

Communicatiestrategie
Gebonden Nederlands 2019 9789001899875Samenvatting
Communicatiestrategie is de kern van elke aanpak van communicatie. Maar wat is die kern precies? Dit boek geeft een inspirerend antwoord op die vraag. Het biedt de studenten een methode om communicatiestrategieën te ontwikkelen en leert ze op creatieve wijze conceptueel te denken. Dit is het enige Nederlandstalig boek dat communicatiestrategie echt concreet toepasbaar maakt.
Een effectieve communicatiestrategie geeft focus en zorgt voor consistentie in de communicatie. Daarbij moet een strategie de organisatie en de opdrachtgevers inspireren om ermee aan de slag te gaan.
In het eerste deel maken studenten kennis met de basis van communicatiestrategie. We gaan in op de analyse van de context en bespreken de belangrijkste analysetools.
Het tweede deel behandelt maar liefst twaalf verschillende strategieën zoals de Fanstrategie en de Ambassadeursstrategie. Allemaal compleet uitgewerkt met canvassen, modellen en schema’s.
In deze nieuwe editie is veel feedback vanuit het werkveld verwerkt. Honderden professionals volgden de workshops van Wil Michels. Dit resulteerde in de toevoeging van nieuwe analysetools en twee nieuwe strategieën: de netwerkstrategie en de influencerstrategie. Ook is er nu een module over gedragsverandering en communicatie. Versterkt zijn de modules over positionering, storytelling en contentstrategie. Uniek is het achter in het boek toegevoegde werkboek: een extra stimulans om de stap te maken van een operationele naar een strategische aanpak.
Op de ondersteunende website vinden studenten opdrachten en een strategiespel, waarmee zij de oefenstof op een aansprekende manier in de praktijk kunnen brengen. Docenten kunnen er terecht voor collegesheets en de figuren en tabellen uit het boek.
Communicatiestrategie is met name geschikt voor marketing- en communicatieopleidingen in het hbo en is ook onmisbaar voor de professional. Het boek wordt in het hbo vanaf de propedeuse gebruikt, maar sluit in het bijzonder aan op de hoofdfase.
- Het eerste Nederlandstalige boek met concrete en toepasbare communicatiestrategieën;
- geschreven door de auteur van het Communicatie handboek;
- sterke balans tussen theorie en praktijk.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Over Wil Michels
Inhoudsopgave
1.1 Visie op communicatiestrategie
1.2 Positie van communicatie in de organisatie
1.3 Zeven uitgangspunten voor een communicatiestrategie
2. Analyse van de context
2.1 Verken de context
2.2 Ga aan de slag met kernwaarden
2.3 Bepaal de doelgroepen en stakeholders
2.4 Formuleer de doelstellingen
3. Strategie en onderzoek
3.1 Onderzoekende houding
3.2 Inzichten als basis voor je strategie
3.3 Design thinking
4. Analysetools
4.1 Strategisch communicatieframe
4.2 Business Model Canvas
4.3 Golden Circle
4.4 Engagementscore
4.5 Stakeholderanalyse
4.6 Customer Journey
4.7 Empathy map
4.8 Persona's
4.9 Start-stay-stop methode
4.10 Communicatie Canvas
4.11 Combineer
5. Strategie en gedragsverandering
5.1 Basiskennis over ons brein
5.2 Basisstrategieën bij gedragsverandering
6. Positionering
6.1 Strategie, positionering en visie
6.2 Positioneringsstrategie
6.3 Visie op positionering
6.4 Visie op communicatie van de organisatie
7. De basis communicatiestrategieën
7.1 Strategie bij internal branding
7.2 Strategie bij reputatiemanagement
7.3 Strategie bij participatie
7.4 Strategie bij verandercommunicatie
7.5 Strategie bij issuemanagement
7.6 Strategie bij netwerken
8. Creatieve aanpak voor strategieontwikkeling
8.1 De vraag analyseren
8.2 De juiste metafoor bepalen
8.3 Associaties maken
8.4 Associaties kiezen
8.5 Acties in de juiste volgorde zetten
8.6 Acties verdiepen
9. Creatieve communicatiestrategieën
9.1 Fanstrategie
9.2 Ambassadeurstrategie
9.3 Influencerstrategie
9.4 Familiestrategie
10. Storytelling
10.1 Corporate story
10.2 Elementen van een corporate story
10.3 De techniek van storytelling
10.4 Storytelling en communicatie
10.5 Van corporate story naar storytelling
11. Contentstrategie
11.1 Content is King
11.2 Content Cirkel
12. Van strategie naar uitvoering
12.1 Implementatie van een communicatiestrategie
12.2 Scrum en agile werken
12.3 Strategie en middelen
12.4 Beoordelen van een communicatiestrategie
Extra: Van operationeel naar strategisch
Interessante literatuur
Register
Thanxxxs to
Over de auteur
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Alle 100 bestsellers
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan