Algemene economische basisprincipes
Paperback Nederlands 2018 9789001889593Samenvatting
Algemene Economische Basisprincipes behandelt kort en bondig de beginselen van de algemene economie en dan met name die principes die relevant zijn voor het bedrijfsleven. Door de brede opzet is het boek in het bijzonder geschikt voor de opleidingen waarin een beperkt aantal credits voor algemene economie beschikbaar is. Studenten maken op een eenvoudige maar gedegen manier kennis met micro- en macro-economie, monetaire economie en internationale economie. Zij ontwikkelen een goed overzicht van de kansen en bedreigingen die vanuit de economische omgeving op bedrijven afkomen.
Deze nieuwe editie is volledig geactualiseerd. Zo is er meer aandacht voor ontwikkelingen in de duurzame en de circulatie economie. Ook zijn de laatste omntwikleingen op het gebied van betaaldiensten en valuta opgenomen (bitcoin) maar ook bredere ontwikkleingen binnen Europese Unie (eurocrisis, bankenunie en Brexit). Daarnaast wordt aandacht besteed aan de voor- en nadelen van de globalisering en de verschuiving van economische macht.
Specificaties
Lezersrecensies
Geef uw waardering
Inhoudsopgave
1. Plaatsbepaling en basisbegrippen
Deel 1: Bedrijven, consumenten en overheid
2. Vraag
3. Aanbod
4. Markten
5. Overheidsingrijpen in markten
Deel 2 Macro-economie
6. Productie en bestedingen
7. Inkomensevenwicht
8. Groei en conjunctuur
9. Arbeidsmarkt en macro-economisch overheidsbeleid
Deel 3 Geld en internationale economie
10. Geld, inflatie en financiële markten
11. Internationale handel en economische integratie
12. Betalingsbalans en valutamarkt
Lijst met afkortingen en symbolen
Register
Over de auteurs
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan