

Carolien Lucy Schönfeld heeft meer dan twintig jaar ervaring in de ICT, eerst als auditor en later als opdrachtgever van IT-systemen.
Meer over Carolien Lucy SchönfeldHoe IT-projecten slagen en falen
Leren van pijnlijke ervaringen
Paperback Nederlands 2012 1e druk 9789012583749Samenvatting
Veel tijd en geld gaat er verloren aan het mislukken van IT-projecten, hoewel er gelukkig steeds meer slagen. In de media is veel aandacht voor de financiële gevolgen maar weinig aandacht voor de organisatorische, sociale en culturele dimensie. Klopt het bijvoorbeeld dat de overheid het alleenrecht heeft op IT-missers en presteert het bedrijfsleven zoveel beter? Zijn de immateriële kosten van de invoering van IT wel eerlijk verdeeld? Wie worden het vaakst de dupe van stress en overbelasting op de werkvloer, veroorzaakt door de kinderziektes en het gebrek aan beheersing van IT als vak? Wat zijn dat dan voor kinderziektes?
De bestaande literatuur noemt de globale conceptuele oorzaken voor het falen van IT-projecten: te grote complexiteit en slecht opdrachtgeverschap. Dit boek volgt en verklaart het stranden van projecten meer in detail, geïllustreerd door verhalen van betrokkenen en kranten- en tijdschriftenberichten, en doorbreekt daarmee een taboe. Hoewel techniek een niet-onbelangrijke rol speelt, is 'Hoe IT-projecten slagen en falen' goed te lezen voor een buitenstaander die wel eens wil weten wat er allemaal zo moeilijk aan IT is en waarom het vaak misgaat.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Inleiding
2. Een voorbeeld van mislukken
3. Methoden, technieken en rollen
4. Het rollenspel van opdrachtgever, stuurgroep en projectleider
5. Zij en wij, leverancier en opdrachtgever
6. Lastige eigenschappen van ICT
7. Oorzaak, schuld, boete en leergeld
8. Specifiek overheid
9. Problemen rond beveiliging en privacybescherming bij de overheid
Conclusies
Noten
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan