Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Hoe IT-projecten slagen en falen

Leren van pijnlijke ervaringen

Paperback Nederlands 2012 9789012583749
Niet leverbaar.

Samenvatting

Veel tijd en geld gaat er verloren aan het mislukken van IT-projecten, hoewel er gelukkig steeds meer slagen. In de media is veel aandacht voor de financiële gevolgen maar weinig aandacht voor de organisatorische, sociale en culturele dimensie. Klopt het bijvoorbeeld dat de overheid het alleenrecht heeft op IT-missers en presteert het bedrijfsleven zoveel beter? Zijn de immateriële kosten van de invoering van IT wel eerlijk verdeeld? Wie worden het vaakst de dupe van stress en overbelasting op de werkvloer, veroorzaakt door de kinderziektes en het gebrek aan beheersing van IT als vak? Wat zijn dat dan voor kinderziektes?

De bestaande literatuur noemt de globale conceptuele oorzaken voor het falen van IT-projecten: te grote complexiteit en slecht opdrachtgeverschap. Dit boek volgt en verklaart het stranden van projecten meer in detail, geïllustreerd door verhalen van betrokkenen en kranten- en tijdschriftenberichten, en doorbreekt daarmee een taboe. Hoewel techniek een niet-onbelangrijke rol speelt, is 'Hoe IT-projecten slagen en falen' goed te lezen voor een buitenstaander die wel eens wil weten wat er allemaal zo moeilijk aan IT is en waarom het vaak misgaat.

Specificaties

ISBN13:9789012583749
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:176
Druk:1
Verschijningsdatum:18-4-2012
Hoofdrubriek:IT-management / ICT

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Carolien Lucy Schönfeld

Carolien Lucy Schönfeld heeft meer dan twintig jaar ervaring in de ICT, eerst als auditor en later als opdrachtgever van IT-systemen. Zij publiceerde een groot aantal artikelen over het onderwerp in verschillende tijdschriften zoals de AutomatiseringGids, Binnenlands Bestuur en Informatie.

Andere boeken door Carolien Lucy Schönfeld

Inhoudsopgave

Voorwoord

1. Inleiding
2. Een voorbeeld van mislukken
3. Methoden, technieken en rollen
4. Het rollenspel van opdrachtgever, stuurgroep en projectleider
5. Zij en wij, leverancier en opdrachtgever
6. Lastige eigenschappen van ICT
7. Oorzaak, schuld, boete en leergeld
8. Specifiek overheid
9. Problemen rond beveiliging en privacybescherming bij de overheid

Conclusies
Noten
Register

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Hoe IT-projecten slagen en falen