Holger de Nooij studeerde voor docent drama. Hij werkt al jaren als vakdocent in het basisonderwijs, als hogeschooldocent in het pabo-onderwijs en als tekstschrijver/regisseur met kinderen en tieners.
Meer over Holger de NooijKijk op spel
Drama voor de Pabo
Paperback Nederlands 2017 4e druk 9789001866259Samenvatting
Kijk op spel is hét basisboek voor iedere leerkracht (in spe) die drama geeft. De nieuwste druk bevat alle informatie voor de vereiste kennisbasis en legt verbanden tussen drama en passend onderwijs, 21ste eeuwse vaardigheden, cultuuronderwijs en het doen van praktijkonderzoek.
Waarom kiezen voor Kijk op spel?
- Al jaren het meest gebruikte didactiekboek voor het vak drama;
- bevat alle informatie voor de vereiste kennisbasis;
- begrijpelijke bewoordingen sluiten perfect aan op de doelgroep.
Kijk op spel beantwoordt de volgende vragen: Waar komt het vak vandaan en wat is het verschil tussen toneel en drama? Hoe zet je activiteiten op en hoe begeleid je ze? Wat zijn de vakinhouden en hoe zorg je ervoor dat het onderwijsinhoudelijk ook zinvol is? Het boek helpt leerkrachten een vakvisie te ontwikkelen en om dramatische spelactiviteiten praktisch te concretiseren. Er wordt daarbij steeds een koppeling gemaakt naar het actuele basisonderwijs. Het boek sluit af met een handig schematisch overzicht van de kennisbasiseisen. Kijk op spel is geschreven voor de propedeusefase van de pabo.
Wat is nieuw in de veertiende editie van Kijk op spel?
Kijk op spel bevat nu alle benodigde kennisbasisinformatie, zoals het fasemodel van Piaget, het MVB-model en een duidelijke omschrijving van de 5 W's. Ook worden er verbanden gelegd tussen drama en cultuuronderwijs, 21ste eeuwse vaardigheden en praktijkonderzoek. Er zijn nieuwe paragrafen toegevoegd, zoals 'Theater in de samenleving', en 'Passend Dramaonderwijs'. Deze editie bevat verder een nieuw dramamodel als analyse-instrument voor de eigen en andermans dramalessen, antwoorden op vragen zoals 'hoe leer je bij drama', nieuwe didactiek voor het jonge kind, een nieuwe werkvorm en Vygotski's theorieën. Tot slot wordt er uitgebreid stilgestaan bij het begrip creativiteit en de bijdrage van dramaonderwijs.
Online ondersteuning
Op de ondersteunende website vinden studenten video's, toetsen, samenvattingen, lesvoorbeelden en handige links. Voor docenten staan er tentamenvragen, de leerlijn, informatie over stage-opdrachten, een opdracht voor een theaterbezoek en video's. Ook kunnen zij zelf toetsen samenstellen met Toets-op-Maat.
Holger de Nooij studeerde voor docent drama. Hij werkt al jaren als vakdocent in het basisonderwijs, als hogeschooldocent in het pabo-onderwijs en als tekstschrijver/regisseur met kinderen en tieners. Hij heeft een eigen basisschoolmethode ontwikkeld, Dramaland.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1 Drama inhoudelijk 11
1.1 Wat is drama? 12
1.2 Waarom drama op de pabo? 22
1.3 Fantasie, creativiteit en zelfvertrouwen 24
1.4 Geschiedenis van het vak drama 28
2 Drama nader bekeken 33
2.1 Drama vanuit gangbare en vernieuwende onderwijsvisies 34
2.2 Drama binnen het basisonderwijs: doelstellingen 46
2.3 Drama als didactisch hulpmiddel bij andere vakken 49
2.4 Drama binnen het basisonderwijs: opbouw qua leeftijd 62
2.5 Leerlijn voor drama 71
2.6 Mogelijkheden tot het doen van praktijkonderzoek 73
2.7 De W’s 74
3 Werkvormen 77
3.1 Acteerspel 78
3.2 Combinatiespel 82
3.3 Drama vanuit een prentenboek 85
3.4 Hoorspel 86
3.5 Improvisatie 89
3.6 Jabbertalk 93
3.7 Klankenspel 95
3.8 Maskerspel 97
3.9 Nasynchronisatie 100
3.10 Objectenspel 102
3.11 Pantomime 105
3.12 Poppenspel 109
3.13 Levend schimmenspel 112
3.14 Tableaus 114
3.15 Teacher-in-role 118
3.16 Vertelpantomime 121
4 De dramales voorbereiden 127
4.1 Inschatten van de beginsituatie 128
4.2 Structuur van lessen en opdrachten 129
4.3 Formuleren van lesdoelstellingen bij drama 137
4.4 Tijdsplanning 140
4.5 Maken van opdrachtkaarten 141
4.6 Verschillende soorten dramalessen 143
5 Beginnen in de praktijk 153
5.1 Klaar voor de start 154
5.2 Repeteren 160
5.3 Presentaties 169
5.4 Na de presentaties 172
6 Drama begeleiden 179
6.1 Competenties en drama geven 180
6.2 Passend dramaonderwijs 187
6.3 Startbekwaamheden drama 189
6.4 Spelvaardigheid van de leerkracht 191
6.5 Vertellen 195
6.6 Presenteren van een prentenboek 198
7 Productgericht drama 201
7.1 Kunsteducatie en drama 202
7.2 Theater maken met je groep 211
7.3 Voorstelling maken vanuit verschillende bronnen 224
7.4 Musical 232
Bijlage 1 Kennisbasis kerndeel in Kijk op spel 237
Bijlage 2 Kennisbasis profieldeel in Kijk op spel 241
Bijlage 3 Materie, Vorm en Betekenis 244
Bijlage 4 Dramales naar aanleiding van een prentenboek 245
Bijlage 5 Dramales naar aanleiding van een handpop 247
Bijlage 6 Wie, wat en waar 250
Bijlage 7 Klassieke opbouw van een verhaal 251
Begrippenlijst 254
Antwoorden op de tussenvragen 264
Literatuuroverzicht 273
Illustratieverantwoording 275
Register 276
Over de auteur 281
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan