

Hans Veldman (1957) is als associate professor strategie verbonden aan de Nyenrode Business Universiteit.
Meer over de auteursSuccesvolle bedrijven
Paperback Nederlands 2011 9789001792398Samenvatting
Waarom is het ene bedrijf succesvoller dan het andere? Hoe kan het dat sommige ondernemingen meer dan 100 jaar bestaan zoals General Electric? Hoe is het te verklaren dat er ondernemingen zijn , zoals Google, die nog geen 5 jaar na de oprichting in de top 10 van meest winstgevende ondernemingen worden geplaatst? Is het een kwestie van het juiste businessmodel? Gaat het om het onderscheidend vermogen of om het vermogen tot vernieuwing?
In 'Succesvolle bedrijven' worden veertien bedrijven langs de meetlat gelegd. Er worden zeven perspectieven besproken waarop de bedrijven een keuze hebben gemaakt, bijvoorbeeld exploiteren versus exploreren, offline versus online en local versus global.
Deze uitgave is bijzonder geschikt voor het integraal leren kijken naar bedrijven en hun strategische keuzen en businessmodellen, om zo te proberen het succes van een bedrijf te verklaren.
Inclusief:
Website: Deze site biedt achtergrondinformatie en filmpjes over de bedrijven. En voor docenten opdrachten en uitwerkingen.
Specificaties
Inhoudsopgave
1. Wat maakt succesvol?
2. Balanceren in de eenentwintigste eeuw
3. Zeven ondernemingsperspectieven
4. Operationele efficiënte versus strategische positionering
-Walmart
-General Electric
5. Fysiek versus virtueel
-Amazon
-Barnes & Noble
6. Exploiteren versus exploreren
-3M
-KPN
7. Open versus gesloten
-Microsoft
-Apple
8. Lokaal versus globaal
-Boska Holland
-FrieslandCampina
9. Uitbesteden versus zelf doen
-Zara
-H&M
10. Differentiatie versus lage prijs
-Ahold
-Tesco
11. Balanceren voor succes
Literatuur
Websites
Illustratieverantwoording
Index
Over de auteurs
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan