Bedrijfsvoering voor zorg en welzijn
Juiste zorg op het juiste moment
Paperback Nederlands 2013 9789001820572Samenvatting
Niets is zo actueel in zorg en welzijn als het leveren van de juiste zorg tegen optimale kosten. 'Bedrijfsvoering voor zorg en welzijn' is het eerste en enige boek dat hier op gericht is.
'Bedrijfsvoering voor zorg en welzijn' is in alle opzichten een basisboek voor goede bedrijfsvoering. Met dit boek leren HBO- en WO-studenten over de toepassing van bedrijfskundige principes in de gezondheids- en welzijnszorg, waarbij de klant steeds het vertrek- en ijkpunt is. Het is bij uitstek hét boek voor iedereen die zich bezig wil houden met het leveren van zorg, hulp, ondersteuning of diensten in beide sectoren.
'Bedrijfsvoering voor zorg en welzijn' biedt een breed scala aan onderwerpen die samenhangen met dit onderwerp en beschrijft deze als een geïntegreerd geheel. Er is bewust voor gekozen om niet uitputtend te zijn en zoveel mogelijk gebruik te maken van bestaande bedrijfskundige inzichten.
Als rode draad door het boek fungeert het MoVer-bedrijfsvoeringsmodel, dat speciaal voor de zorgsector is ontwikkeld. 'Bedrijfsvoering voor zorg en welzijn' bestaat uit 3 delen:
-richten van de organisatie. Hoe zet je de organisatie op het juiste spoor? Wat wil je met je organisatie bereiken?
-inrichting van de organisatie. Hoe zorg je ervoor dat mensen en middelen en materialen optimaal worden ingezet? Hoe zorg je voor goede onderlinge afstemming?
-bijsturen van de organisatie. Hoe zorg je voor continue verbetering van de kwaliteit?
Specificaties
Inhoudsopgave
Deel 1: Richten
2. Grenzen aan bedrijfsvoering in de zorgsector
3. Organiseen van zorg
4. Clientspecifieke context
5. Organisatieprocessen
Deel 2: Inrichten
6. Inrichten van processen
7. Medewerkers
8. Informatie en communicatie
9. Inzet van mensen, middelen en materialen
Deel 3: Bijsturen
10. Prestaties van een organisatie en coninue kwaliteitsverbetering
Literatuur
Register
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan