Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, ,

Conflicten in organisaties

Theorie en praktijk van conflictbeheersing en mediation

Paperback Nederlands 2011 9789001794712
Niet leverbaar.

Samenvatting

Binnen elke organisatie ontstaan zo nu en dan conflicten. Het doel van 'Conflicten in organisaties' is theoretische inzichten over conflicten te vergroten en vaardigheden aan te reiken om daar beter mee om te gaan. Het is geschreven voor hbo- en wo-studenten en professionals die hun kennis en vaardigheden bij het omgaan met conflicten willen vergroten.

Dit boek behandelt een algemeen theoretisch kader, daarna een deel met praktische adviezen voor het aanleren van vaardigheden (o.a. een gespreksmodel) en een deel met specifieke toepassingen (zoals onderhandelen, mediation, omgaan met ongewenst gedrag en cultuurverschillen).

Het hoofdstuk over Mediation is uitgebreid met het onderwerp bemiddeling in de verschillende stadia van een conflict. Of en op welke wijze een mediator zijn werk kan doen hangt namelijk af van het stadium waarin het conflict zich bevindt. Tevens wordt in hoofdstuk 7 (Ongewenst gedrag op de werkplek) nu ook ongewenst gedrag behandeld dat van buiten de organisatie komt. Het gaat hier met name om interventiemethoden bij de behandeling van agressieve cliënten.

Op de bijbehorende website www.conflicteninorganisaties.noordhoff.nl zijn diverse aanvullende zaken te vinden: suggesties, extra oefeningen, vragenlijsten, checklisten enz.

Specificaties

ISBN13:9789001794712
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:241
Uitgever:Noordhoff
Druk:2
Verschijningsdatum:27-3-2019
Hoofdrubriek:Coaching en trainen

Lezersrecensies

4.2 van de 5
5 stemmen
0
0
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Herman Blom

Dr. Herman Blom was hoofddocent aan de Hanzehogeschool Groningen en is nu trainer en docent aan de Fachhochschule Osnabrück.

Andere boeken door Herman Blom

Over Henk van der Molen

Prof. dr. Henk T. van der Molen is hoogleraar psychologie bij het Instituut voor Psychologie van de Erasmus Universiteit Rotterdam en bij de Faculteit Psychologie van de Open Universiteit Nederland. Zijn leeropdracht Arbeid en Onderwijs heeft onder meer betrekking op de ontwikkeling van innovatieve vormen van vaardigheidstraining en de beoordeling van de effecten daarvan. Momenteel is hij decaan van de Faculteit Sociale Wetenschappen van de Erasmus Universiteit. Voorheen was hij gedurende 8 jaar voorzitter van het Nederlands Instituut van Psychologen. Hij promoveerde in 1985 bij Gerrit Lang en Adriaan de Groot cum laude op een onderzoek naar de effecten van cursussen voor verlegen mensen.

Andere boeken door Henk van der Molen

Inhoudsopgave

Openingscasus Hogeschool Eureka

1. Wat is een conflict?
1.1 Definitie en conflictcomponenten
1.2 Sociale conflicten
1.3 Intrapersoonlijke conflicten
1.4 Bronnen van conflict binnen een organisatie
1.5 Functie van een conflict

2. Ontstaan en ontwikkeling van een conflict
2.1 Conflictbronnen in het communicatieproces
2.2 Een sociaal-psychologische verklaring voor het ontstaan van conflicten
2.3 Escalatiemodel

3. Conflicthanteringsstijlen
3.1 Vijf conflictstijlen
3.2 Bewuste keuze voor een strategie
3.2 Eigenschappen en vaardigheden
3.4 Conflictaanjagers
3.5 Tips voor de omgang met conflicten

4. Gespreksmodel voor conflicthantering
4.1 Structuur en inhoud van een gespreksmodel voor conflicthantering
4.2 Gespreksvaardigheden
4.3 Obstakels en valkuilen
4.4 Klachtenbehandeling

5. Onderhandelen
5.1 Standpunten en achterliggende belangen
5.2 Onderhandelingsproces
5.3 Moeilijke onderhandelaars
5.4 Prisoners' dilemma game en de theorie van Axelrod

6. Mediation
6.1 Wat is mediation?
6.2 Kwaliteiten van de mediator
6.3 Het mediationproces
6.4 Mediation in de verschillende stadia

7. Ongewenst gedrag op de werkplek
7.1 Wat is pesten?
7.2 Verklaringen voor pestgedrag
7.3 Rattengedrag
7.4 Aanpak van pesten
7.5 Agressie van cliënten

8. Culturele verschillen
8.1 Het begrip cultuur
8.2 Dimensies van culturen
8.3 Verschillen in communicatiestijl
8.4 Non-verbale problemen
8.5 Drie-stappenmethode

Bijlage 1 Vragenlijsten, scoringsformulieren en checklists
Bijlage 2 Rollenspelen
Bijlage 3 Training conflicthantering

Uitwerkingen van tussenvragen
Uitwerkingen oefeningen en opdrachten
Literatuuroverzicht
Register
Over de auteurs

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Conflicten in organisaties