Inkoop: Werken vanuit een ketenbenadering
Paperback Nederlands 2019 9789001886882Samenvatting
De kerngedachte van dit boek is dat samenwerken in de logistieke keten van een bedrijf cruciaal is voor een goede inkoop: samenwerking met de andere disciplines in het bedrijf zoals verkoop, productie, service, distributie en marketing, maar ook met de leveranciers en de eindafnemers.
'Inkoop: Werken vanuit een ketenbenadering' is als methode toepasbaar bij een groot aantal studies. Niet alleen bij studies die zich direct met inkoop bezighouden, maar ook bij bijvoorbeeld Technische Bedrijfskunde met het oog op productontwikkeling en bij Facility Management als voorbereiding op de rol van regisseur van gecontracteerde dienstverleners.
Het boek behandelt de basistheorie van de inkoop en verduidelijkt met aansprekende praktijkvoorbeelden en cases uit de industrie, handel, overheid en dienstverlening. De theorie wordt toegepast in tussenvragen, met bijbehorende antwoorden. Dit maakt het boek niet alleen geschikt voor groepswerk, maar zeker ook voor zelfstudie. Dankzij de praktische opzet kan het bovendien uitstekend dienen als naslagwerk voor praktijkopdrachten, stages en afstudeerprojecten.
In deze nieuwe editie zijn onder andere teksten toegevoegd over de historische ontwikkeling van het vakgebied, het ethisch handelen door de inkoper, Sales en Operation Planning, prestatie-inkoop en contractmanagement, ketenfinanciering, het inkoopontwikkelingsmodel en Purchasing Excellence. Daarnaast zijn de praktijkvoorbeelden uiteraard geactualiseerd.
Digitale ondersteuning:
Op de site van de uitgever vindt u digitale ondersteuning bij dit boek. Docenten hebben toegang tot de site met hun account, studenten krijgen toegang via de unieke code voorin dit boek. Op de site vindt u o.a.:
- Toetsvragen met feedback
- Open vragen
- Cases
- Weblinks
- Figuren uit het boek
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Deel 1: Afbakening van de inkoop
1. Inkoop in vogelvlucht
2. Inkoop in sectoren
Deel 2: Tactische en operationele inkoop
3. Sourcing
4. Inkoopproces
Deel 3: Kwantitatieve inkoopaspecten
5. Prijsstelling en inkoop
6. Ontdekken van patronen in inkoopuitgaven
Deel 4: Organisatie van de inkoop
7. Positioneren van inkoop in de organisatie
Antwoorden op tussenvragen
Literatuuropgave
Bijlage 1: Incoterms
Illustratieverantwoording
Register
Over de auteurs
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan