheid van de medewerkers in het bijzonder. Daardoor zijn ook de positie en taak van de afdeling Opleidingen binnen organisaties veranderd in een proactieve 'partner in business', gericht op het bevorderen van het lerend vermogen van de organisatie als zodanig.

In de vierde druk van 'Strategisch opleiden en leren in organisaties' staat het vraagstuk centraal van de nieuwe afstemming tussen het strategisch beleid van de organisatie en ontwikkelingsmogelijkheden van het individu.

Het boek biedt theorie, praktijkgerichte vraagstukken en stappenplannen met het oog op het inrichten van een adequate leercultuur en ontwikkelingstructuur binnen sterk veranderende organisaties. Verder zijn diverse nieuwe ontwikkelingen opgenomen, zoals lerend vermogen van organisaties, leertrajecten op de werkplek, talentmanagement, performance assessment, e-learning 2.0 en HRD-outsourcing.

Door de gestructureerde opzet en het actuele en complete karakter is het geschikt voor studenten in het universitair en hoger beroepsonderwijs en in (postdoctorale) vakopleidingen. Ook is het boek een praktische handleiding voor actieve HRD-professionals en managers met visie op opleiden en leren.

'Strategisch opleiden en leren in organisaties' hoort niet alleen thuis in de basisbibliotheek van de reflecterende opleidingsprofessional, maar ook in die van elke HRD-adviseur.'
Prof.dr. J.W.M. Kessels

Specificaties

ISBN13:9789001764210
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:441
Uitgever:Noordhoff
Druk:4
Verschijningsdatum:1-6-2010
ISSN:

Expertrecensies (1)

recensie
Strategisch opleiden en leren in organisaties
José Otte | 9 februari 2010
Het belang van opleiden en ontwikkelen van het human capital binnen organisaties is inmiddels duidelijk. Het belang van goed opleiden en ontwikkelen is echter nog niet overal doorgedrongen. Op het terrein van opleiden en leren in organisaties heeft zich de afgelopen jaren een aantal opmerkelijke trends en ontwikkelingen voorgedaan. We gaan van opleiden naar leren en kennisontwikkeling.
Lees verder

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Over Eric Mooijman

Drs. Eric Mooijman MBA was ruim 10 jaar werkzaam bij KPMG Consulting als consultant, director en partner, bij de adviesgroep Change Management, Ondernemingsbesturing & HR en is nu 20 jaar zelfstandig adviseur. Zijn consultingdiensten richten zich op organisatieontwikkeling, optimalisatie van complexe HR- en L&D-afdelingen en digitalisering van bedrijfsprocessen. Hij adviseert onder meer Heineken, Sara Lee, Atos, Ziggo en AstraZeneca en not for profit organisaties als Essent, Eneco, Kadaster, regionale ziekenhuizen en de Universitaire Medische Centra van Amsterdam, Utrecht en Maastricht. Hij reflecteert en ontwikkelt zich door het publiceren over organisatieontwikkeling, change management en leren in organisaties. Hij is coauteur van de boeken Strategisch Opleiden in Organisaties (4e dr. 2010) en het Handboek Leren en Ontwikkelen in Organisaties (5e dr. 2018). Vanwege die publicaties verzorgt hij regelmatig (trend)workshops, trainingen en inspiratiesessies voor collega-professionals en managers. In zijn consultingopdrachten streeft Eric naar een balans tussen het ontwerpen en invoeren van (technologische) oplossingen voor organisatieproblemen en de duurzame ontwikkeling van medewerkers en managers. Zijn visie en ervaringen op het gebied van advisering en consulting, heeft hij vastgelegd in het boek De Complete Consultant. Succesvol adviseren in de 21e digitale eeuw (2021).

Andere boeken door Eric Mooijman

Inhoudsopgave

0 Model: Strategisch opleiden en leren in organisaties
Uitgangspunten van strategisch opleiden en leren
Interpretatie en toepassing van het model

Deel 1 De context van opleiden en leren
1 Strategisch HRM en HRD
1.1 Historische schets van HRM
1.2 Strategisch human resource management
1.3 HRM als businesspartner: een nieuw dienstverleningsmodel
1.4 Strategisch human resource development (HRD)
1.5 De HRD-functie in relatie tot HRM
1.6 Onderzoekscijfers over bedrijfsopleidingen

2 Organisaties en organisatieverandering
2.1 Kenmerken van organisaties
2.2 Evolutie in managementdenken
2.3 Organisatieverandering en management van veranderingen
2.4 Strategievorming
2.5 Implementatie van de strategie
2.6 HRD en organisatieontwikkeling

3 HRM, kerncompetenties en individuele competenties
3.1 Kerncompetenties van organisaties
3.2 Kerncompetenties en individuele competenties
3.3 Competentiemanagement
3.4 Competentieontwikkeling
3.5 Performance coaching en performance management
3.6 Talentontwikkeling en talentmanagement
3.7 Human performance improvement (HPI)
3.8 Competentieontwikkeling in de praktijk

4 Lerend vermogen van organisaties
4.1 Organizational learning en leren in organisaties
4.2 Organisatieverandering en lerend vermogen
4.3 Lerende organisatie
4.4 Kenniscreërende organisatie
4.5 Intelligente organisatie

5 Strategisch HRD-beleid en planvorming
5.1 Diversiteit in HRD-beleidsconcepten
5.2 Situationele HRD-planvorming
5.3 Inhoud en vorm HRD-plannen

Deel 2 Ontwikkeling en uitvoering van leertrajecten

6 Functie-eisen, taakanalyses en competenties
6.1 Identificatie van opleidingsbehoeften
6.2 Analyse van het opleidingsprobleem
6.3 Methoden van opleidingsbehoefteonderzoek
6.4 Methoden voor het analyseren van competenties

7 Assessment en ontwikkeling van competenties
7.1 Performance assessment in organisaties
7.2 Andere performance-assessmentinstrumenten
7.3 Monitoring van ontwikkelingstrajecten
7.4 Organiseren van performance assessment op organisatieniveau
7.5 Elementen van een managementsysteem voor performance assessment
7.6 Aandachtspunten bij de hantering van performance assessmentinstrumenten

8 Ontwerpen van strategische leersituaties
8.1 Ontwerpbenaderingen
8.2 Interne en externe consistentie
8.3 Onderscheid in ontwerpprocessen
8.4 Resultaatgerichte competentieontwikkeling

9 Leertrajecten in organisaties
9.1 Kenmerken van leren in organisaties
9.2 Opleiden en leren in de werksituatie
9.3 Leren in leerprojecten en netwerken
9.4 Organiseren van leerwegen
9.5 Leren door professionals
9.6 Management- en leiderschapsontwikkeling
9.7 E-learning

10 Transfer, begeleiding en coaching in de werksituatie
10.1 Kenmerken van het transferproces
10.2 Bevordering van het rendement van leertrajecten
10.3 Transferbevorderende maatregelen
10.4 Begeleiding en coaching in de werksituatie

11 Effectevaluatie van opleidingen
11.1 Doel en functie van evaluatie
11.2 Uitgangspunten bij effectevaluatie
11.3 Niveaus van effectevaluatie
11.4 Opzet en methodiek van effectevaluatie
11.5 Methoden van effectevaluatie op de werkplek
11.6 Opleidingsrendement op organisatieniveau

Deel 3 Management van de opleidingsfunctie

12 Positie van de opleidingsfunctie
12.1 Managementverwachtingen betreffende HRD
12.2 Traditionele taken van de opleidingsafdeling
12.3 Nieuwe taken van de opleidingsafdeling
12.4 Positie van de opleidingsafdeling bij organisatieverandering
12.5 Bewijzen toegevoegde waarde
12.6 HRD-outsourcing

13 Opleidingsprofessionals: rol en competenties
13.1 Competentieprofielen van opleidingsprofessionals
13.2 Opleidingsprofessionals
13.3 Dilemma's in de taakstelling van de HRD-professional
13.4 Opleidingsprofessionals en ethiek
13.5 Het adviesproces en adviesvaardigheden

14 Organisatie van de opleidingsafdeling
14.1 Uitgangspunten bij het ontwerp van de opleidingsafdeling
14.2 Producten- en dienstenaanbod van de opleidingsafdeling
14.3 Werkprocessen en personele bezetting van de opleidingsafdeling
14.4 ICT-ondersteuning van de opleidingsfunctie
14.5 Klantinteractie

15 Financieel management van de opleidingsfunctie
15.1 Plannen en budgetteren
15.2 Kosten van opleidingen en leertrajecten
15.3 Opleidingsstuur- en kengetallen
15.4 De business case
15.5 Case financiële aspecten HRD

Literatuuroverzicht

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Strategisch opleiden en leren in organisaties